Gå til innhold

Forlovet med muslim


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om hun bor i Syria hadde jeg ikke ofret en kalori på å få henne til å like meg 

Anonymkode: 2d3d0...b00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette med å bli mislikt av svigerforeldre er ikke noe som bare skjer på tvers av kulturer, men også selv om partneren er etnisk norsk. Det kan være nok at det er litt forskjellige klasser. Hvis det er snobbete foreldre som ikke liker at datter/sønnen finner seg noen fra litt lavere klasse..... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, BiancaWhite skrev:

Dette med å bli mislikt av svigerforeldre er ikke noe som bare skjer på tvers av kulturer, men også selv om partneren er etnisk norsk. Det kan være nok at det er litt forskjellige klasser. Hvis det er snobbete foreldre som ikke liker at datter/sønnen finner seg noen fra litt lavere klasse..... 

Jada, det kan være grunnlag for uenigheter og konflikt også når begge er etnisk norske, men ved å date noen som er sterkt religiøs og i tillegg har foreldre som er bekymret for at de ikke får penger når de trenger det, så har man et dårlig utgangspunkt som stikker mye dypere. Politikk, penger og religion skaper dype konflikter sies det, og her har man jo to av disse elementene. Ikke veldig bra utgangspunkt dessverre. 

Beklager om jeg er negativt, men jeg tror dette kan ende dårlig for TS. Foreldrene hans bor heller ikke i Norge, og har dermed ikke mulighet til å kunne danne seg et inntrykk av henne over tid, og har dermed mindre grunnlag til å kunne stole på henne. Dette gjelder såklart mange vestlige mennesker også, men når den kulturelle og religiøse kløften er dypere mellom familiene, så er det ennå viktigere å treffes oftere i begynnelsen for å lære hverandre og kjenne og skape toleranse, enn det er for familiene blant typisk vestlige par. I tillegg vil det kunne oppstå lojalitetskonflikt. Hvis TS og denne mannen får barn, og det skulle knipe litt økonomisk, slik det gjør for mange småbarnsfamilier, hva da? Vil han fortsette å sende penger til sin egen opprinnelsesfamilie da også? En muslimsk mann vil sjelden ofre sin etniske familie når det kommer til stykket. Beklager at jeg høres negativ ut, det kan jo selvfølgelig gå bra, men slike ting som dette må man tenke over før man gifter seg med noen med en kultur som i utgangspunktet er veldig forskjellig. 

Anonymkode: dc4de...4aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada, det kan være grunnlag for uenigheter og konflikt også når begge er etnisk norske, men ved å date noen som er sterkt religiøs og i tillegg har foreldre som er bekymret for at de ikke får penger når de trenger det, så har man et dårlig utgangspunkt som stikker mye dypere. Politikk, penger og religion skaper dype konflikter sies det, og her har man jo to av disse elementene. Ikke veldig bra utgangspunkt dessverre. 

Beklager om jeg er negativt, men jeg tror dette kan ende dårlig for TS. Foreldrene hans bor heller ikke i Norge, og har dermed ikke mulighet til å kunne danne seg et inntrykk av henne over tid, og har dermed mindre grunnlag til å kunne stole på henne. Dette gjelder såklart mange vestlige mennesker også, men når den kulturelle og religiøse kløften er dypere mellom familiene, så er det ennå viktigere å treffes oftere i begynnelsen for å lære hverandre og kjenne og skape toleranse, enn det er for familiene blant typisk vestlige par. I tillegg vil det kunne oppstå lojalitetskonflikt. Hvis TS og denne mannen får barn, og det skulle knipe litt økonomisk, slik det gjør for mange småbarnsfamilier, hva da? Vil han fortsette å sende penger til sin egen opprinnelsesfamilie da også? En muslimsk mann vil sjelden ofre sin etniske familie når det kommer til stykket. Beklager at jeg høres negativ ut, det kan jo selvfølgelig gå bra, men slike ting som dette må man tenke over før man gifter seg med noen med en kultur som i utgangspunktet er veldig forskjellig. 

