Gå til innhold

Hvisst man er fra Stavanger og begynner å snakke skikkelig bokmål


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sånn "mei" istedenfor "meeeg" og "ikke" istedenfor "ikkje" og sånn. Som noen mennesker i dyre strøk i Bergen prater. Hvilken dialekt får man da?

Anonymkode: c3c46...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Moderne dannet dagligtale. Dialekter dør ut. Det var fra den tiden folk ikke reiste rundt og utviklet en egen innavlet versjon av språket vårt. Siden de sjeldent snakket med folk utenifra bygda. 

Så hvis du snakker vanlig bokmål som alle skjønner. Så slipper du at folk ikke skjønner hva du sier og sier "Hæææææ? “ hele tiden. 

Anonymkode: 225be...07c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Moderne dannet dagligtale. Dialekter dør ut. Det var fra den tiden folk ikke reiste rundt og utviklet en egen innavlet versjon av språket vårt. Siden de sjeldent snakket med folk utenifra bygda. 

Så hvis du snakker vanlig bokmål som alle skjønner. Så slipper du at folk ikke skjønner hva du sier og sier "Hæææææ? “ hele tiden. 

Anonymkode: 225be...07c

Bytter virkelig ikke dialekten min fordi østlendinger har problemer med å forstå andre dialekter. 

Foreslår å snakke saktere og høyere istedet, så kanskje de prøver litt hardere.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 7/31/2018 at 1:37 PM, AnonymBruker said:

Moderne dannet dagligtale. Dialekter dør ut. Det var fra den tiden folk ikke reiste rundt og utviklet en egen innavlet versjon av språket vårt. Siden de sjeldent snakket med folk utenifra bygda. 

Så hvis du snakker vanlig bokmål som alle skjønner. Så slipper du at folk ikke skjønner hva du sier og sier "Hæææææ? “ hele tiden. 

Anonymkode: 225be...07c

De aller fleste dialekter er ikke så vanskelig å forstå, om man ser bort fra spesielle dialektord. Ellers er det noe veldig fint med de store variasjonene i dialekt. Ellers er det ikke så vanskelig å moderere dialekten litt slik at folk forstår.

Anonymkode: 7f285...51d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt à propos: Jeg kvittet meg med dialekten min siden jeg ikke lenger føler noen som helst tilknytning til bygden hvor jeg vokste opp. Jeg holdt delvis på den i mange år, men når alle absolutt skulle påpeke hvor fin dialekt jeg hadde, og spørre hvor den var fra, så orket jeg rett og slett ikke mer. Etter to tiår som osloborger var det deilig endelig å bli "godtatt" som en. 

Anonymkode: 68b10...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2018 den 13.27, hjertesukka skrev:

Egenesdialekt

Denne måden å snakke på kalles og for "pent språg". I dag forbinde mange han me' patrisier-bydelen Egenes, men han va' udbredt i ganske mange bydelår, først og fremst blant kvinnår. Det e nok den norske høystatus-sosiolekten så har tatt opp flest formår fra bydialekten ("gadespråget") og kan nok best sammenlignes med standard bergensk og standard kristiansandsk, når det e' snakk om blanding av dialekt og dansk. Penbergensk e' langt mere skriftsprågnært. Merk at denne sosiolekten e' en blanding av stavangersk bymål og dansk skriftspråg, det e'kke pene stavangerfolk sitt forsøg på å efterabe folk på vestkanten i Oslo ellår moderne bogmål, sell' om det kan høres sånn ud i dag. Dårr e' for eksempel bløde konsonanter i denne sosiolekten, akkorat som i di fleste dialektene i Rogaland, på Sørlandet og som i dansk.

Endret av Veneke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen snakker bokmål for faen! Ingen! For svarte faen! 

Anonymkode: 52c93...156

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som snakker «pent» på slik måte snakker Egenes dialekt. :) 

Anonymkode: a1b66...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2018 den 13.37, AnonymBruker skrev:

Moderne dannet dagligtale. Dialekter dør ut. Det var fra den tiden folk ikke reiste rundt og utviklet en egen innavlet versjon av språket vårt. Siden de sjeldent snakket med folk utenifra bygda. 

Så hvis du snakker vanlig bokmål som alle skjønner. Så slipper du at folk ikke skjønner hva du sier og sier "Hæææææ? “ hele tiden. 

Anonymkode: 225be...07c

Det hender jeg blir så oppgitt og snakker enda mer jærsk bare for å gi denne «hæ-personen» en innføring i dialekt. 

Kommer aldri, aldri til å kvitte meg med dialekta mi. «Eg elske å ver frå jæren, og e stålt øve dialektå mi!» 

Anonymkode: a1b66...de7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hender jeg blir så oppgitt og snakker enda mer jærsk bare for å gi denne «hæ-personen» en innføring i dialekt. 

Kommer aldri, aldri til å kvitte meg med dialekta mi. «Eg elske å ver frå jæren, og e stålt øve dialektå mi!» 

