Gå til innhold

Kvinnelige fotballtrenere for herrelag?


hocane

Anbefalte innlegg

Så akkurat denne videoen på Tv2 https://www.tv2.no/v/1359058/ og stusset litt over den.

Det er en del utfordringer ved denne diskusjonen jeg vil kommentere og vil høre deres også.

1. Skadelig for kvinnefotball. Hvordan skal kvinnefotball utvikles videre dersom de beste kvinnelige trenerne går over til herrefotball? Kvinnefotball trenger trenerkompetanse like mye som herrefotball for å kunne fortsette å utvikle seg.

2. Garderoben. Det er ikke noen tvil om at det kan oppstå kontroversielle situasjoner i garderoben med halvnakne menn og kvinner i samme garderobe. Jeg mener og jeg forstår dersom dere er uenige, men jeg mener det er fornuftig at treneren har samme kjønn for å unngå seksuelle kontroverser i garderoben.

3. Graviditet? Ok dette er en kontroversiell mening. Hva skjer dersom treneren plutselig blir gravid en dag, hva om hun ikke har en mann og blir alenemor? Skal hun plutselig ta pause i 10 måneder?

Dette er bare noen ting jeg kom påå i toppen av hodet mitt, sikker på at dere har flere formeninger om dette tema.

Kjør diskusjon!

Endret av hocane
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, hocane skrev:

Så akkurat denne videoen på Tv2 https://www.tv2.no/v/1359058/ og stusset litt over den.

Det er en del utfordringer ved denne diskusjonen jeg vil kommentere og vil høre deres også.

1. Skadelig for kvinnefotball. Hvordan skal kvinnefotball utvikles videre dersom de beste kvinnelige trenerne går over til herrefotball? Kvinnefotball trenger trenerkompetanse like mye som herrefotball for å kunne fortsette å utvikle seg.

2. Garderoben. Det er ikke noen tvil om at det kan oppstå kontroversielle situasjoner i garderoben med halvnakne menn og kvinner i samme garderobe. Jeg mener og jeg forstår dersom dere er uenige, men jeg mener det er fornuftig at treneren har samme kjønn for å unngå seksuelle kontroverser i garderoben.

3. Graviditet? Ok dette er en kontroversiell mening. Hva skjer dersom treneren plutselig blir gravid en dag, hva om hun ikke har en mann og blir alenemor? Skal hun plutselig ta pause i 10 måneder?

Dette er bare noen ting jeg kom påå i toppen av hodet mitt, sikker på at dere har flere formeninger om dette tema.

Kjør diskusjon!

Enig med deg i alt (vi er stort sett enige i det meste av diskusjoner her) bortsett fra nummer 2. Det er mange mannlige trenere for kvinnelag i alle typer idretter, så det ser jeg ikke på som et problem. Man kan vente med å kle av seg til treneren har gått. For øvrig finnes det kvinnelige materialforvaltere i feks ishockey. Det kommer vel litt an på hva man er komfortabel med og hva man er vant med. I ishockey er ikke nakenhet noe flaut eller et spesielt tema i det hele tatt. Det er slik helt fra gutta (og jentene) er små. 

For øvrig på punkt en, de gode trenerne vil gå dit de er ønsket og kan tjene penger. Om man er en god kvinnelig trener og får tilbud om å trene et herrelag og de tilbyr bedre betingelser så får kvinnelagene øke interessen og det økonomiske og alt rundt om de ønsker gode kvinnelige trenere. Dette gjelder jo alt i samfunnet nesten, man går etter penga.

Anonymkode: 5f911...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Det er vel ikke skadelig for verken herre- eller damefotballen at alle trenere konkurrerer om de beste jobbene/lagene? Se på (dame-)håndball: Marit Breivik, Frode Kyvåg osv har vært landslagssjefer. Og i kvinnelandslaget i fotball: mest menn, men også en kvinne.
2) Hva med alle mannlige trenere i kvinneidretten? Hvorfor er ikke det et så stort problem at det blir ansett som noe problem for sporten?
3) Er du 100 år gammel? Skal man ha yrkesforbud for kvinner i fertil alder? Hvorfor rammes ikke absolutt alle andre yrker av eventuelt det samme?

