Gå til innhold

Hva gjør man med gjester som ikke vil dra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og min familie er for tiden på ferie på vårt private landsted. I helgen kom en slektning på besøk, hadde mer eller mindre bedt seg selv. Greit nok, vedkommende hadde tenkt å være til søndag kveld, så et par dager er hyggelig nok. 

Men da søndagen kom, hadde gjesten bestemt seg for å bli en dag til. Det samme på mandag. Det passet utrolig dårlig, da vi venter gjester og skal ha en stor tilstelning her i dag. Jeg hadde planer om å bruke dagen i går til å handle inn, rengjøre og forberede til i dag. Gjesten har andre nære slektninger som har overnattingsmuligheter i nærheten, derfor spurte vi om vedkommende kunne dra dit i går. Personen sa ja, men da kvelden kom ble gjestens barn lagt til sengs her, og vedkommende gjorde ingen mine til å dra. 

Jeg har som regel ikke noe imot å ha besøk, men denne personen roter og tar seg til rette så mye at jeg blir helt gal. Jeg har ikke lyst til å bruke halve ferien min på å rydde etter og oppvarte noen som har null sosiale antenner. Hva skal vi gjøre for å ikke lage kjempedrama innen slekta? 

Anonymkode: 3e27c...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest supernova_87

"Petra, i dag får vi besøk, det har vært veldig hyggelig å ha dere her, men nå må jeg vaske og ordne og handle inn til gjestene mine kommer så nå trenger jeg egentlig litt fred. Jeg skal legge på sengen der dere har sovet og det blir ikke plass i kveld. Nå er det på tide at dere drar."

Om det blir drama av dette er det ikke deres feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Rainstorm sa over! Skjønner ikke han/hun dette, er jo personen dum. Mer bokstavelig kan det ikke bli. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sa jo det til personen, og vedkommende var enig, men satte seg til her i går kveld likevel. Slektningen som skulle ta imot vedkommende skjønte heller ingenting av oppførselen. 

Anonymkode: 3e27c...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har disse gjestene som ikke vil dra automatisk ekskludert seg selv fra fremtidige besøk. Om personen synes det er rart å få nei neste gang de spør om de kan komme, og vil vite hvorfor, -kan man bare si at det ikke passer nå. Og om de insisterer kan man si  i fra om forrige gang hvorpå forlengelsen gikk utover andre gjester. 

Gjestfrihet er ikke ensbetydende med å ta seg til rette.

 

Dog om du ikke sier i fra på noe tidspunkt at det ikke passer å sove en natt til, å bare håper de drar, så har du satt deg selv fint i det. Noen mennesker er grenseløse om du ikke setter grenser. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi sa jo det til personen, og vedkommende var enig, men satte seg til her i går kveld likevel. Slektningen som skulle ta imot vedkommende skjønte heller ingenting av oppførselen. 

Anonymkode: 3e27c...507

Spør når de skal dra i dag. Om hun svarer "vet ikke", si at de må dra innen halv tre (eller et tidspunkt). Vask og ordne selv om personen er i veien. Bær sakene deres ut i bilen.

Sånn ellers hadde jeg vel tenkt at en voksen og et barn til på en stor tilstelning ikke gjør en stor forskjell og er det et familiemedlem ville jeg heller øvd meg på å være raus enn å presse dem ut. Jeg vet ikke kanskje dama sliter med noe, er ensom? Jeg vet ikke om jeg hadde klart det, men jeg vet selv hva det vil si å være ensom så hvis det handlet om det så ville jeg prøvd å være inkluderende selv om jeg også helst ville sett at hun ilfredsstilte sitt behov for sosial kontakt hos det andre familiemedlemmet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Rainstorm said:

Spør når de skal dra i dag. Om hun svarer "vet ikke", si at de må dra innen halv tre (eller et tidspunkt). Vask og ordne selv om personen er i veien. Bær sakene deres ut i bilen.

Sånn ellers hadde jeg vel tenkt at en voksen og et barn til på en stor tilstelning ikke gjør en stor forskjell og er det et familiemedlem ville jeg heller øvd meg på å være raus enn å presse dem ut. Jeg vet ikke kanskje dama sliter med noe, er ensom? Jeg vet ikke om jeg hadde klart det, men jeg vet selv hva det vil si å være ensom så hvis det handlet om det så ville jeg prøvd å være inkluderende selv om jeg også helst ville sett at hun ilfredsstilte sitt behov for sosial kontakt hos det andre familiemedlemmet. 

