Gå til innhold

Hva har dere oppi tacoen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Alt er sunt i riktige mengder, akkurat som alt kan være usunt dersom det blir for mye. 
Taco er noe man kan mikse og trikse med akkurat som man liker det selv, og man kan fint gjøre det til ett alternativ med mye fiber,proteiner og sunt fett samtidig som det ikke er skyhøy på energi (kcal) :)

Jeg liker taco med hjemmelaget kjøttdeig som jeg steker i karri og hjemmelaget tacokrydder med litt vann. (kvernet av frittgående høner), salat,ruccola,stekt squash,agurk,paprika, MASSE rødløk, mais, tacosaus, creme fresh, revet ost og til slutt banan 😄 tidenes særeste rutine det siste der, men det er faktisk SKIKKELIG godt. Eventuelt bytte ut banan med søtpotet som er stekt i tynne skiver 😄

Bruker grove tacolefser dersom ikke jeg har laget selv. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, fru.Smae skrev:

Alt er sunt i riktige mengder, akkurat som alt kan være usunt dersom det blir for mye. 
Taco er noe man kan mikse og trikse med akkurat som man liker det selv, og man kan fint gjøre det til ett alternativ med mye fiber,proteiner og sunt fett samtidig som det ikke er skyhøy på energi (kcal) :)

Jeg liker taco med hjemmelaget kjøttdeig som jeg steker i karri og hjemmelaget tacokrydder med litt vann. (kvernet av frittgående høner), salat,ruccola,stekt squash,agurk,paprika, MASSE rødløk, mais, tacosaus, creme fresh, revet ost og til slutt banan 😄 tidenes særeste rutine det siste der, men det er faktisk SKIKKELIG godt. Eventuelt bytte ut banan med søtpotet som er stekt i tynne skiver 😄

Bruker grove tacolefser dersom ikke jeg har laget selv. 

Hva gjør du med rødløken? Steker du den? 

Anonymkode: 31923...0be

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva gjør du med rødløken? Steker du den? 

nei, skjærer den i små biter 😄  Ingen steking eller behandling utover det :)

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, fru.Smae skrev:

nei, skjærer den i små biter 😄  Ingen steking eller behandling utover det :)

Ahh! Du har ikke guacamole? Guacamole og rødløken blandet sammen er drittgodt :) 

Skrevet

Ahh! Du har ikke guacamole? Guacamole og rødløken blandet sammen er drittgodt :) 

Jo innimellom, syns det er kjempe godt! 😄 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan guacamole kjøper du? Ferdig dip?

Nei, Gud forby! :fnise: Den ferdige dippen inneholder bare 2% avokado og har ikke noe med guacamole å gjøre. Lager guacamole av 1-2 avokadoer og guacamolekrydder. Bare å mikse det sammen. Kjøper ferdig krydder da, men skal prøve å mikse selv en gang og. Kjøper ikke Old el Paso eller Santa Maria, men et annet et med mindre salt i. Husker ikke hva det heter, men er en blank firkantet boks. Kjøpte det på en kjøkkenbutikk. Santa Maria funker det og, men syns dette smaker bedre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Salka skrev:

Nei, Gud forby! :fnise: Den ferdige dippen inneholder bare 2% avokado og har ikke noe med guacamole å gjøre. Lager guacamole av 1-2 avokadoer og guacamolekrydder. Bare å mikse det sammen. Kjøper ferdig krydder da, men skal prøve å mikse selv en gang og. Kjøper ikke Old el Paso eller Santa Maria, men et annet et med mindre salt i. Husker ikke hva det heter, men er en blank firkantet boks. Kjøpte det på en kjøkkenbutikk. Santa Maria funker det og, men syns dette smaker bedre. 

Synes det er litt interessant at noen er spesfikke på at guacamolen skal være skikkelig (så og si), for så å legge AGURK i tacoen, som tross alt er fullstendig malplassert og fjerner den fra alt som egentlig har med "taco" å gjøre (inget annet sted i verden bruker de dette, og for en sør-amerikaner er det som å legge fiskeboller på pizza).

Kan jeg spørre - har du prøvd ordentlig taco og foretrekker du genuint "norsk" variant, eller er det bare gammel vane?

