Gå til innhold

Vallergan 2 åring

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man får ikke vallergan av noen andre enn legen? 

Jeg bare blir veldig bekymret nå etter alle disse kommentarene.. er redd for at han ikke skal våkne igjen.. og kommer ikke til å få sove

Og jo, en natt med oppvåkninger er bedre enn å være bekymret for at barnet mitt ikke skal våkne igjen?!

Anonymkode: 2e86c...6d4

Du får det av lege, men en lege vil skriver dosering på esken!! 
Når du hentet de ut hos apoteket, så vil det stå ditt barns navn på esken og de hos apoteket ville ha bedt deg gå tilbake til lege for å få dosering eller nektet deg å ta med deg tablettene. Da det ikke står dosering på esken, noe det skal. Så her er det noe som skurrer. 

Anonymkode: e8165...823

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare blir veldig bekymret nå etter alle disse kommentarene.. er redd for at han ikke skal våkne igjen.. og kommer ikke til å få sove

Og jo, en natt med oppvåkninger er bedre enn å være bekymret for at barnet mitt ikke skal våkne igjen?!

Du trenger ikke bekymre deg for effekten i natt, utifra hva du skrev tidligere har jo barnet fått rett mengde. 

Men det er vel heller langtidsbruk jeg ville ha unngått. Jeg tror du bør la deg selv sove godt i natt så kan du ta et valg i morgen når du er opplagt for hva du viø gjøre videre. 

Anonymkode: 1d3dc...ff2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fy faen så mange idioter det er her inne. 

Hvorfor leser dere ikke før dere pjatter fra dere? Dere er jo bare en gjeng med idioter som herpes tråden. 

Ts har fått dem fra legen men er usikker og spør om andres erfaring, er det så jævlig vanskelig å forstå? 

Har selv en som ikke sover men vil ikke putte i ham piller. 

Anonymkode: c9c2f...447

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fy faen så mange idioter det er her inne. 

Hvorfor leser dere ikke før dere pjatter fra dere? Dere er jo bare en gjeng med idioter som herpes tråden. 

Ts har fått dem fra legen men er usikker og spør om andres erfaring, er det så jævlig vanskelig å forstå? 

Har selv en som ikke sover men vil ikke putte i ham piller. 

Anonymkode: c9c2f...447

Du spør da for fader meg ikke om dosering på nett!! Du spør legen. Denne tråden vil bli stengt forhåpentligvis ganske raskt, da det strider imot KG's regler, med god grunn

Anonymkode: 7046f...867

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk valergan i flytende form til min datter når hun var rundt 1,5 år.. Dette fordi hun våknet hver 1-2 time. Og jeg var rett og slett helt utmattet.. Var alene med henne. Beskjeden fra legen var at dette nesten ble gitt mer som en førstehjelp til foreldre. Hun fikk dette i en kort periode, fikk da til en god døgnrytme og en mor som var mer opplagt. Ingen skade skjedd. Og hun er en sunn og frisk jente i dag;) Nå må dere slutte å krisemaksimere alt. Og ut i fra innlegget til TS så tolker jeg det slik at det er noe hun har fått via lege.

Anonymkode: c927f...fe2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Og ts, har dere fått ordentlig utredning hos lege? Kan jo være noe annet i kroppen som gjør at barnet ikke vil sove? 

Anonymkode: 1d3dc...ff2

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk valergan i flytende form til min datter når hun var rundt 1,5 år.. Dette fordi hun våknet hver 1-2 time. Og jeg var rett og slett helt utmattet.. Var alene med henne. Beskjeden fra legen var at dette nesten ble gitt mer som en førstehjelp til foreldre. Hun fikk dette i en kort periode, fikk da til en god døgnrytme og en mor som var mer opplagt. Ingen skade skjedd. Og hun er en sunn og frisk jente i dag;) Nå må dere slutte å krisemaksimere alt. Og ut i fra innlegget til TS så tolker jeg det slik at det er noe hun har fått via lege.

