Gå til innhold

Invitere noen til middag og flere til fest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 8/5/2018 at 7:42 PM, AnonymBruker said:

Er det bedre å ikke bli invitert? 

Anonymkode: 274e1...022

Ja

Anonymkode: 3d193...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 8/8/2018 at 10:50 AM, AnonymBruker said:

 

Jeg er av dem som har måttet vente et par timer ute på gangen, og for egen del må jeg si at det hadde vært bedre å ikke bli invitert.

Jeg reiste i 5 timer for å delta i bryllupet.  Da visste jeg ikke at jeg var den eneste kaffegjesten, og den eneste som måtte sitte i en mørk gang å vente et par timer på at middagen skulle  bli ferdig.  (Middagen startet klokken 17, jeg var invitert til kl 19, men middagen var ikke ferdig før nærmere kl 21)

Jeg trodde jeg ble invitert til kaffen fordi brudeparet ville ha meg der, men ikke hadde plass til middagen, men jeg skjønte etterhvert at jeg ble invitert til kaffen av plikt, og da hadde det vært bedre å ikke bli invitert.

 

Ps. Jeg vet ikke om jeg var den eneste som var invitert til kaffe, eller om jeg var den eneste som takket ja, men uansett var jeg alene. 

Og jeg lærte at hvis jeg skulle invitere noen til kaffe noen gang, og det er bare en, to, eller tre som takker ja, vil jeg finne plass til dem ved middagsbordet.

Kaffegjesten er helt greit det, men bare hvis de er en større gruppe, ikke bare noen få.  (Eks nærmeste familie til middag, venner kommer til festen etter middagen)

Anonymkode: 92c79...f39

Enig.

Jeg har vært kaffegjest én gang. Det kom ikke frem av invitasjonen at det kun var til kaffen jeg var invitert utover at det skulle begynne litt sent, det forsto jeg først et par dager før bryllupet da bruden begynte å organisere felles vors for de omtrent 10 kaffegjestene. Tenker at hun heller kunne klart seg med én kjole, og fått plass til oss hele festen. Gikk jo glipp av alt  måtte late som om jeg koste meg hele festen.

Skal mye til før jeg gidder å være kaffegjest igjen.  

 

Anonymkode: 3d193...2ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang har jeg vært kaffegjest. Jeg satt og ventet i gangen med flere andre. Da klokken nærmet seg det som sto på invitasjonen, sa jeg at jeg ville gå inn. De andre ville vente på å bli hentet. Jeg tok saken i egne hender og stampet inn under middagen, under en tale. Holdt på å rygge ut igjen, men noen av gjestene vinket meg bort til seg, og heldigvis var det en ledig stol der, så da ble det ikke en altfor stor fadese. Jeg var en veldig fornøyd kaffegjest, men de andre måtte vente i kanskje to timer.

Anonymkode: ba6d9...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2018 den 13.58, fleur de lis skrev:

Jeg har vært kaffegjest en gang, og det var ikke en veldig hyggelig opplevelse.

Resten av gjestene skrøt av den gode maten, og var alle ganske gode i laget egentlig. Snakket om hvor fin seremonien var, hvor flott alt hadde vært, og hadde allerede veldig etablerte bord de satt på. Vi som var kaffegjester holdt oss litt for oss selv, og følte oss litt annenrangs. Det hjalp ikke at vi måtte ta med egen alkohol.

Jeg hadde ikke umiddelbart takket ja til å være kaffegjest igjen. Hadde det krevd reising, hadde jeg sagt nei. Hadde det krevd at jeg kjøpte nye klær, hadde jeg sagt nei. Og hadde de krevd gave, hadde jeg nok også sagt nei. Å være kaffegjest kan funke om det er i samme by man bor i (til nød nabobyen om den er nærme), og man kjenner flere som kommer som kaffegjest, men - jeg syns ikke noe om det personlig. 

