Gå til innhold

Savner deeeesperat alenetid

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal bli deilig å komme tilbake på jobb for å slappe av litt!

Anonymkode: 50204...af4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De fleste av oss finner en balanse mellom dette :) Det er ikke normalt å føle seg som kun mamma, og aldri ha egentid, selv om man er alene med barn. Har vært alenemor i 9 år, og jeg prioriterer meg selv også, både med å ta meg en hvil om jeg ønsker, sende ungene på rommet for å leke så jeg får stua alene litt, sende de ut, ta med meg en bok på rommet mitt, rett og slett ta noen pauser. 

Dessverre virker det som noen foreldre i dag tror man må være perfekte foreldre som hele tiden gir alt, med andre ord, det er ikke rart mange er slitne! For meg er det feks. uakseptabelt at ungene blir sittende og "lytte" til voksensamtaler om jeg har besøk av en venninne. Ungene får da beskjed om å gå og leke et annet sted. Det er ikke mange andre familier jeg opplever det hos, og resulatet er at jeg gidder jo ikke dra på venninnebesøk til noen hvor alt omhandler unger. 

Anonymkode: f6da5...bc2

Så enig med deg! Jeg var alene med barn (tvillinger) fra de var 3 år. Hver ferie, hver eneste hverdagen, hver helg. Jobbet fullt, pusset opp et hus, og var mamma. Mine lærte seg å vente når jeg var opptatt. Fikk klar beskjed om at jeg skulle alene på toalettet eller i dusjen. Måtte vente på hjelp til jeg fikk tørket av meg maling. De respekterte det. Fikk også beskjed om å finne på annet når jeg hadde besøk. Kan selv ikke fordra å gå på besøk til venner der ungene henger over oss. Har en venninne der yngste er 9 år, og fremdeles skal hun henge over moren og krever oppmerksomhet når mor har besøk. Det blir ikke mange besøk hun får! 

Klart jeg brukte mye tid sammen med barna også, men de måtte tidlig respektere at jeg var opptatt med annet innimellom. At jeg er et menneske med egne behov også, og ikke kun eksisterte for dem. 

Det viktigste er å være der når barna trenger deg, ikke hvert sekund, hele tiden. De har godt av å finne på ting selv, godt av å gå ut og leke. 

Å ikke få anledning til å dusje engang... da er man for på! Lager ris til egen ræv! For det er ikke slik at barna plutselig en dag finner ut selv at mamma er en person som har egne behov. Det må læres! 

Anonymkode: d20fa...f81

• Liker 12
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

stakkars barn som har mødre/fedre som klager når de har de 3-4 uker i strekk.  Ta deg sammen.  De sikkert synes ikke det er noe koselig å pendle frem og tilbake til deg og pappaen heller.  4 og7 og klarer ikke å ta en dusj engang? Seriøs. 

Anonymkode: f2cc5...999

Tenker i samme baner, digger å være sammen med ungene, de er kjempemorsomme.

Om jeg ikke hadde klart og dusje med unger i huset tror jeg ærlig talt dette hadde vært fordi jeg ikke hadde vann. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde skjønt det kjempegodt om ungene var 0 og 3. 4 og 7 så er det du som har gjort noe galt i oppdragelsen. Send de ut, si fra at du vil være alene. De er ikke avhengig av din konstante oppmerksomhet. 

Anonymkode: 9c437...228

• Liker 6
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

men ungen din er 7år- kan h*n ikke leke ut med andre barn ute? Jeg ble sendt ut i flere timer da jeg var på den alderen, vi fikk ikke lov å sitte inne hele dagen. jeg og mitt søsken storkoste oss med naboungene. Spilte fotball, syklet. Hva med å sende eldste ut og ha 4åringen inne litt, legg frem lego, puslespill, malesaker. Jeg har flere søsken og aldri om min mor sto på pinne for dem som det virker som om du gjør .De måtte finne på ting selv. Ikke rart dagens foreldre går i veggen, dagens unger kjenner ikke til konseptet "kjede seg"  og det er helt og holdent foreldrenes skyld. 

Anonymkode: 4f4bc...045

Har du barn?? Og hva vet du om hvor mye ts sine barn er ute? Mine er ute hele tiden. Men jaggu er det mye styr fordet. Det betyr ikke at man står på pinne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

4 og 7 år, og du får ikke gått og dusjet? Si rett ut, nå skal mamma ha en pause, nå må dere leke selv. Gå og ta deg en dusj, og legg deg på rommet med en god bok en halvtime :) Ta deg alenetid. Barn har ikke vondt av å finne på noe på egenhånd, ungene dine er jo store! Jeg hadde aldri orket å ha ungene hengende etter meg hele tiden. Jeg sier titt og ofte at nå skal mamma ta en kaffekopp på kjøkkenet i fred og ro, og nå skal jeg ikke forstyrres. Det er det jeg MÅ ha for å fungere, jeg må ha pauser. 

