Gå til innhold

Å være fosterhjem


ImMsH

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, miss spjåk skrev:

Alle skal ofre seg? Det er konstant mangel på fosterhjem. Det er da ingen som har spurt deg om å ofre deg? Det virker som om du tar dette veldig personlig. Hva er alternativet til at noen skal "ofre seg" med å tilby fosterhjem/avslastning- la disse ungene være på barne og ungdomshjem?

Hva er alternativet til sosialdemokratiske visjonen, har du noen andre forslag? Barnevernsbarn har jo allerede svarteper fra starten av, så de har langt fra de samme forutsetningene, det viser jo statistikken ifh hvordan mange ender opp. 

Kanskje du bør revurdere jobben som saksbehandler. 

Jobber ikke i BV bare så det er sagt. Men på en annen arena hvor jeg møter slike barn fra tid til annen. Bare sa at jeg ikke hadde et ønske om å være fosterforelder og det virker ikke å være et godkjent svar i denne tråden, noe jeg finner pussig. Men for dere som har et ønske om det, dere trengs helt klart 💙

Anonymkode: 89329...e7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber ikke i BV bare så det er sagt. Men på en annen arena hvor jeg møter slike barn fra tid til annen. Bare sa at jeg ikke hadde et ønske om å være fosterforelder og det virker ikke å være et godkjent svar i denne tråden, noe jeg finner pussig. Men for dere som har et ønske om det, dere trengs helt klart 💙

Anonymkode: 89329...e7f

Ble bare provosert over måten første innlegget ditt var skrevet. Ingen sier det ikke er godkjent å mene at det er for stort ansvar, det var måten du la det frem på.. Du konkluderer med at du ville ødelagt dine barns barndom ved å ta inn fosterbarn, jeg har 3 bekjente som vokste opp med fosterbarn som etterhvert ble sett på som søsken og deres opplevelse var positiv. Et av dem ble så inspirert av han selv skal bli fosterfar. Da kan jo ikke barndommen ha vært avskrekkende😃  nå skal jeg ikke kuppe tråden videre, beklager TS

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, miss spjåk skrev:

Ble bare provosert over måten første innlegget ditt var skrevet. Ingen sier det ikke er godkjent å mene at det er for stort ansvar, det var måten du la det frem på.. Du konkluderer med at du ville ødelagt dine barns barndom ved å ta inn fosterbarn, jeg har 3 bekjente som vokste opp med fosterbarn som etterhvert ble sett på som søsken og deres opplevelse var positiv. Et av dem ble så inspirert av han selv skal bli fosterfar. Da kan jo ikke barndommen ha vært avskrekkende😃  nå skal jeg ikke kuppe tråden videre, beklager TS

Jeg sa ikke jeg ville ødelagt barndommen deres, men den kunne potensielt bli negativt påvirket, noe jeg ikke ønsker. Flott at dine venners barn hadde denne opplevelsen, men alle har ikke slike solskinnshistorier, de finnes de også. Vi er ulike, og det er helt greit. Trekker meg ut selv nå.  

Anonymkode: 89329...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh nei. Jeg kan gjerne gjøre folk tjenester, jeg gir penger til veldedighet, jeg er fau leder, og jeg tar vare på de rundt meg. Jeg har en kronisk sykdom som preger meg til en viss grad og som jeg uansett vil tro ikke er kompatibel med å være fostermor. Rart at du tror du kjenner meg, for det gjør du ikke. Du vet ikke hva jeg har vært gjennom. 

Anonymkode: 89329...e7f

Der er en del av problemet, jeg tror ikke jeg kjenner deg jeg ser hva du skriver og tror det viser holdningene dine, verdiene - meningene - eller mener du ikke det du skriver? 

Hva mener du er alternativet? Har du noe konstruktivt å komme med i forhold til emnet overhode? 

