Gå til innhold

Hvilke tilskudd tar dere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange som sverger til plantebasert kost og sier de da må ta B-vitamin. Hvis man ikke får tilført alt kroppen trenger gjennom mat, og det ikke er noe annet galt, så har man valgt feil kosthold.

Anonymkode: 76e07...7d4

Ja og nei. Vi kjøtt- og melkespisere tar også disse tilskuddene, bare indirekte. Kua får tilskudd slik at melka skal inneholde det vi trenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jern, b-vitaminer, og d om vinteren. 

Anonymkode: 67f08...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Prøver å huske ta multivitaminer og omega-3, fordi jeg holder på å gå ned i vekt og spiser såpass lite at det er ekstra krevende å få i seg alle vitaminer og mineraler som trengs. 

Anonymkode: b4b9f...8dc

Da er det jo ekstra lett å få i seg alle vitaminene og mineralene! Regner med at du pøser på med grønnsaker og da bør det jo ikke være noe problem i hele tatt. 

Anonymkode: b9f59...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange som sverger til plantebasert kost og sier de da må ta B-vitamin. Hvis man ikke får tilført alt kroppen trenger gjennom mat, og det ikke er noe annet galt, så har man valgt feil kosthold.

Anonymkode: 76e07...7d4

Det er pga sprøyting og vasking av frukt og grønt at man ikke får i seg B12. B12 finnes i jorden. Ufattelig mange som spiser kjøtt som må ta B12. Det tilsettes blant annet i dyreforet også. 

Anonymkode: f629e...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ♥ skrev:

Ja og nei. Vi kjøtt- og melkespisere tar også disse tilskuddene, bare indirekte. Kua får tilskudd slik at melka skal inneholde det vi trenger.

Nei, kua får tilskudd sånn at kua får det hun trenger. Tro det eller ei, men hester får også kraftfor selv om man ikke skal spise kjøttet deres. Det viktigste for dyret i kraftforet er proteinene. Noen år er avlingene med gress så næringsrike at dyra ikke trenger kraftfor, og kjøttet fra disse dyrene er likevel like full i b12, så det at dyr MÅ ha kraftfor for at melka eller kjøttet skal inneholde b12 er bare vissvass. 

Anonymkode: 96e58...f72

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Nada. I et normalt kosthold får man i seg alt man trenger. Med mindre du faktisk har fått påvist mangler og fått anbefalt dosering av en LEGE, så blir det bare dyr urin

Anonymkode: cd9bf...40f

Det stemmer dessverre ikke. Ikke om du snakker om et normalt norskt kosthold. Nordmenn hadde mye jodmangel før man begynte å tilsette jod i bordsalt (du har kanskje sett at det står jodberiket salt på saltet ditt) og gav kuer jodtilskudd for at det skulle bli mer jod i melk

Jordbruket og sterilisering av mat har gitt oss mer effektivt tilgang på mat, men det påvirker også bakteriene i jorda og vitaminene og mineralene som vi får i oss gjennom mat. I noen tilfeller negativt. Så der vi før ville fått i oss b12 fra bakteriene på grønnsakene, blir de idag drept i renselsesprosessen de går gjennom før de havner i butikken

Når det gjelder jod pleide det være mer av det i planter også, men jodsyklusen i naturen er ganske dårlig, noe som på sikt gjør at det blir lavere jodinnhold i planter og det påvirker hvor mye vi får i oss (eller ikke får i oss i dette tilfelle). Sjømat har fortsatt noe høyt innhold av jod, da, så både fisk og tang er gode kilder, men nordmenn spiser lite av disse. 

Ernæring er nok mer komplekst og forandrer seg i takt med natur og hvordan vi dyrker maten vår enn at du kan ha denne type enkle, bastante meninger om det. 

Anonymkode: 83c56...a0b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, kua får tilskudd sånn at kua får det hun trenger. Tro det eller ei, men hester får også kraftfor selv om man ikke skal spise kjøttet deres. Det viktigste for dyret i kraftforet er proteinene. Noen år er avlingene med gress så næringsrike at dyra ikke trenger kraftfor, og kjøttet fra disse dyrene er likevel like full i b12, så det at dyr MÅ ha kraftfor for at melka eller kjøttet skal inneholde b12 er bare vissvass. 

Anonymkode: 96e58...f72

Mulig noe upresist skrevet av meg. Men det er fakta at vi tar tilskudd indirekte, og at det ikke er noe prinsipielt annerledes enn å svelge pille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D-vitaminer etter anbefaling fra legen

Anonymkode: c9ce9...5e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar B-vitamin midlertidig, fordi jeg har mistet så mye hår. Etter anbefaling fra lege tar jeg også D-vitamin de dagene jeg ikke får tilstrekkelig med sollys.

Anonymkode: 77433...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D-vitaminer i de fleste månedene, multi-vitamin, B-vitaminer, kalk og magnesium.

Anonymkode: e83d8...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

D-vitamin som jeg har fått på resept.

Anonymkode: eb46a...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, fleur de lis skrev:

Tran når jeg husker det, og proteinpulver etter en god treningsøkt. 

Hvorfor proteinpulver etter trening? Hilsen meg som har kommet dit at jeg har fått DILLA på løping🤩 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

B vitamin fordi jeg er veganer, jod fordi jeg har påvist mangel, og d vitamin i vinterhalvåret for å unngå mangel.

Anonymkode: 553b9...276

Dette er også lurt med tanke på du er veganer :)

Anonymkode: 1dda2...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B12 og jod fordi jeg er veganere,og kalsium og d vitamin fordi jeg er benskjør(og nei det er ikke fordi jeg er veganer )

Anonymkode: 1dda2...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd maxulin bare for gøy, merket ingenting. Men så behøvde jeg vel det egentlig ikke heller. Å redusere fettprosent og trene styrke er nok bedre enn maxulin uansett.

Har er variert kosthold og smoothie hver dag.

Anonymkode: 3cca4...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...