Gå til innhold

Hva er greia med dere?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må være opp til hver enkelt å bestemme om de vil ha barn eller ikke. 

Apropo det å bli gammel. Min svigermor fikk ett slag og ble lammet i den ene siden samt at hun kun har 25% syn. Hun fikk to måneder på sykehjem og så var det rett hjem i egen bolig. Ingen problem. Hun skulle få alarm og tilsyn ti ganger i døgnet. Takk og lov at vi er flere barn og svigerbarn til å dele på dette. Kveldsmaten serveres kl 17 (mot 20 som avtalt). Hun får ikke hjelp til å spise, maten varmes i mikro og settes på bordet og så går de. Hun ser ikke mer enn 25% av tallerkenen ergo spiser hun ikke all maten. Glass med drikke, bestikk, tallerkner, telefon, briller,-alt ramler på gulvet. Tenk det griset som blir og hjemmesykepleien plukker ikke opp og tørker heller ikke sølet. Hvis ikke vi hadde fulgt opp hadde alt ligget i tre uker, det vaskes hver tredje uke. Hun satt i seks uker uten å dusje!!!! I over 30 varmegrader inne!!! Vi bytter lyspærer for ellers sitter hun i mørket, vi slår av og på TV og radio ellers sitter hun i stillhet hele døgnet. Dette er dagens tilbud til gamle svært hjelpetrengende og verre skal det bli med årene sier politikerene. 

Anonymkode: 00ae7...587

Hvorfor ikke flytte en så syk og gammel dame inn til en av dere? Se på andre kulturer. Der behandler de sine eldre med verdighet og kjærlighet. De lemper ikke ansvaret over på politikere og hjemmesykepleie.

Anonymkode: 692db...a13

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ts har rett: Det fødes færre barn enn tidligere. Hvorfor er et interessant spørsmål. På individnivå tror jeg det mye handler om at folk ikke forstår den dype, eksistensielle ensomheten som kan oppstå når livet ikke lenger er fylt av utallige gjøremål og helsa er på topp. Det er vanskelig å forestille seg et liv man ikke har erfart. Om en hadde forstått dette litt bedre, tror jeg mange ville valgt om igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet på sykehjem og det er sørgelig mange eldre som aldri får besøk av familie. Enkelte får knapt nok et kort til jul. Kan ikke tenke meg noe jævligere enn å være gammel og mutters alene til tross for at jeg har familie. Vite at "der ute" så er barna og barnebarna og de lever livet og er sammen og lager minner, uten meg. De feirer bursdagene sine og tar imot gavene jeg gir dem, og jeg får en kjapp telefonsamtale tilbake som takk. Det må være så grusomt. Jeg vet det er grusomt, har sett det mange ganger. 

Anonymkode: 64fb4...3ae

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så mange som synes det er egoistisk å ikke få barn, i en allerede overbefolket verden?

Anonymkode: 816c5...abd

Dette. Folk får barn fordi de HAR LYST på, hvor egoistisk er ikke DET? Og argumentet om «besøk på gamlehjemmet» er direkte kvalmende. Seriøst, setter man barn til verden for å slippe å være ensom når man er gammel? Egoistisk, sa du?

Anonymkode: 83d79...0aa

• Liker 14
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Folk får barn fordi de HAR LYST på, hvor egoistisk er ikke DET? Og argumentet om «besøk på gamlehjemmet» er direkte kvalmende. Seriøst, setter man barn til verden for å slippe å være ensom når man er gammel? Egoistisk, sa du?

Anonymkode: 83d79...0aa

Det blir helt feile premisser å få barn. At de ikke ser det selv.

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, Jordbæra skrev:

Har ikke sagt for eller i mot verken ene eller andre veien jeg. Jeg trives godt i eget selskap, men jeg har likevel barn. Håper mine vil bruke tid på meg selv om jeg blir gammel. Man vet aldri. 

Som sagt, mindre vondt å være ensom når man har valgt det selv. Kjenner til ei dame på 80 som er deprimert fordi to barn og 3 oldebarn aldri kommer på besøk. Ennå vondere (vil jeg tro) når man egentlig har noen.

Hva med barnebarna? Lever de ikke lenger?

• Liker 1
Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke flytte en så syk og gammel dame inn til en av dere? Se på andre kulturer. Der behandler de sine eldre med verdighet og kjærlighet. De lemper ikke ansvaret over på politikere og hjemmesykepleie.

Dette er bla det vi betaler skatt for. Det er ingen som lemper damen over på noen. For et merkelig utsagn.

