Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
On 8/11/2018 at 12:36 PM, missmcbeal said:

Ugg ja. For ikke snakke om alle stillingsannonsene som bruker engelske ord i tillegg for å virke hippe og moderne. Jeg synest det er en forferdelig uting, ingen grunn til å bruke engelske uttrykk der det eksisterer norske tilsvarende ord. Så nylig en annonse som brukte "passion" i stedet for "lidenskap". Ikke at jeg liker at det sistnevnte ordet blir brukt i stillingsannonser. Det blir så dramatisk.

Jeg foretrekker helt og holdent nøkterne annonser som faktisk sier mer om hva arbeidsoppgavene innebærer, i stedet for å bruke plass på helt urealistiske krav for å søke på stillingen. 

Apropos hvor vilt jobbmarkedet har blitt. Jeg var nylig i et gruppeintervju der det var om å gjøre å selge seg selv som den beste til jobben. Det var søknad som assistent på et bibliotek. De begrunnet gruppeintervjuet med at det var mange gode søknader, så de ville spare tid. De som er flinke til å snakke for seg og virker veldig utadvendt fikk en klar fordel her. Det var noen som styrte gruppeintervjuet. Det var riktignok første gang de gjorde dette, så de skulle prøve ut denne intervjuformen. Jeg tror de skyter seg selv litt i foten.

Jeg liker ikke å ta for stor plass, så jeg var ganske tilbaketrukket, men på papiret og i søknaden hadde jeg en relevant og god søknad der jeg faktisk fokuserte på kompetansen min tilknyttet arbeidsoppgavene, der jeg fokuserte på at jeg har god erfaring med akademiske tekster og kilder (har master) og generelt er veldig systematisk og effektiv av meg, arbeidsoppgaver som ble etterlyst i annonsen. Jeg var nok en av "de beste" på papiret. Selvsagt bør man jo også serviceinnstilt og hyggelig i tillegg, men det er jo ikke dette som er kjernen i jobben. Jeg følte nettopp at fokuset ble på feil plass gjennom gruppeintervjuet, der den ene etter den andre fortalte om alt engasjementet sitt, jobbing på barnehjem i utlandet o.s.v, alle de frivillige vervene de hadde på fritiden etc. (har det jeg også, bare nevnte de ikke i intervjuet) og generelt virket veldig flinke til å snakke for seg og utadvendte.

Mistet troen på meg selv etter det intervjuet, selv om jeg følte meg sikker på at jeg kom til å bli innkalt til intervjuet på forhånd. Selvsagt kjekt at jeg var blant de utvalgte (ca 12 av 40 som søkte), men ble ganske mismodig av at det var gruppeintervju i en sånn stilling. Jeg har alltid følt meg hjemme i bibliotek og følt det er en plass der stille og innadvendte mennesker føler seg hjemme. Hadde kommet mye bedre ut av det om jeg hadde vært på en intervju alene og ikke hadde måtte selge meg inn fremfor mange andre ukjente. Kjenner at je gi ettertid er veldig skuffet over dette biblioteket.

Dette hørtes ut som et rent mareritt. Jeg tror de fleste andre ivrige bibliotekbrukere vil være enige med meg i at dette ikke er den rette måten å rekruttere ansatte til et bibliotek på. Skal virkelig de "fremoverlente" overta landets biblioteker og arkiver også? Hva blir igjen til oss andre til slutt, nattevakt på fryselager? Eller må man være sprudlende utadvent der også?

Anonymkode: 4ea23...6fa

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobbe med egen innstilling du TS, er fordi den er negativ og feil at du blir forbigått og ikke får jobbene du søker på, virker som at du ikke har troen på at du skal passe inn noen sted og du oser av oppgitthet og fortvilelse her - ikke rart de heller velger andre enn deg da.

Gå i deg selv heller enn å kritisere jobbanonsene, hadde du hatt troen på deg selv hadde du også utstrålt noe som fikk deg ansatt, det er DU som er problemet her og det skinner jo pokker med gjennom skjermen.

