Gå til innhold

Jeg klarer ikke å få lappen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får ikke til å ta den helsikes lappen, jeg klarer det bare ikke. Har tatt oppkjøringen hele tre ganger og strøket med glans på alle tre. Første gang gikk alt gæli og jeg var ikke klar i det hele tatt, men kjørelærer sa at jeg kan prøve og at jeg har 50/50 sjanse, enten bestå eller stryke. Andre gang visste jeg at jeg skulle stryke og jeg var så nervøs at jeg skjalv under hele turen noe som resulterte i ustø kurs. Tredje gangen var ting mye bedre, men jeg var også skitnervøs og strøk ettersom jeg ikke hadde flyt på kjøringen, kjørte sakte mot rundkjøring og gangfelt og ikke utnyttet luker, dette fordi jeg ville være på den "sikre" siden, hørt at man må kjøre sakte med sensor. Meeen fair enough, problemet er at nå har jeg mistet selvtilliten helt og tenker at jeg aldri kommer til å klare å få tatt den forbanna lappen.

Jeg har ellers ikke noe problemer med noe som helst. Høyere utdanning har jeg, en spennende og utfordrende jobb, og alt på stell. Mitt største problem akkurat nå at jeg blir så nervøs at jeg føler en slags tåke legge seg over hodet, tankene og øynene mine når jeg kjører bil. Jeg har tatt teorien og null feil der, boken kan jeg utenatt, men med en gang jeg kjører blir jeg helt skjelven, kvalm og dårlig fordi det eneste jeg tenker på er at jeg har strøket TRE ganger. Det må også sies at jeg ikke var sånn som jeg er nå når jeg startet å øvelseskjøre, for jeg visste ikke at det skulle gå så galt. 

Nå har jeg oppkjøring neste fredag og jeg holder bokstavelig talt på å kaste opp, har gått ned i vekt og føler meg så uvel :( tror ikke jeg takler en fjerde stryk, selv om jeg tror at det er ganske sannsynlig. 

Noen som kan berolige meg, gi meg råd eller tips? jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg, synes det er så flaut å snakke med kjæresten om det, han har øvelseskjørt med meg i en evighet nå, og jeg vil ikke bry han noe mer med dette. 

Anonymkode: 63935...5ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det å kunne være så god til å kjøre bil at du kan kjøre ute på veiene. Er rett og slett ikke forbeholdt alle. Det er mange som har fått lappen som aldri skulle hatt det. Du er ikke alene. 

Anonymkode: 8e845...cf8

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt kjøreskole. Kanskje det hjelper.

Anonymkode: c5419...847

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det å kunne være så god til å kjøre bil at du kan kjøre ute på veiene. Er rett og slett ikke forbeholdt alle. Det er mange som har fått lappen som aldri skulle hatt det. Du er ikke alene. 

Anonymkode: 8e845...cf8

Ja, men jeg kan ikke bare gi meg etter å ha brukt så mye penger på dette. Det er ikke meg å gi opp.  Plusd at jeg føler en enorm press, både fra meg selv og folk rundt meg:(

Anonymkode: 63935...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk nytt, glem at du har strøket og kjør mye privat, så går det nok neste gang. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men jeg kan ikke bare gi meg etter å ha brukt så mye penger på dette. Det er ikke meg å gi opp.  Plusd at jeg føler en enorm press, både fra meg selv og folk rundt meg:(

Anonymkode: 63935...5ec

Kjører du relativt feilfritt (for en som ikke har særlig mye erfaring) når du kjører privat eller med lærer? 

Er kjørelæreren din god på å gi deg tilbakemeldinger?

Endret av penny_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ikke til å ta den helsikes lappen, jeg klarer det bare ikke. Har tatt oppkjøringen hele tre ganger og strøket med glans på alle tre. Første gang gikk alt gæli og jeg var ikke klar i det hele tatt, men kjørelærer sa at jeg kan prøve og at jeg har 50/50 sjanse, enten bestå eller stryke. Andre gang visste jeg at jeg skulle stryke og jeg var så nervøs at jeg skjalv under hele turen noe som resulterte i ustø kurs. Tredje gangen var ting mye bedre, men jeg var også skitnervøs og strøk ettersom jeg ikke hadde flyt på kjøringen, kjørte sakte mot rundkjøring og gangfelt og ikke utnyttet luker, dette fordi jeg ville være på den "sikre" siden, hørt at man må kjøre sakte med sensor. Meeen fair enough, problemet er at nå har jeg mistet selvtilliten helt og tenker at jeg aldri kommer til å klare å få tatt den forbanna lappen.

Jeg har ellers ikke noe problemer med noe som helst. Høyere utdanning har jeg, en spennende og utfordrende jobb, og alt på stell. Mitt største problem akkurat nå at jeg blir så nervøs at jeg føler en slags tåke legge seg over hodet, tankene og øynene mine når jeg kjører bil. Jeg har tatt teorien og null feil der, boken kan jeg utenatt, men med en gang jeg kjører blir jeg helt skjelven, kvalm og dårlig fordi det eneste jeg tenker på er at jeg har strøket TRE ganger. Det må også sies at jeg ikke var sånn som jeg er nå når jeg startet å øvelseskjøre, for jeg visste ikke at det skulle gå så galt. 

