Gå til innhold

Barn født sent i året


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det spørs litt hvor man bor. Jeg kjenner ikke til noen ser vi bor, men snakket nylig med en lærer fra litt mer utkant-Norge enn der jeg bor og han sa de hadde flere per kull som starter året senere.

Anonymkode: 0ed0a...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så vidt jeg vet må det søkes, og det er ikke så lett å få det godkjent. Jeg har gått sammen med flere som er født sent på året, og mange av dem har vært minst like skoleflinke som de som er født tidlig på året. De to første årene er nok de "verste", men jeg tror hele den greia her er verst for foreldre. Overbeskyttende foreldre som er redd for den lille ungen sin

Anonymkode: f7754...251

Det finnes sikkert mange overbeskyttende foreldre, og veldig mange flinke femåringer.

Men jeg synes det er litt rart at det skal være så vanskelig å få gehør for at jo, for noen er det vanskelig å starte på skolen som 5,5-åringer, og det er ikke gitt at de henter seg inn og alt går så bra av seg selv, liksom.

Helene Skjeggestad skriver godt om umodne skolestartere i denne kronikken, og vi var nok flere som leste den med klump i halsen. For min del glemmer jeg aldri da sønnen min hadde med bøkene hjem etter 2. klasse, blant annet en øvebok i stavskrift (som de brukte på skolen og ikke hadde med hjem i løpet av året) som var full av svarte kruseduller. De første sidene hadde han prøvd, deretter gitt opp når bokstavene ikke ville lystre. Han hadde sittet, i et halvt år, og tegnet kruseduller i boka. Dette var på en skole som går for å være ganske god. Men med 26 elever i klassen og undervisning som til dels er betinget av at elever klarer å motivere og styre seg selv, skjer altså slike ting. Hvordan tror du han startet 3. klasse, sammenlignet med de som hadde øvd seg på stavskrift gjennom hele boka og klart å nyttiggjøre seg undervisningen?

Spør du klassekamerater til sønnen min, har det gått bra med ham. Men de aner ikke hvor mye vi har jobbet her hjemme, på ettermiddager og i helger og ferier gjennom mange år, for å unngå at han ble hengende langt etter de andre. For selv om modenhetsnivået henter seg sakte inn igjen, så er tapt kunnskap tapt kunnskap, har du hull i det grunnleggende vil det følge deg videre. Jeg tør ikke tenke på hvordan han hadde ligget an dersom vi hadde lent oss på skolen hele veien, og en nærliggende tanke er jo da hvordan det går med svake elever som ikke har familiens oppbacking i ryggen når de faller igjennom. Kanskje en del av den undersøkelsen Skjeggestad refererer til, som avslører opptil et års forskjell i leseferdighetene i 4. klasse?

Klart det er viktig å ha som bakteppe at det går bra med de aller fleste, foreldre kan være overbekymret, normalområdet er stort og så videre og så videre. Og siden alle kjenner noen flinke desember-barn her: jeg kjenner ei jente som er født i november som måtte flytte en klasse opp fordi hun lå milevis foran klassekameratene, og jeg har som sagt en femåring som kunne startet skolen i morgen om så måtte være. Så langt, så godt. Men jeg forstår som sagt ikke motstanden enkelte viser mot at det kan være et helt reelt problem for enkelte elever å begynne på skolen som 5,5-åringer, og hva som eventuelt skulle være tapet ved å la dem vente et år. 

Anonymkode: a8039...713

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn er født sent på året og hevder seg topp i alle fag. Da han begynte på skolen var ca halvparten av klassen født etter sommerferien. Det jevner seg ut etterhvert. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller rent faktisk representerer et problem, uavhengig av om det kan knyttes opp til en diagnose eller ikke. Det hjalp min sønn fint lite at det går bra med de fleste, når han selv brukte de to første årene av skolegangen til å bli klar for læring. Gløgg gutt, men motorisk svak, ukonsentrert og som sagt umoden på mange måter. Selv i dag, som tiendeklassing, tenker jeg at han egentlig er et år for tidlig ute for sitt eget beste, både faglig og sosialt.

Er selv født sent på 70-tallet, og gjennom hele skolegangen var klassetrinnene mer sammensatt enn hva som er normen i dag. Jeg tror ikke det er udelt positivt at man har blitt mer rigid på å følge kalenderåret. De aller fleste foreldre har ingen grunn til å ønske noe annet enn normal oppstart for sine barn, men for de som har et barn født i årets siste/første måneder som enten er unormalt langt fremme eller henger faretruende langt etter, burde det kunne utvises et visst skjønn. Nå aner jeg selvfølgelig ikke hvordan det fungerte praktisk da jeg selv gikk på skolen, men det lot seg organisere den gang, i alle fall.

