Gå til innhold

Invitere noen til middag og flere til fest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det bedre å ikke bli invitert? 

Anonymkode: 274e1...022

Ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du holder middag kun for de nærmeste nære/har helt tydelig og lett forståelige skiller på hvem du inviterer til middag og fest CD bare fest, kjør på. En venninne av meg gjorde det på den måten (riktignok over to dager): Formell sitt ned middag og taler for nærmeste familie dag 1. Vielse og påfølgende fest med superenkel bespisning (typ pølser i lomper) dag 2. Helt supert!

Anonymkode: 58d31...df6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om du holder middag kun for de nærmeste nære/har helt tydelig og lett forståelige skiller på hvem du inviterer til middag og fest CD bare fest, kjør på. En venninne av meg gjorde det på den måten (riktignok over to dager): Formell sitt ned middag og taler for nærmeste familie dag 1. Vielse og påfølgende fest med superenkel bespisning (typ pølser i lomper) dag 2. Helt supert!

Anonymkode: 58d31...df6

CF

Anonymkode: 58d31...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva skal skje på festen etterpå? Drikking og dansing? Eller blir det servert nattmat?
For meg er ikke det bryllupet, det er bare siste krampetrekning, og jeg gikk glipp av hele greia.
Hvis jeg skal bruke 500-1000 kroner på en gave, pluss alle utgiftene som kommer med(antrekk, hår, reise, etc.), så ønsker jeg å dele mer av dagen med dere enn kun slutten. Ingenting er tristere enn å komme festklar til et mett og trøtt selskap, og et utslitt brudepar, som et par timer senere trekker seg tilbake til brudesuiten.

Bryllupet er farens tårer under talen til bruden, historiene om alt det morsomme brudeparet fant på som små, sangen fra tante Berit og onkel Bent, latteren i rommet da alle mennene kysset bruden mens brudgommen var på toalettet. Det er bryllupet, ikke "gratis bar" og en DJ. Kunne ikke brydd meg mindre om alkoholen var gratis, jeg hadde mest sannsynlig ikke drukket mer enn to glass vin uansett. 
Dersom brudeparet ikke har råd til eller ønske om å inkludere alle i dette, så ville jeg helst ikke bli invitert. Da føler jeg meg kun som fyllmasse, og en ekstra gave på bordet.

Anonymkode: 39979...40c

TS her: det blir drikking og dansing, men ser også for meg litt organiserte greier. Som nevnt ser jeg i så fall for meg at talene våre taes når alle er på plass. I tillegg til kake, første dans og noen musikalske innslag før DJ'en kommer. Nattmat blir det selvfølgelig, har planer om å holde på så lenge lokalet holder åpent. 

Vi kommer definitivt ikke til å være trøtte og slappe og har planer om å danse hele natten gjennom. Sist vi hadde felles fest med vennene våre holdt vi på til kl 08 om morgenen, så ser liksom ikke for meg at de dabber av når festgjestene kommer, heller det motsatte.

Anonymkode: eb1b4...a4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du holder middag kun for de nærmeste nære/har helt tydelig og lett forståelige skiller på hvem du inviterer til middag og fest CD bare fest, kjør på. En venninne av meg gjorde det på den måten (riktignok over to dager): Formell sitt ned middag og taler for nærmeste familie dag 1. Vielse og påfølgende fest med superenkel bespisning (typ pølser i lomper) dag 2. Helt supert!

Anonymkode: 58d31...df6

TS her: det vil nok ikke kun bli nærmeste familie, vi har mange nære venner som vi uansett ville invitert til middagen. Men kanskje det er snakk om 40-50 middagsgjester og rundt 30 festgjester i tillegg. 

Vi ha en stor utvidet omgangskrets, derfor det hadde vært så fint å hatt råd til å invitere dem også, men merker at det er mange som er veldig negative til konseptet, som overrasker meg siden jeg opplevde det som utelukkende positivt. 

Anonymkode: eb1b4...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg bare blitt invitert på festen, hadde jeg ikke kommet. Enten alt eller ingenting. Føler det blir litt det samme som når man sender ut innbydelse til folk man vet ikke har mulighet til å komme, det er for å få ekstra gaver. 

Anonymkode: b9f4a...5a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg bare blitt invitert på festen, hadde jeg ikke kommet. Enten alt eller ingenting. Føler det blir litt det samme som når man sender ut innbydelse til folk man vet ikke har mulighet til å komme, det er for å få ekstra gaver. 

