Gå til innhold

Må far stå opp med barn hos dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) Det er nettop det, jeg synes hun står opp på en god tid, og det går jo greit. Sover en gang i blant med henne på dagen også. Jeg har ikke behov for mer søvn, men det er en gang i mnd at jeg blir ekstra trøtt. 

Jeg ser ikke poenget heller å stå opp så seint, hadde vært hyggelig om han stod opp i 9 tiden så vi kunne vært sammen, men det kommer kanskje etterhvert:)

Anonymkode: 6d022...2ed

Skjønner ikke hvorfor noen av dere skal sove lenge når barnet sover så godt. Start heller helgemorgenene med en god familiefrokost, og kom dere ut på tur

Anonymkode: 589a7...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er oppe 05.30 i hverdager og er hjemme mellom 17 og 18. Jobber også på kveldene i perioder og også i helgene. Barnemor har hatt mest ansvar for barna når hun har vært i permisjon, og vedr. jobb har hun kortere dager enn meg. Men i helgene trør jeg selvsagt til og står mer enn gjerne opp med barna kl. 06 om det må til. Å sove ut er bare tull, blir bare trøtt på mandagen om jeg skal snu døgnet såpass mye om jeg skulle sove til kl. 11 i helgene. 

 

Anonymkode: e09f6...dee

Siden du omtaler henne som barnemor bor dere kanskje ikke sammen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvfølgelig. Det er da hans barn også! Vi tar hver vår dag i helgen. Selv om han er på jobb i ukedagene så står vi begge tidlig opp å trenger en dag for å hente oss inn igjen.  Heldigvis har jeg en mann som er enig i det. Begges søvn er like viktig. 

Anonymkode: b2da9...070

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, BearMama skrev:

Kan du endre dupp? Min på 3 sover fra 11-12. Perfekt at far står opp og er klar til å gå ut etter dupp.

På morgenen leker og koser vi og er på lekeplassen et par timer.

Endrer ikke dupp på fars premisser. 😛 Da får han slappe av i et par timer med kaffe og frokost før skjønnheten våkner:)

Anonymkode: 6d022...2ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor noen av dere skal sove lenge når barnet sover så godt. Start heller helgemorgenene med en god familiefrokost, og kom dere ut på tur

Anonymkode: 589a7...453

Det er jo egentlig det jeg ønsker. Men han sover såpass lenge hver gang han har mulighet. At jeg ber om en halvtime en gang i mnd går ikke akkurat utover familieplanlegging. Hadde vi fått til noe som helst hadde jeg droppa den halvtimen glatt ;)

Anonymkode: 6d022...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med andre ord betaler han på bolig, bil og alt annet av fellesutgifter som oppussing, rørlegger, strøm, kommunale avgifter etc? 

Da er jo hans til dere felles, selv om du betaler eget personlig forbruk. Så da synes jeg det er en grei fordeling sånn, hvis du får en morgen annenhver eller hver tredje helg, siden du også nyter godt av at han jobber mye :) 

Angående hvor lenge han sover så er vi mennesker forskjellige der. I min familie er vi alle slik at helgen skal brukes til avslapning. Jeg liker å stå opp tidlig med barna, mannen liker å sove lenge. Så han sover til rundt 10-11, og da går jeg og legger meg et par timer. Vi har aldri utflukter på formiddagen lørdag, noen ganger søndag, men er generelt ganske bedagelig anlagt begge to.

Jeg skjønner at det kanskje ikke passer deg, men da er jo problemet at mannen din tydeligvis mener noe annet. Kunne dere kommet frem til en løsning hvor han sov lenge lørdager (da er man jo mest sliten etter en ukes jobbing), og at søndag måtte han opp 9-10, slik at dere kan finne på noe da? 

Anonymkode: b5eb5...472

Ja, det var hans idé dette med økonomien "alt mitt er ditt", sier han. Så det skulle bare mangle at jeg tar meg av hjemmet og barn.. :)

Det forslaget du kommer med på slutten høres jo fornuftig ut, kanskje jeg skal lufte det for ham så har vi litt mer struktur.") Takk ! 

Anonymkode: 6d022...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det høres helt rart ut at far sover til 11 hver lørdag og søndag. Rart både at han tar for gitt at han skal sove hver helgeformiddag og rart at det må være så lenge. Kunne han ikke heller sovet til 9 eller evt 10? Han som jobber så mye burde jo være opptatt av å være sammen med barnet sitt også? Han står jo opp helt normalt tidlig på hverdager, ikke noe spesielt tidlig som skulle føre til søvnunderskudd.

Jeg syns heller ikke det er så relevant at han forsørger familien akkurat nå, og at han derfor burde få sove mest. Noen må jo passe barnet også, og jeg kan ikke se at ts sin "jobb" er noe mindre viktig bare fordi den ikke bringer inntekter. 

