Gå til innhold

Barnehagestart som ettåring. Hva er din erfaring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Førstegangsmamma, alene med barnet. Baby er et år i desember og jeg gruer meg så til barnehagestart 😩 Hun er prematurfødt i tillegg. 

Leser denne fæle artikkelen https://www.babyverden.no/blogg/Lykkeligbarndom/Hvem-er-barnehage-for-ettaringer-egentlig-for-/

...her står at "De fleste ettåringer viser tydelig at de er redde ved at de gråter, hyler, og desperate strekker seg etter mamma/pappa når de blir forlatt i barnehagen. Men til tross for dette så fortsetter vi med denne praksisen. Barnet prøver å si fra, men blir ikke hørt. Jeg har selv jobbet i flere barnehager og sett barn som gråter hver eneste dag i flere måneder. Hva gjør dette med det lille barnet? Bare 6 måneder lenger hjemme, til barnet rekker å bli 18 måneder, utgjør store forskjeller for den lille".

Jeg kjenner det verker i meg av tanken på å levere henne fra meg og ikke se henne på hele 8 timer! Hun er trygg og blid i våken tilstand, men hun gråter fortvilet når hun våkner opp alene og jeg ikke er der.

Jeg har mulighet til å være hjemme med henne til august 2019, men det innebærer å leve som en fattiglus på kontantstøtte på 7500 kr, 1500 i barnebidrag og 1900 i utvidet barnetrygd. Jeg har litt oppsparte midler og en nesten nedbetalt leilighet som bare koster meg 7000 kr i måneden inkl strøm og forsikring og fellesutgifter til borettslaget.

Det vil si at jeg og småtten har ca 4000 å leve for til mat, transport, mobil, netflix, alt hva livet krever. Studielånet får jeg sikkert pause i betalingen av pga. lav inntekt. Kanskje kan jeg krangle meg til avdragsfrihet på boliglånet i perioden, da må jeg bare betale fellesutgifter til boligsameiet.

Hva ville du gjort i min situasjon? Hvordan var barnehagestart for din ett- åring?

Anonymkode: bfe04...19a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du hadde nok klart det, men det blir trangt. Jo 1 åringer trenger voksne mye mer enn 4 åringen. De krever egentlig 1 til 1, men på en avdeling skal 4 voksne hjelpe 24 små. Så ja 1 åringene må lære seg å vente på hjelp de og. Avbrekket blir sovingen i vognen i ca 2 timer. 8 timer hørtes veldig lenge ut og de blir slitne av både støy og inntrykk.

Anonymkode: 64460...562

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff ja... jeg kjenner meg godt igjen i tankene dine ts. Min datter er 10 mnd og planen er at hun skaø begynne i bhg når hun er 15 mnd. Det er ikke veldig mye lenger enn et år... Jeg synes egentlig det er alt for tidlig

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hjemme med mitt barn, men vi er to. Det gjør det mye enklere. Hvis jeg var i din situasjon hadde jeg sendt barnet i barnehagen. 

Anonymkode: bdda4...e9e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to begynte rett før og rett etter ettårsdagen. Småbarnsavdeling med mye fokus på ro og omsorg, de nye barna begynte puljevis så de fikk ekstra oppmerksomhet i starten (for eksempel kunne de barna som var lei seg alltid sitte på et fang). Det var tøft de første dagene (særlig for meg, faktisk), men det gikk forbausende bra og de trivdes fort. Smilte og lo ved levering, og det samme med henting. Det var i det hele tatt veldig lite dramatisk.

Godt mulig at andre opplever det annerledes, men jeg har absolutt null kvaler med barnehagestarten vår og ville ikke gjort det annerledes om vi kunne gjort det om igjen. Særlig ikke hvis det innebar å balansere på en økonomisk line i månedsvis, der en ødelagt vaskemaskin plutselig kan bety ruin.

