Gå til innhold

Tenåring med utrolig fett hår


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min 13 år gamle datter har utrolig fett hår! Håret hennes er like fett etter at hun har vasket håret! Hvorfor skjer dette?

Anonymkode: 9bdd5...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dessverre ikke noe godt svar, men har en 10 åring her (jente) med samme problem. Har aldri opplevd det selv og undrer meg på hva som kan gjøres. Hadde tenkt spørre her selv, så følger med....Håper noen kan komme med forklaring og råd :)

 

Anonymkode: eb3be...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyll håret i kaldt vann etter vask (to ganger med shampo, en gang med balsam)

balsam skal aldri i hodebunnen, kun ut i lengdene

Føning gjør at håret løfter seg fra hodebunnen og dermed er i mindre kontakt med den

dette er noen tips jeg fikk fra frisør 

Anonymkode: e7ffe...5af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask håret sjeldent og bruk heller tørrshampoo. Avslutt alltid hårvasken med kaldt vann som tidligere nevnt her og aldri vask det i for varmt vann. Ikke gni for hardt i bunnen, da dette kan stimulerer talgproduksjonen. Bruk riktig shampoo. Man kan også gå til frisøren og spørre om litt bleking vil hjelpe på, sa i hvert fall frisøren min og det hjalp på meg. 

Alt i alt kommer fettet innenfra og en endring av kostholdet vil mest sannsynlig hjelpe mest. 

Anonymkode: e844c...d20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bytt shampo, kutt ut balsam en periode.  Vasker hun håret godt, eller er det shamporester igjen etter vask? 

Anonymkode: 8e2f8...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt shampoo

Ikke bruk balsam

Føn håret «opp ned»

Mindre børsting

La håret være løst

 

Jeg hadde veldig fett hår som tenåring. Jeg var nok ikke så flink i dusjen og brukte balsam over hele håret ... å ta mye i håret kan gjøre det fett og mye børsting. 

 

Anonymkode: 85daa...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får hun vasket godt i hodebunnen med shampoo, 2 ganger? Håret må ha 2 omganger med shampoo for å fjerne skitt, sebum og rester. Jeg har nylig begynt å bruke denne shampooen her og er så langt fornøyd. Den er uten silikon som virker tyngende på håret og gjør det flatt. Den finnes i noen dagligvarehandler, Europris og H&M som jeg vet.

Endret av Moondance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenåringer har mye hormoner som lager fett hår og hud fordi det øker talgveksten. 

Om håret virker fett rett etter hårvask, så er det noe som gjøres galt.

Håret må vaskes to ganger med shampo, balsam kun i lengden, altså nedenfor kjeven, avslutt med kaldt vann, prøv å unngå silikon, ikke vask det for ofte, kan bruke tørrshampo innimellom vaskingen. Og ikke minst, skyll godt. Om man har tykt hår så må skyllingen gjøres grundig. 

Anonymkode: 16254...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid kunne gå typ 1 uke uten å vaske håret uten at det ble fett. Så klippet jeg det så jeg satt igjen med 1/3 av mengden hår jeg hadde før. Nå blir det fett etter max 2 dager. Sykt irriterende. 

Anonymkode: 2e026...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med det samme i min ungdomstid.  De samme rådene som blir gitt i denne tråden fungerte ikke for meg.

Det eneste som hjalp meg var permanent, men kanskje vil striping eller bleking ha samme uttørkende effekt?

Anonymkode: 7041c...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville prøvd Kevin.Murphy maxi.wash. Ellers har du fått mange gode råd her.

Anonymkode: 3e43d...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjalp det å slutte og vaske håret hver dag, og heller et par ganger i uken

Anonymkode: e0d49...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er sikkert et upopulært svar, men, jeg tipper kostholdet påvirker det. Er ikke sikkert hun spiser direkte dårlig, men om hun spiser litt for mye av diverse matvarer som ikke er bra for henne, så påvirker det hodebunn som påvirker håret. 

Er også enig i de som nevnte hudtilstand, se i hodebunnen om du ser gult belegg eller lignende. En tur til legen kan være lurt, men aner ikke hvor seriøst de tar "datteren min sitt hår er alltid fett". kanskje de henviser til hudlege da, aner ikke. 

Men selv om hun har type hudtilstand så påvirkes det ofte av kosthold. 

Selv har vi dårlig hud i familien og jeg merker at håret mitt blir verre når jeg spiser dårlig. Mye grønnsaker og lite prosessert/ ferdigmat hjelper meg. Jeg spiser heller ikke melkeprodukter. Skal lite til for min del, og jeg ser alle kvinner i slekten over 40 har dårlig/ rødlig hud. Håper å unngå det med å forsøke ha et bra kosthold. 

Om hun er en av de 13-åringene som drikker mye isteog spiser ofte boller fra butikken og ost, så er det god oppskrift på dårlig hud, hår og sløvt sinn. 

Åja, enig i at man ikke trenger vaske håret hver dag. Jeg vasker selv med shampoo ca 1-2 ganger i uken. Innimellom merker jeg irritasjon i huden og bruker fungoral shampoo fra apotek og det lindrer. Merker også at hvordan håret mitt blit etter shampoobruk kommer an på hvordan håret/ hodebunnen min er. Når problemet kommer for full styrke kan håret mitt bli merkelig av shampoo. Mens den samme shampooen gir fint hår ellers. Så shampooen i seg selv er ikke nødvendigvis problemet. 

Anonymkode: ea47f...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...