T-Rex Skrevet 2. august 2018 #21 Del Skrevet 2. august 2018 (endret) 6 minutter siden, Subaru xv 95 said: Er såklart enig i at jo mindre forurensing det blir jo bedre blir verden å leve i, og at man til slutt kanskje klarer å leve uten noen "miljøkonsekvenser", .en det skjer nok ikke i min levetid heller. Men at f.eks biltrafikken har så veldig store miljøkonsekvenser klarer jeg ikke å se for meg, men mye mulig jeg tar feil. Men det er faktisk noen klimaforskere som mener verden går mot en ny istid, men demmes forskning kommer ekstremt skjelden ut i media. Men jeg personlig heller mer i den retning enn motsatt. Om det f.eks kommer et par store vulkanutbrudd både på Island og de giga vulkanene i andre land som kan komme når som helst, går vi mot mange år med ekstremkulde både sommer og vinter. Jeg tror du tar feil her. Jeg ønsker selvsagt at du har rett, men konsekvensene av å ikke ta de faresignalene vi ser på alvor, de kan være ødeleggende. Verdens temperatur var synkende, det er helt rett. Så at vi kunne være på vei mot en ny istid, er rett. Men den endringen i temperatur var minimal i retning kaldere i forhold til det vi nå ser i retning varmere. Den store faren her er at temperaturendringen skjer så raskt. Det virker ikke så ille med en grad hit eller dit, sånn i hverdagslivet. Men på verdensbasis, har det faktisk store konsekvenser. Endret 2. august 2018 av T-Rex Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #22 Del Skrevet 2. august 2018 34 minutter siden, T-Rex skrev: Gjennomsnitt og trender over tid, gutten min. Fasinerende hvordan du med en gang sier "klima" når vi nå altså har en varm sommer, mens når noen påpeker at vi nettopp har hatt en veldig kald vinter så er det plutselig ikke klima lenger, da er det plutselig viktig å se på gjennomsnitt og trender over tid... Anonymkode: d7c17...bd8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 2. august 2018 #23 Del Skrevet 2. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Fasinerende hvordan du med en gang sier "klima" når vi nå altså har en varm sommer, mens når noen påpeker at vi nettopp har hatt en veldig kald vinter så er det plutselig ikke klima lenger, da er det plutselig viktig å se på gjennomsnitt og trender over tid... Anonymkode: d7c17...bd8 Nå blir jeg nesten fascinert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMW 5-serie 535D Skrevet 2. august 2018 #24 Del Skrevet 2. august 2018 2 minutter siden, T-Rex skrev: Jeg tror du tar feil her. Jeg ønsker selvsagt at du har rett, men konsekvensene av å ikke ta de faresignalene vi ser på alvor, de kan være ødeleggende. Verdens temperatur var synkende, det er helt rett. Så at vi kunne være på vei mot en ny istid, er rett. Men den endringen i temperatur var minimal i retning kaldere i forhold til det vi nå ser i retning varmere. Den store faren her er at temperaturendringen skjer så raskt. Jeg prøver å leve så miljøvennlig det går, men biler skal gå på diesel til nød bensin, ikke elektrisitet som hvertfall ikke er miljøvennlig. En tesla må kjøre 500 000 km før den blir mer miljøvennlig enn en stor dieselbil. Har heller aldri f.eks tatt fly. Fly er store miljøbomber som absolutt burde nedjustert med avganger, 100 ferre fly pr dag tilsvarer halve verdens biltrafikk. Uansett er det ekstremt lite vi i dette lille landet kan redde av klimaendringer, først og fremst må millionbyene starte, uten det har det ingen innvirkning på miljøet. Se bare på byen Tokyo, befolkning 38 000 000 i kun en by, i hele Norge bor det kun 5 000 000. Hva kan vi gjøre om de gir f*en i miljøet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Overrasket Skrevet 2. august 2018 #25 Del Skrevet 2. august 2018 (endret) 3 hours ago, AnonymBruker said: Vi har alltid hatt variasjoner i været, både høye og lave temperaturer, noe vi aldri kommer utenom. Men nå skal det pakkes inn i ordet "klimaforandring" Om vi kutter ut å kjøre bil, parkerer alle båter, kutter alt av forbruk, vi går over til å dyrke vår egen mat igjen, så hjelper det ikke en dritt! Været kommer og går uansett det. Anonymkode: 7f76b...4e4 Vi har alltid hatt værvariasjoner, men vi har aldri før, i hele klodens historie, sett at en egoistisk art har latt egen intelligens ødelegge egne levekår på jorden. Kloden har alltid håndtert værendringer, men aldri før håndtert at den mest intelligente arten er så fast bestemt på å ødelegge både eget og andres liv. Det er forskjellen. 