Helt enig. Hvis de hadde vært ett og to år gamle hadde jeg skjønt deg, men her legger du altså opp til det selv. Barn trenger ikke underholdes hele tiden, og hvis du ikke dusjer, er det fordi du nedprioriterer det selv.

Anonymkode: 63a6c...eca

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjeleglad for at jeg ikke har barn når jeg leser tråder som dette.

Høres ut som mange mister seg selv, ja rett og slett selvutslettende...Hvem er du liksom, utenom å være mor?

Det å aldri ha egentid høres forferdelig ut! Må jo føle dere totalt fanget...

Anonymkode: 215be...91e

Men det er jo hele poenget mitt - at jeg er mer enn bare å være en mamma. Å gå hjemme ukesvis alene med ungene mine syns jeg er dritkjedelig. Det betyr ikke at jeg ikke liker dem eller ikke trives med dem. Men de er en håndfull. Og har ingen venner på den nye plassen - enda.

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

men ungen din er 7år- kan h*n ikke leke ut med andre barn ute? Jeg ble sendt ut i flere timer da jeg var på den alderen, vi fikk ikke lov å sitte inne hele dagen. jeg og mitt søsken storkoste oss med naboungene. Spilte fotball, syklet. Hva med å sende eldste ut og ha 4åringen inne litt, legg frem lego, puslespill, malesaker. Jeg har flere søsken og aldri om min mor sto på pinne for dem som det virker som om du gjør .De måtte finne på ting selv. Ikke rart dagens foreldre går i veggen, dagens unger kjenner ikke til konseptet "kjede seg"  og det er helt og holdent foreldrenes skyld. 

Anonymkode: 4f4bc...045

Vi har flyttet til en ny plass, så ungen kjenner ingen enda (bodd her i tre uker). Den forrige plassen vi bodde var hun selvølgelig ute HELE dagen.
De kjeder seg absolutt, tro meg. De får ikke se TV hele tiden, ekstremt sjeldent. Og de må leke selv. De krangler og slåss - det er også jææævli slitsomt å høre på og HELE tiden korrigere.

Anonymkode: f50eb...0ec

Skrevet

En dusj tar 5 min, det klarer du å få til.

Unga dine klarer seg den tiden alene

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 29.7.2018 den 10.42, AnonymBruker skrev:

Si rett ut, nå skal mamma ha en pause, nå må dere leke selv. Gå og ta deg en dusj, og legg deg på rommet med en god bok en halvtime

herlig optimistisk. 😄👍

Anonymkode: 2250c...5d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Miss moneypenny skrev:

Har du barn?? Og hva vet du om hvor mye ts sine barn er ute? Mine er ute hele tiden. Men jaggu er det mye styr fordet. Det betyr ikke at man står på pinne.

Jeg lurer også på dette. "Da jeg var liten var vi ute hele dagen, vi passet oss selv og foreldrene våre løftet ikke en finger" er en gjennomgangstone på KG. Skulle vært interessant å vite om foreldrene er helt enige i den fremstillingen. Jeg tror kanskje de løftet flere fingre enn barna var klar over.

Klart barn har godt av å finne på ting alene og kjede seg litt. Men de kan ikke gjøre det hele ferien, slik enkelte synes å forvente. Det er ikke realistisk.

Anonymkode: a3924...4e3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, EvaLena skrev:

En dusj tar 5 min, det klarer du å få til.

Unga dine klarer seg den tiden alene

Jeg tror at dette handler om noe annet enn at ts IKKE klarer å få seg en dusj. Først tenkte jeg "neimen herrligheeet, det tar da vel ikke en evighet å få dusjet" men så kom jeg på en ting. Kanskje ts er deprimert. Jeg har tidligere slitt med depresjon og har ett barn, da kunne jeg gå daaagesvis uten å dusje. Ikke fordi at du ikke har noe tid i det hele tatt. Men fordi at når du er deprimert så er alt ett ork og hvis du i tillegg har barn du må ta av deg så får du sugd ut det lille av energi du har. 

Jeg vet ikke ts. Jeg vet ikke om du er deprimert eller hva du er. Men om du er det så skjønner jeg at alt kan bli ekstra liksom. Når det er sagt så bør du begynne å sette klare grenser og bli mye strengere med barna. Jeg er litt i samme situasjon som deg. Har ett barn og han hører aaaaaldri etter. Kan plutselig begynner å bli illsint inne på ett storsenter og skrike og det er så slitsomt. Men ser selv at jeg ikke har vært konsekvent nok frem til nå. Så alt er jo egentlig min skyld.  Men som noen også nevnte tidligere i tråden så har alle barn egen personlighet og noen er vanskeligere enn andre. Så det er ikke alt vi som foreldre kan gjøre noe med. 

Anonymkode: 2a64a...149

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, Axl skrev:

Kanskje smart å vite hvordan det er før en velger å få barn. IKke bare få barn for å få barn som mange gjør. "Jammen alle andre har barn, da må jeg også".

