Gå til innhold

Hun later som om hun ikke hører, og så blir hun sinna når du gjentar.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En venninne av meg har lagt seg til en ubehagelig uvane, når det er noe hun ikke liker later hun som om hun ikke har hørt det som blir sagt.

Et konkret eksempel er forrige dagen, da vi var 4 stykker som møttes.  Den ene venninnen spurte henne om et ja/nei-spørsmål (vil du ha mer kaffe), som hun ignorerte.  Da venninnen gjentok spørsmålet eksploderte hun:" jeg hørte deg første gangen, du trengte ikke gjenta det.  Hvis jeg ville hatt mer kaffe ville jeg takket ja første gangen du spurte. Jeg er så drittlei mas.

Til meg eksploderte hun da jeg gjentok at jeg måtte gå, etter at hun hadde ignorert beskjeden første gangen.  De andre sa "ok badet.  Vi snakkes *da og da*", mens hun som sagt bare ignorerte meg.

Jeg hadde ikke tid til å konfrontere henne der og da, men de to andre tok det opp med henne etter at jeg hadde gått, og hun "skjønte ikke hva de snakket om", og ble visst skikkelig  defensiv og ubehagelig.  Helt ulik seg selv.

Nå er jeg usikker på om jeg skal ta det opp med henne, eller om jeg bare skal la det gå.  Tidligere har jeg latt det gå, men den siste tiden har det skjedd så ofte at det ikke lenger kan unnskyldes.  På den ene siden synes jeg dette er uakseptabel oppførsel som ikke bør godtas, på den andre siden tenker jeg at hun sliter med noe, og jeg vil ikke legge stein til byrden.

Hva mener dere?

Anonymkode: cfff9...b49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enten snakker dere alle sammen med henne, eller dere må bare fade ut. 

Anonymkode: aa3af...4d2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde fortsatt å henge med henne og hvis hun svarer på samme måte neste gang hadde jeg satt ned foten. 

Håper nesten for hennes del at hu er 16år og hormonell

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørrs ut som et barn. Nevøen min på 7 er helt lik. Ikke alltid han gidder å svare og blir sur om jeg gentar spørsmålet. Irriterende. 

Men neste gang bør du si ifra at hun må slutte med dette og det er irriterende. Hvor vanskelig er det å svare på et spørsmål liksom?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ikke 16, og hun er ikke hormonell av andre grunner heller. ;)

Det verste er at hun for mange år siden  klaget på at broren hennes gjorde det samme som hun selv gjør nå.  Oppførselen virker så irrasjonell.  Og som jeg skrev ble hun skikkelig defensiv og ubehagelig da de andre konfronterte henne med oppførselen.

Men dere har rett, enten må vi konfrontere, eller fase henne ut.  Å akseptere slik oppførsel er ikke holdbart i lengden.

Anonymkode: cfff9...b49

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bryr deg om henne, og vennskapet tar du dette opp med henne selvfølgelig. De fleste som forandrer adferd gjør det for en grunn. Det er ikke greit at hun blir sint, og irritert for helt normale spørsmål o.l. Du finner sikkert ut av det hvis du snakker med henne om det. Er ikke sikkert hun er bevist på det selv engang. 

Anonymkode: 28160...c18

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LiMaSK

Dette hadde jeg nok ikke godtatt i lengden, høres veldig barnslig ut.. virker ikke som om hun ikke respekterer dere ved å ignorere dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å si at å ikke svare når noen spør er både respektløst og totalt mangel på folkeskikk, og det burde hun ha lært seg allerede på barneskolen. Jeg hadde ikke giddet å snakke mer med henne dersom hun ikke gadd å svare på helt enkle spørsmål og bare ignorerte.

Anonymkode: d19a3...a5a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sier noe og ikke får respons og du gjentar det med et grinete svar tilbake, sier du at du må svare første gangen jeg spør, slik at jeg vet at du har hørt det. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, exictence skrev:

Hvis du sier noe og ikke får respons og du gjentar det med et grinete svar tilbake, sier du at du må svare første gangen jeg spør, slik at jeg vet at du har hørt det. 

Ny feil retter ikke opp gammel feil....

Hold deg til normene for samhandling og samvær med andre. Det er kun dette som gjør hennes inkompetanse synlig.

Samle venninnene/de berørte og konfronter henne med problemet vha eksempler. Hvis hun reagerer med aggressivitet så ikke la henne være energityv....fas henne ut, men ikke baksnakk henne i ettertid

Anonymkode: 76800...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :)

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du bryr deg om henne, og vennskapet tar du dette opp med henne selvfølgelig. De fleste som forandrer adferd gjør det for en grunn. Det er ikke greit at hun blir sint, og irritert for helt normale spørsmål o.l. Du finner sikkert ut av det hvis du snakker med henne om det. Er ikke sikkert hun er bevist på det selv engang. 

Anonymkode: 28160...c18

Det kan så klart være mange grunner, og en ting jeg begynte å tenke på i går kveld var om hun har begynt å høre dårlig, og at hun later hun som som hun bare lot være å svare første gangen.
Det virker rart at hun heller vil at vi skal tro at hun er frekk og mangler folkeskilkk enn å innrømme at hun hører dårlig, men det er en mulighet av flere grunner som jeg ikke skal gå inn på her.

Uansett virker det som om det er bred enighet om at det beste er å snakke med henne, enten når det skjer, eller i etterkant, og jeg tenker jeg tar en samtale på tomannshånd når vi møtes i løpet av helga. :)

Anonymkode: cfff9...b49

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slår meg er at psyken ikke er helt frisk, da er det veldig vanlig å få kort lunte i hvert fall. Håper dere finner ut av det. Du virker som en god venn som vil ta det opp på en god måte. Når du vet at hun er defensiv så er det jo ikke bare bare å konfrontere på vanlig måte. :)

Anonymkode: 7da3f...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Bøff Eløff skrev:

Hva med å bare si ting til henne en gang? Ignorerer hun deg ta det som et nei. 

 

Det går bra hvis jeg stiller et ja/nei-spørsmål, men blir litt problematisk i samtaler ellers.

De to eksemplene jeg viste til i startinnlegget var typiske, men da jeg tenkte på det i går kveld kom jeg på et to andre tilfeller der hun har blitt irritert fordi hun trodde at jeg ikke har svart på spørsmål hun har stilt meg.
Jeg hadde ikke tenkt på disse to tilfellene tidligere, og derfor ikke satt dem i sammenheng med ignoreringen,  og det var når jeg gjorde denne koblingen at jeg begynte å tenke på hørsel.

Anonymkode: cfff9...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråletårer

Det er ikke lett å innrømme at man hører dårlig. Det er lissom et tegn man begynner å bli gammel eller man føler seg dum. Da er det veldig lett å gå i forsvarsposisjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hjelpes....jeg hadde latt dette skli helt ut. Slike suger energi....

Anonymkode: 99d3a...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det jeg syns er rart er at ingen sier noe til henne når hun er frekk. Er dere helt dørmatter hele gjengen, unntatt henne?

Anonymkode: 68767...6ba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...