Nå har jeg oppkjøring neste fredag og jeg holder bokstavelig talt på å kaste opp, har gått ned i vekt og føler meg så uvel :( tror ikke jeg takler en fjerde stryk, selv om jeg tror at det er ganske sannsynlig. 

Noen som kan berolige meg, gi meg råd eller tips? jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg, synes det er så flaut å snakke med kjæresten om det, han har øvelseskjørt med meg i en evighet nå, og jeg vil ikke bry han noe mer med dette. 

Anonymkode: 63935...5ec

Det er ingen menneskerett å ha lappen/kunne kjøre bil. Det er heller ikke verdens undergang om du ikke får lappen. 

Men det er irriterende, frustrerende og så videre for deg å ikke klare det folk flest klarer, noen de fleste vil kunne forstå. 

Keg ville avbestilt oppkjøringen, byttet kjørelærer og så fått noen timer med en kjørelærer som evner å få deg til å finne roen i bilen, før du bruker mer penger på oppkjøring. De fleste steder har en eller flere kjøreskoler som har avtale med Nav om opplæring av elever med spesielle behov, som tilpasninger i bilen ol. Og som tar seg av elever som får førerkort og bil dekket av Hjelpemiddelsentralen. Disse lærerne har gjerne både erfaring og tilleggsutdannelse som kan være det som skal til for at elever skal lykkes der de ellers har kommet til kort. 

Å drive å kjøre opp igjen og igjen gjør situasjonen for deg bare verre og verre når du ikke har fått den roen og tryggheten du trenger bak rattet. En oppkjøring skal vise at du behersker kjøring og samhandling i trafikken samt overbevise sensor om at det er trygt å sende deg ut i trafikken alene uten at du er til fare eller til irritasjon for andre. Saktekjøring kan irritere andre over evne, skape farlige situasjoner ol. så det må du ikke finne på å drive på med verken med eller uten sensor i bilen.

Anonymkode: 52f96...818

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du ikke å ta lappen, så skal du ikke ha lappen. Da er du ikke flink nok. Slutt å fokuser på oppkjøringen, ta flere kjøretimer istedet, med en annen lærer. 

Anonymkode: c2ec9...f4d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, penny_ skrev:

Kjører du relativt feilfritt (for en som ikke har særlig mye erfaring) når du kjører privat eller med lærer? 

Er kjørelæreren din god på å gi deg tilbakemeldinger?

Kjører jo bra når jeg ikke er stressa, men det er ikke ofte jeg ikke er stressa i kjørebanen. Her om dagen kjørte jeg helt feilfritt med kjæresten i ca 1 time, så prøvde vi neste dag og jeg ble stressa og da gikk alt i surr og jeg ble bare dødsnervøs. 

Anonymkode: 63935...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir du så stressa at du får tåke over øynene, så har du ingenting bak rattet å gjøre. Hilsen bekymret bilist

Anonymkode: a20f8...88f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ikke til å ta den helsikes lappen, jeg klarer det bare ikke. Har tatt oppkjøringen hele tre ganger og strøket med glans på alle tre. Første gang gikk alt gæli og jeg var ikke klar i det hele tatt, men kjørelærer sa at jeg kan prøve og at jeg har 50/50 sjanse, enten bestå eller stryke. Andre gang visste jeg at jeg skulle stryke og jeg var så nervøs at jeg skjalv under hele turen noe som resulterte i ustø kurs. Tredje gangen var ting mye bedre, men jeg var også skitnervøs og strøk ettersom jeg ikke hadde flyt på kjøringen, kjørte sakte mot rundkjøring og gangfelt og ikke utnyttet luker, dette fordi jeg ville være på den "sikre" siden, hørt at man må kjøre sakte med sensor. Meeen fair enough, problemet er at nå har jeg mistet selvtilliten helt og tenker at jeg aldri kommer til å klare å få tatt den forbanna lappen.

Jeg har ellers ikke noe problemer med noe som helst. Høyere utdanning har jeg, en spennende og utfordrende jobb, og alt på stell. Mitt største problem akkurat nå at jeg blir så nervøs at jeg føler en slags tåke legge seg over hodet, tankene og øynene mine når jeg kjører bil. Jeg har tatt teorien og null feil der, boken kan jeg utenatt, men med en gang jeg kjører blir jeg helt skjelven, kvalm og dårlig fordi det eneste jeg tenker på er at jeg har strøket TRE ganger. Det må også sies at jeg ikke var sånn som jeg er nå når jeg startet å øvelseskjøre, for jeg visste ikke at det skulle gå så galt. 

Nå har jeg oppkjøring neste fredag og jeg holder bokstavelig talt på å kaste opp, har gått ned i vekt og føler meg så uvel :( tror ikke jeg takler en fjerde stryk, selv om jeg tror at det er ganske sannsynlig. 

