Gå til innhold

Klima: Snart kan vi steke egg på asfalten i Norge!


1Thomas

Anbefalte innlegg

Oslo har hatt 40 dager m 30 gr pluss denne sommeren. Massive skogbranner, uttørkede kornavlinger, kyr og gårdsbruk har hatt sin verste sesong noensinne med resultat at Nordmenn må få brød og melk fra utlandet til vinteren. Neste uke meldes det om 50 gr i sør Europa og reisende nordmenn oppfordres til å drikke rikelig for å ikke bli dehydrert. Derimot aircondition og iskremprodusentene jubler enormt for tidenes omsetning og i Oslo fjorden snakker alle om hvor glade de er for de høye temperaturer i sjøen, at det ikke finnes brennmaneter og at de ikke bor på landet nå. Dette er ikke normalt, det er menneskeskapt. Hvor lang tid det vil ta å reversere forurensingen er et vanskelig spørsmål, kanskje er det for sent, jeg vet ikke.... men alvorlig er det.

 

Endret av 1Thomas
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk tror på det de vil tro på, det er så enkelt som det. Vil man ikke tro at kloden blir varmere, velger man å tro på den halve prosenten av forskere som hevder at vi ikke har en menneskeskapt klimaendring.

Det som vil hjelpe veldig, er om folk slutter å reise verden rundt med fly. For at det skal skje, lurer jeg på om det ikke blir nødvendig å forby SoMe som Facebook og Instagram.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i fjor pissregnet det. Intet nytt ombord:-)

Anonymkode: 5ed86...9c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, 1Thomas skrev:

Oslo har hatt 40 dager m 30 gr pluss denne sommeren. Massive skogbranner, uttørkede kornavlinger, kyr og gårdsbruk har hatt sin verste sesong noensinne med resultat at Nordmenn må få brød og melk fra utlandet til vinteren. Neste uke meldes det om 50 gr i sør Europa og reisende nordmenn oppfordres til å drikke rikelig for å ikke bli dehydrert. Derimot aircondition og iskremprodusentene jubler enormt for tidenes omsetning og i Oslo fjorden snakker alle om hvor glade de er for de høye temperaturer i sjøen, at det ikke finnes brennmaneter og at de ikke bor på landet nå. Dette er ikke normalt, det er menneskeskapt. Hvor lang tid det vil ta å reversere forurensingen er et vanskelig spørsmål, kanskje er det for sent, jeg vet ikke.... men alvorlig er det.

 

Det var samme leksa med tørke for 150år siden, (så om det på svensk TV4). Flere døde, pga av at staten ikke ga noen støtte til de som trengte det, det var de mer bemidlede som fikk den hjelpen og kanskje maten de trengte for å overleve. 

Så du på Sommeråpent i går kveld, fikk du med deg at det flytta mange fra Gudbrandsdalen og Østerdalen til Indre Troms, etter Strofsen herjet. Da var det ikke snakke om klimakrise, men det var uår!

Vi har alltid hatt variasjoner i været, både høye og lave temperaturer, noe vi aldri kommer utenom. Men nå skal det pakkes inn i ordet "klimaforandring" Om vi kutter ut å kjøre bil, parkerer alle båter, kutter alt av forbruk, vi går over til å dyrke vår egen mat igjen, så hjelper det ikke en dritt! Været kommer og går uansett det.

Anonymkode: 7f76b...4e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var samme leksa med tørke for 150år siden, (så om det på svensk TV4). Flere døde, pga av at staten ikke ga noen støtte til de som trengte det, det var de mer bemidlede som fikk den hjelpen og kanskje maten de trengte for å overleve. 

Så du på Sommeråpent i går kveld, fikk du med deg at det flytta mange fra Gudbrandsdalen og Østerdalen til Indre Troms, etter Strofsen herjet. Da var det ikke snakke om klimakrise, men det var uår!

Vi har alltid hatt variasjoner i været, både høye og lave temperaturer, noe vi aldri kommer utenom. Men nå skal det pakkes inn i ordet "klimaforandring" Om vi kutter ut å kjøre bil, parkerer alle båter, kutter alt av forbruk, vi går over til å dyrke vår egen mat igjen, så hjelper det ikke en dritt! Været kommer og går uansett det.