Anonymkode: a1b66...de7

Det heter "Æg elske......æ stålte......" på jærsk. Høres mer ut som om du er fra Ryfylke.

Je vet jo hvossen jersk hørres ud. Handle jo ofte på torvet me' bønder fra Jeren!

Endret av Veneke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2018 den 0.48, AnonymBruker skrev:

Sånn "mei" istedenfor "meeeg" og "ikke" istedenfor "ikkje" og sånn. Som noen mennesker i dyre strøk i Bergen prater. Hvilken dialekt får man da?

Anonymkode: c3c46...0aa

Da vil du hørres ut som en skikkelig Frognerfrue med pels og diamanter :ironi:

 

Anonymkode: dd274...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Veneke skrev:

Det heter "Æg elske......æ stålte......" på jærsk. Høres mer ut som om du er fra Ryfylke.

Je vet jo hvossen jersk hørres ud. Handle jo ofte på torvet me' bønder fra Jeren!

Finnes mange ulike sosiolekter av jærsk også. Og jeg skrev at jeg var fra jæren, men betyr ikka at jeg faktisk snakker 100% jærsk, men Æ og alle slike lyder. «Saoene på Varhao he raue aue, he dei ikkje raoe aoe e dei daoe, og no he dei ikkje finge vinge ao». Slik språk blir en hel del for bredt for meg. Men kan godt finna på å si noe slikt som dette: «Eg ede allti goe middag, ofta kjydkaga i brune saus». 

Anonymkode: a1b66...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes mange ulike sosiolekter av jærsk også. Og jeg skrev at jeg var fra jæren, men betyr ikka at jeg faktisk snakker 100% jærsk, men Æ og alle slike lyder. «Saoene på Varhao he raue aue, he dei ikkje raoe aoe e dei daoe, og no he dei ikkje finge vinge ao». Slik språk blir en hel del for bredt for meg. Men kan godt finna på å si noe slikt som dette: «Eg ede allti goe middag, ofta kjydkaga i brune saus». 

Anonymkode: a1b66...de7

Hoffda, det va' trist å høre at det nydeli'e jermålet har degenerert te sandnesdialekt!

Endret av Veneke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Veneke skrev:

Hoffda, det va' trist å høre at jermålet har degenerert te sandnesdialekt!

Langt frå sandnes. Der «spiser» de blandt annet middag, ingen som sier «eda» der.

Noen ting som dialekt, eller sosiolekt, blir ikke like lett overført med skrift. For sandnes-dialekt det har jeg langt i fra! Ingne som har møtt meg hadde gjettet på det! 

De har ikke «eplestappa og pulsa» t middag i sandnes, det er garantert! 

Anonymkode: a1b66...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hender jeg blir så oppgitt og snakker enda mer jærsk bare for å gi denne «hæ-personen» en innføring i dialekt. 

Kommer aldri, aldri til å kvitte meg med dialekta mi. «Eg elske å ver frå jæren, og e stålt øve dialektå mi!» 

Anonymkode: a1b66...de7

Så bra, dialektene våre må vi bevare og være stolte av!

Jeg er stolt av Larviksdialekta mi 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Veneke skrev:

Hoffda, det va' trist å høre at det nydeli'e jermålet har degenerert te sandnesdialekt!

Og bare for å ha lagt det til. Jæren er et stort område. Man kan fint bo på jæren uten å ha den klassiske jærske dialekta. Jeg har selv stor påvirknign av besteforeldre som har gjort min dialekt bredere enn hva den kanskje brude vært. Stor forskjell på de 3 søskenen i min familie. 2 av og har litt bredere og den siste litt penere dialekt, men født og oppvokst på samme sted og med samme foreldre.

https://snl.no/Jæren

Anonymkode: a1b66...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Langt frå sandnes. Der «spiser» de blandt annet middag, ingen som sier «eda» der.

Noen ting som dialekt, eller sosiolekt, blir ikke like lett overført med skrift. For sandnes-dialekt det har jeg langt i fra! Ingne som har møtt meg hadde gjettet på det! 

De har ikke «eplestappa og pulsa» t middag i sandnes, det er garantert! 

Anonymkode: a1b66...de7

Du har helt rett i at "eda" er så godt som utdødd i Sandnes. "Pulsa" kan man fortsatt høre, men ikke blant de yngre. "Eplestappa" spørs det om noen gang har vært gaugamål, ja! Det er absolutt interessant at dialekten i stasjonsbyene på Jæren i dag er slik den var i Sandnes for en del tiår siden og at Jæren gradvis sandnesifiseres mens Sandnes stavangerifiseres, og både Egenes-sosiolekten og den breie jærdialekten (i Klepp og Time) står med ett bein i graven, den første mer akutt enn den siste.

Endret av Veneke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Pulsa" sier moren min også. Hun er fra Tysvær. Er det bare på Jæren de sier "pulsa" rundt Stavanger-området?

 

 

Anonymkode: 7023d...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...