Gå til innhold

Fortvilet! Mor til en racer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Vi har to barn, ei jente på 5, og ei på 1.5år. Jeg er så rådvill akkurat nå! Vår eldste datter har en særs dårlig oppførsel og jeg vet ikke mine arme råd. Hun springer som regel rundt som en apekatt hele dagene, fra morgen til kveld. Når jeg henter henne i barnehagen «gråter» hun hele veien hjem for ett eller annet. Nå i sommer er det is det går i. Jeg sa nemlig til henne en dag at «is kan vi spise når det er veldig varmt ute» dette har hun da hengt seg opp i, og mener det er fint vær så lenge sola skimter frem og det er da ensbetydende med is.Dette har hun da klaget for med det samme vi lukker barnehagedøren HVER dag , «iiiiiiiis!!!!» «jeg vil ha is!!» «JO!! Jeg vil ha is NÅÅÅ!!!» « JEG SKAL HA IS!!!!» «vræææææl». Da vi kommer inn dørene hjemme legger hun seg ned og vræler i gangen. Når hun tilslutt finner ut at slik oppførsel ikke fører til at hun får is, begynner hun med noe annet. Ønsker hun ett glass vann gråter hun for å få det, typen «VANNNN! Også roper hun det 10 ganger rett etter hverandre..med klagestemme.. hun skal helst gråte litt også. Eller «SAFT!!! JEG VIL HA SAFT NÅå!!» også sier jeg «du kan ikke få saft nå, du har fått nok. Jeg kan lage vann til deg» da får jeg som regel til svar «JO JEG SKAL HA SAFT!!! « «SAFT!!!!» «VRÆÆÆL» Jeg har prøvd nå i ett år med å forklare henne «du trenger ikke gråte for å få vann, hvis du spør meg pent skal du få», dette har jeg svart på alt hun «spør» om i ett år og det har enda ikke hjulpet. Hun gråter bokstavelig talt hele dagen..jeg må ærlig talt innrømme at det er enklere ha 3 babyer enn å ta seg av min eldste.. det er som å gå rundt i en krigssone dag inn og dag ut. Hun tenker seg ikke om, og skader søsteren sin hver dag. Hun er så brå, og jeg tror helt ærlig ikke hun ønsker at søsteren skal skade seg men det skjer likevel gang på gang. Hun springer på henne, holder hodet fast, det er akkurat som om at når hun går forbi søsteren er hun nødt til å gjøre noe med henne, spontant. Jeg har vært på legevakten 2 ganger med vår minste som følge av dette. Og jeg skal si dere det, jeg følger med som en hauk når de er sammen, men jeg kan ikke fotfølge vår eldste og ha henne innen 30cm radius til enhver tid. Disse tingene skjer selv om jeg står 1m bortenfor! Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre?? Jeg har prøvd alt. Være streng, forklare pent, timeout på en stol ( dette har vært i samme rom som oss, men at hun måtte sitte for å roe seg ned), sendt henne på rommet til hun har klart å roe seg, jeg har prøvd ALT! det er som om hun får slike anfall der hun ikke klarer å håndtere seg selv. Føttene går som en trommestikke og det samme gjelder armene. Mange ganger tror jeg hun ikke hører hva jeg sier til henne.. sliter med å få øyekontakt og spør dere meg virker det som hun lever på en annen planet. Når hun får disse «anfallene» springer hun ukontrollert, slår rundt seg, hopper, danser, også drar hun med seg lillesøsteren enten etter hodet eller armene, og eventuelt ødelegger ting (uten vilje). Jeg ser hun ikke mener det for når det skjer er hun veldig overrasket og blir genuint lei seg for det.. hun er ei god jente, snill med vennene sine, og gir lillesøsteren gode klemmer og kyss når hun er «rolig» til sinns. Jeg klarer bare ikke sette fingeren på hva det er for noe? Er hun syk? Gjør vi som foreldre noe feil? Er det noe jeg ikke har fått med meg?.. jeg har selvfølgelig tenkt på sjalusi, men hun er veldig rett frem, hun forteller rett ut det som plager henne og såvidt jeg vet er ikke det ett problem. Hun var slik før søsteren kom også. Jeg blir bare så sliten og vet ikke om dette er normalt eller hva?  Hun klarer aldri sitte i ro, og jeg tror ikke hun noen gang slapper av. Det går i ett hele dagene! Brøling, masing, klaging, springing, alt på en gang. Hun er som 10 gutter i ett bursdagsselskap! Jeg kan ikke ta henne med på butikken for da springer hun mellom hyllene, som om hun er i ett maraton. Enkelte ganger river hun med seg varene også..uten vilje selvfølgelig. Alt skal skje med en gang. Ønsker hun grøt til kveldsmat skulle den helst være ferdig igår. Ønsker hun vann skulle det vært servert 2minutter før hun har spurt. Det resulterer da i at jeg røyser på meg, lager til vann, og før jeg har rukket gitt henne det har hun sagt «vAnn» 20 ganger. Det går på repeat. Jeg kjenner også jeg uroer meg for skolestart, hvordan skal det foregå når hun ikke klarer holde seg i ro ?... 😂 Når jeg leser eventyr til henne på kveldene løfter hun føttene opp og ned, flytter på seg 20 ganger, og klarer ikke følge med, eller være stille. Hun snakker om alt mulig annet... det er også vanskelig få henne til å sove pga hun alltid har så mye hun MÅ gjøre først. Skifte nattaklær, hente ny kopp, MÅ flytte på dukka den skal ikke ligge der..... 😩 spørsmålet mitt er da, er dette NORMALT? er det noe jeg burde tenke over?? 

