Gå til innhold

Ekstremt fra Kari Jaquesson

Gjest Tuxy

Anbefalte innlegg

Gjest Kristina S.
Akkurat nå, Thyra skrev:

Ja. Biologisk sett er det ikke slik at alle enten er kvinner med xx-kromosomer eller menn med xx-kromosomer. Det finnes kvinner med xy, det finnes menn med xxy, det finnes mennesker med mosaikk DNA, dvs de har ulikt DNA i ulike celler. Da kan de også ha ulike kjønnskromosomer. 

Ok. Men mener du at jeg ikke skal kalle meg kvinne lenger?

Syns du vrir mye på det jeg skrev, btw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Kristina Schwartz skrev:

Ok. Men mener du at jeg ikke skal kalle meg kvinne lenger?

Syns du vrir mye på det jeg skrev, btw.

Selvsagt skal du fortsatt kalle deg kvinne. Men i noen sammenhenger må du finne deg i å bli omtalt som ciskvinne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina S.
2 minutter siden, Thyra skrev:

Selvsagt skal du fortsatt kalle deg kvinne. Men i noen sammenhenger må du finne deg i å bli omtalt som ciskvinne. 

Nei, det skal jeg ikke måtte finne meg i. For at en transe skal få kunne kalle seg "bare" kvinne? 

Leste om interseksualitet her: https://sml.snl.no/interseksualitet Der åpnes det for et tredje kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kristina Schwartz skrev:

Nei, det skal jeg ikke måtte finne meg i. For at en transe skal få kunne kalle seg "bare" kvinne? 

Leste om interseksualitet her: https://sml.snl.no/interseksualitet Der åpnes det for et tredje kjønn.

Dere er begge kvinner. Men for å spesifisere kan man kalle dem for transkvinne, og deg for ciskvinne. Det er ikke snakk om at du skal kalles ciskvinne og de for "bare" kvinner, eller at du skal måtte omtale deg/omtales som ciskvinne i dagligtalen. Kun i sammenhenger hvor det er naturlig. 

Når det gjelder intersex, eller et tredje kjønn, mener jeg det blir litt feil å omtale kvinner med Turner syndrom på den måten. De er, og oppfatter seg som kvinner. De er kanskje ikke "fullstendige" kvinner fra naturens side. Men det arter seg mer som at de ikke kommer i naturlig pubertet og ofte ikke kan få barn. Så fysisk sett er de mer "jenter" enn "menn". 

Endret av Thyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Husmusa70
8 minutter siden, Thyra said:

Dere er begge kvinner. Men for å spesifisere kan man kalle dem for transkvinne, og deg for ciskvinne. Det er ikke snakk om at du skal kalles ciskvinne og de for "bare" kvinner, eller at du skal måtte omtale deg/omtales som ciskvinne i dagligtalen. Kun i sammenhenger hvor det er naturlig. 

Nei, en biologisk mann kan aldri bli en kvinne.

Ganske spesielt når en naken person med penis går rundt i Gjøviks gater og avisa omtaler det som en kvinne, det hører ingen steder hjemme.

Endret av Husmusa70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Husmusa70 skrev:

Nei, en biologisk mann kan aldri bli en kvinne.

Ganske spesielt når en naken person med penis går naken rundt i Gjøviks gater og avisa omtaler det som en kvinne, det hører ingen steder hjemme.

Hva med de som er født som kvinner men er biologiske menn? Hva om det var din datter, ville du sagt til henne at hun var mann om det ble avdekket at hun hadde mannlig DNA, men var født med ytre kvinnelige kjønnsorganer, så ut som, følte seg som og tredde seg som en jente? 

Har du en link til den saken fra Gjøvik, forresten? 

Endret av Thyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina S.
Akkurat nå, Thyra skrev:

Det finnes ingen sammenhenger hvor dette er naturlig. Får være måte på hvor mye en skal måtte tilpasse seg og endre egne identitesbegreper. 

Jeg blir mer og mer enig med Kari Jaquesson.

11 minutter siden, Thyra skrev:

Hva med de som er født som kvinner men er biologiske menn? Hva om det var din datter, ville du sagt til henne at hun var mann om det ble avdekket at hun hadde mannlig DNA, men var født med ytre kvinnelige kjønnsorganer, så ut som, følte seg som og tredde seg som en jente?

Gjelder dette samtlige transer, og forekommer dette hyppig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kristina Schwartz skrev:

Det finnes ingen sammenhenger hvor dette er naturlig. Får være måte på hvor mye en skal måtte tilpasse seg og endre egne identitesbegreper. 

Jeg blir mer og mer enig med Kari Jaquesson.

Det er naturlig i sammenhenger hvor man snakker om transkvinne vs ciskvinner, for å presisere at man snakker om kvinner født som kvinner. Ikke i andre sammenhenger. 

