Gå til innhold

Barn på tur uten fjellstøvler el.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er forbløffet over hvilket skotøy flere av barna og ungdommene i Monsen minutt for minutt turfølget går i. 

Mange i joggesko, med tunge sekker på ryggene noe som gir mye belastninger på hofter og bein. Bein de skal gå på resten av livet. En annen sak er at de skal krysse elver og andre våte områder med utette sko. 

Tenker ikke foreldrene eller er det ikke så nøye? Alternativt mener noen prisen for en fjellstøvel med god ankelstøtte er for høy? 

Ser man godt etter så ser en at foreldreren som går sammen med noen av barna har dyrt utstyr både i fottøy og bekledning, så dette får meg til å virkelig lure på hvorfor foreldrene ikke legger mer i skotøyet til barnet. 

 

Anonymkode: 85143...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine ungdommer nekter å bruke fjellstøvler og foretrekker joggesko (som kostet 1500kr forresten) . Så kanskje neste gang du er på tur kan du bruke energien din på en litt mer fornufte måte- iow, passe på deg selv! 

Anonymkode: 61295...577

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går man tur en gang for syns skyld syns jeg ikke noe om å bruke masse penger på fjellsko. Her brukes joggesko og det fungerer fint for alle. Vokst opp i en friluftsliv familie og skotøy velges ut fra hva de forskjellige trives i. Selv min bestemor på 91 bruker joggesko på topp turene sine. Har hun gjort i alle år. 

Anonymkode: a37e0...f0f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er mye på fjellet og på vandring. Vi går alle stort sett i joggesko. Utpå høsten og på våren når det er vått bruker vi fjellsko. 

Anonymkode: e6416...c92

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 38, og nekter fortsatt å gå med fjellsko. Har gått hytte til hytte, uke på uke. Trolltunga. Skåla. Slogen. Og mye mer. I joggesko. 

Er det vått, rått og kaldt, bruker jeg tynne ullsokker oppi. 

Bekymre deg for deg selv du. Og la andre ta sine valg :)

Anonymkode: 36e33...62e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg vokste opp gikk vi fra hytte til hytte i sjøstøvler og dongeribukse, både voksne og barn, helt vanlig den gang. Jeg tenker folk får gå i det de vil som funker for dem. Personlig hadde jeg brukt fjellstøvler, både fordi det gir bedre støtte og er mer vanntett (må du vade renner forresten vannet ofte ned i støvlene), men også fordi de gir god nok støtte og kompresjon til at jeg kan gå til nærmeste hytte/vei ved hjelp av staver dersom jeg f.eks tråkker over. Når de går steder med god sti er fottøyet mindre viktig, men hvis de f.eks hadde gått i regn ned fra Fannaråken hadde ikke jeg tatt turen i sleipe joggesko. 

Anonymkode: 7b85b...986

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med mindre det er veldig steinete og ulendt terreng så er ikke fjellstøvler nødvendig. det er i tillegg tyngre å gå med og kan frata barna motivasjonen. Våre bruker lave goretex-sko på tur (kan gjerne se ut som vanlige joggesko), og det gjør jeg helst selv også. Og jeg går mye i fjellet. Hvis man skal krysse elver så løser man det. man kan bære de over, eller man kan ta av sko og sokker og vasse nå på sommeren. Eller kanskje foreldrene har gummestøvler i sekken som du ikke ser? Det er vel ikke sikkert de ryggsekkene er så tung heller. men om du kjenner på skolesekken til en 4. klassing så vil du forstå at unger er vant til å bære rimelig tungt... Dyrt turtøy/fejllutstyr er kjekt å ha, men ikke noe man må ha for å gå på tur. det har heller blitt et usunt utstyrsfokus de senere årene. Før i tiden gikk man i helt vanlige sko og tøy. og det gikk helt fint.

Anonymkode: 51ac3...f83

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine har alltid hatt supre fjellsko (vi arver fra flere, og fjellskoene kommer i mange str og splitter nye ser de ut) og ALDRI frivillig tatt det på seg. De velger alltid joggesko. Fjellsko føles ubehagelig, tunge og stive. Joggesko trenger de og har de uansett, jeg skjønner veldig godt at folk ikke kaster bort penger på fjellsko til barn som de vokser ut av etter en langtur. Selv bruker jeg mine én gang i året ca, det gjør jo ikkenoe siden de varer i tjue år allikevel. 

Anonymkode: e4761...6d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg vokste opp gikk vi fra hytte til hytte i sjøstøvler og dongeribukse, både voksne og barn, helt vanlig den gang. Jeg tenker folk får gå i det de vil som funker for dem. Personlig hadde jeg brukt fjellstøvler, både fordi det gir bedre støtte og er mer vanntett (må du vade renner forresten vannet ofte ned i støvlene), men også fordi de gir god nok støtte og kompresjon til at jeg kan gå til nærmeste hytte/vei ved hjelp av staver dersom jeg f.eks tråkker over. Når de går steder med god sti er fottøyet mindre viktig, men hvis de f.eks hadde gått i regn ned fra Fannaråken hadde ikke jeg tatt turen i sleipe joggesko. 