Noen som kan berolige meg, gi meg råd eller tips? jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg, synes det er så flaut å snakke med kjæresten om det, han har øvelseskjørt med meg i en evighet nå, og jeg vil ikke bry han noe mer med dette. 

Anonymkode: 63935...5ec

Er det så viktig å ha lappen da?

Anonymkode: 906a2...f33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir du så stressa at du får tåke over øynene, så har du ingenting bak rattet å gjøre. Hilsen bekymret bilist

Anonymkode: a20f8...88f

Det jeg mener med tåke er ikke at jeg ser uklart, ikke bokstavelig talt, men at alt føles vanskelig og skummelt, jeg tenker hele tiden på om jeg kommer til å gjøre feil og da blir det lite fokus på selveste situasjonen. Har aldri skapt farlige situasjoner. I morgen skal jeg ha time med lærer så får jeg se om jeg er klar for oppkjøring eller bare avlyse hele greia. 

Anonymkode: 63935...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det så viktig å ha lappen da?

Anonymkode: 906a2...f33

For noen er det veldig viktig. På landet kommer man seg ikke alltid dit man vil uten bil. Det kunne du vel  ha tenkt deg til selv. Finnes nok mange andre grunner til å ha lappen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du er mer teoretisk enn praktisk anlagt, men nok om det. 

Hvorfor ikke vente med oppkjøring og øvelseskjøre mer?? 

Anonymkode: 2f169...399

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt kjøreskole, få deg en annen lærer. Og øvelseskjør mer. Hilsen meg som sikkert går rett bak deg på disse frustrerende veiene mot førerkort.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, Wonders skrev:

Bytt kjøreskole, få deg en annen lærer. Og øvelseskjør mer. Hilsen meg som sikkert går rett bak deg på disse frustrerende veiene mot førerkort.

Jeg unner ingen dette. For å ikke snakke om alle de pengene man bruker på å stryke. Men sånn er nå det. Jeg skal ikke gi opp, jeg slutter ikke før jeg har fått lappen.. det er bare ganske frustrerende når 18 åringer får det til mens jeg på 25 år fortsatt holder på. Problemet mitt ligger mest i huet og det at jeg er nervøs, jeg er redd for å mislykkes og vil ikke skuffe folk rundt meg. Alle forventer at jeg skal ta lappen. 

Anonymkode: 63935...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg unner ingen dette. For å ikke snakke om alle de pengene man bruker på å stryke. Men sånn er nå det. Jeg skal ikke gi opp, jeg slutter ikke før jeg har fått lappen.. det er bare ganske frustrerende når 18 åringer får det til mens jeg på 25 år fortsatt holder på. Problemet mitt ligger mest i huet og det at jeg er nervøs, jeg er redd for å mislykkes og vil ikke skuffe folk rundt meg. Alle forventer at jeg skal ta lappen. 

Anonymkode: 63935...5ec

Jeg er 38 år og driver på ennå. Har jo aldri tid til å lese nok, eller å øvelseskjøre. Må bare ta meg sammen. Kommer til å gå nok en vinter i vente hvor jeg noen dager gråter mens jeg dytter barna gjennom snøen i vognen. Jeg får dette bare ikke inn i hue, jeg har ikke klart teorien ennå. Er på langkjøring. Og så er det ett år mellom jeg har kjøretimer...håpløst.

Endret av Wonders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt skole. Hvis du har en kjørelærer som sender deg til praktisk prøve når han mener det er 50-50 for stryk er han en møkkalærer uten yrkesstolthet som tenker penger og driter i om du er trafikksikker resten av livet.

Kjøreskolene håver inn på førerprøver, og de dårlige tenker kun penger - jo flere ganger du stryker, jo mer penger i kassa. Det er ikke selve prøven som er dyr, det er leie av bil fra kjøreskolen.

Gode kjørelærere vil lage trygge førere og sender de ikke opp før de er klare.

Du må bare øve masse! Det er det eneste som hjelper. Mestring gir selvtillit. Kunnskaper og ferdigheter gir stødighet. 

Anonymkode: eb095...afe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk selv lappen på tredje forsøk, og jeg strøk nok ene og alene grunnet nervøsitet på forsøk nummer 2. Jeg har nå hatt lappen i fem år, uten så mye som en parkeringsbot. Oppkjøringssituasjonen er annerledes enn når en kjører etter en har fått lappen, så det at en er nervøs på oppkjøring tilsier ikke at en ikke er egnet til å kjøre bil.

 

Jeg ville prøvd å lest meg opp på teknikker for å roe seg ned (for eksempel ved å lese tips for muntlig eksamen) og vært ærlig med kjørelærer om at du er nervøs, og hva som passer for deg. Jeg ba spesifikt sensor på oppkjøring nummer 3 om å holde en samtale i gang med meg under oppkjøringen. Sensor nummer 2 drepte ethvert forsøk på å holde igang en samtale, og det gjorde at jeg ble mer nervøs enn jeg hadde trengt. På den tredje oppkjøringen greide jeg å holde meg rolig, og dermed gjorde jeg ikke de feilene jeg gjorde på den andre oppkjøringen.

Anonymkode: 21f77...a8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...