Gå til innhold

Kan jeg ta med bruker på noe som bryter taushetsplikt??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Litt kronglete overskrift. Men..

Jeg er støttekontakt for en. Personen er myndig. Og ganske fungerende. Dvs har bolig h*n bor i, delvis egen bolig, i kommunen som er bemannet. Men de er innom for å sjekke medisiner og lager middag felles for alle brukere om ønskelig. Men de bestemmer selv om de vil delta. H×n jobber, delvis og noe på gode dager.. og er nokså fungerende med tanke på tar seg henn selv på buss,  går på kino med kjæreste og var nylig ei helg i Danmark med kjæresten. 

Uansett.. jeg har selvsagt fortalt min partner at jeg er støttekontakt. Og brukeren har spurt om å dra hjem til meg på besøk, noe jeg Så langt har sagt nei til.. Men..  vi har båt. Og brukeren har spurt om å dra på båttur. Vi kunne dratt ut en plass, gå tur og grille. Kanskje spille fotball og kose oss. Men.. jeg kan ikke kjøre båten. Da må han bli med og være med oss. Er dette lov? Noen som vet?

Anonymkode: ca273...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan selvfølgelig ikke bryte taushetsplikt, men hvordan er å dra på båttur å bryte taushetsplikt?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint. Det du ikke skal gjøre er å fortelle familien om ting som du vet om ham. Men at han heter per og at du er støttekontakt er lov å si.  Han bestemmer selv om han vil fortelle fra jobben sin, om  kjæresten osv. 

Anonymkode: ddfe9...26a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Jeg bryter vel taushetsplikten ved at det blir åpenlyst at vedkommende har støttekontakt ovenfor min partner ? Han får jo vite hvem jeg er støttekontakt for ? Og det har jeg ikke før fortalt..

Spørsmålet er vel om jeg kan ta med brukeren på aktiviteter med mine kjente (min partner) hvor det blir klart at vedkommende har støttekontakt?

Brukeren selv sier det er ok.

Min kontaktperson for oppdraget har ferie. Ellers ville jeg spurt den personen.

Anonymkode: ca273...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er greit for brukeren din at kjæresten er med, så er det lov, ja. Du har ikke lov å snakke om problemene til brukeren. Du kan for eks si til kjæresten din at brukeren kanskje er litt annerledes slik at han er forbredt, men ikke fortell noe spesifikt om problemene den har

Ihvertfall har det alltid vært slik med de støttekontaktene jeg vet om, at de har tatt med brukerne i vennegjenger iblant der alle vet at det er snakk om å være støttekontakt. Så lenge du ikke forteller om problemene til brukeren, så er det jo bare positivt at vedkommende får mer sosial trening 

Anonymkode: ea595...9be

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt helt lov. Hva hvis partneren din visste at du var på jobb og møtte dere tilfeldig? Det du ikke har lov å si er private ting som diagnoser, fortelle om problemer osv. Å dra på båttur er helt uproblematisk dersom vedkommende selv ønsker det. Hilsen miljøteraåeut med videreutdanning i helserett.

Anonymkode: a9c5d...b69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør arbeidsgiver om dette. Jeg trur helt sikkert det får fint å ta han med på båttur og andre ting.

Hvor mye tjener du som støttekontakt? Jeg vurdere å bli det selv, men har hørt det er skikkelig luselønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Jeg bryter vel taushetsplikten ved at det blir åpenlyst at vedkommende har støttekontakt ovenfor min partner ? Han får jo vite hvem jeg er støttekontakt for ? Og det har jeg ikke før fortalt..

Spørsmålet er vel om jeg kan ta med brukeren på aktiviteter med mine kjente (min partner) hvor det blir klart at vedkommende har støttekontakt?

Brukeren selv sier det er ok.

Min kontaktperson for oppdraget har ferie. Ellers ville jeg spurt den personen.

Anonymkode: ca273...7e3

Hadde det vært å bryte taushetserklæringen så kunne man jo da ikke dratt med brukere på noe som kostet penger heller. Ledsagerbeviset får kun de som trenger støtte i hverdagen, og det er faktisk ikke å bryte taushetserklæringen at folk vet noen trenger hjelp i hverdagen. 

Anonymkode: 4b359...84e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, EvaLena skrev:

Spør arbeidsgiver om dette. Jeg trur helt sikkert det får fint å ta han med på båttur og andre ting.

Hvor mye tjener du som støttekontakt? Jeg vurdere å bli det selv, men har hørt det er skikkelig luselønn

Ja. Det er det. 149,xx kr timen. Og 32kr timen i utgiftsdekning. 3 timer per uke.

Anonymkode: ca273...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, EvaLena skrev:

Spør arbeidsgiver om dette. Jeg trur helt sikkert det får fint å ta han med på båttur og andre ting.

Hvor mye tjener du som støttekontakt? Jeg vurdere å bli det selv, men har hørt det er skikkelig luselønn

Er rundt 170kr timen. Støttekontakt blir man ikke for å tjene penger, men for å gjøre noe samfunnsnyttig. Man kan også få dekket utlegg som kjøring og det mat når dere er ute. Men det er opp til hver enkelt kommune. Med tanke på at det som regler er få timer pr mnd denfår innvilget støttekontakt så får man jo ikke utbetaling i lønn som er mer enn for en pils på byen

Anonymkode: 4b359...84e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Det er det. 149,xx kr timen. Og 32kr timen i utgiftsdekning. 3 timer per uke.

Anonymkode: ca273...7e3

Blir ikke aktuelt for meg til den lønna, takk for svar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er rundt 170kr timen. Støttekontakt blir man ikke for å tjene penger, men for å gjøre noe samfunnsnyttig. Man kan også få dekket utlegg som kjøring og det mat når dere er ute. Men det er opp til hver enkelt kommune. Med tanke på at det som regler er få timer pr mnd denfår innvilget støttekontakt så får man jo ikke utbetaling i lønn som er mer enn for en pils på byen

Anonymkode: 4b359...84e

170 er jo grei nok pris, men ikke bra nok med tanke på å kjøre rundt med egen bil.

Helt greit hvis bruker har bil til disp når den må kjøres hit og dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, EvaLena skrev:

170 er jo grei nok pris, men ikke bra nok med tanke på å kjøre rundt med egen bil.

Helt greit hvis bruker har bil til disp når den må kjøres hit og dit.

Jeg vil tro at du får bensinpenger dekket :)

Anonymkode: c0494...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, EvaLena skrev:

170 er jo grei nok pris, men ikke bra nok med tanke på å kjøre rundt med egen bil.

Helt greit hvis bruker har bil til disp når den må kjøres hit og dit.

 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro at du får bensinpenger dekket :)

Anonymkode: c0494...0a7

Nei. Ikke i denne kommunen ihvertfall. Her er det som sagt rett under 150kr timen og kr 32 per time til utgifter. 3 timer hver uke.

Ingenting mer eller mindre.

Anonymkode: ca273...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet så er det slik at hvis brukeren din er samtykke kompetent og innforstått med at kjæresten din vil være der og vil antageligvis vite hvem brukeren er, og brukeren syntes at dette er greit, så er det lov. 

Taushetsplikt viker dersom pasienten/brukeren gir deg lov til å dele sensitiv informasjon.

 Men sjekk med sjefen din da bedriften du jobber for / kommunen vil kanskje ha egne interne regler når det gjelder noe sånt. 

Anonymkode: 565e1...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...