Anonymkode: a8039...713

Jeg er veldig enig i dette. Selvfølgelig går det bra med de fleste, og du finner også mange som er født sent på året, som gjør det veldig bra. Som flere her påpeker. Men man merker det ganske greit om man har klasser med mange som er født i de tre siste månedene på året. Det er en del barn og unge som hadde hatt godt av å vente et år, og jeg synes det er trist at reglene for dette er så strenge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er bra de er så strenge som de er. Hva er det for et hysteri som har vokst frem mit barn født seint på året? Nå skal alle unger fødes mellom januar og juni.

 For de aller fleste jevner det seg ut. Det er greit at man har litt mangfold og ikke alle er på samme ståsted når man begynner. Det gjør at man lærer seg at man er forskjellig og lærer å ta hensyn. Dessuten tror jeg det at ikke er noe enklere med senere skolestart. Barnet får fort merke på seg, og blir den spesielle sosialt sett. Vi hadde en som ikke fulgte kullet sitt. Han hadde ikke noe fint siste år i barnehagen og ei heller på skolen da vennene hans var i trinnet over. På den tiden var det større valgfrihet med utsatt barnehagestart. En stk er et anekdotisk bevis, men jeg tror allikevel det er beste for barnet på lang sikt. Og jeg nekter å tro at dette er et enestående eksempel. Er jo en grunn til at det nå har blitt så strengt, og jeg mener foreldrene her ofte overbeskytter i stor grad.

Anonymkode: ba527...ae9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da yngste min startet på skolen var de 3 elever i klassen. 1 gutt født i januar,  1 gutt født i desember og ei jente født i mai.

Disse 2 guttene har nå gått sammen helt til de var ferdig med vg1. Jenta flyttet så har ikke lenger kjennskap til henne.

Min sønn har til tross for adhd og å være desemberbarn ligget langt foran den andre gutten.

Vi var altså unødvendig bekymret. Eller jobbet godt med bekymringene. Hvem vet.

Anonymkode: 19a37...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skal veldig mye til for å få utsatt skolestart. Jeg vet om folk som har barn med div. diagnoser som har måttet kjempe for å få det. Dette har blitt mye strengere enn når vi var barn, da var det lettere å både kunne starte senere eller tidligere. De jeg vet om som har fått det har barn med diagnoser der det kan argumenteres for at de enten har godt av litt mer tid i barnehagen eller at det at de starter et år senere gjør at de lettere kan henge med litt faglig og sosialt på skolen. De jeg har møtt i skolen som får dette er barn med diagnoser som downs syndrom eller barneautisme, så jeg tror det skal litt til å få. 

Anonymkode: d2a23...773

Min mor er lærer med spesped og jobber på småtrinnet, og hun sier det samme: Det skal veldig mye til, og selv hvis barnet har div (alvorlige) diagnoser kan man få nei.

Anonymkode: 7430c...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altfor tidlig å bekymre seg over dette om barnet skal begynne på skolen først i 2020.

Min datter er født ca 1. desember og skal begynne på skolen i 2019. Hun kan allerede å skrive og grunnleggende regning, og vi vurderte nesten å.be om at hun skulle få starte et år FØR...

Anonymkode: 2536b...7ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mange som skrive tull her inne. 

For å få utsatt skolestart må det sannsynliggjøres at barnet vil modnes tilstrekkelig med et år ekstra i barnehagen.

Barn med downs, autisme etc vil i stor grad ikke modnes med et år ekstra i bhg, og vil derfor måtte begynne på skolen. Mitt barn er født sent i desember, og er i tillegg prematur. Hun er ikke umoden i forhold til sin biologiske alder, men umoden i forhold til andre i sitt årskull, nettopp fordi hun er et år yngre enn de aller fleste. Her vil et år ekstra i barnehagen sannsynligvis gi modningen hun trenger for å starte på skolen. 

PPT gjennomfører en modenhetsvurdering, rektor på enkelte skole bestemmer. 

Og nettopp derfor er det "vanskelig for selv barn med diagnoser" å få utsatt skolestart. De som får utsatt, er pga født sent på året, prematur, umodne som trenger ekstra tid på å modnes 

Anonymkode: a9103...b99

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tiåring er født 18.12 han er blant de beste i klassen både i matte, lesing, foratåelse og naturfag. Han elsker fysikk og kjemi og er en racer i hoderegning. Læreren han hadde fra 1-4 klasse sier at han er et eksempel på at man ikke nødvendigvis er dårligst selv om man er født seint på året. Jeg tenker at man må se an barnet når det nærmer segføskolegruppe i bhg, for for noen kan det være hemmende å bli holdt igjen. 