Anonymkode: 7f76b...4e4

Det vil hjelpe på støynivået, luftfriskheten og bli mye hyggeligere. 

Anonymkode: 518f1...d04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha markelig det der med klimahysterikerene. Når vi hadde 17 år uten noen temperaturøkning fra 1998 og utover så var det visst helt ubetydelig og bare VÆR og man måtte visst vente i minimum 30 år for man kunne si noe om klima. Men når vi får en eneste varm sommer (etter en veldig kald og snørik vinter) så er det visst pluselig klima igjenn, og krise...

Anonymkode: d7c17...bd8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, T-Rex skrev:

Folk tror på det de vil tro på, det er så enkelt som det. Vil man ikke tro at kloden blir varmere, velger man å tro på den halve prosenten av forskere som hevder at vi ikke har en menneskeskapt klimaendring.

Det som vil hjelpe veldig, er om folk slutter å reise verden rundt med fly. For at det skal skje, lurer jeg på om det ikke blir nødvendig å forby SoMe som Facebook og Instagram.

Det at de fleste tror på en ting betyr ikke at det er sant. Det er blitt gjort en rekke studier på gruppetenking hvor det vises at noen få klarer å få med seg flertallet til enighet om en falsk sannhet. Og vi har blitt vist flere ganger igjennom historien hvor mindretall har blitt avvist av den store gruppen, selv om det var mindretallet som hadde rett. 

Det er idiotisk å ha en slik påstand, hvor du begrunner det med at "99%" tror på det...

Skal jeg si til deg at du må følge en religion, fordi de fleste mennesker i verden er religiøse?

Anonymkode: 75365...566

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele klimagreia er den største svindelen i moderne tid. Det handler om penger. På 70-tallet snakket de om en mini-istid. Så var det global oppvarming, men så smeltet visst ikke isen på polene likevel, så da ble det klimaendringer. Jeg mener, man kan ikke gå galt med klimaendringer i hvert fall. At folk tror på de greiene er for meg helt ufattelig.

Vi har en varm sommer. Det er intet nytt under solen. Disse klimagreiene er som et mentalt virus som bare tar over folks evne til å tenke rasjonelt og logisk.

Anonymkode: b1d94...7b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det at de fleste tror på en ting betyr ikke at det er sant. Det er blitt gjort en rekke studier på gruppetenking hvor det vises at noen få klarer å få med seg flertallet til enighet om en falsk sannhet. Og vi har blitt vist flere ganger igjennom historien hvor mindretall har blitt avvist av den store gruppen, selv om det var mindretallet som hadde rett. 

Det er idiotisk å ha en slik påstand, hvor du begrunner det med at "99%" tror på det...

Skal jeg si til deg at du må følge en religion, fordi de fleste mennesker i verden er religiøse?

Anonymkode: 75365...566

Jeg skriver at 99% av DE SOM HAR PEILING PÅ FAGFELTET OG SOM JOBBER MED DETTE, tror på det, ikke mannen i gata. Eller en professor i rettsvitenskap. Eller en lege.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sitter jeg her og fryser i hjel - -- håper at denne varmen er her for å bli!

Anonymkode: 01b90...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor holdt klimaforskerne helt kjeft i vinter??

Endret av Subaru xv 95
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Subaru xv 95 said:

Hvorfor holdt klimaforskerne helt kjeft i vinter??

Gjennomsnitt og trender over tid, gutten min.

Som tidligere nevnt, når klimaendringene virkelig blir merkbare, er jeg dau. Så jeg kan gi blaffen i det. Når jeg likevel gidder å bry meg, er det faktisk for dere. Altså dere som er yngre enn meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, T-Rex skrev:

Gjennomsnitt og trender over tid, gutten min.

Som tidligere nevnt, når klimaendringene virkelig blir merkbare, er jeg dau. Så jeg kan gi blaffen i det. Når jeg likevel gidder å bry meg, er det faktisk for dere. Altså dere som er yngre enn meg.