Dette er ikke noe å diskutere. Kvinnelige trenere kan søke på de samme jobbene som alle andre, og kan selvfølgelig gjøre en like god jobb hvis de er like gode. Biologien stopper ikke det. Mye strukturelt rundt (særlig fotball) har stoppet det.

Anonymkode: 5b17d...d90

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt mannlige trenere - aldri vært noe problem. 

Det var heller ikke noe problem når min mannlige trener tok 6 mnd pappaperm, eller når han ble sykemeldt i 8 mnd etter ulykke og andretreneren tok over. 

Dette var elitenivå i håndball. Men man er kanskje litt mer prinsesser og ikke like villige til omstilling som fotballspiller. Tross alt ikke greit å omstille seg når man sitter på ei sølvpute. 

Endret av Sinsiew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnelige trenere har ikke vært gode nok, helhetlig sett. Eli Landsem prøvde seg jo som landslagstrener for kvinnelandslaget. Vi så hvordan det gikk. Fallhøyden vil også være i største laget. Men selvsagt ikke umulig en kvinnelig trener en eller annen gang ville kunnet gjøre det bra i herrefotball. Da jeg var barn hadde det lokale herrelaget en myndig dame som trener, fungerte utmerket og de hadde sin beste sesong på ti år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan skal vi kunne utvikle kvinnefotballen dersom de til og med mister sine "egne" til herrefotballen? Altså kompetente kvinnerlige trenere

Endret av hocane
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, hocane skrev:

Men hvordan skal vi kunne utvikle kvinnefotballen dersom de til og med mister sine "egne" til herrefotballen? Altså kompetente kvinnerlige trenere

Kvinnefotball er kjedelig uansett hvem som trener dem. Jeg ser egentlig ikke helt hvordan du mener det kan gjøres interessant for folket?

Anonymkode: 5f911...7a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal noen uten noe som helst skills i idretten bli trener? Vi skal ikke like så godt ta inn 8 åringer som trenere også da?

Anonymkode: e09cc...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør selvsagt pålegges noenlunde lik kjønnsfordeling blant trenerne til fotballag, kvinnelige så vel som mannlige. Kvinnelig hovedtrener og mannlig assistenttrener eller omvendt bør være en selvfølge for alle lag, på alle nivåer.

Anonymkode: fb5dc...d2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2018 den 16.44, hocane skrev:

Men hvordan skal vi kunne utvikle kvinnefotballen dersom de til og med mister sine "egne" til herrefotballen? Altså kompetente kvinnerlige trenere

Det finnes nok både gode mannlige og kvinnelige trenere som ønsker å trene gode lag, uansett kjønnet på laget. Det er ikke sånn at alle kvinnelige trenere går over til herrefotball. 

Anonymkode: d7e5f...45e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det bør selvsagt pålegges noenlunde lik kjønnsfordeling blant trenerne til fotballag, kvinnelige så vel som mannlige. Kvinnelig hovedtrener og mannlig assistenttrener eller omvendt bør være en selvfølge for alle lag, på alle nivåer.

Anonymkode: fb5dc...d2b

I tillegg må det være minst en med ikke-vestlig innvandrerbakgrunn. Helst en med rødt hår og fregner også. Minst en homofil. Alle må være representert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2018 den 16.44, hocane skrev:

Men hvordan skal vi kunne utvikle kvinnefotballen dersom de til og med mister sine "egne" til herrefotballen? Altså kompetente kvinnerlige trenere

Et kjempeproblem for kvinnefotballen om en kvinne skulle bli trener for et herrelag. Herrefotballen sliter nok stort grunnet alle mennene som er trenere for kvinnelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker på veldig mye rart når det gjelder kjønn, hocane.

Anonymkode: d647f...d09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, Leifern skrev:

I tillegg må det være minst en med ikke-vestlig innvandrerbakgrunn. Helst en med rødt hår og fregner også. Minst en homofil. Alle må være representert.

Og en fysisk handikappet og en psykisk handikappet.

OJ var inne på et godt spor her:

 

Anonymkode: e09cc...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...