Skrevet
På 11.8.2018 den 13.25, AnonymBruker skrev:

Jeg gleder meg til dere unge selv blir 50. Man er ikke like sulten lenger etter å ha surret med de samme oppgavene i 30 år. Og søker man seg bort for å få nye og spennende arbeidsoppgaver, stiller man bakerst i køen. Så, hva skal man gjøre? Førtidspensjonere seg slik at de unge får enda flere pensjonister å fø på? Dere er klar over eldreboomen som kommer nå..? Nei, livet er mer enn jobb, og det skjønner man når man blir eldre. 

Anonymkode: a1ff6...a5e

Akkurat dette er jeg ikke enig i. Greit nok at man ikke lenger er like "sulten", men det er et stykke fra å "bare" gjøre det man er ansatt for til det å ikke utføre arbeidsoppgavene men heller la andre ta støyten for seg. Selv om man ikke lenger er "sulten" så får man gjøre den jobben man er ansatt som. Er det arbeidsoppgaver man ikke (lenger) har fysisk forutsetning for å gjøre, så må man ta det med leder og finne en ordning på det. Dessverre ser jeg at det ofte er veldig skjevdelt arbeidsinnsats i dagens arbeidsliv, på grunn av sleipe, eldre arbeidstakere. Det er jo kanskje ikke så rart at mange godt voksne arbeidstakere sliter med å få ny jobb, for mange arbeidsgivere vet jo at nettopp dette kan skje. 

Ja, livet er mer enn jobb, men det betyr ikke at man ikke skal gjøre sin egen. Det er lov å ta hensyn til kollegene sine, som også har et liv utenom jobb, og ikke bare anta at disse alltid har mulighet for å jobbe ekstra fordi man selv ikke gidder. 

Anonymkode: 5cdb6...411

• Liker 2
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat dette er jeg ikke enig i. Greit nok at man ikke lenger er like "sulten", men det er et stykke fra å "bare" gjøre det man er ansatt for til det å ikke utføre arbeidsoppgavene men heller la andre ta støyten for seg. Selv om man ikke lenger er "sulten" så får man gjøre den jobben man er ansatt som. Er det arbeidsoppgaver man ikke (lenger) har fysisk forutsetning for å gjøre, så må man ta det med leder og finne en ordning på det. Dessverre ser jeg at det ofte er veldig skjevdelt arbeidsinnsats i dagens arbeidsliv, på grunn av sleipe, eldre arbeidstakere. Det er jo kanskje ikke så rart at mange godt voksne arbeidstakere sliter med å få ny jobb, for mange arbeidsgivere vet jo at nettopp dette kan skje. 

Ja, livet er mer enn jobb, men det betyr ikke at man ikke skal gjøre sin egen. Det er lov å ta hensyn til kollegene sine, som også har et liv utenom jobb, og ikke bare anta at disse alltid har mulighet for å jobbe ekstra fordi man selv ikke gidder. 

100% enig. Har vært mye borti dette selv. Vondter her og der men gidder ikke å forsøke tilretteleggingen som leder prøver å få igang.

Mye av dagen går til kaffesladder og klaging og snakk om hvordan det var for 20år siden..

Og de gjør ikke jobben med stolthet. Ødelegges noe later de som om det ikke skjedde. De fikser det ikke,men lar det heller ligge til nestemann. Gjør de noe feil,legges skylden på andre fordi de selv er jo eksperter som har jobbet der halve livet..

Anonymkode: 7fb64...11a

• Liker 1
Skrevet
På 26.7.2018 den 1.20, AnonymBruker skrev:

Vis meg ett menneske som liker å jobbe i team. Det kan kun være de som sluntrer unna og later som de gjør ting ved å skjule seg bak innsatsen til teamet. For oss andre så er det bortkastede møter, en konstant dialog på chat, masing på de som aldri gjør det de skal til riktig tid, og diskusjoner du føler du må ta for å late som om alle bidrag vurderes likt.. 

Jeg får også motvilje til å søke på stillinger når kun 1 type personlighet er godtatt. Alle team trenger en rasjonell og mutt person, men ingen får den rollen når alle skal være positive ja-mennesker. I tillegg skal man gjerne være nyutdannet (og billig i drift), men ha 7 års erfaring sånn egentlig. Man skal ikke ha skiftet jobb for ofte, men man skal ha prøvd 5 ulike roller og hatt 10 ulike ansvarsområder. Du skal være et såkalt "geni" på det de egentlig søker etter. Man skal kunne ei bøtte med ulike systemer, utviklingsstandarder, arbeidsmetodikker og eeeelske å bruke hele fritiden på å lese om nye teknologier, selv om man ikke skal utvikle og designe systemene selv en gang. 

