Gå til innhold

Sjefen endret kontrakten og signerte det for meg


Anbefalte innlegg

Jeg har vært her i Norge 2 år nå. Jeg tok norskprøven etter 9måneder og fikk B1. Jeg ønsket meg å studere på universitet å bli ferdig med utdannelsen min men dessvere kunne ikke gjøre det på grunn av språket. Etter 1 år fikk jeg jobb som ryddehjelp og etterhvert var en lærling. Jeg har vært der 11måneder. 

Jeg fikk en tilby, ny jobb. Jeg sluttet som lærling og begynte der. De var sjefen til søstra mi og. Da trodde jeg at de var hyggelige ektepar. Men etter butikken åpnet var de vanskelige å jobbe med. Søstra mi som har jobbet 1år med dem har sluttet.

Kona til sjefen, masse så mye til henne selv om hun spiser. Sjefen ber henne å løpe i kasse selv om hun spiser. Etter den har de flyttet henne å jobbe om kvelden. Hun jobber til kl.23 men de vil ikke la henne gå kl.23 fordi hun må rydde og fikse og siste bussen er kl.23.07. De vet det. Og vil ikke la henne fikse alt før timen. I tillegg har det aldri betalt henne skatt fra den andre butikken hun jobbet først. 

Etter den sa de at de er fornøyde med meg. At jeg må være der. Det var vanskelig. Jeg ønsket meg å slutte men jeg kan ikke komme tilbake som lærling. Da måtte jeg fortsette. Kona hans begynte å snakke høyt, masse så mye, skrike mot meg. Hver dag var jeg nervøs å komme på jobb fordi de bare ønsker meg å slutte, å ha det vanskelig for meg, og liste alt som jeg har gjørt galt. Jeg har fant ut at sjefen endret kontrakten min; prosent stilling, og signerte det selv. Jeg vet ikke om det. Han bare sa når jeg spiste at jeg vil ikke ha fastlønn fordi det var underbetalt. Og jeg vil jobbe 5timer hver dag. Jeg vet ikke at han endret prosent stilling, og falske kontrakten.

 

Det var altfor mye for meg. Jeg gikk til fastlegen min som kollegaen min har anbefalt. Der fikk jeg sykmelding. Siden søstra mi sluttet, pappa jobbet alene, mamma kan ikke jobbe enda. Jeg må tilbake. Jeg må dra der selv om jeg liker ikke. Jeg provd å søke jobb når jeg var sykmeldt. Sendte CV rundt. Men uheldig. Da kom jeg tilbake i dag, og han ønsker meg å signere. Jeg hater meg selv. At jeg må gjøre det. Jeg hater så mye at jeg må være avhengig av dem for å ha jobb. Jeg hater meg selv at jeg må signere en ny kontrakt med dem som er ikke ærlige. Jeg kan gi opp alt for foreldrene mine men det var så vanskelig og vondt.

VIL DERE LA SJEFENE DERES Å SIGNERE FOR DERE? Å ENDRE KONTRAKTEN UTEN Å FORTELLE DERE?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, tipper denne blir lagt over i forbruker/jus katetgorien :) 

Nei, å forfalske en kontrakt er så klart ulovlig. Dette er ikke i henhold til Norsk lov. 

Dette høres ut som en svært lite hyggelig arbeidplass som du ikke bør være på. Du skal ikke ikke føle deg tvunget til å skrive under en ny kontrakt. Hvis dette er ryddehjelp så finnes det mange jobber for deg. Oppsøk en jobb personlig og si du er interessert til å jobbe der 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei bonusmammaen,

    TUSEN TAKK FOR SVARET!!!

Med kategorien kan jeg ikke finne ut hvordan å endre. Det var også vanskelig for meg å finne kategorien i starten da er takknemlig for tippen din!

Ja. Jeg gikk på politiet og de sa at siden de var ok med meg å jobbe 5timer enn 8timer, og fra 100% til 80% prosentstilling. Det betyr at innholdet var greit med meg. Bare signaturen var problemen. Og sjefen tilbyr meg å signere en ny kontrakt da er det best å bare gjøre det. Da er det best å si at de må betale utbetalt lønn fra siste måned. Da er det best for meg så jeg kan fortsette å jobbe der.

Jeg har aldri lyst til å gå tilbake der men jeg kan ikke finne en ny jobb, jeg kan ikke hjelpe foreldrene mine hvis jeg slutter. Det var en jobb på en ny butikk, jeg jobbet en butikkmedarbeider der. Jeg personlig søkte jobb på Service Partner 1 som renholder men jeg har ikke førerkort også, personlig søkte der i Subway, Extra Coop, Bunnpris, nesten alle jobber. Noen ganger jeg vasker husene til naboen min men det er bare få ganger og. 

