Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så glad jeg søker jobb innen en bransje som ikke bruker dette håpløse språket så mye. 

Men ellers må man bare overse søknadsteksten og søke likevel. Det er jo bare tull og fjas, så man får bare søke og spille med til jobben er i boks. 

Anonymkode: a3112...151

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er så lei av dette tullet med at man MÅ være utadvendt. Det er flere bransjer der jeg ser at dette er en negativ egenskap, der jeg jobber nå har alle hver sine individuelle oppgaver, men alle sitter i et åpent rom ved hvert sitt bord for å gjøre disse oppgavene, og de utadvendte prater så mye at de bare får gjort halvparten av jobben!

Anonymkode: 5cbc6...29c

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er så lei av dette tullet med at man MÅ være utadvendt. Det er flere bransjer der jeg ser at dette er en negativ egenskap, der jeg jobber nå har alle hver sine individuelle oppgaver, men alle sitter i et åpent rom ved hvert sitt bord for å gjøre disse oppgavene, og de utadvendte prater så mye at de bare får gjort halvparten av jobben!

Anonymkode: 5cbc6...29c

Det samme ser jeg i barnehager. Utadvendte ansatte som er mere opptatt av å gjøre seg til for foreldre og andre besøkende mens barn går for lut og kaldt vann. 

Anonymkode: 3406a...a5c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vis meg ett menneske som liker å jobbe i team.

Anonymkode: 57061...fc5

Jeg liker teamarbeid, og i mitt yrke er 85% av arbeidsdagen oppgaver som løses sammen med andre. Liker du ikke teamarbeid kan du ikke jobb hos oss rett og slett. Har du en introvert personlighet som ikke tåler å være med andre eller mye dialog er du også på feil plass. 

Anonymkode: 8ad9c...d34

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har så lyst å bombadere disse firmaene med anonyme tullesøknader.

Anonymkode: 2ad9d...4ef

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Ofte er det artikler i avisene hvor man intervjuer de som ansetter folk til forskjellige bedrifter. Temaet er veldig ofte hvor idiotiske og dumme vi jobbsøkere er. Kan godt stemme at vi ofte sier og gjør litt rare ting i ubehagelige intervjusituasjoner, men jeg må si at det jaggu meg er mye spesielle bedrifter og hr- folk der ute også. Har opplevd veldig mye rart og fått rett og slett dumme spørsmål når jeg har vært på intervju.

Burde vært skrevet artikler om dette også.

Anonymkode: a45b5...e32

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ofte er det artikler i avisene hvor man intervjuer de som ansetter folk til forskjellige bedrifter. Temaet er veldig ofte hvor idiotiske og dumme vi jobbsøkere er. Kan godt stemme at vi ofte sier og gjør litt rare ting i ubehagelige intervjusituasjoner, men jeg må si at det jaggu meg er mye spesielle bedrifter og hr- folk der ute også. Har opplevd veldig mye rart og fått rett og slett dumme spørsmål når jeg har vært på intervju.

Ja, samma her!

Første jeg kommer på i farta er: jeg ser at du har på deg giftering. Er du gift? 

Anonymkode: 15a3e...47a

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Andre enn meg som blir kvalm av å lese stillingsannonser som i tillegg til alt det faglige vil ha kandidater med godt humør, sosial, vinnerpersonlighet, utadvendt, engasjert osv osv osv. Greit hvis det er selgerpakk det er snakk om, men vanlige jobber uten kontakt med kunder burde ikke kreve alt dette.

Jeg har mange dager som er dårlig. Jeg er ikke alltid sosial eller glad. vinnerpersonlighet? Hva faen er det. engasjert? spørs hvilke arbeidsoppgaver du gir meg. Kjedelig repetativt dritt engasjerer ikke meg. Jeg er ikke sosial med folk jeg ikke liker og etter å ha sett disse annonsene begynner jeg å direkte mislike disse firmaene. Minner meg om han der fyren i vitae pro reklamen som skal pushe vitamin piller på folk. Æsj nei nei nei. Hadde jeg villet oppføre meg eller henge med selgerpakk så hadde jeg studert salg og ledelse på BI. 

