Gå til innhold

Hva er greia med dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fordi jeg rett og slett ikke gidder. Har aldri ønsket meg unger eller funnet det søtt med typiske baby-ting. Kan ikke se en eneste fordel med å få barn. Stress, søvnmangel, null alenetid, all ekstra husarbeid, organiseringen som må til bare for å ta en tur ut på butikken med barna på slep, pengesluket, bråket, skriking, hylig og trass, jobben med å oppdra disse til å bli oppegående mennesker.. Når jeg ser venninner som har fått både 1, 2 og 3 barn og hvordan livene og hverdagene deres er blir jeg rett og slett litt trist på deres vegne, og utrolig glad på for at jeg ikke har noe med det å gjøre. 

Jeg driter i om jeg blir alene når jeg blir gammel. Jeg elsker å være alene - som også er en grunn til at jeg ikke vil ha unger rundt meg. 

Anonymkode: 91787...4ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke alle gamle demente. Uansett, likevel klarer de med annen etnisk bakgrunn som har kommet til Norge å opprettholde sitt ansvar for de eldre, på tross av at de også jobber og har egne barn osv osv. Men ja, sånn er det når familie blir mindre og mindre viktig.

Anonymkode: 692db...a13

Tviler på at du kommer til å ta deg av en av de gamle. Hva skal du gjøre da? Slutte jobben eller hva? Hvorfor tror du gamle som er friske nok til å klare seg selv er interessert i å bo sammen med en haug av folk i en liten leilighet? De har da lyst til å leve som de selv vil til det ikke går lengre. Og det er jo nettopp når det ikke går lengre at man da er avhengig av en hjemmeværende i familien for at dette skal gå rundt. Det fleste er jo i jobb idag.

Du presser jo bare meningen din gjennom noen rosa briller her. Slik vi lever idag vil få av oss klare å ta vare på de eldre den dagen de trenger pleie.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke galt å ønske seg et så godt liv som mulig men man er veldig naiv hvis man tror at Norge skal rulle og gå akkurat som før når det knapt fødes barn. Skattebetalere og velferd henger nøye sammen, uten folk som betaler skatt tar det ikke lang tid før kassa er tom. Det er bare det jeg sier. Det blir ikke så bra som dere håper hvis ingen lenger vil ha barn. Hvis det skal gå rundt må vi ta inn enormt mange flere lønnsomme innvandrere som som jobber for oss, og vi ser jo hvor lett de har vært å finne. Det er jo bare de fattige og uutdannede som vil inn. Vi kan jo evt innføre en ekstremt høy straffeskatt for de som ikke orker å få barn.

Anonymkode: e7e48...143

Jeg tror både velferdssamfunnet og samfunnet som helhet rakner i full fart samme faen hva vi gjør. Noe som også er en grunn til å ikke få barn, forresten.

Så det du vil ha er et samfunn der bare fattige og middelklassens kvinner får barn, fordi de rike har råd til å kjøpe seg ut av elendigheten? Hva slags velferdssamfunn tror du vi får da? Og menn slipper å forholde seg til noen "straffeskatt" regner jeg med, siden de ikke kan føde barn uansett? Eller kanskje du vil ha et slikt system som i "The handmaids tale", der kvinner fysisk skal tvinges til å føde barn?

Anonymkode: 06fcf...c0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg rett og slett ikke gidder. Har aldri ønsket meg unger eller funnet det søtt med typiske baby-ting. Kan ikke se en eneste fordel med å få barn. Stress, søvnmangel, null alenetid, all ekstra husarbeid, organiseringen som må til bare for å ta en tur ut på butikken med barna på slep, pengesluket, bråket, skriking, hylig og trass, jobben med å oppdra disse til å bli oppegående mennesker.. Når jeg ser venninner som har fått både 1, 2 og 3 barn og hvordan livene og hverdagene deres er blir jeg rett og slett litt trist på deres vegne, og utrolig glad på for at jeg ikke har noe med det å gjøre. 

Jeg driter i om jeg blir alene når jeg blir gammel. Jeg elsker å være alene - som også er en grunn til at jeg ikke vil ha unger rundt meg. 

Anonymkode: 91787...4ce

Jeg føler en slags eufori av hvor godt jeg faktisk har det når jeg ser hvordan kvinnelige venner sliter med både ett og to barn, og livet de lever er så utrolig fjernt fra det livet jeg anser som et godt liv. Barnehage, barselsgrupper, null kontroll over sin egen kropp, null søvn, elendig mann/parforhold, krangling, gråting, skriking, bæsj, roting, søling, legebesøk og operasjoner, stress, konstante sykdommer fra barnehagen, ingen egentid, INGEN frihet ++. Altså, hvem vil ha det slik? Menn slipper unna mye av dette da, både på grunn av biologi og sosiale konvensjoner. Hadde jeg vært mann kunne jeg vurdert å få barn.

Jeg føler barn er noe man får når man er dritlei av og helt ferdig med å leve sitt eget liv, og er desperat etter en skikkelig utfordring. Men om/når man kommer dit er man ofte for gammel.