Anonymkode: fc7f7...e2a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med artikkelen, og har bestemt meg for å vente til barnet mitt blir to år. Økonomien min tillater dette. Har du vurdert å jobbe redusert? Har du familie som kan passe barnet et par dager i uka? Evt vurdert dagmamma? Da kunne du feks jobbet to dager og fortsatt ha rett på kontantstøtte siden hun ikke går i barnehage. Husk at du med små barn har rett på å få jobbe redusert i henhold til arbeidsmiljøloven.

Anonymkode: cbe21...657

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen ting, TS. Hvis barnet ditt er ett år i desember er hun bare et halvt år nå. Det skjer mye på den tiden! Da mine var babyer kunne jeg heller ikke for mitt bare liv forstå at jeg skulle levere dem fra meg en hel dag, det virket fullstendig hjerterått. Men da den ene var blitt 14 måneder og var supersosial, høyt og lavt, hadde begynt å kommunisere for alvor etc føltes det ikke like håpløst lenger ;)  Da den andre skulle begynne, enda litt tidligere, visste jeg jo at det kom til å gå bra, så jeg var ikke like bekymret.

Anonymkode: fc7f7...e2a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring, fra yrket, er at små barn har det best hjemme. Så lenge som mulig hvis du er flink til å sosialisere det osv. Men hadde ventet til neste august. Absolutt verdt å gi barnet en så trygg og god start på livet som mulig!

Anonymkode: 9529c...299

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nummer en var 16 måneder da hun begynte. Tanken på det gir meg ennå traumer. Nummer to var hjemme til han var over to år. Det ble en mer ok opplevelse. Min eldste var ærlig talt ikke klar for barnehage før hun var over tre år, men jeg vet jo ikke om ting hadde blitt annerledes om hun hadde begynt senere i BHG. Nummer to var mer tilfreds fra starten, men gråt nesten hver dag før avreise til BHG og ved levering, helt til skolestart. Han hadde aldri begynt i barnehage om han fikk valget selv. Synes det er tragisk at samfunnet prøver å bruke likestilling som et argument for å presse ettåringer inn i barnehagen. Tror de færreste har godt av det, og de fleste/alle jeg kjenner som jobber på småbarnsavdeling er enige med meg der. Så ja, jeg ville gjort det jeg kunne for å vente 😉

Anonymkode: f438f...063

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Førstegangsmamma, alene med barnet. Baby er et år i desember og jeg gruer meg så til barnehagestart 😩 Hun er prematurfødt i tillegg. 

Leser denne fæle artikkelen https://www.babyverden.no/blogg/Lykkeligbarndom/Hvem-er-barnehage-for-ettaringer-egentlig-for-/

...her står at "De fleste ettåringer viser tydelig at de er redde ved at de gråter, hyler, og desperate strekker seg etter mamma/pappa når de blir forlatt i barnehagen. Men til tross for dette så fortsetter vi med denne praksisen. Barnet prøver å si fra, men blir ikke hørt. Jeg har selv jobbet i flere barnehager og sett barn som gråter hver eneste dag i flere måneder. Hva gjør dette med det lille barnet? Bare 6 måneder lenger hjemme, til barnet rekker å bli 18 måneder, utgjør store forskjeller for den lille".

Jeg kjenner det verker i meg av tanken på å levere henne fra meg og ikke se henne på hele 8 timer! Hun er trygg og blid i våken tilstand, men hun gråter fortvilet når hun våkner opp alene og jeg ikke er der.

Jeg har mulighet til å være hjemme med henne til august 2019, men det innebærer å leve som en fattiglus på kontantstøtte på 7500 kr, 1500 i barnebidrag og 1900 i utvidet barnetrygd. Jeg har litt oppsparte midler og en nesten nedbetalt leilighet som bare koster meg 7000 kr i måneden inkl strøm og forsikring og fellesutgifter til borettslaget.

Det vil si at jeg og småtten har ca 4000 å leve for til mat, transport, mobil, netflix, alt hva livet krever. Studielånet får jeg sikkert pause i betalingen av pga. lav inntekt. Kanskje kan jeg krangle meg til avdragsfrihet på boliglånet i perioden, da må jeg bare betale fellesutgifter til boligsameiet.

