Gå til innhold

11-åring (gutt) som ikke tørker seg selv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn på 11. Han greier rett og slett ikke å få tørket seg ordentlig etter dobesøk. Når vi lar han prøve selv, blir han veldig sår og begynner å klø. Han synes det er helt greit at vi foreldre tørker han, men er han ikke litt for stor for å trenge hjelp til sånne ting? Vi har trent og trent, men han får det bare ikke til. Såvidt jeg vet går han ikke på do på skolen, for der er det ingen som kan hjelpe han. Råd, please?

Anonymkode: 6e064...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her må dere sette inn støtet. Øve, øve, øve! De fleste barn over 6 år klarer fint å tørke seg selv

Anonymkode: 84174...5c0

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørker han seg helt ren, da? Be han tørke til papiret er rent, da skal det ikke klø. 

Anonymkode: 88a00...8c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 11 åring er for stor til å bli tørket. Har han kognitive vansker? En ting er de barna som er over 7 år og bruker nattbleie - det er noe forbanna tull. Men en så stor gutt kan VELGE å tørke seg. Øve med han!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips om våtservietter. Ellers får han dusje etter hver gang han går på do. Mange voksne gjør også det, når de ikke føler seg rene. Løsningen er IKKE at dere tørker for han. 

Anonymkode: 1cddd...9a4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan har dere øvd med han da? Vi har en på snart 6 som øver. Vil gjerne at vi voksne skal tørke..

Vi sier tørk 3 ganger. Så kan du se om det er rent. Jeg har tørket en siste gang når han er ferditørka og ser at han er ren. Snakker om skole og at han må tørke tre ganger på skolen..

Anonymkode: 4734c...e70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere vil at ungen deres ikke skal bli mobbet så må dere gjøre han mest mulig selvstendig. Det er ufyselig å tørke en 11 åring. Skal dere holde på til han blir tenåring, hva når han får kjæreste - skal hun tørke han da?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

Tørker han for hardt da?

Sørg for mykt papir og be han øve på å være mer forsiktig. De fleste barn klarer å tørke seg selv i barnehagen så med mindre han har noen spesielle utfordringer skal han klare å tørke seg selv.

Ha gjerne noen våtservietter ved siden av og be han avslutte med det når han er ferdig.

Men jeg tror han tørker for hardt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, strynejenta skrev:

 Gå til legen 

Hva mener du egentlig at en lege skal gøre med unger som ikke klarer å tørke seg selv? 

   

Anonymkode: 8abe1...3d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om våtservietter til slutt. Han er altfor gammel til ikke å klare dette selv. Hva skjer når han snart skal på leirskole med klassen? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat

Uff. Jeg får vondt av ham. Dette høres ikke noe greit ut. Jeg tenker også at han kanskje enten ikke får tørket bort alt eller at han tørker for hardt. Begge deler kan gi sårhet og kløe. 

Jeg ville vurdert å ta han med til lege. Har han ekstra utfordringer? 

Ellers vil jeg si at han bare må øve, øve og øve til han får det til. Dette går bra tilslutt 👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dere Lambi? Det smuldrer opp slik at det blir papirrester i rumpa hvis man ikke tørker veldig forsiktig. Eller uansett hvordan man tørker egentlig.

Anonymkode: a1ee6...820

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må som oftest tørke meg med våtservietter for å bli helt ren etter nummer 2... Jeg er nærmere 30 😉 

Anonymkode: 26887...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har han fordøyelsesproblemer?

Anonymkode: 0b7d5...100

Hvis han har løs mage vil det kunne være rester i endetarmen vil jeg tro. Eller om det er hardt å få ut noe kan det oppstå sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du egentlig at en lege skal gøre med unger som ikke klarer å tørke seg selv? 

   

Anonymkode: 8abe1...3d4

Sjekke om det er noe mer som er galt. Fordøyelsen? Motorikken? En slik uselvstendighet er langt fra normalt. Og det er heller ikke normalt at han må bli 11-år før foreldrene søker råd, det er virkelig på tide.  Henvise til BUP, hvis det er noe psykisk sperre, eller bare rett og slett være en voksen som sier: «skjerp deg, dette må øves på.» 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må øve enda mer. Han må tørke seg helt til papiret er hvitt. Våtservietter kan brukes, men dette kan gjøre huden sår, de skal ikke i toalettet og blir fort uhygienisk. Det er mulig å bruke noe som heter vaskekrem (behøves ikke å vaske vekk) eller olje for å få tørket bort det som er vanskelig å få vekk med vanlig papir. Olje vil kanskje bidra til at han ikke blir så sår dersom han må tørke seg mye. Noen ganger tar det lengre tid med tørking, slik er det for alle, men det må jo tørkes uansett. 
Dere bør også sjekke fordøyelsen hans. Kan det hende han har avføring som f.eks. fortsetter å sive til tross for at han egentlig er ferdig på toalettet?

Anonymkode: 8a5ff...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...