Gå til innhold

Hvordan fungerer bemanningen på føden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg skulle ha minstemann, så ble jeg igangsatt på Fredag formiddag. Lørdag ba jeg pent om epidural fordi jeg hadde intense smerter. Spurte om det igjen på Søndag og Mandag. Dette skjedde midt i Juli og jeg kunne ikke få epidural fordi det var sommerferie og underbemannet.

Mandag ettermiddag ble det tatt keisersnitt fordi åpningen aldri ble mer enn 4 cm. Da hadde de nok med folk plutselig.

75,5 timer med intense rier, jeg er så glad dette var siste gang jeg skulle ha barn.

Anonymkode: 75ba0...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alltid dette stemmer. Du kan ha store sykehus som har alt bortsett fra nyfødt intensiv avdeling fordi det er bestemt at i akkurat det helseforetaket skal den avdelingen ligge på et spesifikt sykehus. 

Anonymkode: 20fb2...0f8

Jeg nevnte ikke nyfødtintensiv, jeg nevnte barneavdeling. 

Anonymkode: 4424b...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ingen som er i fødsel så lenge?!! Om hvorfor gjøre det så dramatisk?

Etter en viss tid i aktiv fødsel uten tilstrekkelig fremgang så blir det keisersnitt. 

Det er forskjell på å være i fødsel og å ha rier! Du trenger ikke jordmor før man er i aktiv fødsel.

Anonymkode: f05b3...274

Nei vel? Si det til Rikshospitalet. 

Anonymkode: ebccb...a9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg nevnte ikke nyfødtintensiv, jeg nevnte barneavdeling. 

Anonymkode: 4424b...080

Alle nyfødte legges på nyfødt intensiv hvis de trenger overvåkning/ hjelp og de ikke har dratt hjem etter fødselen. Hvis barnet har vært hjemme og så skal innlegges igjen blir det da på barneavdeling eller medisinsk  intensiv. 

Anonymkode: 20fb2...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så få sykehus er det ikke med angioberedskap altså. Men der stemmer at en hjertekirurg nok ikke utfører hks. Og en angioopperasjon er uansett såpass kritisk at det skal litt til å avbryte den om den er påbegynt.

 

Jeg har ingen dårlig samvittighet om jeg skulle ende med HKS, jeg får de ressursene jeg trenger og det får andre og.

Anonymkode: 73c2d...334

Så mange sykehus med angiolab er det altså ikke. 

Anonymkode: 20fb2...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ingen som er i fødsel så lenge?!! Om hvorfor gjøre det så dramatisk?

Etter en viss tid i aktiv fødsel uten tilstrekkelig fremgang så blir det keisersnitt. 

Det er forskjell på å være i fødsel og å ha rier! Du trenger ikke jordmor før man er i aktiv fødsel.

Anonymkode: f05b3...274

Hvis det ikke er langvarig vannavgang, barnet ikke er stresset, og mor eller livmor ikke er utslitt, kan fødsel tillates å pågå lenge. 

Hvis riene er harde, kan man også trenge jordmor for støtte, veiledning om stillinger som lindrer eller kan hjelpe på framgang osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du tror en hjertekirurg løper for å gjøre keisernitt på deg så er du bra tett i toppen. Det er ikke sånn at en kirurg er en kirurg og kan gjøre alle typer operasjoner. For øvrig er det få sykehus som opererer hjertepasienter, og de som gjør det er store nok til å ha egne team i beredskap på gyn. Og før du skremmer folk fra å bli operert med malinformasjonen din i den tro at de blir forlatt alene underveis i operasjonen, ingen blir etterlatt alene i narkose mens alle stikker, ingen. De fleste operasjoner gjøres av to kirurger, en av dem kan fint gå fra hvis det er akuttsituasjoner andre steder, men det er likevel en kirurg, anestesisykepleier og operasjonssykepleiere igjen på hos den de holder på med. 

 

TS; Det er som regel egne team som er i keisernittberedskap på sykehus og som kommer hvis alarmen utløses; anestesilege, anestesisykepleier, gynekologer, operasjonssykepleiere, barnelege og jordmor. Slik er det for mange ting som kan haste i helsevesenet, man går med egne callinger som utløses om det er noe, som f.eks ifm fødsel, hjertestans, traume o.l. Ikke tid til å ringe til alle, bare trykke på en knapp eller slå en kode så kommer teamet. 

Anonymkode: b6d9f...4f3

Jeg skrev ikke dét. Jeg skrev at de sa at all personale som kunne bidro og at de stanset alle pågående operasjoner som kunne stanses og lot pasienter være med nødvendig personale mens den akutte situasjonen pågikk. 

Og det synes jeg er litt ille å tenke på, for selv om jeg forstår at de ivaretar sikkerhet for alle, så føles det ut som om jeg personlig satte folk i fare. Følelser er ikke alltid like rasjonelle. (Når det er sagt føler jeg at du stod opp på feil fot i går og trengte en klem). 