Forklar hvordan det skal være mulig da. Det er umulig å vite hvordan det er før man faktisk er forelder. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

herlig optimistisk. 😄👍

Anonymkode: 2250c...5d1

Har da funket i de 11 årene jeg har vært mor, 9 av de alene ;) 

• Liker 5
Skrevet
4 timer siden, Harlekin skrev:

Forklar hvordan det skal være mulig da. Det er umulig å vite hvordan det er før man faktisk er forelder. 

Eh nei det er ikke umulig å vite. Kanskje søsken har barn? Venner? Kjente? Høre med folk som har barn hvordan det faktisk er? Alle skjønner at det å få barn er ikke enkelt. Det blir søvnløse netter, travle dager, du skal ta ansvar over et annet liv. Et enormt ansvar. Ikke bare ditt eget.

AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det er innstillingen min det står på 🤪 jeg tror jeg skal ta til deg tipset mitt og bare selge ungene. Så får jeg all barnefri jeg ønsker, og ungene kan få en ny mamma som elsker dem!

Tja, nå vet vi kanskje hvorfor du er nå en alenemor.  Holdningen din er noe av det verst jeg har sett.  Du har barn i 3 uker og bare syte og klage.  Hvis de er uoppdragne må du nok gjøre noe med DIN instillinger og hvordan du oppdra de.  Men snart får du en hele uken alene. DEILIG FOR DEG! 

19 hours ago, AnonymBruker said:

Sjeleglad for at jeg ikke har barn når jeg leser tråder som dette.

Høres ut som mange mister seg selv, ja rett og slett selvutslettende...Hvem er du liksom, utenom å være mor?

Det å aldri ha egentid høres forferdelig ut! Må jo føle dere totalt fanget...

Anonymkode: 215be...91e

Tja - det er mange av oss som har godt oppdratt barn som vi like å tilbringe tid sammen med og er ikke surpomper eller klager over barna. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

stakkars deg som har to friske og oppegående store barn + attpåtil er så uheldig å måtte være sammen med de i tre uker ALENE...

Kom og klag når du har barn med spesielle behov eller andre utfordringer, DA hadde jeg hatt full forståelse for at du klager og ser fram til egentid i en hel uke eller jobb igjen. 

Men denne trådstarteren bør gå litt inn i seg selv.

Anonymkode: f8549...801

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo hele poenget mitt - at jeg er mer enn bare å være en mamma. Å gå hjemme ukesvis alene med ungene mine syns jeg er dritkjedelig. Det betyr ikke at jeg ikke liker dem eller ikke trives med dem. Men de er en håndfull. Og har ingen venner på den nye plassen - enda.

Vi har flyttet til en ny plass, så ungen kjenner ingen enda (bodd her i tre uker). Den forrige plassen vi bodde var hun selvølgelig ute HELE dagen.
De kjeder seg absolutt, tro meg. De får ikke se TV hele tiden, ekstremt sjeldent. Og de må leke selv. De krangler og slåss - det er også jææævli slitsomt å høre på og HELE tiden korrigere.

Så dere har hatt ferie i de 3 ukene dere har bodd på en ny plass, og likevel kjeder de seg? Er dere ikke ute å utforsker den nye plassen? Og finner dere til rette i det nye hjemmet? 

3 uker er ikje lenge i det hele tatt å gå hjemme med barna! Med mindre du er kronisk syk og ikke takler det da.

Anonymkode: 6f6b0...a7a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Folk er forskjellig. Men jeg har ungen min på 7 år alene hele tiden, og i tillegg hatt 3 uker ferie nå, hvor vi bare har vært hjemme. Jeg gleder meg til å begynne å jobbe igjen til uka....

Anonymkode: fb31b...17f

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, Axl skrev:

Eh nei det er ikke umulig å vite. Kanskje søsken har barn? Venner? Kjente? Høre med folk som har barn hvordan det faktisk er? Alle skjønner at det å få barn er ikke enkelt. Det blir søvnløse netter, travle dager, du skal ta ansvar over et annet liv. Et enormt ansvar. Ikke bare ditt eget.

Du kan da ikke sammenligne det å passe barn som ikke er dine egne, med det å være forelder 24/7! Det er overhodet ikke det samme. Du kan bli fortalt alt mulig og lese all mulig teori om emnet, men det er noe helt annet i praksis. Det er faktisk umulig å vite før du står oppi det selv, og vet at nå er du forelder for alltid. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Folk er forskjellig. Men jeg har ungen min på 7 år alene hele tiden, og i tillegg hatt 3 uker ferie nå, hvor vi bare har vært hjemme. Jeg gleder meg til å begynne å jobbe igjen til uka....

Anonymkode: fb31b...17f

det er din egen skyld at du har ikke gjort noe gøy med 7 åringen da.  Stakkars barn som har foreldre som gleder seg til å jobbe igjen.  Regner med at disse barna har satt med nettbrett/data mens dere foreldre har hatt ansikt ned i dagens smarttlf - ikke overraskende at du gleder deg for å jobbe igjen og slippe ansvar for barna.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...