Anonymkode: 1ca4d...cd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen betryggende at alle de som har hatt barn som er best i klassen, en racer i alle fag, og ligger langt foran de andre kan fortelle oss andre at det jevner seg ut med tiden og ikke er noen big deal :ironi:Litt godt for variasjonen og mangfoldet er det visst også at et par elever per klasse suller rundt og ikke får nyttiggjort seg undervisningen de første årene (selv om det siste har en lei tendens til å påvirke også det sosiale, på lik linje med utsatt skolestart), og forskningen som viser bekymringsverdige forskjeller blant elevene er selvsagt bare vås, siden Kari er født i desember og vant Abelkonkurransen i fjor.

 

 

 

 

Anonymkode: a8039...713

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født 23.12 og jeg startet med de andre i kullet mitt. Jeg var bare 5 1/2 år, men det gikk fint. Jeg har merket små aldersforskjeller i skolegangen min, men tenker det er veldig individuelt . 

Anonymkode: 7b6c5...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to barn født i november og desember. Desember barnet var i tillegg prematur og skulle egentlig blitt født i januar. Vi vurderte underveis at vi skulle passe på og be om forsinket skolestart hvis nødvendig. 

Det ble ikke nødvendig. Hun er mer enn gjennomsnittlig flink. Rågod i matte, sliter litt med engelsk, men hatt flere naturfag prøver med alt riktig. Skal oppi 7. Kl nå. 

November barnet går nå medisin på universitetet. 

Det er selvfølgelig viktig å se fra barn til barn, hvorvidt de er klare eller om de har best av å vente et år til. Men det at de er født sent på året er ikke så viktig. 

Anonymkode: 0a0e6...2c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jammen betryggende at alle de som har hatt barn som er best i klassen, en racer i alle fag, og ligger langt foran de andre kan fortelle oss andre at det jevner seg ut med tiden og ikke er noen big deal :ironi:Litt godt for variasjonen og mangfoldet er det visst også at et par elever per klasse suller rundt og ikke får nyttiggjort seg undervisningen de første årene (selv om det siste har en lei tendens til å påvirke også det sosiale, på lik linje med utsatt skolestart), og forskningen som viser bekymringsverdige forskjeller blant elevene er selvsagt bare vås, siden Kari er født i desember og vant Abelkonkurransen i fjor.

 

 

 

 

Anonymkode: a8039...713

Nå la du ord i munnen min, jeg poengtert bare at det ikke nødvendigvis MÅ være en utfordring å være født sent på året, selv om det helt klart er det for noen. 

Anonymkode: 1ca4d...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en som er født 29.12. Det er ikke bare negativt eller bare positivt. Men både og.

Jeg var fryktelig stressa da hun skulle begynne i første - hun kunne med all fordel gått et år til i barnehagen. For det første fordi leken allerede stopper for tidlig, dessverre. For det andre fordi hun var noe umoden.

Hun har dog strukket seg veldig og klatret, henger med på de andre. Motorisk sett er hun ekstremt dyktig og god og sterk, lese kan hun nå også (jeg var kjempebekymret). Men jeg merker likevel at hennes sosiale modenhet ikke alltid er på samme nivå som de jevnaldrende. Hun er mye mer barnslig og «apekatt», mens de andre jentene er mer «voksne». Her tror jeg dog kanskje de andre ungene har vokst opp for tidlig, for å si det sånn... jeg underbygger og støtter lek og utforskning i aller høyeste grad.

Hun henger forsåvidt med i alle fag og er sterk. Men jeg skulle gjerne holdt henne igjen om jeg kunne, skolen går ingen steder. Leken og barndommen derimot varer ikke evig...

Endret av duplexx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jammen betryggende at alle de som har hatt barn som er best i klassen, en racer i alle fag, og ligger langt foran de andre kan fortelle oss andre at det jevner seg ut med tiden og ikke er noen big deal :ironi:Litt godt for variasjonen og mangfoldet er det visst også at et par elever per klasse suller rundt og ikke får nyttiggjort seg undervisningen de første årene (selv om det siste har en lei tendens til å påvirke også det sosiale, på lik linje med utsatt skolestart), og forskningen som viser bekymringsverdige forskjeller blant elevene er selvsagt bare vås, siden Kari er født i desember og vant Abelkonkurransen i fjor.

