Gå til innhold

Er det vanlig å være uheldig og drikke seg full når man er 27 år gammel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har levd et annerledes liv enn ham, og festing og fyll har aldri vært en del av min hverdag (heller ikke helge"hverdag"). Derfor blir jeg litt usikker nå på om dette er vanlig eller et varseltegn. 

Han er 27 år og har i går vært ute på fest. Som jeg vet er helt normalt. Men han ringer meg på natten (som og er greit, han visste at jeg var våken) og er veldig beruset. Snøvler litt og det er vanskelig å holde en samtale. Noe som er forståelig antar jeg når man har drukket en del. Han beklager seg for at han er blitt så full og så begynner han å grine fordi han savner meg sånn, til slutt sovner han. Jeg er bekymret fordi jeg siden jeg ikke aner noe om å være så beruset ikke vet om det er fare for å drukne i spy eller hva enn (og jeg sliter med katastrofetenking) og går derfor og bekymrer meg frem til han ringer i 3-tiden i dag. Er dette vanlig hos 27 år gamle mennesker? 

Jeg har ikke noe problem med at han fester, men er det helt sært av meg å bli sint av dette? Jeg tror jeg ble sint fordi jeg ble så bekymret og derfor sov dårlig hele natten. Jeg kan akseptere at vi har levd forskjellige liv og han sier også at festing ikke frister like mye som før. Og så er det forskjell på å drikke litt og sånn han gjorde nå, som han sier han sjelden blir så beruset. Men jeg vet jo at jeg ikke vil ha noen som er helt på kjøret med alkohol hele tiden. Men blant mennesker som fester med alkohol er det vanlig at det kan bli sånn en sjelden gang eller er dette tegn på at han er helt på tur? Jeg har nok levd et litt skjermet liv siden jeg må spørre om dette. Jeg ble bare veldig bekymret og i dag da han ringte så sint jeg ikke har vært før. (Ikke mot ham da jeg ikke tenker han egentlig har gjort noe galt, men jeg kjente det inni meg. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor jeg ble så sint??)

Anonymkode: 89b32...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres jo ut som han var helt sveiseblind. Såpass full er det kun enkelte som blir. Han er en slik en, altså.

Anonymkode: 41946...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du overreagerer litt.

Men det er stor forskjell på om dette var et engangstilfelle, eller om det skjer ofte. 

Om dette kun skjer denne ene gangen, helt ok. Hver helg, så er han kanskje ikke noe for deg.

Anonymkode: 82a07...2db

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Høres jo ut som han var helt sveiseblind. Såpass full er det kun enkelte som blir. Han er en slik en, altså.

Anonymkode: 41946...2b5

Hva er "helt sveiseblind"? 

Ja, jeg antar at alle kan bli det om de drikker så mye. Jeg har jo lest mange tråder og hørt venninner som skryter av at "jeg husker ingenting", han sier han husker hele kvelden men ikke hva vi snakket om på slutten, ikke at han gråt og ikke at han sovnet. Jeg synes dette er fremmed. Han har sagt unnskyld og at han skammer seg. Men alle gjør vel feil. Men jeg vet ikke helt hva dette betyr. 

Ts

Anonymkode: 89b32...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du overreagerer litt.

Men det er stor forskjell på om dette var et engangstilfelle, eller om det skjer ofte. 

Om dette kun skjer denne ene gangen, helt ok. Hver helg, så er han kanskje ikke noe for deg.

Anonymkode: 82a07...2db

Jeg mener at det ikke er noe som heter overreaksjon. Man reagerer som man reagerer. Jeg tenker jo egentlig ikke at han har gjort noe galt. Men at dette var mer et uhell. Men min reaksjon må jeg jo likevel ta hensyn til. Jeg kan jo som du sier ikke være med en som er sånn hver helg hvis jeg blir så skremt og sint.  Det jeg lurer på er vel mer om dette er vanlig blant 27 år gamle mennesker? For meg er dette veldig fremmed og det er derfor jeg spør andre som er mer festvant for det er ikke jeg. 

Det er vel også derfor jeg ble så bekymret. Men sinnet ja, jeg skjønner ikke hvorfor jeg er så sint i dag. Kanskje jeg føler meg litt lurt. Jeg har mine problemer og jeg merker at de ble veldig trigget av at han ikke "var seg selv" da han ringte. Men det er jo noe vi også kan finne en løsning på sammen (f.eks at han ikke ringer meg beruset). Men det jeg lurer på er om dette er vanlig eller farlig/uvanlig?

Ts

Anonymkode: 89b32...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en 27 år gammel gutt? Ja det er helt vanlig. Enhver kan gå på en smell og drikke for mye en gang i blant, men er det hver gang er han nok noe umoden enda.

Det er altså ganske normalt for noen gutter på den alderen å drikke seg drita hver helg. Men hvis han er en sånn type, er han kanskje ikke rett for deg? 