Anonymkode: 06fcf...c0d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det egoistisk å ikke ville ha barn? Hvem går det utover når noen velger å ikke få barn?

Anonymkode: 06fcf...c0d

Det går ikke utover noen. Ønsker ikke å fornærme noen, men hvis en person velger og ikke få barn av den grunn at man mister sin frihet og ikke lenger kan gjøre alt man vil, så betyr jo dette at det er en person som stort sett for det meste er opptatt av seg og sitt og sine egne behov. Det er jo helt greit, da det å få barn er helt valgfritt. Skulle bare frem til hvorfor det kan oppfattes som egoistisk av andre.

Anonymkode: 83905...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg rett og slett ikke gidder. Har aldri ønsket meg unger eller funnet det søtt med typiske baby-ting. Kan ikke se en eneste fordel med å få barn. Stress, søvnmangel, null alenetid, all ekstra husarbeid, organiseringen som må til bare for å ta en tur ut på butikken med barna på slep, pengesluket, bråket, skriking, hylig og trass, jobben med å oppdra disse til å bli oppegående mennesker.. Når jeg ser venninner som har fått både 1, 2 og 3 barn og hvordan livene og hverdagene deres er blir jeg rett og slett litt trist på deres vegne, og utrolig glad på for at jeg ikke har noe med det å gjøre. 

Jeg driter i om jeg blir alene når jeg blir gammel. Jeg elsker å være alene - som også er en grunn til at jeg ikke vil ha unger rundt meg. 

Anonymkode: 91787...4ce

Ja, det kan være et slit, men det veies opp av hvor glad man faktisk blir i barna sine og alle de hyggelige stundene som også er.

Etter jeg fikk barn var det mye som forandret seg. Begynte å se og tenke annerledes på livet, og setter mye mer pris på små ting i livet som før ikke betydde noe. 

Anonymkode: 83905...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går ikke utover noen. Ønsker ikke å fornærme noen, men hvis en person velger og ikke få barn av den grunn at man mister sin frihet og ikke lenger kan gjøre alt man vil, så betyr jo dette at det er en person som stort sett for det meste er opptatt av seg og sitt og sine egne behov. Det er jo helt greit, da det å få barn er helt valgfritt. Skulle bare frem til hvorfor det kan oppfattes som egoistisk av andre.

Anonymkode: 83905...04e

Jeg hadde forstått bruken av egoisme-begrepet om det hadde stått barnesjeler i kø for å bli født, men det gjør det ikke. Så jeg ser ikke helt hvorfor det er mer egoistisk å velge bort barn enn det er å velge bort å for eksempel drive en giraff-farm. "Har du ikke lyst til å dedikere livet ditt til å ale opp giraffer, men heller bruke livet på andre ting? Så egoistisk du er!"

Anonymkode: 06fcf...c0d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går ikke utover noen. Ønsker ikke å fornærme noen, men hvis en person velger og ikke få barn av den grunn at man mister sin frihet og ikke lenger kan gjøre alt man vil, så betyr jo dette at det er en person som stort sett for det meste er opptatt av seg og sitt og sine egne behov. Det er jo helt greit, da det å få barn er helt valgfritt. Skulle bare frem til hvorfor det kan oppfattes som egoistisk av andre.

Anonymkode: 83905...04e

Hvorfor skal en bry seg om hva andre mener? Å få barn kan også oppfattes som egoistisk av andre. Hvordan forholdet du deg til det? 

Dersom en kvinne eller mann ikke ønsker å få barn skal de heller ikke få barn for å glede andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde forstått bruken av egoisme-begrepet om det hadde stått barnesjeler i kø for å bli født, men det gjør det ikke. Så jeg ser ikke helt hvorfor det er mer egoistisk å velge bort barn enn det er å velge bort å for eksempel drive en giraff-farm. "Har du ikke lyst til å dedikere livet ditt til å ale opp giraffer, men heller bruke livet på andre ting? Så egoistisk du er!"

Anonymkode: 06fcf...c0d

En person som er av den oppfatning at livet kun går ut på å pleie seg og sitt og egne behov, ser jeg på som et selvsentrert menneske. Og det uavhengig av valget om å få barn.

Anonymkode: 83905...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Hvorfor skal en bry seg om hva andre mener? Å få barn kan også oppfattes som egoistisk av andre. Hvordan forholdet du deg til det? 

Dersom en kvinne eller mann ikke ønsker å få barn skal de heller ikke få barn for å glede andre.

Ja, hvis selvsentrerte mennesker som er så opptatt av egne behov skulle få barn så ville det vært enda mer egoistisk, det er jeg helt enig i. Så det er et klokt valg å la være.

Å bry seg om hva andre mener kommer man ikke unna. Da hadde du heller ikke brydd deg om hva jeg mener. Og mener ikke at man skal få barn kun for å glede andre, men at mennesker som prioriterer seg og sitt og egne behov stort sett er ganske selvsentrerte. Det ble spurt om hvorfor personer som velger bort barn blir sett på som egoistiske, og da svarte da på hva som kan være en grunn til det.