Anonymkode: dc4de...4aa

Jeg er enig i det du skriver. Man bør ikke bare hoppe inn i et forhold med lukkede øyne, ikke med en norsk heller egentlig. Men risikoen er større med en med annen kulturell og religiøs bakgrunn. 
Men jeg beundrer når folk tør å prøve ting som er litt skummelt. Verden hadde blitt veldig kjedelig med slike som bare skal holde seg til det trygge. Folk skal få lov til å holde seg til det de vil, men fakta er nå en gang det at verden er i forandring og vi har lettere tilgang til hele verden. Forhåpenligvis kan kanskje vesltig-midtøsten forhold sekulere islam litt på sikt. 
Håper ts virkelig prater med mannen og får greie på hvordan han ser på for eksempel omskjæring og hvordan barn skal vokse opp. Jeg vet ikke hva moren til denne mannen egentlig er redd for... kanskje at de skal få et slik barn som drikker seg dritings til hver helg, blir seksuelt firgjort osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, BiancaWhite skrev:

Jeg er enig i det du skriver. Man bør ikke bare hoppe inn i et forhold med lukkede øyne, ikke med en norsk heller egentlig. Men risikoen er større med en med annen kulturell og religiøs bakgrunn. 
Men jeg beundrer når folk tør å prøve ting som er litt skummelt. Verden hadde blitt veldig kjedelig med slike som bare skal holde seg til det trygge. Folk skal få lov til å holde seg til det de vil, men fakta er nå en gang det at verden er i forandring og vi har lettere tilgang til hele verden. Forhåpenligvis kan kanskje vesltig-midtøsten forhold sekulere islam litt på sikt. 
Håper ts virkelig prater med mannen og får greie på hvordan han ser på for eksempel omskjæring og hvordan barn skal vokse opp. Jeg vet ikke hva moren til denne mannen egentlig er redd for... kanskje at de skal få et slik barn som drikker seg dritings til hver helg, blir seksuelt firgjort osv. 

Selvsagt er det positivt å ta noen sjanser i livet, spørsmålet jeg stiller er egentlig bare om familielivet er det man bør gamble med, siden det er noe av det som har potensiale til å påvirke en aller mest. Særlig hvis det går skeis. Å ta risiko for min del er da helle rå jobbe i et annet land og oppleve kultur på den måten, men man bør være var på kulturelle forskjeller. 

Jeg håper du har rett angående sekularisering va Midtøsten, men jeg tror det dessverre ikke. Faktisk ser vi mange eksempler på at det går motsatt vei, med "re-islamifisering" og konservative strømninger der det tidligere i det minste var forsøk på å etablere en mer sekulær kultur, f. eks. Tyrkia. Islam er en kompromissløs religion, og landene som praktiserer det fullt ut vil ikke inngå noen kompromisser, så jeg tror dessverre ikke det er noe man kan regne med. 

Anonymkode: dc4de...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det positivt å ta noen sjanser i livet, spørsmålet jeg stiller er egentlig bare om familielivet er det man bør gamble med, siden det er noe av det som har potensiale til å påvirke en aller mest. Særlig hvis det går skeis. Å ta risiko for min del er da helle rå jobbe i et annet land og oppleve kultur på den måten, men man bør være var på kulturelle forskjeller. 

Jeg håper du har rett angående sekularisering va Midtøsten, men jeg tror det dessverre ikke. Faktisk ser vi mange eksempler på at det går motsatt vei, med "re-islamifisering" og konservative strømninger der det tidligere i det minste var forsøk på å etablere en mer sekulær kultur, f. eks. Tyrkia. Islam er en kompromissløs religion, og landene som praktiserer det fullt ut vil ikke inngå noen kompromisser, så jeg tror dessverre ikke det er noe man kan regne med. 