Vanligvis finner slike gutter seg jenter som er like glad i å feste, eller så er de single og fester med gutta hver helg, til den dagen de forhåpentlig blir voksne og får andre prioriteringer. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan da ikke lå så enkle ting ødelegge et fint forhold. Noen ganger blir det for mye, og sånn er det bare. Hvis dette plager deg burde du sette deg ned og snakke med han om det, så finner dere helt sikkert en løsning på dette.

Dessuten er mannen i 20-årene. Hadde han vært i 30-årene hadde det nok vært litt mer spesielt, men dette er nok helt vanlig. 

Må nok innrømme at det er litt spesielt å reagere såpass at man skriver et innlegg på et forum fordi din 27 år gammel mann drakk for mye en lørdagskveld. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig. Sjelden farlig også. 

Det skjer både hos 17åringer,27åringer,37åringer osv. Kan skje i alle aldre så lenge man drikker alkohol. Skal ikke så veeldig mye til heller,før noen tipper over kanten. Hvor mye man tåler kan variere mye ut ifra dagsform og det er mye som spiller inn. 

Ikke bekymre deg,helt normalt og sånt som skjer. 

Anonymkode: 710e2...c53

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i tjueårene og slutten av de årene, drakk jeg også mye når jeg festet. Ikke overstadig beruset hver gang, men kunne i blant bli så full at jeg ikke husket noe dagen etter. Sånn var det blant folk jeg kjente også, på samme alder.

Helt vanlig å drikke seg full i tjueårene, men kanskje også vanlig å roe ned drikkingen noe når man har funnet seg en kjæreste man vil bli seriøs med. Men det kan jo fremdeles skje at man får i seg litt for mye når man en enkelt gang i blant går på byen med venner og drikker.

Skjønner ikke hvorfor du ble så sint,egentlig. Det høres ut som du visste at han skulle ut og drikke alkohol. Var det det at han ble full som gjorde deg sint, eller at dette med fyll er så ukjent for deg, at du blir sint pga det ukjente? Synes egentlig ikke du har noen god grunn til å bli sint, så lenge dere var enige om at det var greit at han gikk ut og drakk. Høres jo ikke ut som om han gjorde noen store tabber heller, annet enn at han snøvlet i telefonen og ikke husket så mye dagen etter.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg mener at det ikke er noe som heter overreaksjon. Man reagerer som man reagerer. Jeg tenker jo egentlig ikke at han har gjort noe galt. Men at dette var mer et uhell. Men min reaksjon må jeg jo likevel ta hensyn til. Jeg kan jo som du sier ikke være med en som er sånn hver helg hvis jeg blir så skremt og sint.  Det jeg lurer på er vel mer om dette er vanlig blant 27 år gamle mennesker? For meg er dette veldig fremmed og det er derfor jeg spør andre som er mer festvant for det er ikke jeg. 

Det er vel også derfor jeg ble så bekymret. Men sinnet ja, jeg skjønner ikke hvorfor jeg er så sint i dag. Kanskje jeg føler meg litt lurt. Jeg har mine problemer og jeg merker at de ble veldig trigget av at han ikke "var seg selv" da han ringte. Men det er jo noe vi også kan finne en løsning på sammen (f.eks at han ikke ringer meg beruset). Men det jeg lurer på er om dette er vanlig eller farlig/uvanlig?

Ts

Anonymkode: 89b32...b44

Han har ikke gjort noe galt, så jeg skjønner virkelig ikke hva du er sint for? 

Om du har traumer ifht alkohol, kan dere ha avtale om at han ikke kontakter deg på fylla? 

Sveiseblind = veldig full. Andre uttrykk: godt på en snurr. Rotbløyt. Dritings. Osv. 

Anonymkode: 82a07...2db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er sært å drikke så mye at man mister kontrollen, men så har jeg aldri vært blant det store flertallet i dette landet som synes alkohol er meningen med livet. Høyt alkoholforbruk er vel en av grunnene til at jeg stort sett ikke stoler på folk, men har skjønt at mange synes det er helt topp å drikke til de driter seg ut.

Anonymkode: 44e7b...608

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er "helt sveiseblind"? 

Ja, jeg antar at alle kan bli det om de drikker så mye. Jeg har jo lest mange tråder og hørt venninner som skryter av at "jeg husker ingenting", han sier han husker hele kvelden men ikke hva vi snakket om på slutten, ikke at han gråt og ikke at han sovnet. Jeg synes dette er fremmed. Han har sagt unnskyld og at han skammer seg. Men alle gjør vel feil. Men jeg vet ikke helt hva dette betyr. 