Klima går i sykluser, derfor vi har hatt palmer på Hardangervidda og har hatt istid. Klimaet lever sitt eget liv, vi mennesker kan ikke bestemme over om det skal være varmt/kalt eller tørt/vått. 

Co2 har ekstremt liten innvirkning på klimaet, muligens 0,1 grad eller noe, men ikke flere grader.

Havet har vært mye høyere i tidligere tider før det trakk seg tilbake for nå å stige igjen pga ny klimasyklus 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Subaru xv 95 said:

Klima går i sykluser, derfor vi har hatt palmer på Hardangervidda og har hatt istid. Klimaet lever sitt eget liv, vi mennesker kan ikke bestemme over om det skal være varmt/kalt eller tørt/vått. 

Co2 har ekstremt liten innvirkning på klimaet, muligens 0,1 grad eller noe, men ikke flere grader.

Havet har vært mye høyere i tidligere tider før det trakk seg tilbake for nå å stige igjen pga ny klimasyklus 

Vi er forbi dette. Det vi ser nå er temperaturendringer som skjer raskere, VELDIG mye raskere enn det som har skjedd på grunn av naturlige klimaendringer i tidligere tider (unntatt ekstremer som voldsomme vulkanutbrudd og treff av større meteorer).

Hvis vi ikke tar tak i dette, får det ekstreme konsekvenser. Ekstreme, som i verdenskrig. Det er faktisk ikke noe å lure på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Subaru xv 95 skrev:

Klima går i sykluser, derfor vi har hatt palmer på Hardangervidda og har hatt istid. Klimaet lever sitt eget liv, vi mennesker kan ikke bestemme over om det skal være varmt/kalt eller tørt/vått. 

Co2 har ekstremt liten innvirkning på klimaet, muligens 0,1 grad eller noe, men ikke flere grader.

Havet har vært mye høyere i tidligere tider før det trakk seg tilbake for nå å stige igjen pga ny klimasyklus 

Har det vært palmer på Hardangervidda?

Anonymkode: 518f1...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, T-Rex skrev:

Vi er forbi dette. Det vi ser nå er temperaturendringer som skjer raskere, VELDIG mye raskere enn det som har skjedd på grunn av naturlige klimaendringer i tidligere tider (unntatt ekstremer som voldsomme vulkanutbrudd og treff av større meteorer).

Hvis vi ikke tar tak i dette, får det ekstreme konsekvenser. Ekstreme, som i verdenskrig. Det er faktisk ikke noe å lure på.

Vi har ulik tro/mening om akkuratt dette, jeg velger å tro det går i sykluser og co2 har ekstremt liten betydning i det store og det hele. Først å fremst må regnskogen bli fredet, det er det viktigste 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det vært palmer på Hardangervidda?

Anonymkode: 518f1...d04

Ja forskere har funnet rester av palmer fra flere tusen år tilbake i tid på Hardangervidda 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Subaru xv 95 said:

Vi har ulik tro/mening om akkuratt dette, jeg velger å tro det går i sykluser og co2 har ekstremt liten betydning i det store og det hele. Først å fremst må regnskogen bli fredet, det er det viktigste 

Ragnskogen bør fredes. Der er vi enige.

Men jeg blir litt matt når folk ikke har respekt for fagfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, T-Rex skrev:

Ragnskogen bør fredes. Der er vi enige.

Men jeg blir litt matt når folk ikke har respekt for fagfolk.

Er såklart enig i at jo mindre forurensing det blir jo bedre blir verden å leve i, og at man til slutt kanskje klarer å leve uten noen "miljøkonsekvenser", .en det skjer nok ikke i min levetid heller. Men at f.eks biltrafikken har så veldig store miljøkonsekvenser klarer jeg ikke å se for meg, men mye mulig jeg tar feil. Men det er faktisk noen klimaforskere som mener verden går mot en ny istid, men demmes forskning kommer ekstremt skjelden ut i media. Men jeg personlig heller mer i den retning enn motsatt.

Om det f.eks kommer et par store vulkanutbrudd både på Island og de giga vulkanene i andre land som kan komme når som helst, går vi mot mange år med ekstremkulde både sommer og vinter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...