Anonymkode: b9f4a...5a7

Ja, for det koster ikke å ha kaffegjester i det hele tatt ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kaffegjester gir vi ca 50% mindre i gave enn om vi hadde vært med hele dagen. Ganske kjedelig å komme etter middagen forressten, man har gått glipp av selve bryllupet (vielsen,middag, taler). Har vært kaffegjest to ganger, ble myyye kjedeligere enn de 10 andre bryllupene vi har vært i.

Anonymkode: 141d1...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg bare blitt invitert på festen, hadde jeg ikke kommet. Enten alt eller ingenting. Føler det blir litt det samme som når man sender ut innbydelse til folk man vet ikke har mulighet til å komme, det er for å få ekstra gaver. 

Anonymkode: b9f4a...5a7

Det stemmer sikkert at noen tenker på gavene, men det er i hvert fall ikke sånn vi tenker. Vil tro det uansett koster brudeparet mer enn hva hver kaffegjest gir i gave. Alkohol, nattmat, kaker + leie av lokale/DJ/annen underholdning er store kostnader selv om man ikke fikk middagen. Man får vel sjelden gaver til samme verdi (eller høyere) enn man bruker på bryllupet?

Anonymkode: eb1b4...a4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer sikkert at noen tenker på gavene, men det er i hvert fall ikke sånn vi tenker. Vil tro det uansett koster brudeparet mer enn hva hver kaffegjest gir i gave. Alkohol, nattmat, kaker + leie av lokale/DJ/annen underholdning er store kostnader selv om man ikke fikk middagen. Man får vel sjelden gaver til samme verdi (eller høyere) enn man bruker på bryllupet?

Anonymkode: eb1b4...a4a

Er en del med kaffegjester som har betalbar. Serverer man hjemmebakte kaker og ertesuppe blir det ikke store kostnaden. Dj og lokale hadde vært utgift uansett (må isåfall være hvis mengden kaffegjester krever et større lokale). 

Anonymkode: 75f44...24c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er en del med kaffegjester som har betalbar. Serverer man hjemmebakte kaker og ertesuppe blir det ikke store kostnaden. Dj og lokale hadde vært utgift uansett (må isåfall være hvis mengden kaffegjester krever et større lokale). 

Anonymkode: 75f44...24c

Det må være trist å være så smålig..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er en del med kaffegjester som har betalbar. Serverer man hjemmebakte kaker og ertesuppe blir det ikke store kostnaden. Dj og lokale hadde vært utgift uansett (må isåfall være hvis mengden kaffegjester krever et større lokale). 

Anonymkode: 75f44...24c

TS her

Joda, hvis man faktisk spinker og sparer på alle utgifter og kun inviterer folk på kaffe for å få gave er jeg enig i at det er bedre å ikke bli invitert. Vi skal uansett ha gratis bar og serverer sannsynligvis pølser til nattmat. Vi ønsker å ha med flest mulig på festen vår, men ser at de alternativene vi har til lokaler og catering gjør at vi ikke har råd til å spander middag på 80/90 gjester.

Anonymkode: eb1b4...a4a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

TS her

Joda, hvis man faktisk spinker og sparer på alle utgifter og kun inviterer folk på kaffe for å få gave er jeg enig i at det er bedre å ikke bli invitert. Vi skal uansett ha gratis bar og serverer sannsynligvis pølser til nattmat. Vi ønsker å ha med flest mulig på festen vår, men ser at de alternativene vi har til lokaler og catering gjør at vi ikke har råd til å spander middag på 80/90 gjester.

Anonymkode: eb1b4...a4a

Jeg nekter at å tro at de er mange som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Ilovemilkshake skrev:

Jeg nekter at å tro at de er mange som gjør det.

Brudepar gjør mye rart. Nok av eksempler her på snodig oppførsel. 

Sikta ikke til TS da som faktisk har fokus på at alle gjestene skal kose seg.

Anonymkode: 75f44...24c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest her på kg at mange synes det er en fornærmelse å bli bedt på festen, men aldri hørt noen si det i virkeligheten. 

Her blir vi alltid glade for å bli bedt i bryllup. En gang tok vi inn på hotell, for å være med på bryllupsfesten. Måtte vente litt, siden det var forsinkelser på middagen. Men uansett  var stemningen høy. 