Ja, hvis den eldre damen sliter er det ikke lett. Ensomhet kan være fryktelig, de kan nekte å ta hint. Det skjer ikke bevisst, men de er redde for å møte angsten som ofte følger med ensomheten. Er hun enke kan også separasjonsangst være sterkt tilstede.  

Det eneste som hjelper er å være direkte. Si at det passer dårlig nå, men kom på besøk en annen dag, vi kan hente deg, og vi skal også besøke deg.

Skal jeg hjelpe dere å pakke og bære ned i bilen? Noe sånt, men det er ikke lett. Hvis det er plass der ville jeg bare latt henne bli noen dager til. Det kan jo bli et sjarmerende innslag, og huset behøver ikke være striglet og perfekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg og min familie er for tiden på ferie på vårt private landsted. I helgen kom en slektning på besøk, hadde mer eller mindre bedt seg selv. Greit nok, vedkommende hadde tenkt å være til søndag kveld, så et par dager er hyggelig nok. 

Men da søndagen kom, hadde gjesten bestemt seg for å bli en dag til. Det samme på mandag. Det passet utrolig dårlig, da vi venter gjester og skal ha en stor tilstelning her i dag. Jeg hadde planer om å bruke dagen i går til å handle inn, rengjøre og forberede til i dag. Gjesten har andre nære slektninger som har overnattingsmuligheter i nærheten, derfor spurte vi om vedkommende kunne dra dit i går. Personen sa ja, men da kvelden kom ble gjestens barn lagt til sengs her, og vedkommende gjorde ingen mine til å dra. 

Jeg har som regel ikke noe imot å ha besøk, men denne personen roter og tar seg til rette så mye at jeg blir helt gal. Jeg har ikke lyst til å bruke halve ferien min på å rydde etter og oppvarte noen som har null sosiale antenner. Hva skal vi gjøre for å ikke lage kjempedrama innen slekta? 

Anonymkode: 3e27c...507

Ok, jeg trodde det var en eldre dame, overså at dette er en som har små barn. 

Det er bare å være direkte? Si at dere kanskje får uventet besøk og trenger rommene, alt går ikke alltid som planlagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wonders skrev:

Da har disse gjestene som ikke vil dra automatisk ekskludert seg selv fra fremtidige besøk. Om personen synes det er rart å få nei neste gang de spør om de kan komme, og vil vite hvorfor, -kan man bare si at det ikke passer nå. Og om de insisterer kan man si  i fra om forrige gang hvorpå forlengelsen gikk utover andre gjester. 

Gjestfrihet er ikke ensbetydende med å ta seg til rette.

 

Dog om du ikke sier i fra på noe tidspunkt at det ikke passer å sove en natt til, å bare håper de drar, så har du satt deg selv fint i det. Noen mennesker er grenseløse om du ikke setter grenser. 

Det er vel det jeg er dårlig på, å si ting rett ut. Men jeg føler det ikke skal være nødvendig å si til voksne folk med normal folkeskikk at man ikke tar seg til rette hos andre i ukesvis heller. Hadde vedkommende faktisk spurt, så hadde det vært lettere å si nei, men vedkommende tar det visst som en selvfølge at h*n skal få være her så lenge h*n vil. 

Det jeg trenger litt råd på er hva man skal si neste gang personen vil komme på besøk, siden skaden denne gang allerede er skjedd. 

Anonymkode: 3e27c...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Atea skrev:

Ok, jeg trodde det var en eldre dame, overså at dette er en som har små barn. 

Det er bare å være direkte? Si at dere kanskje får uventet besøk og trenger rommene, alt går ikke alltid som planlagt. 

 Personen er ikke ensom, så det er ikke der det ligger. Vedkommende tar iallfall ikke hint, og når h*n ikke skjønner direkte beskjed heller så stiger iallfall blodtrykket hos meg godt over faretruende. 

Anonymkode: 3e27c...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rainstorm skrev:

Spør når de skal dra i dag. Om hun svarer "vet ikke", si at de må dra innen halv tre (eller et tidspunkt). Vask og ordne selv om personen er i veien. Bær sakene deres ut i bilen.

Sånn ellers hadde jeg vel tenkt at en voksen og et barn til på en stor tilstelning ikke gjør en stor forskjell og er det et familiemedlem ville jeg heller øvd meg på å være raus enn å presse dem ut. Jeg vet ikke kanskje dama sliter med noe, er ensom? Jeg vet ikke om jeg hadde klart det, men jeg vet selv hva det vil si å være ensom så hvis det handlet om det så ville jeg prøvd å være inkluderende selv om jeg også helst ville sett at hun ilfredsstilte sitt behov for sosial kontakt hos det andre familiemedlemmet. 