Hmm, hadde et brudepar invitert meg til kaffe med denne beskjeden så hadde jeg takket nei og fortalt hvorfor, fordi det der er totalt imot skikk og bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utrolig glad for at jeg ikke visste om kvinneguiden før jeg giftet meg,fordi vi syndet mot alle de regler som tydeligvis finnes her inne når man skal gifte  seg men jeg skal fortelle om hvordan vi gjorde det. Vi tok ikke opp lån, vi hadde heller ingen foreldre som kunne hjelpe oss økonomisk, og av ulike grunner, som jeg ikke kan ta opp her så ble bryllupet vårt planlagt på 1,5 mnd, og det var derfor begrenset med plasser. Det vi gjorde var at aller nærmeste familie, og forlovere var invitert til middag, mens vi inviterte kollegiar, og andre venner til kaffen. Vi hadde kun mannens tale under middagen, og vi valgte å ta restene fra middagen, vi hadde tapas, slik at de som ville kunne få etterpå. Det var mer enn nok for å si det sånn. Middagsgjestene var 28 til sammen mens totale gjengen var 93 når kaffegjester kom.

Vi hadde et lokale der man måtte søke om ambulerende sjenkebevilgning men dessverre var ventetiden mer enn vi hadde, så vi fikk et tips, ta 50 kr pr pr og da har de fri bar resten av kvelden. VI bor ca 450 mil unna Sverige så vi kunne ikke reise over dit  handle , så det meste ble kjøpt på polet. Vi hadde enkelt antrekk, kjolen min kostet 1500, og mannens leieantrekk kom på rundt 1000, buketten var en rund ball av roser, til den nette sum av 800. Ingen har kommentert at de måtte betale 50 pr stykk for drikke, 

Så det går fint ann å invitere til kaffe, det har vi selv vært, og det er lov å tenke selv. Ikke alle har økonomi til  ha alle til middag, ikke alle har mulighet til å handle i sverige, og ikke alle kan spare opp eller ta opp lån for en dag.

Anonymkode: 72afa...92f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er utrolig glad for at jeg ikke visste om kvinneguiden før jeg giftet meg,fordi vi syndet mot alle de regler som tydeligvis finnes her inne når man skal gifte  seg men jeg skal fortelle om hvordan vi gjorde det. Vi tok ikke opp lån, vi hadde heller ingen foreldre som kunne hjelpe oss økonomisk, og av ulike grunner, som jeg ikke kan ta opp her så ble bryllupet vårt planlagt på 1,5 mnd, og det var derfor begrenset med plasser. Det vi gjorde var at aller nærmeste familie, og forlovere var invitert til middag, mens vi inviterte kollegiar, og andre venner til kaffen. Vi hadde kun mannens tale under middagen, og vi valgte å ta restene fra middagen, vi hadde tapas, slik at de som ville kunne få etterpå. Det var mer enn nok for å si det sånn. Middagsgjestene var 28 til sammen mens totale gjengen var 93 når kaffegjester kom.

Vi hadde et lokale der man måtte søke om ambulerende sjenkebevilgning men dessverre var ventetiden mer enn vi hadde, så vi fikk et tips, ta 50 kr pr pr og da har de fri bar resten av kvelden. VI bor ca 450 mil unna Sverige så vi kunne ikke reise over dit  handle , så det meste ble kjøpt på polet. Vi hadde enkelt antrekk, kjolen min kostet 1500, og mannens leieantrekk kom på rundt 1000, buketten var en rund ball av roser, til den nette sum av 800. Ingen har kommentert at de måtte betale 50 pr stykk for drikke, 

Så det går fint ann å invitere til kaffe, det har vi selv vært, og det er lov å tenke selv. Ikke alle har økonomi til  ha alle til middag, ikke alle har mulighet til å handle i sverige, og ikke alle kan spare opp eller ta opp lån for en dag.

Anonymkode: 72afa...92f

Men hvorfor måtte dere ha alle de kaffegjestene? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, Maleficenta skrev:

Men hvorfor måtte dere ha alle de kaffegjestene? 

Fordi vi har et godt forhold til alle sammen. 1 gang i mnd så treffes alle på jobben i en stor middag, vi lager er spleisebord og spiser, alle inviterer hverandre når det gjelder brylluper, store sammenkomster, og jeg har nå mine kollegiar som jeg ville ha, med, samt at det er nære naboer som man er sammen med ofte. 

Anonymkode: 72afa...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi vi har et godt forhold til alle sammen. 1 gang i mnd så treffes alle på jobben i en stor middag, vi lager er spleisebord og spiser, alle inviterer hverandre når det gjelder brylluper, store sammenkomster, og jeg har nå mine kollegiar som jeg ville ha, med, samt at det er nære naboer som man er sammen med ofte. 

Anonymkode: 72afa...92f

Kollegaer eller kolleger.

Anonymkode: 39979...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig.