Anonymkode: 15a1b...85d

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er litt interessant at noen er spesfikke på at guacamolen skal være skikkelig (så og si), for så å legge AGURK i tacoen, som tross alt er fullstendig malplassert og fjerner den fra alt som egentlig har med "taco" å gjøre (inget annet sted i verden bruker de dette, og for en sør-amerikaner er det som å legge fiskeboller på pizza).

Kan jeg spørre - har du prøvd ordentlig taco og foretrekker du genuint "norsk" variant, eller er det bare gammel vane?

Har prøvd ordentlig taco, ja og syns det er det beste. Blander tacokrydderet selv. Men jeg liker agurk på taco og gidder ikke være så nazi at jeg ikke kan bruke det bare fordi en sør-amerikaner ville ment at den er malplassert. Agurk er godt, sunt og smaker godt på taco. Og jeg vil vel si at det er hakket verre å bruke en ferdig og vond dip med bare 2% avokado (som faktisk er hovedingrediensen i guacamole) i enn å legge agurk på tacoen fordi man liker det. Du trenger forresten ikke å være så jævla frekk. At man liker agurk er ikke ensbetydende med at man genuint foretrekker norsk variant av taco. Og hvem vet, kanskje fiskeboller på pizza er godt? ;) Du får prøve da, vettu. Kanskje du skaper en ny mattrend. Jeg står over. 

• Liker 8
Skrevet

Kremet mais (forsåvidt ikke sunt), syltet rødløk, sorte bønner, pico de gallo, guacamole, ymse grønnsaker,  mangosalsa

Bruker ikke rømme eller ost selv fordi jeg føler det andre er nok.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Salka skrev:

Har prøvd ordentlig taco, ja og syns det er det beste. Blander tacokrydderet selv. Men jeg liker agurk på taco og gidder ikke være så nazi at jeg ikke kan bruke det bare fordi en sør-amerikaner ville ment at den er malplassert. Agurk er godt, sunt og smaker godt på taco. Og jeg vil vel si at det er hakket verre å bruke en ferdig og vond dip med bare 2% avokado (som faktisk er hovedingrediensen i guacamole) i enn å legge agurk på tacoen fordi man liker det. Du trenger forresten ikke å være så jævla frekk. At man liker agurk er ikke ensbetydende med at man genuint foretrekker norsk variant av taco. Og hvem vet, kanskje fiskeboller på pizza er godt? ;) Du får prøve da, vettu. Kanskje du skaper en ny mattrend. Jeg står over. 

Hjelpes. Jeg var genuint nysgjerrig, og så er jeg plutselig "jævlig frekk". 

Selvsagt bruker alle det de liker best, jeg ville aldri brukt en ingrediens bare fordi den er "trendy" eller "genuin". Noen ganger kan man gjøre gode smaksopplevelser når man ser hvordan en rett opprinnelig ble laget. Og jeg er glad i mat, og unner alle det.

Men jeg ser jo at jeg her henvender meg til noen med piggene ute.

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmmmmmm........har fått agurk i tex-mex taco servert av tex-mexere.....🙄🙄

Anonymkode: 8e676...d94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hmmmmmm........har fått agurk i tex-mex taco servert av tex-mexere.....🙄🙄

Anonymkode: 8e676...d94

Aldri hørt om dette landet 😂😂

Skrevet

Lefse eller skjell, kjøttdeig eller kylling, salat med rødløk, agurk, paprika, tomat og mango. Syltet rødløk, ost, guacamole, rømme, salsa og til slutt litt lime skvist over. Nam! 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpes. Jeg var genuint nysgjerrig, og så er jeg plutselig "jævlig frekk". 

Selvsagt bruker alle det de liker best, jeg ville aldri brukt en ingrediens bare fordi den er "trendy" eller "genuin". Noen ganger kan man gjøre gode smaksopplevelser når man ser hvordan en rett opprinnelig ble laget. Og jeg er glad i mat, og unner alle det.

Men jeg ser jo at jeg her henvender meg til noen med piggene ute.