 

 

 

 

Anonymkode: a8039...713

TS legger frem spørsmålet sitt som om vedkommende en bekymret for at et barn født sent på året vil henge bak i forhold til en som er født tidlig på året, og jeg, blant flere, har prøvd å betrygge vedkommende med å si våre egne erfaringer med barn født sent på året og for å vise at det nødvendigvis ikke er noe negativt og at uansett om barnet skulle henge litt etter da det begynner på skolen så vil det som oftest jevne seg ut i løpet av de første årene . Alle barn er forskjellig og utvikler seg forskjellig. Noen er raske til å begynne å lese, andre er raske til å regne feks. Skolene er dessuten veldig flinke til å følge opp elever, både de som ligger foran og de som henger etter, og tilpasser undervisningen deretter. 

Anonymkode: a092a...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS legger frem spørsmålet sitt som om vedkommende en bekymret for at et barn født sent på året vil henge bak i forhold til en som er født tidlig på året, og jeg, blant flere, har prøvd å betrygge vedkommende med å si våre egne erfaringer med barn født sent på året og for å vise at det nødvendigvis ikke er noe negativt og at uansett om barnet skulle henge litt etter da det begynner på skolen så vil det som oftest jevne seg ut i løpet av de første årene . Alle barn er forskjellig og utvikler seg forskjellig. Noen er raske til å begynne å lese, andre er raske til å regne feks. Skolene er dessuten veldig flinke til å følge opp elever, både de som ligger foran og de som henger etter, og tilpasser undervisningen deretter. 

Anonymkode: a092a...a37

Det hjelper lite når forskning viser at barn født sent på året sliter mer på skolen, og at det er disse barna som er overrepresentert hos ppt 

Anonymkode: a9103...b99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man får ikke utviklingsforstyrrelser av å være født de tre siste månedene av året. At disse barna er overrepresentert hos PPT kommer av at den normale forskjellen på et barn som er betydelig yngre enn de andre i klassen tolkes som et problem. At en 5,5 åring er mer umoden enn en på 6,5 er normalt og burde ikke trenge utredning. 

Anonymkode: 9931c...96e

Det er helt sant og jeg er fullstendig enig med deg. Men man kommer ikke vekk fra statistikken, og det er jo til ulempe for familien at barnet nesten blir sykeliggjort fordi barnet omtrent er et år yngre enn sine klassekamerater som er født i januar, men det er en annen diskusjon. Og så komme sommeren og barnet er ferdig med første klasse og så komme læreren og sier "å du hadde visst rett var ikke ADHD barnet trengte visst bare å modnes litt ja"... Mange som har fått den de siste årene.

Anonymkode: 9bf7a...768

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser det er mange som skrive tull her inne. 

For å få utsatt skolestart må det sannsynliggjøres at barnet vil modnes tilstrekkelig med et år ekstra i barnehagen.

Barn med downs, autisme etc vil i stor grad ikke modnes med et år ekstra i bhg, og vil derfor måtte begynne på skolen. Mitt barn er født sent i desember, og er i tillegg prematur. Hun er ikke umoden i forhold til sin biologiske alder, men umoden i forhold til andre i sitt årskull, nettopp fordi hun er et år yngre enn de aller fleste. Her vil et år ekstra i barnehagen sannsynligvis gi modningen hun trenger for å starte på skolen. 

PPT gjennomfører en modenhetsvurdering, rektor på enkelte skole bestemmer. 

Og nettopp derfor er det "vanskelig for selv barn med diagnoser" å få utsatt skolestart. De som får utsatt, er pga født sent på året, prematur, umodne som trenger ekstra tid på å modnes 

Anonymkode: a9103...b99

Slik er det ikke overalt. I vår kommune så er det ingen som får utsatt skolestart, da må du være grønnsak eller psykisk utviklingshemmet. 

Anonymkode: 9bf7a...768

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som pedagog i barnehagen. Har stilling som innebærer at jeg jobber mye med de barn som har utfordringer(diagnoser og ikke). Denne sommeren sa jeg hadet til en gutt med Downs syndrom. Han er født i 2011,men fikk utsatt skolestart av rektor på skolen,selv om både vi i bhg og PPT ikke mente det var behov. Gutten begynner på skolen nå i august,han har lært litt mere sosiale ferdigheter og blitt bittelitt bedre språklig,men det hadde han nok blitt uansett dette året. 

Så skriver dette for å vise at det går an å få forsinket skolestart,men i min kommune må det stort sett en diagnose til.

Anonymkode: 50e3b...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...