Anonymkode: 83905...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvis selvsentrerte mennesker som er så opptatt av egne behov skulle få barn så ville det vært enda mer egoistisk, det er jeg helt enig i. Så det er et klokt valg å la være.

Å bry seg om hva andre mener kommer man ikke unna. Da hadde du heller ikke brydd deg om hva jeg mener. Og mener ikke at man skal få barn kun for å glede andre, men at mennesker som prioriterer seg og sitt og egne behov stort sett er ganske selvsentrerte. Det ble spurt om hvorfor personer som velger bort barn blir sett på som egoistiske, og da svarte da på hva som kan være en grunn til det.

Anonymkode: 83905...04e

Enkelte mennesker ønsker rett og slett ikke barn. De trenger ikke å være selvsentrerte for det. Å få barn er like egoistisk som å ikke få barn. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne hatt barn, men jeg har aldri vært populær blant damer, så da er det ikke så lett.

Anonymkode: 3da2e...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Enkelte mennesker ønsker rett og slett ikke barn. De trenger ikke å være selvsentrerte for det. Å få barn er like egoistisk som å ikke få barn. 

 

Nei, det kommer jo selvsagt an på grunnen til at man ikke ønsker barn. Men jeg tenkte mer på flere av årsakene som er nevnt her, at man ikke gidder, det går utover egentid, mister frihet til å gjøre som man vil osv, osv. Dette er jo helt normalt å føle i ung alder, men hvis det vedvarer, synes jeg det vitner om mennesker som generelt har en litt egoistisk livsstil.

Du har jo også de som ikke ønsker barn på grunn av traumer fra egen barndom og de som er redd de ikke klarer å gi barnet det det trenger fordi de føler at de ikke har noe på plass her i livet, eller rett og slett fordi de ikke er så glad i barn, for å ta noen eksempler. Og da synes jeg det stiller seg annerledes.

Bortsett fra det, så må folk selvfølgelig få velge det de vil uansett årsak, er ikke det det handler om. Men at folk har meninger om det, det kommer vi ikke unna når det gjelder det å føre menneskeheten videre. Instinktet for å formere seg står jo egentlig sterkt i alle mennesker og resten av alle levende arter her på jorda 😊

Anonymkode: 83905...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg rett og slett ikke gidder. Har aldri ønsket meg unger eller funnet det søtt med typiske baby-ting. Kan ikke se en eneste fordel med å få barn. Stress, søvnmangel, null alenetid, all ekstra husarbeid, organiseringen som må til bare for å ta en tur ut på butikken med barna på slep, pengesluket, bråket, skriking, hylig og trass, jobben med å oppdra disse til å bli oppegående mennesker.. Når jeg ser venninner som har fått både 1, 2 og 3 barn og hvordan livene og hverdagene deres er blir jeg rett og slett litt trist på deres vegne, og utrolig glad på for at jeg ikke har noe med det å gjøre. 

Jeg driter i om jeg blir alene når jeg blir gammel. Jeg elsker å være alene - som også er en grunn til at jeg ikke vil ha unger rundt meg. 

Anonymkode: 91787...4ce

Hvis du skulle komme ut for en ulykke eller bli syk og pleietrengende, hvordan skulle du takle det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 30+ og jeg har ikke barn. Jeg vil heller ikke ha barn. Grunnen er at jeg er bipolar, av og til er jeg OK, men det er tider hvor jeg svinger veldig. På det verste er jeg innlagt. Dette er ikke noe ett barn skal vokse opp med. Og jeg er livredd for å få ett barn med samme lidelse. Jeg ville ikke kunne klare å ta vare på det, og jeg vil ikke at en annen person skal ha dette på grunn av meg. 

Anonymkode: 50fd4...b9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det kommer jo selvsagt an på grunnen til at man ikke ønsker barn. Men jeg tenkte mer på flere av årsakene som er nevnt her, at man ikke gidder, det går utover egentid, mister frihet til å gjøre som man vil osv, osv. Dette er jo helt normalt å føle i ung alder, men hvis det vedvarer, synes jeg det vitner om mennesker som generelt har en litt egoistisk livsstil.

Du har jo også de som ikke ønsker barn på grunn av traumer fra egen barndom og de som er redd de ikke klarer å gi barnet det det trenger fordi de føler at de ikke har noe på plass her i livet, eller rett og slett fordi de ikke er så glad i barn, for å ta noen eksempler. Og da synes jeg det stiller seg annerledes.

Bortsett fra det, så må folk selvfølgelig få velge det de vil uansett årsak, er ikke det det handler om. Men at folk har meninger om det, det kommer vi ikke unna når det gjelder det å føre menneskeheten videre. Instinktet for å formere seg står jo egentlig sterkt i alle mennesker og resten av alle levende arter her på jorda 😊

Anonymkode: 83905...04e

Frivillige barnløse ønsker ikke barn da de gjerne ikke liker å omgås barn. Det er en ærlig sak å si at en liker friheten som frivillig barnløs. Det handler ikke om egoisme overhodet. 

Jeg synes at enkelte burde passe sine egne saker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...