AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #21 Skrevet 7. august 2018 At det finnes billige alternativer. Dyr potet eller billig potet? Potato patata. Anonymkode: 6ddae...032
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #22 Skrevet 7. august 2018 2 timer siden, Pikeliten skrev: Oppskrift var veldig lurt Jeg hadde nok kjøpt mer dersom jeg fikk innspill på bruksområder. Særlig på frukt og grønt jeg aldri har kjøpt før. Kanskje ukens grønnsak eller noe sånt hadde vært en idé? Jeg kjøper aldri sånn pose, er alt for mye for meg som er alene/to. Jeg vil plukke selv og bestemme hva jeg vil ha Ukens grønnsak med oppskrift var en god ide! Liker at det er litt aktivitet, også fører det til mersalg. Må bare passe på at vi har alt som står i oppskriften ellers i butikken også. Anonymkode: 60d3b...1d6 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #23 Skrevet 7. august 2018 Tusen takk for så mye respons! Tydelig at dette er noe som engasjerer og folk er opptatt av. Jeg ser en fellersbevner som går igjen her å det er; innbydende, og god kvalitet på varene. Dette er også en selvfølge for meg. Utvalg. Aldri utsolgt. Kjempe viktige punkter som skal være mitt hovedfokus. Anonymkode: 60d3b...1d6
exictence Skrevet 7. august 2018 #24 Skrevet 7. august 2018 Rent, ryddig og innbydende. Fylt opp, ja, men ikke overfylt så ting lett detter vekk,triller. Ja, opptatt av økologisk. Særlig bananer.
Pikeliten Skrevet 7. august 2018 #25 Skrevet 7. august 2018 8 hours ago, exictence said: Rent, ryddig og innbydende. Fylt opp, ja, men ikke overfylt så ting lett detter vekk,triller. Ja, opptatt av økologisk. Særlig bananer. Er selv opptatt av økologisk mat, særlig kjøtt. Men ofte står økologisk frukt og grønt litt «gjemt bort» og ser ikke like innbydende ut som andre varer.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #26 Skrevet 7. august 2018 Jeg synes det høres ut som om du er inne på noe, TS! Jeg faller ofte for fristelsen når det er fremhevet en frukt/grønnsak/bær sammen med en annen vare. F.eks. laks og mango, sammen med en oppskrift på mangosalsa. Min favorittbutikk gjør ofte sånn. Svineknoke og grønnsaker som passer til en god suppe f.eks., eller vaniljekesam og ulike bær osv. Ellers er det viktigste at frukt/grønnsaker er innbydende og at jeg ikke må lete lenge for å finne noe jeg vil kjøpe. Foretrekker også at bringebær, moreller, blåbær etc står i kjøleskap med dører nå i bananflue-sesongen. Anonymkode: 696e4...9ae
pulverheksa Skrevet 8. august 2018 #27 Skrevet 8. august 2018 At det er ryddig og oversiktlig. Et annet tips er å lage små lapper med forklaring til "eksotiske" grønnsaker frukt og skrive litt om bruken. I min nærbutikk hang de opp små håndskrevne lapper på f.eks sharonfrukt, fersk gurkemeie, jordskokk osv. Det økte salget, når folk så et konkret bruksområde. f.eks sto det om jordskokk: Vi er gode ovnsbakt eller i en kremet suppe med purreløk. Min butikk lager også tacodisk til fredagene. Det du trenger for å lage din egen salsa, guacamole, salat osv.