Gå til innhold

Sminke, hår, klede: Kor skal eg byrje?


Alsana

Anbefalte innlegg

Hei! Håpar nokon har nokre innspel - eg veit berre ikkje kor eg skal byrje med dette her.

Eg har så lyst til å sminke meg meir, sjå litt bra ut på håret, og fikse litt på klesstilen min, men eg anar ikkje korleis eg skal gjere det. Eg har aldri vært meir enn middels interessert i slike tema, og no har eg lyst til å gjere ein innsats for å sjå litt betre ut.

Sminke: Eg prøver å rense huda kvar morgon - eg veit at eg bør gjere det om kvelden også, men det blir berre slik. Etter rensing, ansiktsvatn og krem tek eg på litt flytande concealer viss eg har nokre kviser, og så brukar eg eit pudder frå Clinique, som visstnok skal ha ein litt meir "dekkande" effekt enn eit vanleg pudder. Og det er stort sett det. Det fine med dette er jo at det ikkje tek så lang tid, men det er vel stort sett det einaste positive med det ... :wink:

Eg kunne tenkt meg å prøve ein foundation eller noko slikt, men eg veit ikkje kva som er bra, og om eg i det heile tatt treng det. Pengar har eg ikkje akkurat flust av heller - er student, og det seier vel sitt. Ein sjeldan gong (omtrent tre gongar i året) brukar eg maskara og augeskugge, men eg tvilar på at eg gjer det rett. Dessutan tek det litt tid. :) Eg har lest f. eks. sminketipstråden her på forumet, og han hjelpte vel litt, men eg er ute etter litt meir grunnleggjande ting. Er ikkje så avansert (enda!). :)

Hår: Håret mitt heng ned til skuldrane. Og det er det. Eg anar berre ikkje kva eg kan gjere med det, og synest eg ser så merkeleg ut viss eg prøver å eksperimentere litt. Bør eg kjøpe noko mousse eller hårspray eller noko slikt? Kva er nødvendig? (Uff, dette er nesten flaut. :ler: )

Klede: Eg føler meg veldig konservativ i klesvegen, og det går mykje i svart. Her er det kanskje berre eit spørsmål om å tørre å prøve seg litt fram, men er det nokon som har konkrete tips om kva eg kan gjere for å sprite opp garderoba, tek eg imot alt med stor takk. :-)

Det var vel stort sett det - det var ikkje meininga å leggje ut i det vide og det breie om dette her, men eg føler meg så kjedelig og nesten ukvinneleg, og eg er veldig klar for ei forandring no. Men alt verkar litt overveldande. Så tips om grunnleggjande vaner, butikkar, produkt, og alt anna som kan vere relevant vil bli satt stor pris på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Krølltoppen i.i.

Hvis du har litt penger:

Gå til en stylist. Hvis du ikke vet om noen eller finner noen i telefonkatalogen så sjekk med frisørene og butikkene i nærheten. De kjenner kanskje noen.

Hvis du ikke har masse penger:

Spør venninner og bekjente om de kan være ditt personlige motepoliti! Inviter de med deg på shopping og vær positiv til de innspillene de kommer med. Du behøver jo ikke kjøpe alle klærne de foreslår, men du må prøve alt.

I løpet av dagen stikker dere innom et parfymeri som reklamerer med gratis prøvesminking.

Kvelden avsluttes med at du ber dem hjem til deg på en middag og en rødvin og hvor dere diskuterer klær, hår og sminke.

Hvis venninnene dine ikke er veldig opptatt av mote og sminke så har du sikkert noen bekjente som er det. Og jo mer interessert de er, jo gladere blir de for å bli spurt om råd!

Ha det gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville først gått til en frisør og fått en fin sveis som du føler deg vel med. Hår har utrolig mye å si!

Så gått til et parfymeri å blitt sminket og fått noen tips om "hverdagssminking".

I forhold til klær så ville jeg hørt litt med venner om de kunne blitt med deg, så går det også an å få hjelp i de forskjellige butikkene.

Og prøv ting du aldri ville prøvd før! Veldig ofte blir en positivt overrasket! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Eigentleg er eg nøgd med sveisen min, det er berre det at eg er overbevist om at alskens dilldall ikkje passar oppi "reiret". Eg må uansett stusse det, kanskje det passar med ei ørlita forandring då?

Er det eit parfymeri i Oslo som dykk har hatt gode erfaringar med? Prøvesminking hadde vore kjempefint.

Eg synest vel det er litt keisamt å handle, fordi eg aldri finn noko fint. Men eg får vel prøve igjen, med eit litt opnare sinn. :) Klede må ein jo ha ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aurélie

En frisør kan gi deg de beste rådene for hva slags shampoo/balsam og eventuelle stylingprodukter som fungerer best for håret ditt. Og kanskje vil du kle en annen hårfarge/nyanse bedre enn den du har nå?

