Gå til innhold

Er det en myte at nordmenn er ensomme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller er det sant? Hvorfor er nordmenn ensomme?

Anonymkode: 8e3c4...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror kanskje det er større følelse av ensomhet i Norge. Dette fordi vi ikke har den "flokk" mentaliteten man ser i andre land, der man er en del av en stor familie å tar være på hverandre. Pga vi lever i et land der det bor få mennesker, det er kaldt om vinteren og var fult opp med jobb på sommeren, så hadde vi ikke muliget eller tid til å være så sosiale. Har nok gjort at vi over genrasjoner har blitt litt som eremitter.

Nå i disse nye tider, med internett og lettere å komme frem, tror jeg kanskje det vil forandre seg over tid.

Anonymkode: 18d60...02e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller er det sant? Hvorfor er nordmenn ensomme?

Anonymkode: 8e3c4...2bf

Nei, det er ikke sant. Nordmenn er ikke ensomme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.8.2018 den 3.42, Opplyst skrev:

Nei, det er ikke sant. Nordmenn er ikke ensomme. 

Likte ironien i innlegget ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange utenlendinger som kommer til Norge og sliter med å få seg venner ihvertfall. Og da snakker jeg om vestlige utlendinger fra England, USA, Frankrike, osv.

Og det er jo ikke så rart med tanke på hvor avvisende Nordmenn er ovenfor ukjennte på gata. I USA f.eks er det helt vanlig at fremmede kan begynne å snakke med deg på gata, i køen, på bussen, på en holdeplass, på resturanten, osv. Spesiellt i sørstatene. Og folk der er også veldig hyggelige i tillegg til denne utadventheten (så mye at vi innelukkede Nordmenn tror det er en falsk eller påtatt hyggelighet). Mens det skjer ikke her i Norge. Her må man enten være kjennt fra før av eller det må være i en spesiell setting som på fest, på tur i en gruppe, på en hobby tilstelning, el. for at folk skal snakke til deg uoppfordret.

Anonymkode: 1e910...f31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noe har vi gjort feil, sørover tar familiene vare på hverandre på tvers av generasjoner, har storfamilier, som har kontakt ofte, og dermed er relevante i hverandres liv, er oppdatert og innvidd og har interesse for hverandres liv. 

Her sitter vi alene ofte, pliktbesøk hos familien og lite venner. Sånn har iallfall jeg det, og jeg er ikke alene om å ha det slik i Norge. Vi sitter mye på vår egen tue, og har nok med oss selv. 

Anonymkode: 4c277...8ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2.8.2018 den 14.20, PussLe! skrev:

Likte ironien i innlegget ditt :)

Noen nordmenn er ensomme, det gjelder slett ikke alle. Hvorvidt du er ensom skyldes ikke norsk kultur. Snarere tvert i mot. I typisk norsk kultur så er alle med. I den grad du faller utenfor, så er det ditt eget valg, ikke noe som har med det norske systemet å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Opplyst skrev:

Noen nordmenn er ensomme, det gjelder slett ikke alle. Hvorvidt du er ensom skyldes ikke norsk kultur. Snarere tvert i mot. I typisk norsk kultur så er alle med. I den grad du faller utenfor, så er det ditt eget valg, ikke noe som har med det norske systemet å gjøre. 

Fullt så enkelt er det ikke. 

Anonymkode: 5505e...67a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en er ensom er det jo ett valg man tar. En kan jo ikke sitte hjemme og vente på at andre tar initativ.

Anonymkode: 4a7a5...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en er ensom er det jo ett valg man tar. En kan jo ikke sitte hjemme og vente på at andre tar initativ.

Noen føler seg ensom fordi de ikke har klart å finne seg en kjæreste eller venn. Noen er ensomme fordi de har sosiale angst eller  depresjon (eller noe lignende). Noen er ensomme av andre grunner. Til og med føler noen seg ensom selv om de er sammen med andre folk (pga forskjellige interesser eller at de kommuniserer ikke så bra).

Men det finnes selvsagt noen som er ensom av valg (introvert eller lignende), men da synes de kanskje ikke synd på seg selv..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingenting galt med å være tilbaketrukket eller "ensom" som du kaller det, ts. Vi kan ikke være utagerende franskmenn alle sammen heller. Det er fint med forskjeller syns jeg. Hvis det er naturlig og nødvendig så kan jeg godt snakke med folk, men jeg har ingen interesse av å slå av en prat og bli personlig venn med alle jeg treffer. Turister må gjerne spørre meg om veien, men jeg ber dem ikke med hjem. Det er ingen sykdom eller trist tilstand. Jeg er bare ikke sånn og jeg trives slik jeg lever. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg ensom for tiden, men det er mest fordi jeg bor alene og er så hinsides lei av å være singel at jeg holder på å spy 😕

Anonymkode: d6c60...653

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...