Hva ville du gjort i min situasjon? Hvordan var barnehagestart for din ett- åring?

Anonymkode: bfe04...19a

Min digget det. Sovnet allerede med dupp i innkjøringsuken på dag 3. Storkoste seg med de andre barna og står den dag i dag og dundrer på ytterdøren om morgenen for han er så klar for barnehagen 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorey

Oppstart i bhg har vært helt jævlig for begge mine, som var henholdsvis 15 og 16 måneder ved oppstart. Er så glad jeg aldri skal gjennom det igjen.

Jeg ville utsatt barnehagestart, ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg grudde meg også mye til ettåringen skulle begynne i barnehagen. Men det gikk over all forventning! Han begynte å kjede seg hjemme virka det som, uansett hvor mye "nytt og spennende" vi gjorde/åpen barnehage og sosialisering. Han storkoste seg i barnehagen fra første dag. Jeg forsøker så godt jeg kan å unngå lange dager, men det går også fint.

Anonymkode: e1932...414

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli hjemme litt til hvis du kan:) Det er verdt det! 

Anonymkode: 72701...83c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår begynte da han var 11,5 mnd. Det nærmer seg ett år siden, og jeg tror vi kan telle på en hånd de gangene han har grått ved levering. Jeg var skeptisk på forhånd, men for oss har det gått over all forventning! Når det er sagt, tror jeg også på at senere barnehagestart for småbarna er det beste.

Dersom alternativet er svææært trange kår økonomisk i nesten et helt år, ville jeg ikke utsatt barnehagestart. Hva med å jobbe redusert og ha dagmamma/familie som barnevakt noen dager i uken, slik som en annen foreslo?

Anonymkode: d8c5d...67a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av erfaring er 1 åringer ikke klare for å begynne i barnehage. Men mange må. 

Vi her hjemme hadde ikke mulighet til å være hjemme, men syns det var altfor tidlig med barnehage. Vi var hjemme til han var ett år og tre måneder. Så ordnet vi dagmamma som kom hjem til oss, og hadde et barn til som hun passet på. Dette ble en myk overgang. Gutten vår begynte da han var halvannet år i barnehage og det gikk veldig bra. 

Med dagmamma så ble det rolig og godt, han var hjemme, og hun tok med barna i åpen barnehage. Og han hadde et annet barn å leke med. Rutinene hjemme var de samme. Tryggheten hjemme var det samme. Han ble sett og hørt.

Anonymkode: 3b5fe...c78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forresten se an barnehage? Jeg tror det er stor forskjell på barnehager. Jeg ville ikke at vår skulle begynne i barnehage med 5 eller 6 avdelinger og stor gruppe på småbarn. Hva med en mindre barnehage? Det er stor forskjell på å se ett barn i en gruppe på 9-11, enn å se ett barn i en gruppe på 14-17. Det er lettere for en ansatt i bhg å være tilgjengelig for ditt barn i en mindre gruppe med barn. Se an henting og levering også. Kan du levere når mellomvakt har kommet på jobb? Er den ansatte alene på tidligvakt og det raser inn 8 barn som skal ha trøst og kos samtidig så sier det seg selv at en eller fler må klare seg selv. Skal du hente og det bare er seinvakt igjen, så er det lite info å hente om ditt barn, da den ansatte må lete etter alle barn som blir hentet, trøste barn som har slått seg og eller være med barna som trenger det mest. 

 

Anonymkode: 3b5fe...c78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eldstemann startet da han var 15 mndr, trygg og sosial gutt som hadde det bra fra første dag. Andremann var en helt annen type, personlighetsmessig, og der føltes det veldig riktig å utsette barnehagestart, siden vi hadde mulighet til det (pappa med fleksitid og dagmamma på en nabogård). 

Anonymkode: 03323...a17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også alene med jenta mi. 