(Men så er det jo mange rare ting folk ber inne blir fornærmet av).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2018 den 0.31, SS skrev:

Jeg har lest her på kg at mange synes det er en fornærmelse å bli bedt på festen, men aldri hørt noen si det i virkeligheten. 

Her blir vi alltid glade for å bli bedt i bryllup. En gang tok vi inn på hotell, for å være med på bryllupsfesten. Måtte vente litt, siden det var forsinkelser på middagen. Men uansett  var stemningen høy. 

(Men så er det jo mange rare ting folk ber inne blir fornærmet av).

Selvfølgelig er det ingen som sier det høyt. Man vil jo ikke risikere å såre brudeparet.

Anonymkode: 75f44...24c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 7.8.2018 den 0.31, SS skrev:

Jeg har lest her på kg at mange synes det er en fornærmelse å bli bedt på festen, men aldri hørt noen si det i virkeligheten. 

Her blir vi alltid glade for å bli bedt i bryllup. En gang tok vi inn på hotell, for å være med på bryllupsfesten. Måtte vente litt, siden det var forsinkelser på middagen. Men uansett  var stemningen høy. 

(Men så er det jo mange rare ting folk ber inne blir fornærmet av).

Enig med deg. Bli fornærmet av å bli invitert på fest av venner/familie.. Ikke lett å være menneske. 

Anonymkode: 274e1...022

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2018 den 19.40, AnonymBruker skrev:

. På det verste har folk måttet sitte i et par timer på gangen og blitt sultne mens det serveres mat de ikke får. 

Anonymkode: 75f44...24c

 

På 5.8.2018 den 19.42, AnonymBruker skrev:

Er det bedre å ikke bli invitert? 

Anonymkode: 274e1...022

Jeg er av dem som har måttet vente et par timer ute på gangen, og for egen del må jeg si at det hadde vært bedre å ikke bli invitert.

Jeg reiste i 5 timer for å delta i bryllupet.  Da visste jeg ikke at jeg var den eneste kaffegjesten, og den eneste som måtte sitte i en mørk gang å vente et par timer på at middagen skulle  bli ferdig.  (Middagen startet klokken 17, jeg var invitert til kl 19, men middagen var ikke ferdig før nærmere kl 21)

Jeg trodde jeg ble invitert til kaffen fordi brudeparet ville ha meg der, men ikke hadde plass til middagen, men jeg skjønte etterhvert at jeg ble invitert til kaffen av plikt, og da hadde det vært bedre å ikke bli invitert.

 

Ps. Jeg vet ikke om jeg var den eneste som var invitert til kaffe, eller om jeg var den eneste som takket ja, men uansett var jeg alene. 

Og jeg lærte at hvis jeg skulle invitere noen til kaffe noen gang, og det er bare en, to, eller tre som takker ja, vil jeg finne plass til dem ved middagsbordet.

Kaffegjesten er helt greit det, men bare hvis de er en større gruppe, ikke bare noen få.  (Eks nærmeste familie til middag, venner kommer til festen etter middagen)

Anonymkode: 92c79...f39

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.8.2018 den 21.19, AnonymBruker skrev:

TS her: det vil nok ikke kun bli nærmeste familie, vi har mange nære venner som vi uansett ville invitert til middagen. Men kanskje det er snakk om 40-50 middagsgjester og rundt 30 festgjester i tillegg. 

 

Anonymkode: eb1b4...a4a

Dette synes jeg er helt greit.

80 middagsgjester, og 1-5 kaffegjester synes jeg ikke er greit.

Anonymkode: 92c79...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2018 den 0.31, SS skrev:

Jeg har lest her på kg at mange synes det er en fornærmelse å bli bedt på festen, men aldri hørt noen si det i virkeligheten. 

Her blir vi alltid glade for å bli bedt i bryllup. En gang tok vi inn på hotell, for å være med på bryllupsfesten. Måtte vente litt, siden det var forsinkelser på middagen. Men uansett  var stemningen høy. 

(Men så er det jo mange rare ting folk ber inne blir fornærmet av).

Enig :)

Jeg vet at folk er rare, men det er en del historier som blir fortalt som er så overdrevent at jeg har vanskelig å tro på det.

Og i tilegg ikke normen, ikke i det hele tatt.

 

"tante og onkle boikottet bryllupet til bror fordi de var sure over at de var kaffegjester (de andre kom med et smil) burde å ha vært takknemlig at de i det hele tatt ble bedt.

Det var gratis kaffe og kaker og alkohol.

Anonymkode: 46cb5...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...