Gå til innhold

Plukke søppel imens man går tur

sighopath

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å plukke litt søppel når jeg går tur med hunden, eller går tur generelt. Merker at når jeg først har begynt så klarer jeg ikke å slutte å se hvor mye plast og annet skrot som ligger bare slengt på bakken. Noen ganger er hånden full før jeg finner et offentlig bosspann jeg kan kaste det jeg har funnet.

Vet noen vil synes jeg er rar, men jeg gjør det for miljøet. Stort sett plukker jeg bare et par ting, og tenker at det er bedre enn ingenting. Er det flere som plukker søppel når de er ute og går? 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjør det også i blant. 
Fant litt penger etter å ha ryddet noe plast fra bakken, så tjener på det også. 😄 
God karma 😄 
pleier å ta opp glass skår og plast som er virkelig farlig for dyr. 😕 
Hvis det er papir, tenker jeg naturen takler det. 

Endret av Drakan
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Gir ikke det signaler til svina som kaster søppel i naturen at de bare kan fortsette å kaste søppel? Det kommer jo andre å plukker opp allikevel. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg plukker også. Har som regel en pose med meg for å plukke i. Det er jo et evighetsprosjekt, men alle bekker små:) 

hadde ikke klart å gå fra en liten plastbit uten å tenke at en liten fugl kunne spist den, eller en taustump som et dyr kan sette seg fast i. 

Anonymkode: b80dc...ac1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg plukker aldri opp andres søppel. Unntaket er om jeg ser ståltråd/spiker/glasskår på biøveier, da fjerner jeg det, slik at folk skal slippe å pungtere hjulene.

Men plukke opp andres dritt gjør jeg ikke. Jeg plukker opp etter hunden min, det får holde. Ryggen min er ikke den beste, og jommen om jegskal bli "ufør" i flere dager for å plukke opp etter andre! Det gjør jeg bare ikke. Jeg plukker opp mitt eget søppel, og det får være nok. Er seriøst litt lei av miljøhysteriet. Snart blir man vel sett stygt på for ikke å bruke fritiden på å rydde etter andre?

Anonymkode: 21e74...83a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, OPIgirl skrev:

Gir ikke det signaler til svina som kaster søppel i naturen at de bare kan fortsette å kaste søppel? Det kommer jo andre å plukker opp allikevel. 

Hva er ditt forslag til løsning på at søppelet flyter da?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Violetta skrev:

Det vet jeg dessverre ikke. Dette var bare noen tanker jeg har gjort meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, OPIgirl skrev:

Min erfaring er at det blir mer søppel der det allerede ligger søppel, og at rene og velholdte omgivelser har en viss forebyggende virkning på forsøpling. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
2 minutter siden, Viktualia skrev:

Min erfaring er at det blir mer søppel der det allerede ligger søppel, og at rene og velholdte omgivelser har en viss forebyggende virkning på forsøpling. 

Enig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og barna mine plukker søppel når vi finner det. Yngstemann på tre år er skikkelig ivrig, men han har lært at det er jeg som skal ta det opp. Vil ikke at de skal grise seg til eller skade seg på noe skarpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hender jeg plukker søppel når jeg er ute på tur. Bestemoren min gjorde det alltid, så ble tidlig lært opp. :)

Det er andre enn meg som har kastet søppelet, men det er jo MIN klode og MITT miljø. Det er jo derfor jeg plukker søppel, ikke for at jeg skal gjøre forsøplerne en tjeneste. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Har stortsett alltid en hundepose til overs på tur så jeg plukker i den. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bussstoppet mitt var det innmari mye søppel, for det er ingen søppelkasser i området. Så noen hang opp en søppelpose. Den ble litt brukt.

Jeg brukte fiksgatami.no å ba om søppeldunk. Den kom 3 uker etterpå, og all søppel var fjernet. Så, ett par måneder etter var det en fjott som kastet søppeldunken ned fra brua der og ned på Trondheimsveien, så den ble liggende nede i grøftekanten på undersiden av bruen.    Jeg rapporterte dette inn, og de kom å ryddet, men tok med seg dunken. 