Jeg har sagt til sjefen min at han har allerede signerte kontrakten min, innholdet er ok og da blir det nok. Men jeg tror at han var veldig redd også. 

Politi har sagt at de kan også bare betale for den og det blir vanskeligere for meg å komme tilbake på jobb da. 

Jeg bare føler nå at jeg har ingen frihet fra følelsen min for å være ansvarlig til foreldrene mine og for å få jus. Istedenfor at jeg gå videre, må jeg være avhengig av dem å gi meg jobb, må jeg la dem betale lønn enn å bekjempe mine rettigheter.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, [email protected] skrev:

Hei bonusmammaen,

    TUSEN TAKK FOR SVARET!!!

Med kategorien kan jeg ikke finne ut hvordan å endre. Det var også vanskelig for meg å finne kategorien i starten da er takknemlig for tippen din!

Ja. Jeg gikk på politiet og de sa at siden de var ok med meg å jobbe 5timer enn 8timer, og fra 100% til 80% prosentstilling. Det betyr at innholdet var greit med meg. Bare signaturen var problemen. Og sjefen tilbyr meg å signere en ny kontrakt da er det best å bare gjøre det. Da er det best å si at de må betale utbetalt lønn fra siste måned. Da er det best for meg så jeg kan fortsette å jobbe der.

Jeg har aldri lyst til å gå tilbake der men jeg kan ikke finne en ny jobb, jeg kan ikke hjelpe foreldrene mine hvis jeg slutter. Det var en jobb på en ny butikk, jeg jobbet en butikkmedarbeider der. Jeg personlig søkte jobb på Service Partner 1 som renholder men jeg har ikke førerkort også, personlig søkte der i Subway, Extra Coop, Bunnpris, nesten alle jobber. Noen ganger jeg vasker husene til naboen min men det er bare få ganger og. 

Jeg har sagt til sjefen min at han har allerede signerte kontrakten min, innholdet er ok og da blir det nok. Men jeg tror at han var veldig redd også. 

Politi har sagt at de kan også bare betale for den og det blir vanskeligere for meg å komme tilbake på jobb da. 

Jeg bare føler nå at jeg har ingen frihet fra følelsen min for å være ansvarlig til foreldrene mine og for å få jus. Istedenfor at jeg gå videre, må jeg være avhengig av dem å gi meg jobb, må jeg la dem betale lønn enn å bekjempe mine rettigheter.

 

Har du allerede skrevet under ny kontrakt? Dette blir vanskelige arbeidsforhold for deg. Ta ut en sykemelding hvis du allerede har gjort dette så oppsøker du andre steder. Å bli skreket til på jobb er IKKE akseptabelt, heller ikke at de skriver under med din underskrift. Det de har lov til er å prøve å endre en kontrakt å få deg til å signere så klart. Det er ikke mot loven, men du skal ikke skrive under på noe du ikke er enig i.

Du er ikke ansvarlig for å jobbe for at dine foreldre skal ha det bedre økonomisk. Har de ingen inntekt? I Norge så er vi svært godt matet opp fra NAV og det blir dessverre misbrukt en del. 

Jeg synes det høres ut som du blir utnyttet fra flere hold her. Du kan forresten få gratis fri rettshjelp hvis du tjener under en viss sum og gratis råd ang. det juridiske her https://jurk.no/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Bonusmammaen said:

Har du allerede skrevet under ny kontrakt? Dette blir vanskelige arbeidsforhold for deg. Ta ut en sykemelding hvis du allerede har gjort dette så oppsøker du andre steder. Å bli skreket til på jobb er IKKE akseptabelt, heller ikke at de skriver under med din underskrift. Det de har lov til er å prøve å endre en kontrakt å få deg til å signere så klart. Det er ikke mot loven, men du skal ikke skrive under på noe du ikke er enig i.

Du er ikke ansvarlig for å jobbe for at dine foreldre skal ha det bedre økonomisk. Har de ingen inntekt? I Norge så er vi svært godt matet opp fra NAV og det blir dessverre misbrukt en del. 

Jeg synes det høres ut som du blir utnyttet fra flere hold her. Du kan forresten få gratis fri rettshjelp hvis du tjener under en viss sum og gratis råd ang. det juridiske her https://jurk.no/

Hei. Tusen takk for svaret!

 

Ja. Det har jeg gjørt 2 dager siden. Jeg har signert en ny kontrakt med ham. Jeg sa at det var ikke nødvendig. Men han sa må signere. Jeg ønsket meg å ikke komme tilbake der fordi jeg vet at han vil spørre meg å signere en kontrakt.

Politiet har også sagt til meg at det er den beste å gjøre det for meg å fortsette å jobbe, for arbeidsgiver og for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...