Nesten så jeg har lyst å sende dette over ^ som søknadstekst til disse yippie annonsene de legger ut.

Ok.

Takk for meg.

Måtte lufte litt ut her inne. 

Anonymkode: edb1d...215

Vil du ha kollegaer som deg?

Enig i at mye i sånne stillingsannonser er piss, men tenk litt over det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt sant! Både stillingsannonser og intervjuer som er så latterlige at man begynner å tvile på deres kompetanse også. 

Anonymkode: a3112...151

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, T-Rex skrev:

Vil du ha kollegaer som deg?

Enig i at mye i sånne stillingsannonser er piss, men tenk litt over det.

Ja, kunne gjerne tenkt meg kollegaer som meg selv. Da hadde vi hatt mye til å felles å snakke om i tillegg til at vi hadde forstått hverandre veldig bra. 

Ser ut som du prøver å gjøre et poeng bare at du har en passiv-aggresiv måte å si det på? spytt ut da

• Liker 12
Skrevet

Det er blitt helt latterlig. Det er mye bedre å ønske seg en med noenlunde gode sosiale ferdigheter og god arbeidsmoral som ikke er en kranglete faen som kommer til å skape problemer for samholdet og bedriften. Hvis alle på en arbeidsplass er supersosiale vinnertyper får man et forferdelig slitsomt miljø der. Jeg har jobbet på slike steder og det som preger dem er maktkamper, spisse albuer og falskspill.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så enig, synes det er ganske utrolig hva arbeidsgivere krever av en i dag. Og det virker som alle vil ha den samme type personlighet uavhengig av stillingen som skal besettes; man skal være utadvendt og sprudlende, utelukkende positiv og ha masse stå på vilje, samtidig som man er ekstremt selvstendig og jobber kjempegodt i team. Og for ikke å snakke om den "fremoverlentheten" alle skal ha. Ser for meg at det må være slitsomt å jobbe i et miljø der alle er slik. Man trenger faktisk også introverte, lyttende og mer kritiske mennesker på en arbeidsplass. Ikke minst til de mer analytiske stillingene. Men selv til disse kreves det at man skal være utadvendt. 

Synes også det er på grensen til komisk når det kreves "svært god fremstillingsevne både muntlig og skriftlig" når selve annonsen er full av skrivefeil. Og når man helst skal være nyutdannet eller i starten av karrieren, samtidig som man må ha relevant erfaring og kunne ørten programmer og systemer 🙄

Anonymkode: 885df...0f0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Min arbeidsplass la ut annonse om en stilling her som krevde at du hadde master,glad i å jobbe i team og takler godt stress,er utadvendt og positiv,nyskapende,har teknologisk innsikt osv

Jobben i seg selv er noe jeg fikk uten utdannelse (ja,samme type jobb og stilling) for 4 år siden. De fleste er 50+ og trøtte av jobben og teknologisk innsikt betyr at du klarer å lage en powerpoint presentasjon og sende mail. (Det er virkelig ikke noe annet teknisk vi holder på med).

Stress er det vel kun ved frister og kun for den personen som i sin tretthet ikke har gjort ferdig sine oppgaver.

De velger ledere etter ansiennitet. Når en leder slutter så ansetter de den ansatte som har vært der lengst og for tiden er det en mann på 61 år...

Og hvor mange søknader fikk de? Over 1000...den personen som blir ansatt kommer nok til å bli ganske skuffet.

Anonymkode: 7fb64...11a

• Liker 11
Skrevet
On 7/25/2018 at 10:54 PM, AnonymBruker said:

Andre enn meg som blir kvalm av å lese stillingsannonser som i tillegg til alt det faglige vil ha kandidater med godt humør, sosial, vinnerpersonlighet, utadvendt, engasjert osv osv osv. Greit hvis det er selgerpakk det er snakk om, men vanlige jobber uten kontakt med kunder burde ikke kreve alt dette.