Anonymkode: 7b85b...986

Enig i dette og i bratte fjell, som Stetind og Reinebringen, har jeg brukt fjellsko. Fort gjort å skli med sko uten grep. Men på slike turer er ikke barna med. 

Anonymkode: e6416...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigere at skoene er godt inngåtte og gode for barna, tenker jeg. Er selv oppvokst med skogs- og fjellturer i gummistøvler eller joggesko, noe både foreldrene mine og besteforeldrene mine også bare brukte. Unntaket var far og bestefar i jaktsesongen, da brukte de militærstøvler eller jaktstøvler. Helt vanlig fottøy på tur i fjellbygda der jeg er vokst opp, og særlig besteforeldrene mine var mye på fjellet (de drev også med sau, og var mye til fjells pga det). Kjøpte mine første fjellsko først i voksen alder; da var jeg blitt «byjente» med nytt og fancy utstyr. Hender dog jeg bruker joggesko fortsatt, om tørt og fint og ikke veldig steinete terreng, men gummistøvler er forbeholdt bærplukking og turer i skikkelig regnvær.

Anonymkode: 31989...45d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går i bratte fjell flere ganger i uka, og både jeg og ungene (6 og 9 år) bruker utelukkende minimalistiske barfotsko. Minst mulig polstring, minst mulig "støtte", så foten faktisk får bevege seg naturlig og alle musklene brukes og støttes.

De fjellstøvlene er jo som å gå med full gips, sammenlignet med mine Fivefingers. Ingen av oss har vrikket ankler eller noe, siden støttemusklene rundt ankelen er sterke og stabile.

Hvordan tror dere vi har klart oss i millioner av år uten fjellsko liksom.. 😂 

Anonymkode: b0dd2...7c8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har knapt nok brukt fjellstøvler. Og hadde aldri valgt det som fottøy for å tråkke rundt i en smellvarm norsk fjellheim nå. Det er jo som å be om sopp, infiserte gnagsår og faenskap. Akkurat nå er joggesko et langt bedre valg. Har reagert mest på at Monsen selv har gått pakket inn i langbukse og kakiskjorte hele turen. Rart mannen ikke har fått heteslag. 

Anonymkode: 00d47...986

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker på skoleturer i fjell og mark, så brukte jeg baaare "skatesko" 😛
Altså, hos meg har det gått fint, men. uhellet kan jo være ute 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var barn / ungdom så "arvet" jeg en del klær og sko fra eldre søsken og søskenbarn. Med det resultatet at skoene veldig ofte ble ubehagelige å gå i for meg. En ting var at sko / støvel ikke passet ordentlig til føttene mine. En annen ting var jo selvfølgelig at tingene som regel var godt brukt, allerede før jeg fikk dem. Så det var ofte noen små rifter eller hull, som var vanskelig å få øye på med det blotte øyet før vi begynte å gå.  

Men underveis var det jo som regel veldig vått fleire steder. Med støvel trodde jeg at det bare var å plaske rett uti, og gå rett over til det tørre området på den andre siden. Men først da viser det seg at skoene ikke var 100 % tette likevel. Dermed fikk jeg våte sokker, og jeg begynte selvfølgelig å fryse veldig mye på beina på grunn av dette.   

Så jeg ville faktisk ha foretrukket å bare gå med vanlige joggesko, og heller være litt mer forsiktig ved eventuelle våte strekninger...

Anonymkode: a67a6...09e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke fjellstøvler, men tursko som både er beregnet for greie fjellturer, turer i terreng og ellers. De har god støtte. Er nok en del barn, gjerne spesielt ungdommer, som ikke vil gå i "svære" fjellsko. Men det finnes alternativer som tursko som ligner mer joggesko. Kan fås både som lave og høyere. Ellers så vet man jo ikke hvorfor barn går uten fjellsko, kanskje har de nektet og foreldrene lar de gå med annet fottøy så får de heller lære dersom de ikke er fornøyd med valg av fottøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MIne på 10 og 11 klager aldri på å gå med fjellstøvler:) JEg bærer mine med i sekken, og går med skikkelige HOKA skO!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her brukes støvler i marka pga. mye huggorm. På fjellet går det i fjellsko og gode joggesko, alt etter avstand og vær. 

Anonymkode: 2e644...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg Asics Goretex joggesko på tur, også med tung sekk. De har god demping og støtte, puster og er vanntette.

Anonymkode: 53609...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er gode joggesko, gjerne med gore-tex, ser jeg ikke helt problemet. Gått mye i fjellet selv, sommerstid har det blitt mest joggesko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...