Anonymkode: 4d8b1...d23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg skulle ha minstemann, så ble jeg igangsatt på Fredag formiddag. Lørdag ba jeg pent om epidural fordi jeg hadde intense smerter. Spurte om det igjen på Søndag og Mandag. Dette skjedde midt i Juli og jeg kunne ikke få epidural fordi det var sommerferie og underbemannet.

Mandag ettermiddag ble det tatt keisersnitt fordi åpningen aldri ble mer enn 4 cm. Da hadde de nok med folk plutselig.

75,5 timer med intense rier, jeg er så glad dette var siste gang jeg skulle ha barn.

Anonymkode: 75ba0...cff

Selvsagt. Epidural «bare» på grunn av smerter er langt ned på prioriteringslista. Men et akutt keisersnitt er snakk om liv/helse og død, og da er det langt opp på lista. På toppen av lista, hvis det er et katastrofesnitt. 

Du ble prioritert når du måtte bli prioritert. 

Anonymkode: 569dc...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei vel? Si det til Rikshospitalet. 

Anonymkode: ebccb...a9a

 

4 timer siden, Biloba skrev:

Hvis det ikke er langvarig vannavgang, barnet ikke er stresset, og mor eller livmor ikke er utslitt, kan fødsel tillates å pågå lenge. 

Hvis riene er harde, kan man også trenge jordmor for støtte, veiledning om stillinger som lindrer eller kan hjelpe på framgang osv.

Jeg fødte selv for få uker siden, og både på helsestasjonen og på sykehuset så da de at ingen fikk være i akriv fødsel i mange dager.  Dette var på ous.

Men det kommer kanskje an på hva man ser på som «i fødsel». Jeg ble selv satt i gang på søndag, og fødte tirsdag. Ser ikke på det som at jeg var i fødsel i 50 timer, ser kun på de siste 12 timene der jordmor definerte meg som i aktiv fødsel, og jeg hadde egen fødestue. 

Anonymkode: f05b3...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Så mange sykehus med angiolab er det altså ikke. 

Anonymkode: 20fb2...0f8

Vi leverer til iallfall 10. Og jeg vet vi ikke har alle sykehusene.

Anonymkode: 73c2d...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev ikke dét. Jeg skrev at de sa at all personale som kunne bidro og at de stanset alle pågående operasjoner som kunne stanses og lot pasienter være med nødvendig personale mens den akutte situasjonen pågikk. 

Og det synes jeg er litt ille å tenke på, for selv om jeg forstår at de ivaretar sikkerhet for alle, så føles det ut som om jeg personlig satte folk i fare. Følelser er ikke alltid like rasjonelle. (Når det er sagt føler jeg at du stod opp på feil fot i går og trengte en klem). 

Anonymkode: 4d8b1...d23

Kutt ut med feilinformasjonen, en operasjon som er i gang fortsetter, selv om en kirurg/gynekolog går fra. Alvorlig talt, slutt så skremme folk. Også så dårlig forsøk på hersketeknikk, mend "du stod opp med feil for og trengte en klem". 

Anonymkode: b6d9f...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi leverer til iallfall 10. Og jeg vet vi ikke har alle sykehusene.

Anonymkode: 73c2d...334

Det er ganske godt gjort du, tatt i betraktning av det kun er 8 steder som gjør koronar angiografi i Norge (7 offentlige og 1 privat). Det gjøre forøvrig av spesialtrente kardiologer som er medisinere. Åpen hjertekirurgi utføres ved enda færre sykehus og gjøres av en thoraxkirurg. Det er forresten nærmere 50 steder i landet man kan føde, så det er rimelig stor forskjell selv om du ikke syns det. 

 

Og til deg som nevnte det, du skal selvfølgelig ikke ha dårlig samvittighet for å få hjelp ved et hastekeisersnitt. Når det er din tur er det deg teamet er der for, det er ikke ditt ansvar å prioritere. Ingen skal ha dårlig samvittighet for å få hjelp. 

Anonymkode: b6d9f...4f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt. Epidural «bare» på grunn av smerter er langt ned på prioriteringslista. Men et akutt keisersnitt er snakk om liv/helse og død, og da er det langt opp på lista. På toppen av lista, hvis det er et katastrofesnitt. 

Du ble prioritert når du måtte bli prioritert. 

Anonymkode: 569dc...219

Det er vondt i viljen når en langtidsfødende får nei til epidural gjennom 3 dager. Så ekstremt travelt er det ikke at det ikke på noe tidspunkt har vært rom for å avse noen minutter til denne kvinnen av hverken forvakt eller bakvakt. Her har ikke jordmødrene talt hennes sak tilstrekkelig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt. Epidural «bare» på grunn av smerter er langt ned på prioriteringslista. Men et akutt keisersnitt er snakk om liv/helse og død, og da er det langt opp på lista. På toppen av lista, hvis det er et katastrofesnitt. 

Du ble prioritert når du måtte bli prioritert. 

Anonymkode: 569dc...219

Jeg fikk epidural ila 10 min "bare på grunn av smerte og utslitthet" på Ahus i verste rushet. Så det er ikke alltud det kommer langt ned på lista. 

Anonymkode: 13536...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...