Jeg har mange dager som er dårlig. Jeg er ikke alltid sosial eller glad. vinnerpersonlighet? Hva faen er det. engasjert? spørs hvilke arbeidsoppgaver du gir meg. Kjedelig repetativt dritt engasjerer ikke meg. Jeg er ikke sosial med folk jeg ikke liker og etter å ha sett disse annonsene begynner jeg å direkte mislike disse firmaene. Minner meg om han der fyren i vitae pro reklamen som skal pushe vitamin piller på folk. Æsj nei nei nei. Hadde jeg villet oppføre meg eller henge med selgerpakk så hadde jeg studert salg og ledelse på BI. 

Nesten så jeg har lyst å sende dette over ^ som søknadstekst til disse yippie annonsene de legger ut.

Ok.

Takk for meg.

Måtte lufte litt ut her inne. 

Godt humør? De fleste vil helst slippe å jobbe med surpomper.

Sosial? De fleste som har snev av vett i skolten unngår antisosiale.

Vinnerpersonlighet? Jeg tolker det som om at du liker å slå konkurrenten. Som at du vil slå salgstallene til Coca Cola om du jobber for Pepsi. Sammen med de andre du jobber med, naturligvis.

Utadvendt? At du ikke murer deg inne på kontoret, og nekter å ha omgang med andre.

Engasjert? At du har evnen til å bli begeistret og glede deg over noe. Om det nå er bedringen til pasient X, salgstallene fra siste kvartal eller hva som helst.

Det er ikke alltid man er i en fase av livet der man klarer å være så veldig positiv. Men som arbeidsgiver ønsker du medarbeidere som er det. Så enkelt er det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min arbeidsplass la ut annonse om en stilling her som krevde at du hadde master,glad i å jobbe i team og takler godt stress,er utadvendt og positiv,nyskapende,har teknologisk innsikt osv

Jobben i seg selv er noe jeg fikk uten utdannelse (ja,samme type jobb og stilling) for 4 år siden. De fleste er 50+ og trøtte av jobben og teknologisk innsikt betyr at du klarer å lage en powerpoint presentasjon og sende mail. (Det er virkelig ikke noe annet teknisk vi holder på med).

Stress er det vel kun ved frister og kun for den personen som i sin tretthet ikke har gjort ferdig sine oppgaver.

De velger ledere etter ansiennitet. Når en leder slutter så ansetter de den ansatte som har vært der lengst og for tiden er det en mann på 61 år...

Og hvor mange søknader fikk de? Over 1000...den personen som blir ansatt kommer nok til å bli ganske skuffet.

Anonymkode: 7fb64...11a

Omg. Har sett lignende i stillingsannonser der de søkte etter bibliotekarer. Også her måtte man være utavdendt, ekstremt serviceinnstilt osv. Men er de samme trøtte personlighetene på dette biblioteket. De gidder ikke å løfte en finger om du spør om hjelp.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er synd men det blir slik når markedet med veldig liten industrisektor er full av arbeidstakere med høy kompetanse...og spesielt når så mange blir kastet ut fra oljebransjen (en av de to største sektorene, sammen med fiskesektoren) og må søke jobb alle andre steder.

Det gjør at arbeidsgivere kan velge og vrake og stille helt uoppnåelige krav til søkere...og bedre blir det ikke...det finns ingen produksjonsindustri i Norge, ingen store merker/selskaper som kan skape arbeidsplasser på nasjonalt nivå i ulike sektorer (som feks. i USA: Apple; Microsoft; Ford; Chrysler; GM; eller Tyskland: VW, Siemens, DB Schenker mm.)

Egentlig så har nordmenn selv skyld i dette...Det har vært for stor fokus på olje, store lønnsøkninger de siste 20 årene, store krav til arbeidsgivere (som feks ulike sosiale avgifter som skal betales, enorme sluttpakker, lovverk som gjør at selskapene blir helt gale med å velge den "riktige" personen ellers så blir det umulig å bli kvitt ham/henne) etc.

Legger man sammen to og to (og i tillegg helt uprofesjonelle HR folka) så får vi dagens arbeidsmarked i Norge.

Tenk på det: Hvilke bransjer er det mest av i Norge og lettest å fobb i? Svaret: tjenestesektorer, som eiendomsmegling, revisjon mm....disse sektorene skaper ingen reell verdi for økonomien, de skaper ingen reelle "produkter", skaper ingen arbeidsplasser...de driver inflasjonen opp og produktiviteten ned (kan anbefale flere artikler ang. emne).

Noen tanker rundt dette?

Anonymkode: eed3e...919

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk på det: Hvilke bransjer er det mest av i Norge og lettest å fobb i? Svaret: tjenestesektorer, som eiendomsmegling, revisjon mm....disse sektorene skaper ingen reell verdi for økonomien, de skaper ingen reelle "produkter", skaper ingen arbeidsplasser...de driver inflasjonen opp og produktiviteten ned (kan anbefale flere artikler ang. emne).

Noen tanker rundt dette?

Interessant. Anbefal gjerne artikler.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er synd men det blir slik når markedet med veldig liten industrisektor er full av arbeidstakere med høy kompetanse...og spesielt når så mange blir kastet ut fra oljebransjen (en av de to største sektorene, sammen med fiskesektoren) og må søke jobb alle andre steder.

Det gjør at arbeidsgivere kan velge og vrake og stille helt uoppnåelige krav til søkere...og bedre blir det ikke...det finns ingen produksjonsindustri i Norge, ingen store merker/selskaper som kan skape arbeidsplasser på nasjonalt nivå i ulike sektorer (som feks. i USA: Apple; Microsoft; Ford; Chrysler; GM; eller Tyskland: VW, Siemens, DB Schenker mm.)

Egentlig så har nordmenn selv skyld i dette...Det har vært for stor fokus på olje, store lønnsøkninger de siste 20 årene, store krav til arbeidsgivere (som feks ulike sosiale avgifter som skal betales, enorme sluttpakker, lovverk som gjør at selskapene blir helt gale med å velge den "riktige" personen ellers så blir det umulig å bli kvitt ham/henne) etc.

Legger man sammen to og to (og i tillegg helt uprofesjonelle HR folka) så får vi dagens arbeidsmarked i Norge.

Noen tanker rundt dette?

Anonymkode: eed3e...919

Både global konkurranse og nordmenns krav har skyld i dette. Vil ikke legge hele skylden på norske arbiedstakere, for det er noe med stabiliteten i et samfunn der jobbsikkerheten er god. Med god jobbsikkerhet, har langt flere også mulighet til å bruke penger i økonomien, slik at man får en oppadgående spiral. At mange har fast jobb har bidratt til at de har kunnet kjøpe boliger og hatt et normalt forbruk som igjen gir grobunn for andre bedrifter. 

Når det er sagt, så kan dette også gå for langt. Med jobbsikkerhet i den grad som praktiseres nå, så vil det i en del tilfeller være umulig å si opp ansatte som ikke gjør en innsats. Hos oss, og andre steder jeg har jobbet, så legger jeg dessverre litt for ofte merke til folk som "venter" på pensjonsalderen. Fellesnevneren er ofte at de begynner å komme litt opp i åra, sånn ca. femtiårene og oppover. Ofte har de høy ansiennitet og/eller formelle kvalifikasjoner i orden, slik at de ikke enkelt kan sies opp. Men det blir et problem når de ikke gjør det de skal, noe som ofte går utover kollegene, som da må ta på seg ennå flere arbeidsoppgaver. Når mange "holder" på jobbene på denne måten, så skaper bedriften heller ikke rom for å få inn friskt blod og nytenkning siden bedriften ikke kan ansette flere uten at noen slutter eller blir sagt opp. Det at folk slutter etter fylte 50 skjer nesten aldri, siden mange av dem vet veldig godt at det blir vanskelig å få ny jobb etter 50+, særlig med en referanse som kan opplyse om at de ikke tilførte noe særlig de siste 10 årene. Denne "aldersfobien" samt fobien mot å gi folk som ikke har ytt en ny sjanse er jo nettopp et resultat av ledelsen i andre bedrifter heller ikke kan bli kvitt de som går og "venter" på pensjonsalderen! Dermed har vi laget oss en fin, ond sirkel der mobiliteten i arbeidslivet blir stadig mindre. 