Hjelpes selv. Ordlyden oppfattet jeg som frekk, ja. Du trenger ikke "mistenke" meg for å genuint foretrekke den norske varianten bare fordi jeg liker å ha agurk på. Var det ikke ment sånn beklager jeg. Mulig jeg blir litt ekstra hissig i varmen, men jeg oppfattet svaret ditt som frekt og lite hyggelig. Det går fint an å tilføye ingredienser som ikke er i tacoen originalt uten å "ødelegge" eller fornorske maten for det. Jeg liker norsk taco også jeg, men foretrekker mest mulig ekte vare til tross for denne agurken da, den kan ingen ta fra meg. :fnise: Hvem vet, kanskje en mexicaner også hadde digget å ha agurk i om h*n prøvde? 

PS: Gi meg tilbakemelding om hvordan fiskeboller på pizza smaker da. :blomst:  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, Salka skrev:

«Guacamolekrydder» har heller ingenting med guacamole å gjøre :P Hvorfor lager du ikke guacamolen selv i steden? Det smaker myyyye bedre :) 

I tacoen har jeg: 

Lefse

Tomat

Mais

Paprika

Guacamole (most avocado med hvitløk, chili, finhakket tomat og løk, limejuice og salt og pepper. Og frisk koriander hvis jeg har, for det syntes jeg er godt :)

Ost

Rømme

Salsa (helst hjemmelaget. Freser da løk, chili, hvitløk og diverse grønnsaker og har oppi mango og finhakkede tomater, samt lime, salt og pepper. Og koriander hvis jeg har. Men da dropper jeg i så fall korianderen i guacamolen, og kan fint redusere geønnssaksmengden litt i resten av tacoen hvis jeg har puttet alle godsakene oppi salsaen :P

Jeg har forøvrig smakt «ordentlig» taco laget av en meksikansk-amerikaner, med refried beans (stekt sammen med kjøttet, for de som spiser det) med masse ost oppi, og det var mektige greier og ikkeno for verken meg eller de andre nordmennene jeg laget det til her hjemme :P 

Anonymkode: 4fe95...6e5

• Liker 1
Skrevet

Tacoskjell, salatblad, vårløk, rødløk, paprika, agurk, mais, guacamole, tomat og kjøttdeig :) 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Guacamolekrydder» har heller ingenting med guacamole å gjøre :P Hvorfor lager du ikke guacamolen selv i steden? Det smaker myyyye bedre :) 

I tacoen har jeg: 

Lefse

Tomat

Mais

Paprika

Guacamole (most avocado med hvitløk, chili, finhakket tomat og løk, limejuice og salt og pepper. Og frisk koriander hvis jeg har, for det syntes jeg er godt :)

Ost

Rømme

Salsa (helst hjemmelaget. Freser da løk, chili, hvitløk og diverse grønnsaker og har oppi mango og finhakkede tomater, samt lime, salt og pepper. Og koriander hvis jeg har. Men da dropper jeg i så fall korianderen i guacamolen, og kan fint redusere geønnssaksmengden litt i resten av tacoen hvis jeg har puttet alle godsakene oppi salsaen :P

Jeg har forøvrig smakt «ordentlig» taco laget av en meksikansk-amerikaner, med refried beans (stekt sammen med kjøttet, for de som spiser det) med masse ost oppi, og det var mektige greier og ikkeno for verken meg eller de andre nordmennene jeg laget det til her hjemme :P 

Anonymkode: 4fe95...6e5

Sant, sant, men den jeg kjøper skal visstnok være ganske autentisk i motsetning til de man kjøper i dagligvaren. Og som jeg skrev skal vi prøve å lage krydderet til guacamolen selv også. :)  

AnonymBruker
Skrevet

Lefser,vegansk farse eller tofu,agurk,mais,tomat,salat,avocado,stekt løk,vegansk og Imat fraiche

Anonymkode: 9e3f7...fe6

Skrevet

Og vi ønsker trådens kjedeligste velkommen: 

Tortilla

Kidneybønner

Salat

Agruk

Tomat

Bruker nesten til ingen ost. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Guac er obligatorisk, ellers er det fattigmannstaco. 

Avocado, lime og koriander. Ekstras kan tilsettes. 

Anonymkode: b3b05...619

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...