2 hours ago, AnonymBruker said: når vi får en eneste varm sommer (etter en veldig kald og snørik vinter) så er det visst pluselig klima igjenn, og krise... Anonymkode: d7c17...bd8 3 hours ago, AnonymBruker said: Og i fjor pissregnet det. Intet nytt ombord:-) Anonymkode: 5ed86...9c8 Det er ikke en eneste varm sommer. Folk tar feil når de tror at klimaendringene vil manifestere seg i én værtype. Nettopp den ekstremt kalde og snørike vinteren og alt regnet vi har sett flere steder over et par år etterfulgt av årets sommer er flere sider av samme sak. Klimaendringer fører ikke bare til varmere vær, det fører til mer ekstremt vær. Den siste forskningsrapporten fra Oxford unviersitet, som ble publisert for en uke siden, slår fast at klimaendringer er den direkte årsaken til at sjansene for ekstremvær er fordoblet. 2 hours ago, AnonymBruker said: Hele klimagreia er den største svindelen i moderne tid. Det handler om penger. På 70-tallet snakket de om en mini-istid. Så var det global oppvarming, men så smeltet visst ikke isen på polene likevel, så da ble det klimaendringer. Jeg mener, man kan ikke gå galt med klimaendringer i hvert fall. At folk tror på de greiene er for meg helt ufattelig. Vi har en varm sommer. Det er intet nytt under solen. Disse klimagreiene er som et mentalt virus som bare tar over folks evne til å tenke rasjonelt og logisk. Anonymkode: b1d94...7b5 Det som er svindel, som handler om penger, og som tar over folks selvstendige, logiske tankengang, er hele ideen om at økonomisk vekst må være noe som er uendelig. Forskjellen på oss griske idioter og en løve på savannen er at løven dreper en antilope, spiser seg mett og går og legger seg i skyggen. Den lar mange, mange antiloper passere forbi i fred og fordragelighet fordi løven allerede er mett. Løvemagen er ikke i uendelig vekst. Men mennesket har det for seg at uendelig vekst, uendelig forbruk, ligger i vår natur. Vi må pumpe opp mer olje fordi vi kan, og lansere flere iPhone-modeller raskere fordi vi kan, og faktisk trenge både telefon, nettbrett og datamaskin fordi vi kan, og alt skal være større og raskere og vi må forbruke alle planter og alle trær og alle naturressurser og helst skal fabrikkene gå hele døgnet for vi må ha mer og bedre og raskere for alt skal være så uendelig mye bedre enn før. Ironien i troen på at økonomisk vekst kan være uendelig, er at det fører til menneskehetens egen ende. Vi dreper oss selv, og alt rundt oss, fordi vi trenger iPhone 7, 8, 9, 9+, 9c, 9xtra og 9.8. 54 minutter siden, Subaru xv 95 said: Hvorfor holdt klimaforskerne helt kjeft i vinter?? De holdt faktisk ikke kjeft. Det var ikke en forsker som holdt kjeft fordi det var kaldt. Jetstrømmene har endret bane. Det er den samme underliggende årsaken til både kald vinter og varm sommer. Alt henger sammen. Du tror klimaforskene sier at været bare skal bli varmere, ikke sant? Feil. Været skal bli mer ekstremt, noe 2018 beviser. 45 minutter siden, Subaru xv 95 said: Klima går i sykluser, derfor vi har hatt palmer på Hardangervidda og har hatt istid. Klimaet lever sitt eget liv, vi mennesker kan ikke bestemme over om det skal være varmt/kalt eller tørt/vått. Co2 har ekstremt liten innvirkning på klimaet, muligens 0,1 grad eller noe, men ikke flere grader. Havet har vært mye høyere i tidligere tider før det trakk seg tilbake for nå å stige igjen pga ny klimasyklus På lang sikt kan du ha rett, men for at det fortsatt skal være en syklus og snakke om i fremtiden så må noe endre seg nå, ellers har vi ikke en syklus lenger men bare mer og mer jævlige leveforhold til en raskere og raksere rate frem til hele menneskeheten er død, utryddet, ferdig. Og DA kan vi snakke om en syklus, dersom det i det hele tatt er noe igjen å redde. Debatten om hvorvidt klimaendringer er menneskeskapt er et foreldet spørsmål som kanskje, kanskje, var interessant i 2005. Debatten nå er mye viktigere. Spørsmålet er hvor mye av levestandarden vår må vi gi avkall på for å i det hele tatt ha et livsgrunnlag? Vi må faktisk reise mindre, bruke mindre bil, forbruke mindre, kjøpe mindre langreist mat og klare oss mer med matutvalget som lages