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #28 Skrevet 8. august 2018 23 hours ago, AnonymBruker said: Hva tenker dere om ferdig pakket epler/appelsiner/poteter i løsvekt i pose som butikken pakker og gjør klar? Ser det blir gjort endel, men er det noe dere kjøper eller vil dere pakke selv? Ofte er dette en stor svinnkilde, da det blir fuktig i posen. Jeg er litt imot det, men kolleger mener det gir økt salg, men vi hiver også en god del! Anonymkode: 60d3b...1d6 Jeg kjøper aldri slike poser. For det første er det for mye oppi til at jeg som er alene får spist det opp. For det andre vil jeg gjerne plukke varene selv, så vet jeg at alt jeg plukker er fint. Det som er viktig for meg er at det er oversiktlig, passe godt utvalg, tydelig prismerking, og at varene er ferske og fine. Vanligvis bruker jeg mest av "vanlig" frukt og grønt, som alle butikker har, men jeg plukker innimellom med meg ting uten egentlig å vite hvordan jeg skal bruke det. Priser er selvsagt også viktig for meg som er student, så jeg kjøper sjelden veldig dyre, eksotiske varer. Skal jeg gjette jobber du i en lavpriskjede? En del av oss som kunder kommer dit for prisen heller enn å få enormt utvalg, og går heller et annet sted om vi skal ha noe spesielt. Anonymkode: 366a8...582 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #29 Skrevet 8. august 2018 23 hours ago, AnonymBruker said: Enig med overembalert. Det brukes mye plast! Noen som vet om Asia mat ol får frukt og grønt fra Bama? Hva får deres varer til å holde bedre enn i daglivaren? Noen som vet? TS. Anonymkode: 60d3b...1d6 Nei. De drar på utsalg tidlig på morgenkvisten, hvor de som dukker opp tidligst får valgt den beste frukta. Stor forskjell på frukt og grøntkvaliteten på grønnsaksbutikkene rundt om, dette er grunnen Anonymkode: 65bbd...d08 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #30 Skrevet 8. august 2018 22 timer siden, Pikeliten skrev: Hva liker jeg? - Ryddig område - Tydelig prismerking - Friske varer - ingen fluer - ingen råtne/halvråtne varer - Løsvekt poteter - Løsvekt chili - hater sånne begre med mange oppi, pleier å få løsvekt i asiabutikker - At det ikke er utsolgt for varene jeg kjøper oftest, feks søtpotet, da bytter jeg butikk og blir værende i den nye butikken Løsvekt løk! Å tvinge kunden til å kjøpe tre stykk løk i ett nett når kunden skal ha en løk medfører at dere støter kunder fra dere. Tre i ett nett er også betydelig dyrere enn en liten løk kjøpt etter vekt. I tillegg forsøpler plastnettet med mer plast enn nødvendig. Anonymkode: 628e8...a3a 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #31 Skrevet 8. august 2018 Jeg liker butikker som har jevne kampanjer på noen utvalgte grønnsaker/frukt som 10 kr for blomkål én uke, 10 kr for brokkoli en annen. Jeg spiser ofte mer variert pga den typen tilbud fordi prisen motiverer meg til å kjøpe ting jeg kanskje ellers hopper over. Ellers hadde kjede-butikkene vært tjent med å la seg inspirere av innvandrerbutikkene. Én ting er at de ofte har lavere priser, de selger også mye mer i løsvekt så det er lettere å unngå å kaste mat, og de selger ofte ut varene superbillig om varene står i fare for å bli ødelagt i stedet for bosse dem. Kjøpte senest i forrige uke vanlig agurk til 8 kr, mot 21.90 hos de vanlige butikkene, og et nett med 8-10 små avokadoer til 24 kr av god kvalitet, der de går for det samme for én stor avokado hos kjede-butikkene. Anonymkode: 351ff...819 2
exictence Skrevet 8. august 2018 #32 Skrevet 8. august 2018 (endret) 14 timer siden, Pikeliten skrev: Er selv opptatt av økologisk mat, særlig kjøtt. Men ofte står økologisk frukt og grønt litt «gjemt bort» og ser ikke like innbydende ut som andre varer. Da jeg spiste kjøtt kjøpte jeg kun økologisk kjøtt. Hm, ja, det er et dilemma det med økologiske varer som ofte står samlet for seg selv. Fordelen er at det er lett å se hva som er økologisk. Ulempen er at noe av dette ikke ser så innbydende ut og folk kjøper heller de sprøytete rette pene gulrøttene og det andre unaturlig fine grønnsakene som ligger og "skinner" på det andre bordet. Tror Rema1000 prøvde å blande det økologiske sammen med det sprøytete. Det viste seg at folk flest tok det "pene" i istedenfor, og de som gikk opp i økologisk fant det ikke så godt. Skulle funnet en super løsning som gjorde at flere folk gikk mer opp i økologisk. Hva med at ikke bare der hvor det økologiske var, fikk merkelappen økologisk, men at også de andre frukt og grønnsaker fikk merkelappen: De sprøytete 😄 Endret 8. august 2018 av exictence