Anonymkode: c927f...fe2

Takk. Har snakket med legevakt. Han har fått rett dose med 10mg. Og kommer til å sove tungt i natt. Men kommer til å revurdere dette om igjen i morgen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer nok til å gå helt bra i natt, men jeg ville ikke latt ham gå på dem fast. Jeg har fått vallergan (til meg selv) av legen, og bivirkningene er så slitsomme at jeg bare tar dem når jeg absolutt må. Jeg tok en fredag kveld og føler meg fortsatt ekstra sliten og klossete.

Anonymkode: 98728...6e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville heller sjekket ut alle metoder for å korte ned leggetid og oppvåkninger (også dem som innebærer at barnet heller får gråte litt). Sovepiller på barn er ingen varig løsning. 

Anonymkode: 86132...474

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det kommer nok til å gå helt bra i natt, men jeg ville ikke latt ham gå på dem fast. Jeg har fått vallergan (til meg selv) av legen, og bivirkningene er så slitsomme at jeg bare tar dem når jeg absolutt må. Jeg tok en fredag kveld og føler meg fortsatt ekstra sliten og klossete.

Anonymkode: 98728...6e0

Så bra! Jeg forstod ikke utifra det du skrev først at dette var i samråd med lege. Det gjør jo saken helt annerledes. Lykke til meg søvnen til barnet ditt, uansett hvordan du løser dette.

• Liker 1
Skrevet

Vår gutt slet med søvn, veldig fra han var 1-2. Det som hjalp oss var bytte av seng. Vi har tolket at søvnproblemet var at han ikke likte sprinkelsengen. Ville gitt det ett forsøk

AnonymBruker
Skrevet

Herregud for noen mennesker! TS spør om erfaring og dere kjefter henne huden full og misforstår alt hun sier. Er det mulig?

Kjære TS, jeg føler med deg ❤️ Det er tungt å ha et barn som ikke sover og det er vanskelig for omgivelser å forstå, spesielt de som ikke har vært borti det selv.

Jeg har selv 3 barn og ingen av dem har hatt godt sovehjerte. Førstemann sov greit det første halvåret, men da han fylte året og jeg begynte å jobbe ble det bare verre og verre. Han ble utredet for alt mulig rart og etter at jeg leverte skjema hvor vi i 14 dager noterte antall oppvåkninger som var mellom 10 og 28!!!! på en natt, så sa legen at jeg ikke fikk lov å gå ut av kontoret uten vallergan.Da hadde vi prøvd alle andre tiltak, til og med sove Karin. Hun så på meg at jeg var helt utslitt, å ikke sove og jobbe 100%, sier seg selv, går ikke i lengden. Han var ca halvannet år da vi prøvde vallergan, men han ble faktisk bare enda mere urolig av den, så vi kuttet den ut etter noen dager.

Vallergan er allergimedisin og ikke sovemedisin, ikke vær redd, det kommer ikke til å skje din sønn noe. Det er riktig dose du har gitt, og det samme barnet mitt har brukt vallergan pga allergisk reaksjon da han var 5-6år, og hadde ingen bivirkning da heller. Hør på legen din, hadde det vært så farlig som alle her vil ha det til, så hadde du selvfølgelig aldri fått det. Vårt barn fant søvnen av seg selv noen mnd senere uten at vi hadde gjort noe mere, eller vi hadde egentlig gitt opp. Selv om det er tøft nå, så vit at det blir bedre, hold ut, vi mennesker er tøffere enn vi kan forestile oss! Håper du får sove litt i natt, og at dere får bedre netter etterhvert ❤️

Anonymkode: f5ba4...e4e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt vallergan daglig i over ti år. Den Hangover en du kan få av det ville jeg aldri unnet å gi til et barn. Syns det er helt drøyt at barn får foreskrevet dette som medisin. Man blir preget av disse, samt Max  munntørrhet om natten. Selvom det ikke er farlig for barn i den forstand, så ville jeg ikke gitt dette fast til ungen  mitt. Ville ikke gitt det overhode. Hva med å prøve akupunktur f eks. Kamillte, litt banan før leggetid...  Avspenningsøvelser musikk for barn..Ville prøvd mye annet først ihvertfall...