Mi var 13 måneder da hun begynte. Vi brukte en uke på tilvenning og jeg hadde 2 timer ammefri om dagen i starten og barnehage rett ved jobb, så det var en god og gradvis start for henne. Null problem. Litt skriking da jeg gikk i starten, noe jeg syntes var fælt, men innen jeg satt på kontoret hadde jeg som regel fått en sms om at det var i orden og at hun var i gang med lek. :) Det tok ikke lang tid før hun slutta å skrike da hun ble levert, for hun hadde ikke tid til det når frokosten står på bordet, da skal man jo stappe i seg ;)

Så min erfaring, med et barn som personlighetmessig er utadvendt og trygg, er at det går helt fint å begynne i barnehagen som ettåring. Personalet er veldig flinke, ser henne, tilpasser seg hennes behov og jeg har fått en god rapport om dagen hennes når jeg har kommet og henta henne. Jeg ser hvor mye kjærlighet de gir henne, selv om det er mange barn i småbarnsgruppa. Jeg synes det var veldig godt å begynne å jobbe igjen etter 13 måneder hjemme og barnet har hatt det artig i barnehagen mens jeg var på jobb. Barnehage har utelukkende vært positivt for oss. 

Barnet ditt er 6 måneder. Da er man ikke mentalt klar for å gi slipp på det helt ennå. Det er lenge igjen. Jeg var overhode ikke klar for å begynne på jobb igjen da mi var så lita. Noen måneder senere var jeg det. 

Anonymkode: 0451f...1c1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må selv vurdere hva som er best for egne barn. Bloggere og folk på et forum vet ikke hvor modent ditt barn er.

Vår førstefødte begynte i barnehagen da hen var 13 mnd og det gikk helt fint! Det vi gjorde for å forbedere hen på barnehagetilværelsen, var at vi tok med barnet ned til barnehagen og lekte der i helgene før barnet skulle begynne. Det gjorde at hen fikk en positiv tilhørighet til barnehagen lenge før barnet skulle begynne. I tillegg var det 2 uker oppstart hvor foreldrene kunne være i barnehagen sammen med barnet hvis de har tid og mulighet. Dette hadde ikke vi mulighet til pga jobb.

Noe gråting har det vært når vi har levert, men det har også vært noe gråting fordi hen ikke vil hjem fra barnehagen også. At et barn gråter ved levering betyr ikke at barnet mistrives i barnehagen ... Det er oss voksne det er kjipt for - barna stopper å gråte så fort vi er utenfor døren.

I løpet av det året som nå har gått, så har hen vokst utrolig mye. Hen har et meget godt utviklet språk i forhold til alderen og har i flere måneder kunnet snakke i setninger, hen kan sette ord på både sine egne og andres følelser, hen har utviklet empati og hen har lært å leke med og interaksjon mellom barna på de små og store avdelingene (små og stor gjenspeiler alderen til barna). Sier ikke at dette ikke kan læres ved å være hjemme med mamma og/eller pappa, men det ser ikke ut som at hun har gått glipp av noe av å gå i barnehage.

Summa summarum, vi kommer til å gjøre det samme med andrefødte når hen skal i barnehagen. Vår erfaring er at vårt barn ikke hadde vondt av å starte i barnehagen rett etter fylte ett år.

Anonymkode: f9a90...a29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine, også født prematurt, startet i barnehagen da de var rett over ett år. Det var selvfølgelig veldig skummelt for min del slm forelder, men det gikk superbra. Det er nok fint for de som har mulighet for å ha barna hjemme lenger, men en av fordelene med å starte tidlig er at tilvenningen som regel (oppfatning basert på observasjon under to tilvenningsperioder) er tøffere jo eldre barnet er. 

Begge mine har stortrivs i barnehage og det har aldri vist igjen at de ble født for tidlig. Minsten slet faktisk med spising ved oppstart (brakk seg av middag), men han lærte å spise i løpet av en uke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...