Pikeliten Skrevet 8. august 2018 #33 Skrevet 8. august 2018 1 hour ago, exictence said: Hm, ja, det er et dilemma det med økologiske varer som ofte står samlet for seg selv. Fordelen er at det er lett å se hva som er økologisk. Ulempen er at noe av dette ikke ser så innbydende ut og folk kjøper heller de sprøytete rette pene gulrøttene og det andre unaturlig fine grønnsakene som ligger og "skinner" på det andre bordet. Kanskje hjørnet med økologiske og litt "triste" grønnsaker kunne vært merket bedre? Så skjønner man hvorfor de ser ut som de gjør... 1
exictence Skrevet 8. august 2018 #34 Skrevet 8. august 2018 22 minutter siden, Pikeliten skrev: Kanskje hjørnet med økologiske og litt "triste" grønnsaker kunne vært merket bedre? Så skjønner man hvorfor de ser ut som de gjør... Ja, det var en veldig god idè. Ikke bare økologisk, men også noe med at de har sin naturlige fasong og utseende. Du kommer kanskje på noe lur merking? Det hadde vært utrolig flott.
Gjest Overrasket Skrevet 8. august 2018 #35 Skrevet 8. august 2018 Jeg kjøper kun frukt og grønnsaker som ikke er i plastinnpakning, og som er dyrket så nærme meg som mulig. Så jeg handler der jeg finner flest varer uten plast.
Atea Skrevet 8. august 2018 #36 Skrevet 8. august 2018 (endret) On 8/7/2018 at 11:19 AM, AnonymBruker said: Hva tenker dere om ferdig pakket epler/appelsiner/poteter i løsvekt i pose som butikken pakker og gjør klar? Ser det blir gjort endel, men er det noe dere kjøper eller vil dere pakke selv? Ofte er dette en stor svinnkilde, da det blir fuktig i posen. Jeg er litt imot det, men kolleger mener det gir økt salg, men vi hiver også en god del! Anonymkode: 60d3b...1d6 Ville ikke kjøpt noe ferdigpakket av det du nevner, men var på ferie og kjøpte små oransje og røde plommetomater pakket i papirposer, man kunne også velge å plukke selv. Det var på en Rema-butikk. Velg papirposer hvis du skal pakke noe ferdig. Løsvekt av løk, gulrøtter, chili, ingefær er noe jeg har hørt mange setter pris på, særlig single, og eldre klager på at de ikke klarer spise opp gulrøtter i bunt eller pose før de blir ødelagte. Jeg kjøper mest økologisk og har ofte valgt bort butikker hvis jeg f.eks. mangler paprika. Purre med masse jord på er en nedtur på kjøkkenbenken, ofte er den ikke økologisk heller. Savner økologisk lime og sitron i løsvekt. Poteter av god kvalitet og av forskjellige sorter, viktig for mange har jeg hørt, spesielt fra den eldre garde. Jeg savner bredbladet persille uten plast. De er fine å tørke når stilkene er med og kan brukes til det meste. Sjekk datostempling av salat og spinat pakket i plast og sett ned prisen før utløpsdato. Gå gjennom hver disk flere ganger daglig og fjern alt som viser tegn til å ikke være ferskt. Alt av det som er i sesong bør være godt synlig. Jeg har jobbet med frukt og grønt, men ikke i butikk og vi holdt prisene lave og hentet alt fra grossist. Spør sjefen om du har frihet til å komme med tilbud som kan variere i løpet av dagen. Vet ikke om det er en god ide, og er det en butikkkjede får du nok ikke lov. Pluss at folk kan føle seg lurt. Tidlig kommer de eldre, senere er det helst familiefolk. Senere igjen er det alle etternølerne, gjerne de som er singel. Men som par her har foreslått kan det fint fremkomme hva en for mange ukjent frukt eller grønnsak passer til. Du virker engasjert. Lykke til med ny jobb. Jeg ville gjerne kommet som kunde når du har fått alt på plass. Endret 9. august 2018 av Atea