Det er ikke alle som har mulighet til å ha en pleiepasient boende hos seg 24/7 da de er på jobb og har gjerne egne barn som skal følges opp.

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 3
Skrevet

Ønsker bare å skyte inn at det er en mulighet å få besøksvenn igjennom frivillighetssentralen :) 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Dette er bla det vi betaler skatt for. Det er ingen som lemper damen over på noen. For et merkelig utsagn.

Det er ikke alle som har mulighet til å ha en pleiepasient boende hos seg 24/7 da de er på jobb og har gjerne egne barn som skal følges opp.

Betaler skatt for, sånn at gamle kan lempes på gamlehjem ja. Ok. Rart at så mange andre kulturer klarer å ta vare på de hjemme, med hjelp av hjemmesykepleien ved behov. Det er familiens ansvar ikke politikernes.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Betaler skatt for, sånn at gamle kan lempes på gamlehjem ja. Ok. Rart at så mange andre kulturer klarer å ta vare på de hjemme, med hjelp av hjemmesykepleien ved behov. Det er familiens ansvar ikke politikernes.

Ja, vi betaler skatt slik at eldre skal få en verdig alderdom. Du kan henvende deg til politikerne og spørre hvorfor de gir faen i å ha en god eldreomsorg.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo ikke en anelse om hva du snakker om. Det er ikke omsorg å la en dement (for mange er det) person sulle alene i tolv timer hver dag. Stor er faren for brann, at de faller og ikke klarer å gjøre rede for seg. Og bare glem at de skjønner at de skal spise eller drikke.

De fleste må jobbe idag; hva foreslår du egentlig?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Denne går ut til alle norske 30-35 åringer som sier at de ikke tror de vil ha barn, deriblant venner av meg og. Hvem skal besøke dere på gamlehjemmet? Hvem skal komme i familiemiddager og bursdager? Hvor er det blitt av flokk-mentaliteten, den som faktisk er essensiell for oss mennesker?

De jeg kjenner som ikke vil ha barn eller ikke kan få barn, er de som sliter med noe psykisk, eller er veldig fokuserte på jobb, eller har lave lønninger, men aller flest av disse er det noe psykisk. 

Jeg har barn, og jeg begynte å slite psykisk selv av å ha barn. Det er så mye stress. Pga et traume så fikk jeg angst pga stresset, og barnet mitt er særs vanskelig å styre og irettesette. Det er kamper om alt. Jeg er så sliten, mannen likeså. Jeg ser at mannen er stressa og at han blir en dårligere versjon av seg selv, i likhet med meg. Karrieren min går i dass og jeg blir sannsynligvis minstepensjonist. Vi får lite hjelp av besteforeldre som også synes at det er slitsomt med vårt barn.

Jeg vil ikke ha flere barn, og selv om jeg elsker mitt barn så inderlig høyt, og selv om han har hele mitt hjerte så forstår jeg veldig godt mine venner som ikke vil ha barn. 

Når man blir gammel, så har man jo venner rundt seg. Man kjenner folk man bor hos når man bor på gamlehjem, og de har nok mye selskap i hverandre der. Kansje i større grad enn av sine barn som sjeldent besøker. Min bursdag har jeg slutta å feire i en alder av 31. 

Anonymkode: 02c81...20d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den gangen det var vanlig med storfamilier i Norge, så tok de eldre som ikke kunne jobbe lengre av seg de yngre barna. I dag er det ikke sånn fordi i dag har vi i Norge pensjonskasser o.l., i andre kulturer så er barna pensjonsforsikringer til de eldre.

Vi betaler ikke skatt for at de gamle kan lempes på gamlehjem, mange eldre greier ség jo fint uten å bo der. Mange eldre elsker å bo der. 

Å få mange barn er ikke ensbetydende med at de vil stille opp på bursdager, besøke eldre hverken hjemme eller gamlehjemmet. 

Anonymkode: e6a51...4c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jævla mas om dette barn eller ikke barn for tiden. Hva med å holde kjeft om det og la hver enkelt få gjøre det en vil, uten å mase om det??

Anonymkode: 73c4f...89b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Man kan da ikke få barn bare fordi noen skal pleie en på pleiehjemmet. Hva med de 40 årene i mellom der?!

Verden er overbefolket, det er så mye elendigheter og for egen del har jeg bare ikke lyst på.