lokalt, og først og fremst ikke la oss lure av at velstand og levestandard og rikdom og multinasjonale konserner er et eneste stort tre som kan vokse like inn i himmelen – for det er det intet tre som kan. Vi har et valg. Vi kan kjøpe mer, bedre, raskere og bygge større, høyere og mer i dag, og gi oss selv en dødsdom, eller vi kan redusere levestandarden til et nivå som gjør at vi faktisk kan forbli på jorden i flere generasjoner. Jeg vet hva jeg velger, men dessverre er det fortsatt alt for mange som heller vil dø rike, enn å leve lykkelige. Endret 2. august 2018 av Overrasket Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 2. august 2018 #26 Del Skrevet 2. august 2018 (endret) 4 minutter siden, Subaru xv 95 said: Jeg prøver å leve så miljøvennlig det går, men biler skal gå på diesel til nød bensin, ikke elektrisitet som hvertfall ikke er miljøvennlig. En tesla må kjøre 500 000 km før den blir mer miljøvennlig enn en stor dieselbil. Har heller aldri f.eks tatt fly. Fly er store miljøbomber som absolutt burde nedjustert med avganger, 100 ferre fly pr dag tilsvarer halve verdens biltrafikk. Uansett er det ekstremt lite vi i dette lille landet kan redde av klimaendringer, først og fremst må millionbyene starte, uten det har det ingen innvirkning på miljøet. Se bare på byen Tokyo, befolkning 38 000 000 i kun en by, i hele Norge bor det kun 5 000 000. Hva kan vi gjøre om de gir f*en i miljøet? Det er helt naturlig at de som blir minst affisert økonomisk negativt gjør noe først. Når det er sagt, sliter jo vi i Norge om vi skal skippe oljeutvinningen. Endret 2. august 2018 av T-Rex Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Overrasket Skrevet 2. august 2018 #27 Del Skrevet 2. august 2018 (endret) 20 minutter siden, Subaru xv 95 said: Jeg prøver å leve så miljøvennlig det går, men biler skal gå på diesel til nød bensin, ikke elektrisitet som hvertfall ikke er miljøvennlig. En tesla må kjøre 500 000 km før den blir mer miljøvennlig enn en stor dieselbil. Har heller aldri f.eks tatt fly. Fly er store miljøbomber som absolutt burde nedjustert med avganger, 100 ferre fly pr dag tilsvarer halve verdens biltrafikk. Uansett er det ekstremt lite vi i dette lille landet kan redde av klimaendringer, først og fremst må millionbyene starte, uten det har det ingen innvirkning på miljøet. Se bare på byen Tokyo, befolkning 38 000 000 i kun en by, i hele Norge bor det kun 5 000 000. Hva kan vi gjøre om de gir f*en i miljøet? Denne tankegangen er en grunn til at vi aldri kommer oss ut av menneskehetens klimaødeleggelser. Vi bare peker på alle andre rundt oss, for å rettferdiggjøre egne valg. "Det er ikke så farlig å kjøre bil, tenk på alle som flyr". "Vi kan ikke gjøre noe her i lille Otta, det er makta i Oslo som må rå" osv. osv. osv. Vi er veldig flinke til å frita oss selv for ansvar i dette kollektive selvmordet som vi er i ferd med å utføre. Alle har ansvar. Vi kan ikke bare se til andre land, andre folks vaner eller vente på politikere. Poliktere er kortsiktige folk med fagre løfter. Det vi trenger er handlekraftige folk som ikke unnskylder seg selv. Det er noe griseri å bruke personlige transportmidler i det omfanget vi gjør i dag. Det endres ikke av at det finnes en annen transportmetode som er enda verre. Mange andre land er store miljøsyndere, men det fritar ikke hver av oss for ansvaret vi sitter med. Vi må ikke oppgradere iPhonen i 2018, bare fordi det bor så mange flere folk i Japan. Det er lokale tiltak og personlige endringer som er nøkkelen. Hvis vi bare skal rette en pekefinger mot andre og tror vi har et godt poeng, har vi misforstått det viktigste poenget av alt. Endret 2. august 2018 av Overrasket Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #28 Del Skrevet 2. august 2018 1 time siden, T-Rex skrev: Nå blir jeg nesten fascinert. Har du vansker med å huske hva du selv nettopp har skrevet og svart på? Anonymkode: d7c17...bd8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1Thomas Skrevet 2. august 2018 Forfatter #29 Del Skrevet 2. august 2018 Jeg mener folk flest opptrer som strutsen, graver hodet under sanden og later som ingen ting. Vi mennesker er ekstremt naive, men også handler d om grådighet. Det store klima spørsmålet handler om hvor hard landing vi må ta før vi innser alvoret... kanskje er d for sent allerede? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gent82 Skrevet 2. august 2018 #30 Del Skrevet 2. august 2018 4 timer siden, T-Rex skrev: Men jeg blir litt matt når folk ikke har respekt for fagfolk. 'Fagfolk' ? Mer 'Sjamaner' etter min mening. Men ikke glem at det er en opposisjon 'Fagfolk' med andre syn på klimasaken også. Men hysterigjengen er elsket av mediene og politikere. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #31 Del Skrevet 2. august 2018 6 timer siden, T-Rex skrev: Jeg skriver at 99% av DE SOM HAR PEILING PÅ FAGFELTET OG SOM JOBBER MED DETTE, tror på det, ikke mannen i gata. Eller en professor i rettsvitenskap. Eller en lege. DE SOM HAR PEILING PÅ FAGFELTET OG SOM JOBBER MED DETTE må også ha lønn. Hvor tror du de pengene kommer fra? Riktig svar: Klimaidiotene:-) Anonymkode: 5ed86...9c8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #32 Del Skrevet 2. august 2018 5 timer siden, T-Rex skrev: Vi er forbi dette. Det vi ser nå er temperaturendringer som skjer raskere, VELDIG mye raskere enn det som har skjedd på grunn av naturlige klimaendringer i tidligere tider (unntatt ekstremer som voldsomme vulkanutbrudd og treff av større meteorer). Hvis vi ikke tar tak i dette, får det ekstreme konsekvenser. Ekstreme, som i verdenskrig. Det er faktisk ikke noe å lure på. Japp. Slik ble det denne gangen. Det har gått sakte og fort før, nå går det fort:-) Intet nytt det heller:-) Anonymkode: 5ed86...9c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 3. august 2018 #33 Del Skrevet 3. august 2018 (endret) Om klimaendringene er menneskeskapte eller ikke - hva er egentlig problemet? Om livet på jorden er ment å opphøre så gjør det jo bare det. Se på utviklingen i formuen til Al Gore - og forstå hva spm er årsaken til denne utviklingen. Endret 3. august 2018 av Husholdning1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 5. august 2018 #34 Del Skrevet 5. august 2018 Klima som for tiden virker ekstremt - litt for mange steder på en gang, kan ikke diskuteres uten at værmodifisering også er sentralt. Det er en grunn til at politikere og myndigheter har taleforbud om dette. Det er forsvarselementer innblandet, for å si det mildt. Bilddokument till politiker och berörda myndigheter. Sverige besprutas med aerosola kemikalier 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #35 Del Skrevet 5. august 2018 On 8/2/2018 at 2:26 PM, AnonymBruker said: Hele klimagreia er den største svindelen i moderne tid. Det handler om penger. På 70-tallet snakket de om en mini-istid. Så var det global oppvarming, men så smeltet visst ikke isen på polene likevel, så da ble det klimaendringer. Jeg mener, man kan ikke gå galt med klimaendringer i hvert fall. At folk tror på de greiene er for meg helt ufattelig. Vi har en varm sommer. Det er intet nytt under solen. Disse klimagreiene er som et mentalt virus som bare tar over folks evne til å tenke rasjonelt og logisk. Anonymkode: b1d94...7b5 Så fint at folk trekker den mest logiske slutningen :-) Man har mye å vinne på å spre dette mentale viruset :-) Anonymkode: 75f88...a78 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #36 Del Skrevet 5. august 2018 På 02.08.2018 den 15.59, AnonymBruker skrev: Har det vært palmer på Hardangervidda? Anonymkode: 518f1...d04 I hvert fall blir det snart palmer i Bygdøy Alle! Anonymkode: 4dc61...ded 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 6. august 2018 #37 Del Skrevet 6. august 2018 Det har ikke vært 30 + i over 40 dager jeg bor på østlandet, det har bare vært noen få dager her med 30 +. I fjor var sommeren iskald og neste sommer blir sikkert likedan. Husker ikke folk tilbake 2-3 år lengre?? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #38 Del Skrevet 6. august 2018 Naturlig variasjon. Bra vi har Fremskrittspartiet i posisjon, virker som de er de eneste på tinget med peiling. Anonymkode: fa0cc...c17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 13. mai 2019 #39 Del Skrevet 13. mai 2019 On 8/5/2018 at 8:20 PM, AnonymBruker said: I hvert fall blir det snart palmer i Bygdøy Alle! Anonymkode: 4dc61...ded Ingen fare. De hogger ned trærne i byene nå for å klargjøre for 5G stråling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå