Gå til innhold

Ikke stans velferdsprofittørene - Privatiser barnehager i byene!


Vannballongkrig

Anbefalte innlegg

Kort fortalt.

Privatiser alle barnehager på områder med høy befolkningsmengde og høy befolkningstetthet. La folk betale for tjenesten selv.

Ikke tillat noen private barnehager som det offentlige betaler for på steder med lav befolkningstetthet.

(Undertegnede er ikke liberalist, ikke ideologisk opptatt - jeg er kun en kyniker/pragmatiker. Jeg misliker sosialister fordi jeg oppfatter at mange av dem bruker ord som rettferdighet på en svært manipulerende drittsekk-aktig måte, og jeg misliker liberalister, fordi jeg anser dem for å være en hjernevasket gjeng som bruker ord som frihet selektivt for å passe inn i sitt sekteriske verdensbilde. Dessuten er det mer utbredt blant folk som har mye, og skal man sympatisere med grupper uansett familie, så er det mer naturlig å sympatisere med de som har vært uheldige - om ikke annet, så for å unngå spenninger og vold i befolkningen.)

Manifest tankesmie er imot "velferdsprofittører." Det har jeg forståelse for. Den hybrid-offentlige systemet gjør at private melker de offentlige for store penger. Dette gjelder alle områder hvor det offentlige kjøper tjenester av private for tredjepart. Det offentlige vet ikke hvor mye en barnehageplass skal koste. De kan ikke vite. De er ingen erstatning for hver enkeltpersons betalingsvilje og den grad av kvalitetsvurdering som skjer blant større menneskemengder med sine individuelle tjeneste-opplevelser. Akkurat som det offentlige er elendige på å produsere varer, slik som det offentlige er elendige på å produsere playStation, biler, jeans, sminke, brudekjoler osv, så er det offentlige elendige når det er de som skal stå for vurderingen og kvalitetskontrollen av det de private leverer. Sett at alle brudekjoler måtte godkjennes av et knippe offentlig ansatte personer før de kom ut på markedet. Ville det vært bra mon tro? Puttet de verste bridezilla-naziene fra forumet i den rollen?

Det ville vært katastrofe.

Manifest driver med stråmennsargumentasjon når de snakker om "effektivitet" som eneste argument for privatisering. De tar fullstendig feil.

Det største argumentet for privatisering over hele fjøla, er det nordmenn ikke forstår, og ikke lærer. Utvikling krever mangfold. Mangfold krever frie tøyler. Frie tøyler og mangfold skaper en raskere behovstilpasning.

Behovstilpasningen i det offentlige er ENORMT treig. Og det er ingen steder den er så skjult som når teknokrater tar over tjenestene, fordi da blir tjenestene skjult også for politikerene, med referanse til Rune Slastads doldisbyråkrater. Forklaringen er enkel. Hvis alle i samfunnet må stemme over at flere brudekjoler skal tillates, så vil du slite med å få 51% flertall - bare fordi halvparten av velgerene er menn som driter i brudekjoler. Hvis du i tillegg tar for deg at blant halvparten som er kvinner, så vil mange være for gamle til å bry seg om brudekjoler, så er slaget tapt. Saken om at det offentlige må tillate flere brudekjoler er tapt før den kom opp. Teknokratene bestemmer alt - som i et diktatur.

Dette er en trend vi allerede ser. Dette er en stor grunn til at det å delta i valg, er bortkastet, fordi politikerene i praksis bestemmer så lite, i tillegg til hvor utrolig lite din egen stemme utgjør.

Er du heldig, og har mulighet til å få bo i stor by, og du har barn, så burde du fått penger av det offentlige - ikke øremerket - og så burde du få velge fritt blant private barnehager.

 

For alle andre, så er det bare å innse at markedene er for små til at man ville endt opp med noe annet enn monopoler. Og om det først skal være monopol, så har man i hvert fall en større grad av håp om å kunne påvirke sine omgivelser ved at de er underlagt lokal politisk kontroll - selv om lokalpolitikere hverken er de beste personlighetene, eller de skarpeste knivene i skuffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er uenig. Det er mye bedre å ha kun kommunale barnehager med dårlig kvalitet og mange barn uten barnehageplass enn å ha fornøyde foreldre og barn og nok barnehagedekning. (jeg leste kun de første 4 setningene i innlegget ditt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke få fornøyde foreldre og barn med private barnehager på små steder, fordi markedet er for lite, og det vil utvikle seg en monopol-tilstand. På de minste, aller minste drittstedene, så vil man da med en offentlig løsning kunne påvirke tjenestene, slik det fungerer i det offentlige der. Dvs, påvirke fetteren til kusina til losjebroren din.

Ellers elsker jeg sarkasmen. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...