AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #21 Skrevet 5. august 2018 Har du fått noen gode råd når det gjelder skjermbruk, tv-titting, gode leggerutiner? Anonymkode: ad5fe...357 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #22 Skrevet 5. august 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Doseringen sier 10-30mg?? Barn 2-14 år:Tilpasses individuelt pasientens alder og tilstand. 1-3 tabletter (10-30 mg) eller 2,5-5 ml mikstur (12,5-25 mg) 1/2-1 time før sengetid. ts Anonymkode: 2e86c...6d4 Har ikke legen sagt noe spesifikt utover det som står i pakningsvedlegget? Høres jo mildt sagt urovekkende ut at du skal styre med dosering på egenhånd. Det står jo til og med "tilpasses individuelt til pasientens alder og tilstand". Ditt barn er to år. Forskjell på en 2-åring og et barn på fjorten. Anonymkode: ff43e...d4a 6
Måbarefåsiat... Skrevet 5. august 2018 #23 Skrevet 5. august 2018 8 minutter siden, OPIgirl said: Hun har jo fått Vallergan til sønnen sin. Regner med at hun har fått dem av lege. Men velger å gå på KG for evt overprøve? 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #24 Skrevet 5. august 2018 Okei.. nå blir jeg veldig bekymret her.. må jeg passe på at han våkner igjen? Burde jeg bare vekke han nå og holde han våken til effekten er halvert..? Ts Anonymkode: 2e86c...6d4
Tøytigern Skrevet 5. august 2018 #25 Skrevet 5. august 2018 Jeg har rapportert tråden. For dette er ikke noe TS skal få svar på over nettet, men gå til egen lege. Spesielt når barnet er 2 år skal ikke andre blande seg med synsing. 10
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #26 Skrevet 5. august 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vallergan er det første alternativet legen ga dere? Syntes det er litt ekkelt å tenke på, med tanke på at det faktisk er kraftig sovemedisin som leger o.l gir til alkoholikere og rusmisbrukere. Selvfølgelig, andre mennesker får disse også, men det er bare for å påpeke hvor kraftige i bruk disse kan være. Har selv brukt dem tidligere, de ga ikke ønsket effekt på meg. Jeg har ei venninne som har gått på sovemedisiner siden hun var 2-5 år, husker ikke nøyaktig året. Hun har Aspergers syndrom, og hun sier at det var det eneste som hjalp hun som baby/barn, hun ble diagnosert med Insomnia som 2-5 åring . De fant ut av Aspergeren senere. Anonymkode: 31572...c67 Nå må du klappe igjen, du har åpenbart ikke peiling. Vallergan er anthistamin (altså allergimedisin) med trøtthet som bivirkning, som derfor brukes som innsovningsmedisin hos mennesker man ikke ønsker skal utvikle avhengighet, bl.a barn og mennesker som sliter med annen avhengighet. Det er et C-preparat, altså reseptbelagt, men ikke vanedannende eller med rus-effekt. TS, hør på legen din og ikke masse liksom kjennere på FB. Felleskatalogen sier 3 mg pr kg, som betyr at 10 mg går helt fint så lennge barnet har passert 3,3 kg, noe en 2-åring er langt over. Har legen sagt 10 mg så forholder du deg til det. Du bør absolutt ikke høre på synsere her inne, hun jeg har sitert er et godt eksempel på at folk ikke kan det de svarer på. Anonymkode: c2625...cd7 11
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #27 Skrevet 5. august 2018 1 minutt siden, Måbarefåsiat... skrev: Men velger å gå på KG for evt overprøve? Jeg lurer bare på om noen har hatt gode erfaringer med å gi dette til barn på 2 år da jeg bare finner tråder som er barn under 2 år eller eldre enn 4..! Anonymkode: 2e86c...6d4
Tøytigern Skrevet 5. august 2018 #28 Skrevet 5. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Okei.. nå blir jeg veldig bekymret her.. må jeg passe på at han våkner igjen? Burde jeg bare vekke han nå og holde han våken til effekten er halvert..? Ts Anonymkode: 2e86c...6d4 Du bør snakke med legevakt om du er bekymret. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #29 Skrevet 5. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå må du klappe igjen, du har åpenbart ikke peiling. Vallergan er anthistamin (altså allergimedisin) med trøtthet som bivirkning, som derfor brukes som innsovningsmedisin hos mennesker man ikke ønsker skal utvikle avhengighet, bl.a barn og mennesker som sliter med annen avhengighet. Det er et C-preparat, altså reseptbelagt, men ikke vanedannende eller med rus-effekt. TS, hør på legen din og ikke masse liksom kjennere på FB. Felleskatalogen sier 3 mg pr kg, som betyr at 10 mg går helt fint så lennge barnet har passert 3,3 kg, noe en 2-åring er langt over. Har legen sagt 10 mg så forholder du deg til det. Du bør absolutt ikke høre på synsere her inne, hun jeg har sitert er et godt eksempel på at folk ikke kan det de svarer på. Anonymkode: c2625...cd7 Takk. Han er 13 kg ja. Skal selvfølgelig gå tilbake til legen og be om en ordentlig dosering. Vi har nettopp flyttet og fått ny lege.. ta Anonymkode: 2e86c...6d4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #30 Skrevet 5. august 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du fått noen gode råd når det gjelder skjermbruk, tv-titting, gode leggerutiner? Anonymkode: ad5fe...357 Ja, leggerutiner er på plass, ute mye på dagen, og Barne-TV har vi droppet rett før sengetid. Kan bruke opptil 2 timer på legging for at han skal våkne igjen etter 2/3 timer, og deretter etter en time igjen. Ts Anonymkode: 2e86c...6d4
Tøytigern Skrevet 5. august 2018 #31 Skrevet 5. august 2018 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk. Han er 13 kg ja. Skal selvfølgelig gå tilbake til legen og be om en ordentlig dosering. Vi har nettopp flyttet og fått ny lege.. ta Anonymkode: 2e86c...6d4 Plukk fram nr til legevakt der du bor og be dem svare deg i kveld. Jeg går ut fra at du ikke eksperimenterer på egenhånd, men gir tablettene slik legen har sagt. Hvis ikke legen har gitt deg instrukser, skal du ikke gi gutten noe før du vet hva du skal gjøre. Jeg håper denne tråden blir stengt så fort som råd. Jeg anbefaler folk om å slutte å svare. Endret 5. august 2018 av Tøytigern 6
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #32 Skrevet 5. august 2018 Ville selv ikke gitt vallargan til barn, da hangoveren kan gjøre det enda vanskeligere med søvn over tid. Søvnrytmen forskyves eller barnet blir så trøtt at det sover mye på dagtid. Da vil det til slutt virke som barnet kun sover på medisin, noe som ikke egentlig stemmer. Du vil da måtte bruke noen uker på å opprette normalt søvnmønster igjen. Kjenner ett barn som fikk vallargan og ble svært apatisk og var i mye dålig humør på dagtid, sikkert pga ubehaget ved å være så slapp og sliten. Noe som er en vanlig bivirkning av vallargan. Anonymkode: 1d3dc...ff2 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #33 Skrevet 5. august 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå må du klappe igjen, du har åpenbart ikke peiling. Vallergan er anthistamin (altså allergimedisin) med trøtthet som bivirkning, som derfor brukes som innsovningsmedisin hos mennesker man ikke ønsker skal utvikle avhengighet, bl.a barn og mennesker som sliter med annen avhengighet. Det er et C-preparat, altså reseptbelagt, men ikke vanedannende eller med rus-effekt. TS, hør på legen din og ikke masse liksom kjennere på FB. Felleskatalogen sier 3 mg pr kg, som betyr at 10 mg går helt fint så lennge barnet har passert 3,3 kg, noe en 2-åring er langt over. Har legen sagt 10 mg så forholder du deg til det. Du bør absolutt ikke høre på synsere her inne, hun jeg har sitert er et godt eksempel på at folk ikke kan det de svarer på. Anonymkode: c2625...cd7 Hva slags måte er dette å diskutere på? Svarer du mennesker ansikt til ansikt på denne måten også? Les en gang til det som er skrevet. Undersøk hvilke alvorlige bivirkninger forskning har vist at enkelte personer har fått av antihistaminer og tenk litt over hvordan du diskuterer med andre mennesker som kanskje vet vel så mye som deg selv, hva? Og et lite tips, ta og les en gang til hva jeg skrevnom antihistaminer. Anonymkode: 85459...218 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #34 Skrevet 5. august 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå må du klappe igjen, du har åpenbart ikke peiling. Vallergan er anthistamin (altså allergimedisin) med trøtthet som bivirkning, som derfor brukes som innsovningsmedisin hos mennesker man ikke ønsker skal utvikle avhengighet, bl.a barn og mennesker som sliter med annen avhengighet. Det er et C-preparat, altså reseptbelagt, men ikke vanedannende eller med rus-effekt. TS, hør på legen din og ikke masse liksom kjennere på FB. Felleskatalogen sier 3 mg pr kg, som betyr at 10 mg går helt fint så lennge barnet har passert 3,3 kg, noe en 2-åring er langt over. Har legen sagt 10 mg så forholder du deg til det. Du bør absolutt ikke høre på synsere her inne, hun jeg har sitert er et godt eksempel på at folk