Anonymkode: dc4de...4aa

Jeg liker ikke "dessverre- holdningen". Det er å gi opp på en måte. Jeg irriterer meg over at ting går motsatt vei enn det man vil. Presidenten i Tyrkia vil jo ha Tyrkia tilbake som et fullt islamsk land. Men en leder er avhengig av folks HANDLINGER, så da kommer det an på hvor mye folk skal la seg styre av frykt. Tilfellet i Tyrkia er noe som irriterer meg grønn. Det er et eksempel på at alt som er i ferd med å utvikle seg positivt må bli snudd og utvikles negativt igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, BiancaWhite skrev:


Men jeg beundrer når folk tør å prøve ting som er litt skummelt. 

Til det sier jeg kjør på. Gjør din greie.

Dersom man får barn er det noe HELT annet. Man skylder dem de aller beste forutsetninger, og det utelukker de elendige oddsene man har dersom man som vestlig kvinne etablerer seg med en muslim. Man gambler ikke med barns fremtid.

Vær kjærester, for all del. Ingen grunn til å stoppe sex og kjærlighet.

Anonymkode: 22664...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til det sier jeg kjør på. Gjør din greie.

Dersom man får barn er det noe HELT annet. Man skylder dem de aller beste forutsetninger, og det utelukker de elendige oddsene man har dersom man som vestlig kvinne etablerer seg med en muslim. Man gambler ikke med barns fremtid.

Vær kjærester, for all del. Ingen grunn til å stoppe sex og kjærlighet.

Anonymkode: 22664...0b9

Det er nok av norske foreldre som gambler med barns fremtid og. Men jeg skjønner, pga kulturforskjeller. Man kan bli godt kjent før barn. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal bli sånn trøbbel med barn egentlig? Og det er jo selvfølgelig slik at det er kvinnen som får skylden dersom hun går for kjærligheten. Dritt lei av kvinnerollen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BiancaWhite skrev:

Jeg liker ikke "dessverre- holdningen". Det er å gi opp på en måte. Jeg irriterer meg over at ting går motsatt vei enn det man vil. Presidenten i Tyrkia vil jo ha Tyrkia tilbake som et fullt islamsk land. Men en leder er avhengig av folks HANDLINGER, så da kommer det an på hvor mye folk skal la seg styre av frykt. Tilfellet i Tyrkia er noe som irriterer meg grønn. Det er et eksempel på at alt som er i ferd med å utvikle seg positivt må bli snudd og utvikles negativt igjen. 

Men det er jo sånn det er. Vesten kan bare gjøre så mye på fredelig vis, og om den islamske verden skal forandre seg, så må det også komme mer innenfra. Alternativet er nok lite politisk korrekt, for det innebærer jo å påtvinge disse landene vestlige verdier, hvilket vil føre til krig. Og det tipper jeg få av politikerne i europeiske land er klare for. 

Problemet med Tyrkia er at man ikke ble kvitt alle de gamle holdningene. Selv om Atatürk gjorde en formidabel innsats med tanke på forutsetningene han hadde, ble man aldri helt kvitt konservativ islam. Det har alltid ligget i bakgrunnen og ulmet, og forut for og under Erdogan har det blomstret opp igjen. Det eneste positive med denne utviklingen for Europas del er jo følgelig at Tyrkia kan glemme noen form for EU-medlemskap. 

Men, nok om det. Tråden handlet om TS og partneren, og basert på det jeg har skrevet nå langt ville jeg ikke tatt sjansen på en islamsk partner som forelder til mine barn. 

Anonymkode: dc4de...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis sønnen spiser bacon og drikker alkohol er han ikke særlig muslim?

Mener, det fins jo etnisk norske folk som er fanatisk anti alkohol og millitante veganere. 

Bare vær deg selv. :)  Vær den sønnen likte.

Og svigermor må ikke elske deg, og din norske kultur du har vokst opp med. Det er sønnen som valgte DEG!
Du skal ikke forandre noenting. Du er den du er. Og mannen valgte deg. :)

Endret av Hadley
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FØR dere evt får barn, så anbefaler jeg deg å lede en bok som heter «Ikke uten min datter»

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, EvaLena skrev:

FØR dere evt får barn, så anbefaler jeg deg å lede en bok som heter «Ikke uten min datter»

 

Syria og Iran har to vidt forskjellige kulturer ser du vel.. 