Jeg har vært kaffegjest én gang. Det kom ikke frem av invitasjonen at det kun var til kaffen jeg var invitert utover at det skulle begynne litt sent, det forsto jeg først et par dager før bryllupet da bruden begynte å organisere felles vors for de omtrent 10 kaffegjestene. Tenker at hun heller kunne klart seg med én kjole, og fått plass til oss hele festen. Gikk jo glipp av alt  måtte late som om jeg koste meg hele festen.

Skal mye til før jeg gidder å være kaffegjest igjen.  

 

Anonymkode: 3d193...2ff

Skjønner deg godt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som utlending er konseptet kaffegjest rart og uhørt. Mulig at det er vanlig i visse kretser, men de lyser enten gjerrighet, vanskelig økonomi eller manglende kreativitet. Vil du ha 100 gjester lag heller karbonader eller sodd til middag istedet for wannabe fise-fin 3 retters der du ikke har råd til mer en 50.

Jeg hadde takket nei til innbydelse som kaffegjest. Da ER man annenrangs gjest uansett hvordan man vri og vender på.

Anonymkode: bcf99...98a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kollegaer eller kolleger.

Anonymkode: 39979...40c

Beklager at min norsk ikke er god nok

Anonymkode: c746d...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brudeparet vist for seg folkeskikk så er det å komme til kaffen det beste som er. De andre har vaset rundt i finstasen hele dagen, mens vi kaffegjestene kommer nydusjede og opplagte til kakene og så festen. Fri bar! Yeah!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager at min norsk ikke er god nok

Anonymkode: c746d...8bb

Ingenting å beklage. Du skrev bare samme feilen to ganger, og da tenkte jeg du burde bli gjort oppmerksom på det. 

Anonymkode: 39979...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes overhodet ikke noe om at brudepar inviterer flere gjester til etter middagen.

Det gir så dårlige signaler. I tillegg splitter det veldig opp selskapet og er utilfredsstillende både for de som er med fra start og de som kommer inn som etterslengere. 

Kan man heller vurdere å ha et stort bryllup med mer uformelle rammer fra start? Droppe middagen eller servere noe enkel mat som metter mange? Litt a la amerikanske bryllup som fokuserer mer på dans, moro og underholdning  enn stiv middag? Man kan ha taler selv om man ikke har en tradisjonell og formell bordsetning. Alternativt kan man lage gryterett eller hjemmelaget koldtbord hvor familiemedlemmer bidrar med noen retter. Det går også an å ha buffet fra take-away kjøkken feks kina, thai eller indisk. Letsdeal har ofte tilbud på catering tapas menyer for mange mennesker, hvis man bor i en av de større byene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, O.G. skrev:

Har brudeparet vist for seg folkeskikk så er det å komme til kaffen det beste som er. De andre har vaset rundt i finstasen hele dagen, mens vi kaffegjestene kommer nydusjede og opplagte til kakene og så festen. Fri bar! Yeah!!!

Ja, for alkoholikere er det å drikke seg full viktigere enn å feire brudeparet. 

Anonymkode: 282e3...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for alkoholikere er det å drikke seg full viktigere enn å feire brudeparet. 

Anonymkode: 282e3...d83

Alkoholikere?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi vi har et godt forhold til alle sammen. 1 gang i mnd så treffes alle på jobben i en stor middag, vi lager er spleisebord og spiser, alle inviterer hverandre når det gjelder brylluper, store sammenkomster, og jeg har nå mine kollegiar som jeg ville ha, med, samt at det er nære naboer som man er sammen med ofte. 

Anonymkode: 72afa...92f

Jamen om poenget var å spare penger kunne dere jo heller hatt en uformell vennefest i etterkant av bryllupet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Maleficenta skrev:

Jamen om poenget var å spare penger kunne dere jo heller hatt en uformell vennefest i etterkant av bryllupet

Ja, en sånn fest hvor gjestene får beskjed om å bringe med mat istedenfor gave....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, O.G. skrev:

Har brudeparet vist for seg folkeskikk så er det å komme til kaffen det beste som er. De andre har vaset rundt i finstasen hele dagen, mens vi kaffegjestene kommer nydusjede og opplagte til kakene og så festen. Fri bar! Yeah!!!

Har opplevd å være invitert som kaffegjest uten fri bar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kritt skrev:

Har opplevd å være invitert som kaffegjest uten fri bar...

Ekstremt pinlig av brudeparet å invitere folk til kaffe og så er det ikke fri bar. 

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...