Ellers - kjøp deg noen moteblader, f.eks. Henne, og la deg inspirere. Diverse blader, f.eks. Shape Up, har også ofte trinn-for-trinn beskrivelser om hvordan man legger både fest og hverdagssminke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest2

Hei!

Når det gjelder klær - ja, faller vi ikke alle i fellen med å kjøpe sort... :wink: Fordelen er at sort går til alt, haha.. Dersom du ikke har flust med penger, foreslår jeg å begynne med "stæsj"! Prøv å liv opp litt med skjerf, brosjer (det er jo kjempe-in nå), belter, øredobber, kjeder osv.. (Får mye fint på HM, Lindex osv, vet du) Kjøp kanskje en veske i en frisk farge..!?

Sminke - ville ikke brukt bare pudder.. Pudder lager på en måte et "blankt ark".. Du får et jevnt underlag. Vanskelig å si noe om farger osv når jeg ikke vet hårfarge, hudtone osv, men mascara, og litt lipgloss med farge kan gjøre mye :-) Greit som en "myk start".. Og så litt rouge, så du får litt farge i kinnene. Trenger ikke gjøre det så vanskelig. Et annet tips som alternativ til lipgloss, hvis du ikke liker å bruke lebestift, er L'oreal sin (tror jeg det er) Lipfinity!! Den sitter hele dagen, og så følger det med en fargeløs "gloss" til å ta på oppå. Helt genial!! Og finnes i masse farger.

Ellers er jeg enige med de som anbefaler deg ditt eget private "motepoliti"..

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk igjen!

Ein mjuk start høyrast trygt og godt ut. :) Eg trur rett og slett eg skal berre hive all den gamle sminka mi og kjøpe ny - eg vil ha litt kvalitet på ting når eg først skal bruke dei.

Gjest2, meiner du at eg skal bruke foundation eller noko liknande under pudderet? Eller at eg skal droppe pudderet heilt? Skal sjå om eg finn litt lipgloss og andre slike saker - det er nesten så eg gler meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har langt og har lyst til å beholde det langt, er det veldig fint å klippe det opp. Jeg hadde langt hår før som bare "hang der", og jeg følte meg som ei grå mus. Jeg dro til en frisør og ba henne klippe det opp rundt hele hodet og gradere det foran. Og jeg fikk komplimenter fra mange!! Nå kan jeg variere sveisen; noen dager vasker og føner jeg det med skum oppi, da får jeg rufsete hår med volum, andre dager bruker jeg rettetang og glatter det helt ut, da får jeg blankt, sexy hår mens jeg andre dager setter det opp i hale osv.

Prøv å markere øynene med litt kajal under, og over om du tør, og se om du liker det! Avslutt med litt mascara. Da dår du mer markerte øyne. Gloss er som sagt veldig fint!

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bertine(ikke inl.)
Hei!

Når det gjelder klær - ja, faller vi ikke alle i fellen med å kjøpe sort... :wink:  Fordelen er at sort går til alt, haha.. Dersom du ikke har flust med penger, foreslår jeg å begynne med "stæsj"! Prøv å liv opp litt med skjerf, brosjer (det er jo kjempe-in nå), belter, øredobber, kjeder osv.. (Får mye fint på HM, Lindex osv, vet du) Kjøp kanskje en veske i en frisk farge..!?

Sminke - ville ikke brukt bare pudder.. Pudder lager på en måte et "blankt ark".. Du får et jevnt underlag. Vanskelig å si noe om farger osv når jeg ikke vet hårfarge, hudtone osv, men mascara, og litt lipgloss med farge kan gjøre mye :-)  Greit som en "myk start".. Og så litt rouge, så du får litt farge i kinnene. Trenger ikke gjøre det så vanskelig. Et annet tips som alternativ til lipgloss, hvis du ikke liker å bruke lebestift, er L'oreal sin (tror jeg det er) Lipfinity!! Den sitter hele dagen, og så følger det med en fargeløs "gloss" til å ta på oppå. Helt genial!! Og finnes i masse farger.  

Ellers er jeg enige med de som anbefaler deg ditt eget private "motepoliti"..

Lykke til  :-)

Helt enig gjest!!!

Du sier du sjelden bruker mascara?? Bare det å ta de ekstra 3min og legge på litt mascara gir nok en kjempe effekt. Du ser våknere og friskere ut!

Invester i en god foundation, ikke kjøp en på tilbud på hm. Gå på en skikkelig parfyme butikk og få gode råd.

Nå det gjelder klærne så finn din egen stil, men piff opp med assecories som belter, vesker og sjal.

Hent inspirasjon fra moteblader(personlig liker jeg detnye og woman)

lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...