 Jeg gjorde det jeg måtte i går, selv om gjesten var der. Jeg beklaget at jeg ikke var så sosial, men at jeg måtte gjøre klart til dagen etter. Vedkommende gjorde ingen mine til å tilby seg å hjelpe, men satte seg på verandaen og drakk vin istedet (og tok av mine sigaretter).

Anonymkode: 3e27c...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

 Personen er ikke ensom, så det er ikke der det ligger. Vedkommende tar iallfall ikke hint, og når h*n ikke skjønner direkte beskjed heller så stiger iallfall blodtrykket hos meg godt over faretruende. 

Anonymkode: 3e27c...507

Da sier du rett ut at nå er kokepunktet ditt nådd, og det er ikke for å være slem. 

Begynn i alle fall ikke å hinte til noe, bare vær direkte og spør når dere skal kjøre, bestille taxi eller avtal med de andre i familien når de kan hente.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Atea skrev:

Da sier du rett ut at nå er kokepunktet ditt nådd, og det er ikke for å være slem. 

Begynn i alle fall ikke å hinte til noe, bare vær direkte og spør når dere skal kjøre, bestille taxi eller avtal med de andre i familien når de kan hente.  

 Vil som sagt bevare husfreden her, så er redd hvis jeg begynner å "jage" dem ut, så blir det sure miner og jeg blir stående igjen som den store stygge ulven. 

Anonymkode: 3e27c...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 Vil som sagt bevare husfreden her, så er redd hvis jeg begynner å "jage" dem ut, så blir det sure miner og jeg blir stående igjen som den store stygge ulven. 

Anonymkode: 3e27c...507

Det må du bare ta sjansen på. Du skal se du får forståelse fra andre familiemedlemmer. Du er sikkert ikke den første hun har utnyttet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

 Vil som sagt bevare husfreden her, så er redd hvis jeg begynner å "jage" dem ut, så blir det sure miner og jeg blir stående igjen som den store stygge ulven. 

Anonymkode: 3e27c...507

Ok forstår, les de to siste linjene i mitt siste innlegg. 

Det er opp til deg, har du kommet med kraftige hint eller bare sukket og sett oppgitt ut? Det kan tolkes som om varmen plager deg. Vær direkte, si at dere vil ha kvelden for dere selv nå og at planen var to dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør rett ut om h*n ikke skjønte at h*n har blitt bedt om å dra eller om h*n er såpass uhøflig at h*n ikke bryr seg om det siden h*n blir værende. Fordi at du tviler på hva h*n har oppfattet i og med at h*n fremdeles blir værende - når h*n må dra -.

Guuh så innviklet. Etter det der tror jeg ikke at jeg hadde brydd meg med om hva vedkommende hadde tenkt om meg altså.. du må sette deg litt i respekt for det ser jo ut som at du blir fullstendig overkjørt. Eller så oppfatter ikke vedkommende hva du faktisk formidler. 

Endret av Mass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syntes du bør velge en annen løsning enn de passivt-aggressive forslagene som er nevnt over her. Vedkommende har nok ikke skjønt at du syntes det er plagsomt at hun er der. Det er ikke alle som har like lange «antenner» når det gjelder slike ting. Så jeg ville gjort som en annen her foreslår: Spørre om du skal hjelpe gjesten med å pakke, si: «Tar du av sengetøyet på senga di slik at jeg får luftet dyna etter du har dratt» osv. Dersom gjesten fortsatt ikke gjør tegn til å dra ser du på klokka og sier: «Oi, har klokka blitt SÅ mye! Nå må du nesten dra for jeg venter besøk. Men takk så mye for besøket, det var hyggelig!». Da må i nesten få en respons som viser om vedkommende har tenkt til å reise eller ikke, og hvis hun da ikke drar kan du kaste henne ut («Beklager, men nå er du faktisk nødt til å reise. Det har vært veldig hyggelig å ha deg på besøk, men jeg venter andre gjester og behøver rommet» (det er helt greit å lyve og si at de andre gjestene skal sove over selv om de ikke skal det) 

Og neste gang vedkommende ønsker å komme på besøk så setter du ned foten før hun får kommet inn døra. 

Anonymkode: 11cc5...255

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...