Anonymkode: 7faf6...4dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Syria og Iran har to vidt forskjellige kulturer ser du vel.. 

Anonymkode: 7faf6...4dc

Verdt å lese likevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil påpeke at dårlige holdninger til kvinner ikke nødvendigvis har noe med islam å gjøre. Man finner masse forferdelige holdninger til damer rundt om i verden helt uavhengig av islam. Mange muslimer med dårlige holdninger til kvinner er heller ikke spesielt religiøse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.7.2018 den 11.40, AnonymBruker skrev:

Du kan konvertere til islam.

Eller så kan du være deg selv og ikke bry deg om å gjøre alle andre til lags.

Hvorfor er det viktig for deg at hun aksepterer deg? Hvorfor lurer du ikke på hva hun kan gjøre slik at du akspeterer henne?

Husk også at han er tilsynelatende ikke-religiøs helt giftemårlet er i boks. Da kommer reglene og holdningene frem. At broren han er gift emd ikke-muslim sier ingenting. Hadde søsteren hans vært gift med en ikke-muslim hadde du vært tryggere.

Anonymkode: e6d20...e0c

Nå tuller du eller? Det skal riktignok gå begge veier, men hvis den ene ikke er villig til å gjøre noe for at stemningen skal bli bedre, men heller fokusere på at den andre skal gjøre en forskjell er da løpet kjørt for lenge siden. 

Det handler om å gi litt, men også sette ned foten som selvstendig kvinne og si at "nå har jeg gjort sånn og sånn og resten forblir slik vi (han og jeg vil ha det!" :)

 

ts: som fler skriver er det vanlig at sønnen hjelper til økonomisk og det er jo et sted å starte, hvis det er en av bekymringene hennes er det heller ikke verre enn å poengtere at dette er en ting som kan videreføres uten større problem, men etter at de viktigste utgiftene hjemme er dekket :)

prøv å snakk med henne gjennom forloveden, på Skype, be han hilse når han snakker med henne og/eller familien ect. Vis initiativ, men som skrevet lenger opp i svaret mitt sett også ned foten. Det er fryktelig slitsom å skulle gi alt for at svigermor skal like deg, det vet jeg alt om! 😅

Anonymkode: 0a6f3...c00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer dersom dagen kommer at svigermor er så kritisk at sønnen føler han må velge mellom mor og kone? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå tuller du eller? Det skal riktignok gå begge veier, men hvis den ene ikke er villig til å gjøre noe for at stemningen skal bli bedre, men heller fokusere på at den andre skal gjøre en forskjell er da løpet kjørt for lenge siden. 

Da er jo løpet kjørt da. For svigermor løfter jo ikke en finger for at dette skal gå begge veier. Og som du sier når det bare går den ene veien er det kjørt.

Anonymkode: e6d20...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og gud forby om TS sine foreldre skulle være skeptisk til forlvoeden fordi han er muslim. Da er det rasisme dagen lang. Og ingen vil forvente at forloveden skal prøve å innynde seg hos islamofober.

Men når TS møter motstand fordi hun ikke er muslim, er det ingen som løfter et øyenbryn.

Anonymkode: e6d20...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.7.2018 den 20.56, AnonymBruker skrev:

Om hun bor i Syria hadde jeg ikke ofret en kalori på å få henne til å like meg 

Anonymkode: 2d3d0...b00

Rolaaaan ikke ta mitt ord.

Anonymkode: c3cef...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.7.2018 den 22.01, AnonymBruker skrev:

Da er jo løpet kjørt da. For svigermor løfter jo ikke en finger for at dette skal gå begge veier. Og som du sier når det bare går den ene veien er det kjørt.

Anonymkode: e6d20...e0c

Poenget er at man skal ikke slite seg ut bare for at den andre skal akseptere seg, men at man kan gjøre en liten innsats hvis den andre har låst seg. Det finnes sjølsagt en grense, men man kan prøve litt ekstra 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...