Jeg rapporterte igjen at vi  ville ha dunken tilbake, men det er ikke skjedd. Det som har skjedd er at folk har fått ett fristed til å kaste alt mulig. Fra ølbokser til varmovner! Jeg vet ikke om jeg gidder å melde dette inn. Nå ligger det altså varmovner ute i naturen....:dany:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg plukker aldri opp andres søppel. Unntaket er om jeg ser ståltråd/spiker/glasskår på biøveier, da fjerner jeg det, slik at folk skal slippe å pungtere hjulene.

Men plukke opp andres dritt gjør jeg ikke. Jeg plukker opp etter hunden min, det får holde. Ryggen min er ikke den beste, og jommen om jegskal bli "ufør" i flere dager for å plukke opp etter andre! Det gjør jeg bare ikke. Jeg plukker opp mitt eget søppel, og det får være nok. Er seriøst litt lei av miljøhysteriet. Snart blir man vel sett stygt på for ikke å bruke fritiden på å rydde etter andre?

Anonymkode: 21e74...83a

Dyr dør av plasten de spiser, glasskårene de tråkker på, tau de vikler seg fast i. Vil ikke kalle det miljøhysteri å ønske et bedre liv for dyrene våre. 

Anonymkode: b80dc...ac1

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukker alltid litt, har til og med begynt å ha med gjenbrukspose til søppel jeg finner langs veien. Har også blitt noen kroner i pant, særlig på mandagene, da har det vært partydyr på tur i helgen.

Helt enig med dere over her. Jeg merker også at et ryddig område har forebyggende effekt og det blir mindre søppel. 

Jeg blir glad i hjertet av å lese at vi er flere som plukker litt søppel for å bidra til et godt miljø. Fortsett det gode arbeidet folkens :) 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
46 minutter siden, Viktualia skrev:

Helt enig, rot avler rot. Bare se hjemme, hvis noen legger noe på kjøkkenbenken som ikke hører hjemme der er det veldig lett for at andre gjør det samme.

Anonymkode: d384c...da8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
På 28.7.2018 den 12.45, sighopath skrev:

Jeg har begynt å plukke litt søppel når jeg går tur med hunden, eller går tur generelt. Merker at når jeg først har begynt så klarer jeg ikke å slutte å se hvor mye plast og annet skrot som ligger bare slengt på bakken. Noen ganger er hånden full før jeg finner et offentlig bosspann jeg kan kaste det jeg har funnet.

Vet noen vil synes jeg er rar, men jeg gjør det for miljøet. Stort sett plukker jeg bare et par ting, og tenker at det er bedre enn ingenting. Er det flere som plukker søppel når de er ute og går? 

Nei, jeg plukker ikke andres søppel fult av alt mulig av smittestoffer og med fare for at der er veps i matrester i søppelet. Er allergis mot stikk.

1 time siden, Violetta skrev:

Hver og en får sitt eget søppel i søppelbeholdere, verre er det ikke. Klekkelige bøter noe både politiet, vektere og parkeringsvakter kan ilegge forsøplerne. Det fungerer jo i andre land. 

Folk er sløve, de tror at det bare er å miste ned eget søppel, så er det borte. 

Anonymkode: cac9f...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Gjør det hver gang jeg går tur, en plastpose tar 10-20 år å bryte ned hvis den ligger i naturen, så vi gjør en forskjell. Heier på alle som plukker 👏🏻

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboer har helt ærlig ikke lagt merke til hvor mye søppel som ligger slengt langs veien før vi fikk oss hund. Noe av det første som slo oss da vi gikk de første turene med henne, var hvor ekstremt mye drit som ligger slengt rundt omkring. Hver eneste tur plukker vi tyggiser, sneiper, snus, rotten halvspist frukt, kaffe-embalasje og annet søppel ut av munnen hennes.

Vi har bestemt oss for å gå en tur og plukke det vi finner der vi går tur med hunden, legge det i en haug og se hvor mye det blir. Det er ikke snakk om lange strekningen siden hun enda er en liten baby som ikke går så langt av gangen, men vi vet at det blir mye søppel å plukke uansett.

Anonymkode: 63b27...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...