Jeg syns dere burde bytte på å sove ut, dvs en morgen hver, slik de fleste småbarnsfamilier gjør med mindre mor nattammer mye (da syns jeg mor burde kunne få begge helgemorgenene).

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Jeg syns det høres helt rart ut at far sover til 11 hver lørdag og søndag. Rart både at han tar for gitt at han skal sove hver helgeformiddag og rart at det må være så lenge. Kunne han ikke heller sovet til 9 eller evt 10? Han som jobber så mye burde jo være opptatt av å være sammen med barnet sitt også? Han står jo opp helt normalt tidlig på hverdager, ikke noe spesielt tidlig som skulle føre til søvnunderskudd.

Jeg syns heller ikke det er så relevant at han forsørger familien akkurat nå, og at han derfor burde få sove mest. Noen må jo passe barnet også, og jeg kan ikke se at ts sin "jobb" er noe mindre viktig bare fordi den ikke bringer inntekter. 

Jeg syns dere burde bytte på å sove ut, dvs en morgen hver, slik de fleste småbarnsfamilier gjør med mindre mor nattammer mye (da syns jeg mor burde kunne få begge helgemorgenene).

Hei, jeg er egentlig enig med deg når det kommer til søvn. Han har sagt at han trenger mye søvn, og jeg har aldri helt forstått det, for jeg klarer meg med 6-7 timer i døgnet. Kaffe ♡ 

Han mener tvertimot at min jobb ikke er viktig, det var hans ønske at jeg ble hjemme (min også, men føler meg veldig alene Om alt). Vi er litt tradisjonelle av oss. 

Det har vært fri bar her helt siden hun ble født, tror jeg ammer en eller to ganger om natten :) hun er 17 mnd nå og storkoser seg :)

Anonymkode: 6d022...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det spiller en rolle om hans ekstra jobbing medfører goder dere deler på? Dvs, nyter du godt av bedre økonomi, bedre hus, eller lignende som følge av at han tjener mer på å jobbe over 100%? Og har det vært en felles beslutning, at han skal jobbe og tjene så mye?

Hvis ja, så ville jeg gitt far flest av de helgedagene. Kanskje tatt en morgen annenhver helg hvor jeg ba om å få sove lenge. Og selvfølgelig skal han gi frokost og ta morgenstell da. 

Hvis nei, så må dere snakke om at han går ned i jobbmengde. Hvis du ikke nyter godt av at han jobber mye og kan bidra mindre på hjemmebane, hvorfor skal han da få tjene seg opp egen formue på din bekostning?

Anonymkode: b5eb5...472

Dette er så viktig!

Anonymkode: 6e538...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes han er egoistisk og at du er dor selvoppfordrende. Alle kan trenge å sove til de våknet av seg selv iblant. Selv im han jobber mye, så han kan han da stå opp tidlig iblant. Det et ikke slik at man tar igjen søvn. Han får stå opp tidlig på søndag og legge seg tidligere samme kveld. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det var hans idé dette med økonomien "alt mitt er ditt", sier han. Så det skulle bare mangle at jeg tar meg av hjemmet og barn.. :)

Det forslaget du kommer med på slutten høres jo fornuftig ut, kanskje jeg skal lufte det for ham så har vi litt mer struktur.") Takk ! 

Anonymkode: 6d022...2ed

Om han betaler på bolig, vær sikker på at du sitter igjen med noe om det mot formodning en dag skulle bli slutt. Det er en typisk kvinnefelle at mannen betaler på boligen mot at kvinnen tar seg av hjemmet og dermed ikke har en formell eierandel, og kvinnen sitter igjen med null og niks av verdi når det blir slutt. :)

Anonymkode: 6e538...a36

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om han betaler på bolig, vær sikker på at du sitter igjen med noe om det mot formodning en dag skulle bli slutt. Det er en typisk kvinnefelle at mannen betaler på boligen mot at kvinnen tar seg av hjemmet og dermed ikke har en formell eierandel, og kvinnen sitter igjen med null og niks av verdi når det blir slutt. :)

Anonymkode: 6e538...a36

Ja, vi har en slik avtale:) Har tenkt på det selv, at det er risikabelt i en slik situasjon, men når han insisterer og jeg er såpass greit rustet og oppegående nok til å greie meg fint, tror jeg det går bra:)

Anonymkode: 6d022...2ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, minister-mio skrev:

Siden du omtaler henne som barnemor bor dere kanskje ikke sammen?

Joda. To kvinner. 