Anonymkode: 24a22...c2b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som du dår, slik høster du. 

Anonymkode: e5e6e...324

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ganske unødvendig å si. 

TS: Hva sier helsestasjonen? Hvis hun var sånn før lillesøster kom, vil jeg tro dere var på fireårskontroll da. Ble uroen nevnt der? Kan du snakke med dem nå? 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

hva mener du med det om jeg tørr spørre? Kanskje du skal lære deg skrive rett før du starter skrive unødvendige kommentarer i min tråd. Jeg har aldri hørt det ordtaket før, hva betyr «dår» ?;) 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Bør hun utredes for ADHD tro? Dette høres for mye ut til å være innenfor normalen. 

Anonymkode: 0912c...1e1

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Surriball skrev:

Ganske unødvendig å si. 

TS: Hva sier helsestasjonen? Hvis hun var sånn før lillesøster kom, vil jeg tro dere var på fireårskontroll da. Ble uroen nevnt der? Kan du snakke med dem nå? 

Helsesøster også mente hun har veldig mye energi og det er vanskelig holde en samtale med henne.

ja jeg kan det.. men jeg vil høre med flere foreldre, kanskje det er noen i lignende situasjon som meg 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun bør utredes for ADHD. Snakk med fastlegen din.

Det høres veldig slitsomt ut.

Lykke til videre🤗

Anonymkode: 97584...ace

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke barnehagen noen innspill til oppførselen?

Har du tatt det opp med helsestasjon?

Anonymkode: 58e11...6df

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bør hun utredes for ADHD tro? Dette høres for mye ut til å være innenfor normalen. 

Anonymkode: 0912c...1e1

Det gjør det? .. jeg føler jo hun er veldig på toppen av verden eller i den mørkeste dal. Det er ingen mellomting. Hun blir lett frustrert også, om det er noe hun ikke får til. Jeg prøver selvsagt forklare «det vi ikke kan, det kan vi lære» men frustrasjonen tar overhånd hos henne og varer veeeldig lenge. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hva mener du med det om jeg tørr spørre? Kanskje du skal lære deg skrive rett før du starter skrive unødvendige kommentarer i min tråd. Jeg har aldri hørt det ordtaket før, hva betyr «dår» ?;) 

"Som du sår, skal du høste".

AnonymBruker
Skrevet

Første jeg tenkte på var adhd 

Anonymkode: 8bd5b...a2f

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke barnehagen noen innspill til oppførselen?