Jeg liker ikke barn. De bæsjer, tisser, promper, raper, gulper, spyr, griner, hyler, skriker, hører ikke etter, løper, stresser, styrer, må overvåkes 24/7, alt tar jævlig lang tid, stress å dra på ferie, de blir syke, jeg er syk selv (kronisk). I tillegg kan de bli mobbet, voldtatt, få spiseforstyrrelser, bli ekle mennesker, bli drept, bli alvorlige syke, være handicappet, man kan få tvillinger uten å ville ha to.

Jeg vil sove når det passer meg, se tv når det passer meg, dra på kino når det passer meg og være syk enten på sofaen eller sykehuset uten å ha dårlig samvittighet eller bli beskyldt for å ødelegge mitt barns liv.

Anonymkode: 7e8c3...e12

• Liker 8
Gjest BearMama
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har jobbet på sykehjem og det er sørgelig mange eldre som aldri får besøk av familie. Enkelte får knapt nok et kort til jul. Kan ikke tenke meg noe jævligere enn å være gammel og mutters alene til tross for at jeg har familie. Vite at "der ute" så er barna og barnebarna og de lever livet og er sammen og lager minner, uten meg. De feirer bursdagene sine og tar imot gavene jeg gir dem, og jeg får en kjapp telefonsamtale tilbake som takk. Det må være så grusomt. Jeg vet det er grusomt, har sett det mange ganger. 

Anonymkode: 64fb4...3ae

Jeg tenker at en høster som en sår. Om man har foreldre som har vært skikkelig god med en og som hàr fått barna til å føle seg uendelig elsket, ivaretatt og gitt dem omsorg, støtte, gode moraler og verdier på kjøpet så blir en ikke «glemt». 

Noen dårlige foreldre får pliktbesøk, men vil en ha noen som bryr seg når en blir gammel må en ha som foreldre har gitt mer enn hus og mat til ungene i oppveksten, og det er MANGE foreldre der ute, inkludert svigerfar, som aldri kommer til å se verken oss eller barnebarna sine verken nå eller når han blir skral.

De som får barn kun med den grunn at da har man familie rundt seg frem til en dør burde revurdere grunnen til å få barn. Om jeg blir så skral at jeg blir pleietrengende så skjønner jeg at det ikke er noe gøy verken for barn eller barnebarn å henge på et gamlehjem. Ærlig talt, det er jo ikke særlig spennende. Jeg vil selvsagt høre om hvordan barna og barnebarna mine har det og bor de nært hadde jeg satt pris på besøk evt å besøke dem, men det er ikke noe jeg forventer eller føler jeg har krav på. Det er deres liv og jeg vet hvor travelt det kan være. 

Klart jeg satser på å leve i nuet og mitt eget liv og forhåpentligvis dø mens jeg enda er frisk, sterk og oppegående, ikke som er skral og skjør fugl som trenger hjelp for å gjøre basic ting. 🤞🏻

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper mine husker meg som ung og sprek og lever sine egne liv når jeg er for gammel for å delta. Folk må slutte å være så egoistiske at de tror de har noe vettugt på planeten å gjøre i 80-100 år. Gi plass til de nye generasjonene, så får vi heller dope oss inn i en mest mulig bedagelig død vi som er gamle, senile skrukketroll sammen. Noe annet er bare egoistisk.

Anonymkode: ec318...c7c

Jeg tror det er viktigere å ha venninner enn masse familie når man blir gammel.

• Liker 5
Skrevet
11 timer siden, Arabella skrev:

Hva med barnebarna? Lever de ikke lenger?

Barna hennes er i 50 åra og barnebarna er i slutten av 20 og starten av 30 åra. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har barn og forstår dem kjempe godt. Man kan være like ensom med og uten barn når de vokser opp. Jeg synes det er bra at folk som ikke evner/ønsker barn lar være heller enn at de får barn fordi det er noe de "må". 

Anonymkode: 37ff1...8c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er det så mange i fertil alder som bestemmer seg for at de ikke vil ha barn?

Kan ikke svare for andre naturligvis, men jeg har utfordringer med helsen, både den fysiske og den psykiske, og jeg vet ikke om jeg vil være i stand til å ta meg av et barn, uansett om jeg vil. 

Men det hjelper uansett ikke hvor mye jeg har lyst på barn, så lenge jeg ikke finner noen som vil ha barn med meg. Som mann så har jeg liksom ikke så mange alternative måter å løse det på. Lovlige altså.

Men for de som ikke vil ha egne barn, så er det mange som heller vil adoptere, og det synes jeg er helt greit.

Anonymkode: 82e1b...844

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...