Anonymkode: d97a6...4f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sette går nok helt fint TS! Det er under anbefalt dosering og du har fått det utskrevet av legen. Jeg vil likevel anbefale at dere får noe annen hjelp for søvn enn medisiner. Det er ganske normalt å bli henvist til BUP ved store søvnvansker. Har dere det?

Anonymkode: 88b31...ffd

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet og stakkars deg, her var det mye hysteri og fæle svar. Du må stole på legen som har skrevet ut medisinen og ikke la deg skremme her.

AnonymBruker
Skrevet

Vallergan er ikke farlig. Bruker man vallergan hver dag så mister man bivirkningene etter hvert, en av de er jo døsighet. Så den brukes kun for å få hjelp til innsovning en kort stund. Hos meg har den ingen søvndyssende effekt i hele tatt.  

Men de som får den døsigheten av de, får gjerne også den hangoveren. Så la barnet ta det med ro i morgen. 

Anonymkode: e4519...24e

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå synes jeg dere skremmer meg her.. det er ikke sånn at jeg må holde meg våken i hele natt for å sjekke at han puster osv?😔 

jeg har selv tatt vallergan, og det hadde ikke særlig effekt.. ikke noe hangover heller🤔

ts

Du har seriøst ikke gitt din 2år gammel unge sovemedisin uten å snakke med legen? 10mg er MYE for en 2åring. Jeg har selv 10mg, 35år 100kg. I alle dager.

Anonymkode: 4ccec...1d3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har seriøst ikke gitt din 2år gammel unge sovemedisin uten å snakke med legen? 10mg er MYE for en 2åring. Jeg har selv 10mg, 35år 100kg. I alle dager.

Anonymkode: 4ccec...1d3

Sjekk felleskatalogen. Vallergan er IKKE en sovemedisin, det er en allergimedisin med en bivirking som er døsighet. Reisesyketabletter som fåes kjøpt på apoteket uten resept gir også døsighet hos noen, den derimot gies til barn, helt uten at lege er inni bilde. At du har hatt en virkning i ti år er jo utrolig, siden den rett og slett ikke virker som søvndyssende etter få uker. Står klart å tydelig at man må ha opphold for å få den effekten.

Anonymkode: e4519...24e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker vallergan mot kløe og søvn. Foreskrevet dose til meg er 20mg altså to tabletter. På 20mg blir jeg helt susete men jeg sovner ikke, blir mere apatisk enn søvntrett. Det tar kløen da. Når jeg først sovner sover jeg så tungt og lenge og får en aldeles forferdelig hangover, jeg får også rykninger i beina. Av den grunn tar jeg aldri mere enn en tablett og aldri hvis jeg skal kjøre bil dagen etter,-så hangover får jeg av 10 mg og jeg veier 65 kilo. 

Ts. Jeg forstår det er vanskelig å ha ett barn som ikke sover, jeg har hatt ett slikt barn. Jeg fikk melatonin til barnet (en toåring) men det som hjalp best var faktisk en flaske varm melk (så kan man mene mye om å gi flaske om natten til små barn men nå var det det beste alternativet). Jeg ville oppsøkt en annen lege og bedt om råd. Evt forsøk å bytt seng eller rom, det kan faktisk være så enkelt. En annen ting er om det kan hjelpe å sove sammen med barnet. Legg det i din seng og virker det bedre så er det det som virker. 

Anonymkode: 2859d...c97

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg bruker i perioder Valergan når hjernen min har gått i insomni-modus, og jeg ikke har klart å sove i det hele tatt på tre døgn. Bruker det da to-tre netter for å få hjernen til å skjønne at søvn er bra, men de døgnene er jo da en sammenhengende hangover. Å bruke det på små barn bare fordi de ikke har et etablert søvnmønster, hadde jeg aldri gjort.

Edit: Jeg bruker aldri mer enn maks 30 mg på en natt, helst mindre.

Endret av Rosalie
  • Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...