Har du tatt det opp med helsestasjon?

Anonymkode: 58e11...6df

På forrige kontaktmøte sa barnehagen at de jobber med å «vente på tur» og å sitte stille i stillestund. Men ellers ikke noe annet.. det kan jo være de ikke vil uroe meg eller si noe som kanskje er feil, ikke vet jeg. Men jeg ser jo hun har samme oppførsel der som hjemme de gangene jeg henter og bringer. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Arabella skrev:

"Som du sår, skal du høste".

Ja jeg var ironisk. Det jeg lurer på er hva hun/han mente med det.. i forhold til denne situasjonen. Skal jeg høste det jeg får pga jeg bragte henne til verden? Eller mener han/hun at det er noe ved meg og min personlighet som får frem dette hos min datter?;) either way, var det en unødvendig kommentar.

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som min. Med unntak av at min får raserianfall i stedet for å gråte. Absolutt alt du skriver minner meg om min datter. Også dette med at helt enkle ting som 'kan du finne vann til meg' er langt mer effektivt enn 'VAAAAAAAAANNNNNNN'. Datteren min har adhd.

Ta en prat med barnehagen om oppmelding/vurdering hos ppt, evt direkte henvisning til bup. (Hos oss må man ha anbefaling fra ppt for å bli vurdert for utredning hos bup.) For ja, din datters emosjonelle regulering er et stykke utenfor gjennomsnittet. 

Anonymkode: 8f8a9...6d6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Første jeg tenkte på var adhd 

Anonymkode: 8bd5b...a2f

Høres det slik ut?? Ingen andre som har slike overivrige døtre uten å ha adhd?

AnonymBruker
Skrevet

Fastlege -> BUP

Anonymkode: 80d70...922

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan hun ikke ta seg vann selv?

Anonymkode: e4935...a5b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som min. Med unntak av at min får raserianfall i stedet for å gråte. Absolutt alt du skriver minner meg om min datter. Også dette med at helt enkle ting som 'kan du finne vann til meg' er langt mer effektivt enn 'VAAAAAAAAANNNNNNN'. Datteren min har adhd.

Ta en prat med barnehagen om oppmelding/vurdering hos ppt, evt direkte henvisning til bup. (Hos oss må man ha anbefaling fra ppt for å bli vurdert for utredning hos bup.) For ja, din datters emosjonelle regulering er et stykke utenfor gjennomsnittet. 

Anonymkode: 8f8a9...6d6

Serriøst? Kanskje hun har det! Det ville egentlig vært litt fint, om hun kan få hjelp til å håndtere følelsene bedre. Og eventuelt roet seg litt. 

Hvordan foregår dette da? Utredningen? Vil jeg da få noen «verktøy» for å hjelpe henne ? Vil hun da endre seg til det bedre? 

AnonymBruker
Skrevet

Først av alt, det finnes noe som heter avsnitt. Les om det, lær deg å bruke det.

Du har altså prøvd alle straffemetoder du kan komme på, men jeg tenker mer at det dreier som at 5-åringen blir nedprioritert til fordel for søsteren, Hvor mye alenetid har den eldste fått etter at den yngste kom i hus? Er du alene med barna? Hvis hun alltid må skrike og mase for å bli hørt så er det jo ikke rart at hun har lagt seg til den vanen. Det er negativ oppførsel  hun får reaksjoner på da, da er det det hun har lært å gjøre og gjør. Hvis hun vil ha is, går det fint ann å si at det ikke blir is nå, men at hun kan få ett glass vann hvis hun er tørst. I steden for å nekte så hun begynner å hyle, så viser du både at du hører henne, ser behovet og tilbyr henne en annen løsning. På KG skriker folk alltid om adhd, men det trenger ikke være en diagnose på barnet bare fordi hun har mye energi. 

Anonymkode: f09c2...828

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan hun ikke ta seg vann selv?

Anonymkode: e4935...a5b

Hun når ikke til krana. Uansett, hadde hun hatt en krakk og stå på, eller vært høy nok til det, ville det vært ett nytt problem likevel.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...