Anonymkode: e09f6...dee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde ikke vært aktuelt at mannen her skulle sove bort helgene sånn. Da fikk han legge seg tidligere, både i hverdagen og i helgene for å få det til å gå opp. Her står vi opp likt i helgene, for å få mest mulig ut av dagene med ungene. Er det en spesiell grunn til at en av oss er ekstra trøtte, så går vi heller og legger oss en time etter frokost eller mens minstemann sover. Siden jeg har vært hjemme med minstemann i to år nå, så har jeg automatisk måtte justere min sovetid med hans. Så når han starter dagen 5.30, så kan ikke jeg sitte oppe til midnatt som før. Da må jeg i seng 22 for å få nok søvn. Og det samme forventer jeg av mannen her. At han justerer søvnen så det passer inn med familielivet de dagene han er hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste dette innlegget høyt for min mann. Han spurte: "hva for en mann er det?" Han reagerte mest på at mannen din ikke kan ta morgenstell eller å mate barnet. Her har du en fyr som virkelig trenger en realitetssjekk. Han har faktisk vært med å lage dette barnet, selv om han jobbet bør han være med og ta ansvar.

Mannen min jobber 5-6 ganger i uken og kommer sjelden hjem før kl 18. Han bruker helgene til å være med barnet vårt som han ellers går glipp av i ukedagene.  

Om han virkelig trenger de timene søvn får han heller legge seg igjen etter du har stått opp de få dagene det er snakk om. Det gjør vi her hjemme. 

Mannen i huset her bidrar på lik linje med meg på natt/morgen. Men i perioder hvor jeg ikke jobber tar han ca 1/3 av morningene. Bare et vårt er noen mnd eldre enn ditt men er mye våkent i perioder. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle sammen! 

Jeg skulle jo ønske at vi slapp å vente på ham i 4 timer om morgenen. Vil jo gjerne finne på ting sammen, det er jo så koselig. Han kan gjerne få helgene også, men kanskje stå opp litt tidligere. Står han opp kl 9, er jo det en fin tid hvis man legger seg kl 12.. 

Den ene gangen i mnd hvor jeg føler meg litt trøtt og tar meg friheten til å spørre om en ekstra halvtime, føler jeg fortsatt kan gjøre det, og han sier jo at det ikke er noe problem, men da går jo hele dagen bort på soving, for han tar et par timer etter at jeg har stått opp.. 

Nei, jeg får bare hang in there, kanskje spørre om han vil stå opp tidligere noen ganger. Ni halv ti er jo en fin tid.. så kan man planlegge litt moro aktiviteter også.:) Da vinner vi alle litt på det ^^

Barnet har lur mellom halv tolv og halv to, så da får man nesten ikke kommet i gang med dagen sammen før to tiden.. 

 

Anonymkode: 6d022...2ed

Jeg tror det er noe skikkelig galt med kommunikasjonen mellom dere! Hvorfor må du lage tråd på kg?? Snakk med mannen din!! Du virker utrolig usikker på deg selv!

Anonymkode: 4a6ba...aa1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må far stå opp med barn hos dere når han har fri?

Mannen min jobber mye (mer enn 100% og opp klokka 0630) og pleier å sove ut i helgene. Gjerne til 1100. Barnet står opp mellom 0700 og 0800 hver dag (jeg er hjemme med henne). Har hendt et par ganger at jeg har fått muligheten til å sove en time ekstra, men da tar han verken morgenstell eller gir frokost (hun vil sjeldent ha, men jeg mener hun skal få fordet pga rutiner). 

Er dette rettferdig? Jeg har ingenting imot å stå opp med henne, men jeg er noen ganger veldig trøtt og trenger en liten halvtime. Mannen sier at det ikke er noe problem å stå opp, men da må han ha muligheten til å gå å legge seg igjen etter jeg har sovet. Jeg skulle ønske jeg bare en gang i blant kunne få den luren gratis isteden for at alt blir sett på vent..hun er halvannet år, og slett ikke vanskelig å stå opp med :)

Føler jeg ikke kan si noe siden han jobber og er ofte ikke hjemme før 1830.. 

Anonymkode: 6d022...2ed

Kan du ikke bare legge deg tidligere på kvelden da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han jobber så mye kun for at du skal kunne gå hjemme med barnet så syns jeg du skal unne han å faktisk få ladet opp i helgene. 

Hvis dere legger planer så regner jeg med at han står opp. 

Anonymkode: e293f...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært hundre prosent uaktuelt at min mann sov til 11 i helgene, og han er ikke engang faren til barnet mitt. Men han har valgt å bli en del av familien og kan dermed ikke sove bort dagene som om han var singel ungkar lenger. Heldigvis har jeg aldri trengt å si det til ham, for det har han skjønt helt av seg selv. 

Anonymkode: daa49...d42

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi har en slik avtale:) Har tenkt på det selv, at det er risikabelt i en slik situasjon, men når han insisterer og jeg er såpass greit rustet og oppegående nok til å greie meg fint, tror jeg det går bra:)

Anonymkode: 6d022...2ed

Så du sier, i forkant av en evt skilsmisse, at det er greit at du ikke får noe igjen for disse årene? 

Eller misforsto jeg nå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...