Gå til innhold

OBS! Ikke la barna se på YouTube uten at du følger nøye med!


netpuppy

Anbefalte innlegg

Det er mulig dette har blitt tatt opp før, jeg prøvde å søke og fant ingenting, men det kan uansett med fordel gjentas slik at flest mulig får det med seg. 

YouTube er full av filmer rettet mot barn fra relativt uskyldig, småcreepy til rett og slett motbydelig og skremmende innhold. Disse videoene dukker opp også når man skrur på barnefilter på grunn av YouTube sine egne algoritmer. Du kan tro at poden sitter og ser på helt uskyldige barnefilmer på iPaden, mens hen i realiteten blir eksponert for Mikke mus som onanerer, Spiderman som dreper Elsa, eller forstyrrende bilder av sår og sprøyter osv. 

Alle foreldre bør være oppmerksom på dette og ha kontroll på hva ungene faktisk ser på når de ser på YouTube. I det minste bør man skru av autoplay, personlig kommer iallefall vi til å blokkere hele YouTube når barna er gamle nok til at det blir aktuelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg prøvde å legge ved en video, men den kom visst ikke med? Prøver på nytt ☺️

Edit: Det var visst helt umulig på mobil... Link: https://www.ted.com/talks/james_bridle_the_nightmare_videos_of_childrens_youtube_and_what_s_wrong_with_the_internet_today?utm_campaign=tedspread&utm_medium=referral&utm_source=tedcomshare

 

Endret av netpuppy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg også er skremmende. Vi har youtube nekt her i hus. I barnehagen har de klart å forville seg inn på sånne videoer også blir det mareritt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan man skrur på barnefilter på YouTube? Vil tro det beskytter litt, så får vi voksne følge med i tillegg. 

Anonymkode: af4bc...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Noen som vet hvordan man skrur på barnefilter på YouTube? Vil tro det beskytter litt, så får vi voksne følge med i tillegg. 

Anonymkode: af4bc...a13

Problemet er at disse filmene kommer gjennom barnefilteret fordi problemet er algoritmene til YouTube og at det håndheves uten menneskelig innblanding gjennom AI. De har gått ut og sagt at de skal begynne å ansette mennesker til jobben, men om det hjelper tror jeg ikke før jeg får sett det da det blir lagt ut millioner av videoer hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at en del foreldre rett og slett ikke gidder å følge med på hva småungene deres egentlig holder på med. 

De plasserer ungene foran en skjerm, slik at de selv slipper å vær sammen med ungene å faktisk finne på noe sammen... 

Anonymkode: 4665b...f76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at en del foreldre rett og slett ikke gidder å følge med på hva småungene deres egentlig holder på med. 

De plasserer ungene foran en skjerm, slik at de selv slipper å vær sammen med ungene å faktisk finne på noe sammen... 

Anonymkode: 4665b...f76

Ja. For man må alltid være sammen med barna og gjøre noe sammen med de. Alltid. Uten unntak.

Det er slike moralister som deg som gjør verden så latterlig iblant.

Anonymkode: e5b21...205

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...