3 minutter siden, Kristina Schwartz skrev:

Gjelder dette samtlige transer, og forekommer dette hyppig?

Nei, dette gjelder ikke transer. Poenget mitt var at det er ikke bare transkvinner som ikke er biologiske kvinner. Og det forekommer ikke hyppig, men det forekommer. Å bli født som intersex er ikke det samme som å være transperson. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina S.
1 minutt siden, Thyra skrev:

Det er naturlig i sammenhenger hvor man snakker om transkvinne vs ciskvinner, for å presisere at man snakker om kvinner født som kvinner. Ikke i andre sammenhenger. 

Nei, dette gjelder ikke transer. Poenget mitt var at det er ikke bare transkvinner som ikke er biologiske kvinner. Og det forekommer ikke hyppig, men det forekommer. Å bli født som intersex er ikke det samme som å være transperson. 

Ok... Men du trekker allikevel frem disse marginale eksemplene i denne debatten... som ikke nødvendigvis har noe med transkvinner å gjøre engang. Du skriver faktisk "Nei, det gjelder ikke transer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kristina Schwartz skrev:

Ok... Men du trekker allikevel frem disse marginale eksemplene i denne debatten... som ikke nødvendigvis har noe med transkvinner å gjøre engang. Du skriver faktisk "Nei, det gjelder ikke transer".

Det var et svar på påstanden om at "biologiske menn ikke kan bli kvinner". Men noen biologiske menn er faktisk kvinner. Marginale eksempler, kanskje det, men høyst reellt for dem det gjelder. Denne debatten gjelder jo uansett ikke så veldig stor del av befolkningen. Transpersoner påvirker ikke akkurat livet til folk flest så mye i det daglige. Selv om man av enkelte kan få inntrykk av at de utgjør en stor trussel... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor kan man ikke bare si "kvinne", da? Kan ikke det fortsette å være begrepet på "født som kvinne, identifiserer seg med det" og de som ikke gjør det får egne betegnelser? :) 

Edit: altså hvorfor er det uklart, støtende eller lignende? 

Endret av Spøkelse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Thyra skrev:

Vi vet at det finnes mennesker med ytre kjønnskarakteristika som ikke stemmer med deres DNA

Jada, og vi vet det finnes mennesker som blir født uten armer. Så skal vi begynne å kappe av armene til de som føler at armene derees ikke hører hjemme på kroppen?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Husmusa70
2 hours ago, Thyra said:

Har du en link til den saken fra Gjøvik, forresten? 

Nei jeg ville ikke sagt til henne at hun var mann, jeg tror ikke du har ikke lest noe av det jeg har skrevet.

Her er saken fra Gjøvik, dette er ikke noen kvinne, og skal ikke dusje i min garderobe. Jeg kan bekrefte at det faktisk er Gjøvik sentrumhttps://www.liveleak.com/view?t=9VTZm_1525561441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Husmusa70 skrev:

Nei jeg ville ikke sagt til henne at hun var mann, jeg tror ikke du har ikke lest noe av det jeg har skrevet.

Her er saken fra Gjøvik, dette er ikke noen kvinne, og skal ikke dusje i min garderobe. Jeg kan bekrefte at det faktisk er Gjøvik sentrumhttps://www.liveleak.com/view?t=9VTZm_1525561441

Hun ville jo ha vært biologisk mann. Hun hadde selvsagt ikke valgt å bli født som intersex. Men de transkjønnet har heller ikke valgt det selv. 

Takk for link. 

Endret av Thyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Nå skriver hun på Facebook at Ukraina må "avluses".

Kan være et bilde av en eller flere personer og tekst

Og at Russland redder oss alle.

bilde.png.beecee7a7153e1194c65eb28232fe216.png

Endret av nebbete fugl
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 7/25/2018 at 6:26 PM, Guest Tuxy said:

Må si Kari Jaquesson overrasker meg litt med sine ekstreme holdninger. Ikke bare rakker hun ned på de som foretar en kjønnsbekreftende operasjon, men også menn. Trodde nesten ikke det jeg leste.

https://www.dagbladet.no/kultur/mann-kan-ikke-bli-kvinne/70040157

Kari Jaquesson er vel neppe den skarpeste kniven i skuffen, men her har hun selvfølgelig rett. En mann kan ikke bli til en kvinne. Sånn er det bare, uansett hvor mye vi prøver å late som noe annet. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nebbete fugl skrev (21 timer siden):

Nå skriver hun på Facebook at Ukraina må "avluses".

Kan være et bilde av en eller flere personer og tekst

Og at Russland redder oss alle.

bilde.png.beecee7a7153e1194c65eb28232fe216.png

Er dette ekte? :klo: :sjokkert:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Drizzt said:

Er dette ekte? :klo: :sjokkert:

Ja... 🤢

Endret av nebbete fugl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden stenges da det allerede er en tråd om denne personen.

Måne, admin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...