Og ja, jeg er enig i at gjennom fraværet av tyngre industri eller økt satsning på nytenkning på nasjonalt nivå (slik det ble gjort i forkant av oljealderen), så har det blitt for stort fokus på tjenesteytende og byråkratiske yrker. Disse er selvfølgelig viktige nok i seg selv inntil en viss grad, men uten god nok nettoproduksjon i "bunnen" så vil mange av disse tjenesteytende bedriftene heller ikke tjene penger da de er avhengige av at folk har god nok økonomi til å benytte seg av deres tjenester. Dette gjelder alt fra eiendom, til banktjenester, økonomitjenester/regnskap, frisører, varehandel, turoperatører mm. Med fallet i oljeprisen i 2014 så vi ganske tydelig hvor avhengig resten av økonomien er av "bunnen" i økonomien. Ved at den steg jevnt og trutt igjen, så kunne man også se de positive konsekvensene i resten av økonomien. Heldigvis var den lave ojleprisen bare midlertidig, men jeg gruer meg til den dagen vi opplever en varig og strukturelt betinget lav etterspørsel etter olje, f. eks. ved at man blir stadig mindre avhengig av fossilt brensel. Det skjer nok hverken nå eller neste år, men det vil skje før eller siden. Og jeg ser ingen storstilt satsning på noe annet enn olje, så vi lever farlig her på berget. 

Anonymkode: 5cdb6...411

• Liker 5
Skrevet

Dette med godt voksne arbeidstakere. Jeg registrerer at godt voksne bærer seg over lat ungdom osv. De godt voksne forsover seg riktignok aldri, men de er gjerne late, og forlater arbeidsplassen først (før tiden). De delegerer jobber til sine yngre kolleger, siden vi som er unge og spreke kan ta de tyngste fysiske jobbene. Og det finnes ikke en eneste leder som tar i det med ildtang. Jeg forsøkte å ta det opp, og få alle til å gjøre det de faktisk er ansatt for. Men ledelse var redd for økt sykefravær, det er viktigere med pen statistikk å sende hovedkontoret...Sånn er det i alle fall her hvor jeg jobber. (Gjelder så klart ikke alle da) 

• Liker 5
Skrevet
27 minutter siden, Skiftenøkkel skrev:

Dette med godt voksne arbeidstakere. Jeg registrerer at godt voksne bærer seg over lat ungdom osv. De godt voksne forsover seg riktignok aldri, men de er gjerne late, og forlater arbeidsplassen først (før tiden). De delegerer jobber til sine yngre kolleger, siden vi som er unge og spreke kan ta de tyngste fysiske jobbene. Og det finnes ikke en eneste leder som tar i det med ildtang. Jeg forsøkte å ta det opp, og få alle til å gjøre det de faktisk er ansatt for. Men ledelse var redd for økt sykefravær, det er viktigere med pen statistikk å sende hovedkontoret...Sånn er det i alle fall her hvor jeg jobber. (Gjelder så klart ikke alle da) 

Det har jeg også kjempet med. Få ansatte, eller rettere sagt leder, til å gjøre sine oppgaver selv. Det endte med ett giga sykefravær for min del.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...