ikke kan det de svarer på. Anonymkode: c2625...cd7 Allikevel utvilker folk større søvnproblemer og da også avhengighet av vallargan. Dette er beskrevet av mange brukere. Selvfølgelig ikke alle, men mange! Man skal ikke tukle med hodet med mindre det er absolutt nødvendig. Å tukle til søvn med hjelpemiddel vil jo natuøig nok gjøre det vanskeligere å sove uten. Det er bevist gang på gang med alle medisiner for søvn også antihistaminer. Anonymkode: 1d3dc...ff2 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #35 Skrevet 5. august 2018 Du kødder nå?! Gir du sønnen din tabletter for søvn, UTEN å snakke med lege først?! Anonymkode: e8165...823 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #36 Skrevet 5. august 2018 5 minutter siden, Tøytigern skrev: Plukk fram nr til legevakt der du bor og be dem svare deg i kveld. Jeg går ut fra at du ikke eksperimenterer på egenhånd, men gir tablettene slik legen har sagt. Hvis ikke legen har gitt deg instrukser, skal du ikke gi gutten noe før du vet hva du skal gjøre. Jeg håper denne tråden blir stengt så fort som råd. Nasjonalt nummer til legevakt i norge er 116 117. Alternativet er giftinformasjonssentralen, Giftinformasjonen Hjelp og råd ved forgiftninger og forgiftningsfare. Vi svarer på spørsmål om hva som er giftig og om symptomer og behandling. Kontakt oss hele døgnet på 22 59 13 00 Anonymkode: 85459...218 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #37 Skrevet 5. august 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville selv ikke gitt vallargan til barn, da hangoveren kan gjøre det enda vanskeligere med søvn over tid. Søvnrytmen forskyves eller barnet blir så trøtt at det sover mye på dagtid. Da vil det til slutt virke som barnet kun sover på medisin, noe som ikke egentlig stemmer. Du vil da måtte bruke noen uker på å opprette normalt søvnmønster igjen. Kjenner ett barn som fikk vallargan og ble svært apatisk og var i mye dålig humør på dagtid, sikkert pga ubehaget ved å være så slapp og sliten. Noe som er en vanlig bivirkning av vallargan. Anonymkode: 1d3dc...ff2 Problemet er ikke at man blir avhengig. Problemet er at når du slutter på tablettene, så er du tilbake til start. Det fjerner ikke problemet, det skjuler det. Har gått på vallergan i 3 år nå, og har hatt flere pauser. Men ender alltid tilbake til tablettene. Ikke fordi jeg er avhengig-avhengig, men fordi jeg blir sliten av å kjempe hver bidige natt for å få 4 timer med søvn, hvor jeg attpåtil våkner opp hver time. Tablettene gir meg 8 timers søvn, med 4 oppvåkninger. Jeg orker ikke å ta den kampen, så da går jeg for tablettene. Disse tablettene er ikke vanedanede. Anonymkode: 7046f...867
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #38 Skrevet 5. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kødder nå?! Gir du sønnen din tabletter for søvn, UTEN å snakke med lege først?! Anonymkode: e8165...823 Har hun ikke snakket med lege?? Synes uansett at dette høres veldig rart ut. Vallergan til et barn? Anonymkode: be051...1a0 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #39 Skrevet 5. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hun ikke snakket med lege?? Synes uansett at dette høres veldig rart ut. Vallergan til et barn? Anonymkode: be051...1a0 Man får ikke vallergan av noen andre enn legen? Jeg bare blir veldig bekymret nå etter alle disse kommentarene.. er redd for at han ikke skal våkne igjen.. og kommer ikke til å få sove Og jo, en natt med oppvåkninger er bedre enn å være bekymret for at barnet mitt ikke skal våkne igjen?! Anonymkode: 2e86c...6d4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #40 Skrevet 5. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har hun ikke snakket med lege?? Synes uansett at dette høres veldig rart ut. Vallergan til et barn? Anonymkode: be051...1a0 ser ikke sånn ut, med tanke på at hun ikke en gang har en dose å gi barnet. noe som skal stå på esken, dersom tablettene ble skrevet ut for barnet. Ingen oppegående lege gir ut slike medisiner, uten å gi dosering. De gir deg ikke tabletter og lar deg finne utav det på egenhånd. Så det at TS påstår at hun har "fått" tabletter, så tviler jeg sterkt på at dette faktisk stemmer. Er også sjokkert over at en lege kan gi at såpass lite barn tabletter. Uten skikkelig utredning. Så noe må skurre med denne legen, ellers så lyver TS Anonymkode: e8165...823 5
Fremhevede innlegg