Gjest Lily_88 Skrevet 8. august 2018 #37 Skrevet 8. august 2018 Godt utvalg av grønnsaker, råttent må bort (her må du huske at ting rundt den råtne frukten / grønnsaken blir fort stygg), og at det ser ryddig ut! Jeg elsker å se at det er ryddig når man kanskje let eller scanner etter noe nytt 😊
T-Rex Skrevet 8. august 2018 #38 Skrevet 8. august 2018 Kunne jeg være sikker på å få gode tomater (smakfulle), ville det være et stort pluss. Det samme gjelder forsåvidt appelsiner. Dette er dessverre noe en butikkansatt vanskelig kan gjøre noe med.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #39 Skrevet 8. august 2018 På 7.8.2018 den 11.19, AnonymBruker skrev: Hva tenker dere om ferdig pakket epler/appelsiner/poteter i løsvekt i pose som butikken pakker og gjør klar? Ser det blir gjort endel, men er det noe dere kjøper eller vil dere pakke selv? Ofte er dette en stor svinnkilde, da det blir fuktig i posen. Jeg er litt imot det, men kolleger mener det gir økt salg, men vi hiver også en god del! Anonymkode: 60d3b...1d6 Posepakking av sesongvarer øker salget mye. Epler i sesong, appelsiner til påske osv... Når du sier at det er en stor vannkilde tenker jeg med en gang at dere pakker masse en dag også blir de i den posen til de enten er solgt eller svinnes.. Slike poser må skiftes ut heletiden, de varene som blir pakket må alltid være ferske, og ikke minst det må pakkes poser hver dag. Og det som ikke er solgt dagen før tas ut av poser og plasseres tilbake med de øvrige varene. Slik kan du lett pakke poser uten og få noe svinn. Smaksprøver er også veldig positivt, les deg opp og gjerne lag en oppskrift som du setter som smaksprøve ved et bord fult av dette produktet. Selvfølgelig med oppskriften. Pass på brutto, der du har fritt spillerom .må du passe på og ikke bare plassere brutto drepere. Anonymkode: 78952...b9c 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #40 Skrevet 8. august 2018 Den lille lokalbutikken her er nok sårbar for svinn, og gjør noe som jeg synes er smart, og setter pris på. De sorterer ut endel frukt/grønt som begynner å bli dårligere kvalitet, og legger i et par egne kasser - og selger til redusert pris. Sånt som velges bort ved selvplukk når folk bare vil ha det beste (naturlig nok), men som ikke er dårlig ennå, bare kortere holdbarhet. Skal jeg bruke ting samme dag, titter jeg alltid der først - og følelsen av å finne en billig skatt er med på å trekke meg til den butikken Å presentere litt mer uvanlig frukt/grønt er nok veldig smart - nye produkter ellers reklamerer jo produsenten for, så folk vet hva det er når de kommer i butikken. Ingen reklamerer for frukt/grønt. Sånne små kort nevnt før i tråden høres smart ut - det innbyr også til dialog med ansatte, og en følelse av å være velkommen. Er det veldig mye fancy som jeg ikke aner hva er, er det lett å føles seg dust... Vegetar er jo i vinden, kjøttfri mandag lansert som konsept - hva med å ha en "ukens vegetar" oppskrift? Mange er jo interesserte, men kan trenge litt inspirasjon. Gjerne med det en trenger samla i en disk - så en slipper å gå tilbake i butikken å lete. Anonymkode: 6eb1c...a14 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå