Gå til innhold

Å ligge godt under fartsgrensen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig ofte opplevd at ved sånne "gjennomsnitt-målere" så ligger en del bilister i rundt 60 eller 70 km/t, selv om den tillatte fartsgrensen egentlig ligger på ÅTTI. Er folk virkelig så livredde for å bli tatt der? 

Og enda verre: Steder hvor det står sånn fartstavle, som viser hvor fort man kjører. Så folk senker farten veldig ned fordi.....?? Ja HVORFOR det, egentlig?? 

Jeg skjønner det rett og slett ikke. :klo:

Anonymkode: 29118...a0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å ikke bli tatt. Er det så vanskelig å forstå? 

Anonymkode: 79a7c...393

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke det der jeg heller. Jeg har ingen problemer med å ligge på fartsgrensen når jeg kjører i gjennomsnittsmålinger eller fartsbokser. Å hvorfor folk er så redde for den «få fort kjører du» saken er et mysterium. 

Anonymkode: cb868...fbf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har veldig ofte opplevd at ved sånne "gjennomsnitt-målere" så ligger en del bilister i rundt 60 eller 70 km/t, selv om den tillatte fartsgrensen egentlig ligger på ÅTTI. Er folk virkelig så livredde for å bli tatt der? 

Og enda verre: Steder hvor det står sånn fartstavle, som viser hvor fort man kjører. Så folk senker farten veldig ned fordi.....?? Ja HVORFOR det, egentlig?? 

Jeg skjønner det rett og slett ikke. :klo:

Anonymkode: 29118...a0a

Gjennomsnittsmålere opplyser aldri hvilken fart bilen holder, før bilen blir knipset i fotoboks nummer to, og boten kommer i posten. En gjennomsnittsmåling er noe som finnes og merkes med skilting av fotoboks med underskilt for gjennomsnittsmåling. 

Det du omtaler er tavler som måler og viser farten til bilene som passerer. De tavlene registrer ikke farten eller bilskiltet, de er der bare for opplysningensskyld. 

Ingen biler (eller ytterst få) får samme fartsmåling på disse tavlene som de ville fått dersom up med radaren hadde stått på samme stedet. 

Dersom ts observerer at folk senker farten i forkant av disse opplysningstavlene så er det hennes observasjon og ikke noe jeg opplever når jeg daglig kjører forbi en tilsvarende sak på en relativt rett strekning der for har en egen evne til å gasse på. 

Anonymkode: 01732...631

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 For å ikke bli tatt. Er det så vanskelig å forstå? 

 Anonymkode: 79a7c...393

Og så ligger de i 60 selv om det faktisk er åtti-sone? 

Anonymkode: 29118...a0a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjennomsnittsmålere opplyser aldri hvilken fart bilen holder, før bilen blir knipset i fotoboks nummer to, og boten kommer i posten. En gjennomsnittsmåling er noe som finnes og merkes med skilting av fotoboks med underskilt for gjennomsnittsmåling. 

Det du omtaler er tavler som måler og viser farten til bilene som passerer. De tavlene registrer ikke farten eller bilskiltet, de er der bare for opplysningensskyld. 

Ingen biler (eller ytterst få) får samme fartsmåling på disse tavlene som de ville fått dersom up med radaren hadde stått på samme stedet. 

Dersom ts observerer at folk senker farten i forkant av disse opplysningstavlene så er det hennes observasjon og ikke noe jeg opplever når jeg daglig kjører forbi en tilsvarende sak på en relativt rett strekning der for har en egen evne til å gasse på. 

Anonymkode: 01732...631

Nei, TS snakker om begge deler. Først gjennomsnittsmålere, der TS naturlig nok lurer på hvorfor folk ligger i 60-70 når det er 80-grense. Deretter om tavler som viser din fart, der TS naturlig nok lurer på hvorfor folk er så redde for å kjøre for fort når det ikke er koblet til kamera e.l. 

Anonymkode: ff70b...716

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På gjennomsnittsmåling er det nok noen som er litt over snittet redde for å bli tatt. Og det virker som folk ikke skjønner at de fartstavlene bare opplyser deg om farten din. Jeg pleier å bruke dem til å sjekke hvor fort f.eks 80 på speedometeret er

Anonymkode: 89905...e4f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ligger de aller fleste ofte 10-20 over fartsgrensen da, så de prøver vel å jevne ut så de ikke blir tatt.

Her også er det mange som senker farten etter slike tavler. Kanskje de ikke er klar over at de kjører så fort og blir overrasket? Eller kanskje de tenker at det må være fotoboks i nærheten. Har ei veninne som tror det (hun har ikke lappen enda).

Anonymkode: 3807e...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles gjennomsnittsmåling. Altså et gjennomsnitt.

Ligger de i 90 i 80-sone på et strekk, må de ned i 70 resten av strekket slik at snitte blir 80.

 

Anonymkode: 10eeb...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har veldig ofte opplevd at ved sånne "gjennomsnitt-målere" så ligger en del bilister i rundt 60 eller 70 km/t, selv om den tillatte fartsgrensen egentlig ligger på ÅTTI. Er folk virkelig så livredde for å bli tatt der? 

Og enda verre: Steder hvor det står sånn fartstavle, som viser hvor fort man kjører. Så folk senker farten veldig ned fordi.....?? Ja HVORFOR det, egentlig?? 

Jeg skjønner det rett og slett ikke. :klo:

Anonymkode: 29118...a0a

Ja det er noen som er livredde for å tatt. Og så er det de som driter i det, stopper nesten helt opp før de kjører ut av sona😂😂😂

Har faktisk ikke opplevd noe særlig at det bremses opp foran de tavlene som viser farten🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kalles gjennomsnittsmåling. Altså et gjennomsnitt.

Ligger de i 90 i 80-sone på et strekk, må de ned i 70 resten av strekket slik at snitte blir 80.

 

Anonymkode: 10eeb...e79

Ja, men å ligge i 60-70 på hele strekningen gir altså null mening. 

Anonymkode: ff70b...716

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.7.2018 den 18.37, AnonymBruker skrev:

Ja, men å ligge i 60-70 på hele strekningen gir altså null mening. 

Anonymkode: ff70b...716

De er redde for at speedometeret er viser 10-20 km mindre. 

Folk er rett og slett dumme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei av lusekjøringen i Norge - fastboende og turister inkludert - at jeg rett og slett velger å kjøre enten tidlig eller sent om jeg skal langt. Har opplevd at turen som vanligvis tar 3t til fjells kan ta over en hel time ekstra pga slike redde, søvnige idioter. Nei, takk!

Anonymkode: 927f2...e6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor ved en del fotobokser og det er alltid noen som ligger under fartsgrensen der, mest 10 km/t.

Er nok en frykt for å bli tatt.

Er bare å presse så skjønner de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel ha noe med den elendige skiltingen av fartsgrenser å gjøre kombinert med at man ikke helt får seg til å tro på at myndighetene setter fotobokser i en 80-sone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.7.2018 den 18.22, AnonymBruker skrev:

Jeg er så lei av lusekjøringen i Norge - fastboende og turister inkludert - at jeg rett og slett velger å kjøre enten tidlig eller sent om jeg skal langt. Har opplevd at turen som vanligvis tar 3t til fjells kan ta over en hel time ekstra pga slike redde, søvnige idioter. Nei, takk!

Anonymkode: 927f2...e6c

Tyske turister fryktet bot og kjørte veldig sakte

Hvordan fikk de førerkort hvis de ikke klarer å lese skilt som opplyser om fartsgrensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er de som ligger UNDER fartsgrensen som er en fare for trafikken, mer enn de som ligger litt over. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Missy77 skrev:

Det er de som ligger UNDER fartsgrensen som er en fare for trafikken, mer enn de som ligger litt over. 

 

Helt enig!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...