Ts

Anonymkode: 89b32...b44

Han vet ikke hvorfor han ringte i går og nå skal han si unnskyld? Kan han ikke heller forklare hvorfor skulle ringe igår og spør han hva han TROR han pratet om igår? Herregud for en mann som avslører seg så enkelt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Million skrev:

Da jeg var i tjueårene og slutten av de årene, drakk jeg også mye når jeg festet. Ikke overstadig beruset hver gang, men kunne i blant bli så full at jeg ikke husket noe dagen etter. Sånn var det blant folk jeg kjente også, på samme alder.

Helt vanlig å drikke seg full i tjueårene, men kanskje også vanlig å roe ned drikkingen noe når man har funnet seg en kjæreste man vil bli seriøs med. Men det kan jo fremdeles skje at man får i seg litt for mye når man en enkelt gang i blant går på byen med venner og drikker.

Skjønner ikke hvorfor du ble så sint,egentlig. Det høres ut som du visste at han skulle ut og drikke alkohol. Var det det at han ble full som gjorde deg sint, eller at dette med fyll er så ukjent for deg, at du blir sint pga det ukjente? Synes egentlig ikke du har noen god grunn til å bli sint, så lenge dere var enige om at det var greit at han gikk ut og drakk. Høres jo ikke ut som om han gjorde noen store tabber heller, annet enn at han snøvlet i telefonen og ikke husket så mye dagen etter.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor jeg ble så sint. Og la meg presisere at jeg ikke er sint PÅ ham. Jeg ble sint. Jeg reagerte med irritasjon og sinne. Men jeg heller mener jo ikke at han har gjort noe galt. Det er heller ikke opp til meg å bestemme om han skal ut å feste. For å si det sånn så er jeg ikke en sånn som reagerer på det. Jeg vet jo at jeg har levd veldig annerledes. 

Jeg er ikke opptatt av at han har gjort noe galt. Jeg er mer opptatt av om dette er sånn det er når man drikker uten at det må bety noe om at han drikker mer enn hva som er vanlig. Det er godt å lese at dette er helt normalt når man drikker. 

TS

Anonymkode: 89b32...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jah, jeg kjenner folk som har passert 50, og fortsatt kan gå på en skikkelig smell når alkohol er innen rekkevidde. Er ikke bare 18-20 åringer som går på Norgefylla innimellom. Er dette noe som stadig skjer, er det selvsagt grunn til bekymring. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt å gå på en smell innimellom uansett om man er 16, 25, 35 eller 65. Dersom han går på en smell ofte derimot er det tegn til bekymring. Det skal være unntaket og ikke regelen.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig, veldig normalt! Du trenger heller ikke bekymre deg for helsa hans. Han kommer sikkert til å kjenne det i kroppen i dag (han er jo ikke 22 lengre :P ), men han er ikke i noen livsfare.

Jeg synes at han var søt som ringte til deg. Det viser jo bare at du er i tankene hans.

Om du "kjeftet" på han, så synes jeg at du skal si unnskyld og forklare hvorfor. Han forstår nok : )

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

35 minutter siden, Tibbie skrev:

Det er veldig, veldig normalt! Du trenger heller ikke bekymre deg for helsa hans. Han kommer sikkert til å kjenne det i kroppen i dag (han er jo ikke 22 lengre :P ), men han er ikke i noen livsfare.

Jeg synes at han var søt som ringte til deg. Det viser jo bare at du er i tankene hans.

Om du "kjeftet" på han, så synes jeg at du skal si unnskyld og forklare hvorfor. Han forstår nok : )

Jeg kjeftet ikke på ham i går. Jeg var tålmodig og varm når han begynte å gråte. Men jeg ble jo satt ut og redd. Det handler jo om at jeg ikke er vant med det. Og jeg ikke klarte å forstå. Men når han da sovnet mens vi snakket ble jeg redd for at han skulle drukne i spyet sitt eller ja, jeg ble redd fordi innimellom "gryntet" og gråt han, og jeg vet at jeg ikke trengte å bli på linja, men da lå jeg der og fikk ikke sove for jeg var redd noe skulle skje ham liksom. 

Men det er godt å høre at slike uhell kan skje uten at det betyr at man må ha alkoholproblemer eller være umoden eller noe sånt. 

Ts

Anonymkode: 89b32...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av. Han er bare en ungdom på 27år. Det er ikke lenge siden han fikk lov til å kjøpe alkohol. 

Anonymkode: df06b...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, slike ting er ganske "normale" i min verden. Jeg er 40, og jeg og vennene mine kan fortsatt feste som om vi var 20. Eneste problemet nå er at vi ofte kan være fyllesyke i flere dager da....

Anonymkode: 0a7f8...9bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, slike ting er ganske "normale" i min verden. Jeg er 40, og jeg og vennene mine kan fortsatt feste som om vi var 20. Eneste problemet nå er at vi ofte kan være fyllesyke i flere dager da....

Anonymkode: 0a7f8...9bb

Du burde heller forsøke å begrense deg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...