Blir ganske matt.

Anonymkode: 57061...fc5

Jeg liker å jobbe i team :) Gitt at teamet er OK da. Men det skal sies at jeg er en mer ekstrovert type som vanligvis jobber alene med analyser og diverse - synes det og er fint.

Når det er sagt så opplever jeg ofte at jeg oppfyller endel av kravene i annonser når de spør etter utadvendte folk osv som kan ditt og datt, klarer ofte å tilpasse meg siden jeg liker både selvstendig og teamarbeid. 

Men, egenskapene de etterlyser er jo ofte noe de ikke kan levere selv som arbeidsgiver - og INGEN oppfyller samtidlige krav. Ofte er egenskapene også motsetninger, som ingen egentlig «er» eller «har». De vil jo egentlig ansette 5 personer i 1 - uten å ha tilsvarende å gi tilbake i meningsfylte arbeidsoppgaver og utfodringer. 

Sjefene er aldri noe i nærheten sjøl :P 

Anonymkode: ba461...ed6

• Liker 4
Skrevet
On 8/11/2018 at 1:25 PM, AnonymBruker said:

Jeg gleder meg til dere unge selv blir 50. Man er ikke like sulten lenger etter å ha surret med de samme oppgavene i 30 år. Og søker man seg bort for å få nye og spennende arbeidsoppgaver, stiller man bakerst i køen. Så, hva skal man gjøre? Førtidspensjonere seg slik at de unge får enda flere pensjonister å fø på? Dere er klar over eldreboomen som kommer nå..? Nei, livet er mer enn jobb, og det skjønner man når man blir eldre. 

Anonymkode: a1ff6...a5e

Men, når du tar imot penger for å gjøre en jobb - men ikke gjør den, er jo det faktisk tyveri.

Er det ikke mulig å tilrettelegge slik at du kan gjøre andre oppgaver? Evt. gå ned i stillingsprosent? I en ideell verden skulle vi alle tatt godt vare på hverandre, og en arbeidsgiver kunne forsørget folk som ikke lenger orket å jobbe. Men slik det er nå, har man faktisk (til en viss grad) ansvar for seg selv.

Anonymkode: 20fbf...b78

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

arbeidsgiver kunne forsørget folk som ikke lenger orket å jobbe

Hva faen har jeg lest nå? LOL

arbeidsgiver har ingen plikt å forsørge de som ikke gidder å jobbe.. makan til naive folk her på forumet

Anonymkode: eed3e...919

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva faen har jeg lest nå? LOL

arbeidsgiver har ingen plikt å forsørge de som ikke gidder å jobbe.. makan til naive folk her på forumet

Anonymkode: eed3e...919

Kanskje du skulle lese innlegget på nytt. Hun/han mente nok at det var en utopi at ... det du siterte.

Anonymkode: 2ad9d...4ef

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle ønske enkelte av mine yngre kolleger hadde lest dette ;) . I hele vår har jeg vært nødt til å avlaste to relativt ferske kolleger som i tur og orden skulle avlaste meg fordi jeg har for mye  å gjøre. (Er passert 50 ...) 

Anonymkode: ba1f8...93c

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle ønske enkelte av mine yngre kolleger hadde lest dette ;) . I hele vår har jeg vært nødt til å avlaste to relativt ferske kolleger som i tur og orden skulle avlaste meg fordi jeg har for mye  å gjøre. (Er passert 50 ...) 

Anonymkode: ba1f8...93c

Klart det er noen yngre arbeidstakere som sluntrer unna også, men mitt tilsvar var rettet mot en som kommenterte at mange over 50 ikke var "sultne" lenger og dermed prøvde å lesse over noen av sine arbeidsoppgaver på andre. Har titt og ofte sett det selv, og det er ikke greit. Som skrevet, helt fint å ikke være sulten lenger, realistisk sett er ikke alle duracellkaniner hele arbeidslivet, men man bør kunne forvente at man gjør sine egne arbeidsoppgaver uten at man forsøker å dytte dem over på andre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...