Og sånn for ordens skyld, siden eldstemann på 27 var barn har jeg deltatt i FAU og jeg sitter ennå, jeg er med i verv i idrett, musikk, teater, motorsport og jeg deltar politisk fordi jeg ønsker en bedre fremtid for alle barna, ikke bare mien egne. Jeg har (som mange vet) kroniske sykdommer som gjør at jeg lever med mye smerte, vi driver firma der overskuddet faktisk går til gode formål, og vi jobber i lederstillinger begge to med lange dager - så om dette er en "rettferdiggjøring" av hvor godt medmenneske du er så fyller jeg kravene dine til overmål vil jeg tro - forskjellen er at jeg gjør det fordi jeg ser et behov hos mennesker rundt meg og ser at de setter pris på å bli sett, hørt, lyttet til - som mennesker på samme nivå som meg, ikke som annenrangs individer jeg ikke gidder ofre en tanke fordi JEG og MINE har det bra fordi jeg ikke vil "ødelegge" deres fremtid som enerelever ved å ta inn "annenrangsbarn" som sliter.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Carrot skrev:

Der er en del av problemet, jeg tror ikke jeg kjenner deg jeg ser hva du skriver og tror det viser holdningene dine, verdiene - meningene - eller mener du ikke det du skriver? 

Hva mener du er alternativet? Har du noe konstruktivt å komme med i forhold til emnet overhode? 

Og sånn for ordens skyld, siden eldstemann på 27 var barn har jeg deltatt i FAU og jeg sitter ennå, jeg er med i verv i idrett, musikk, teater, motorsport og jeg deltar politisk fordi jeg ønsker en bedre fremtid for alle barna, ikke bare mien egne. Jeg har (som mange vet) kroniske sykdommer som gjør at jeg lever med mye smerte, vi driver firma der overskuddet faktisk går til gode formål, og vi jobber i lederstillinger begge to med lange dager - så om dette er en "rettferdiggjøring" av hvor godt medmenneske du er så fyller jeg kravene dine til overmål vil jeg tro - forskjellen er at jeg gjør det fordi jeg ser et behov hos mennesker rundt meg og ser at de setter pris på å bli sett, hørt, lyttet til - som mennesker på samme nivå som meg, ikke som annenrangs individer jeg ikke gidder ofre en tanke fordi JEG og MINE har det bra fordi jeg ikke vil "ødelegge" deres fremtid som enerelever ved å ta inn "annenrangsbarn" som sliter.. 

Så flott da. At du er et sånt plussmenneske mener jeg. Jeg tror likevel ikke min psykiske lidelse er HELT innafor når det gjelder å ta til meg barn som sliter med ulike ting. Tror kanskje ikke det hjelper på sykdommen min heller akkurat, å måtte håndtere slike stressmomenter. Så ja, jeg sparer min energi og glede over livet til MINE barn som jeg elsker over alt på jord, og lar dem få et langt bedre utgangspunkt enn jeg fikk. Kanskje man blir litt egoistisk av å ha en barndom som er preget av mobbing og ressurssvake foreldre. Men jeg gjør det, jeg favner rundt det som er mitt nå. Og det har jeg all rett til å gjøre.

Anonymkode: 89329...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så flott da. At du er et sånt plussmenneske mener jeg. Jeg tror likevel ikke min psykiske lidelse er HELT innafor når det gjelder å ta til meg barn som sliter med ulike ting. Tror kanskje ikke det hjelper på sykdommen min heller akkurat, å måtte håndtere slike stressmomenter. Så ja, jeg sparer min energi og glede over livet til MINE barn som jeg elsker over alt på jord, og lar dem få et langt bedre utgangspunkt enn jeg fikk. Kanskje man blir litt egoistisk av å ha en barndom som er preget av mobbing og ressurssvake foreldre. Men jeg gjør det, jeg favner rundt det som er mitt nå. Og det har jeg all rett til å gjøre.

Anonymkode: 89329...e7f

Jeg skjønner at du pøser på med informasjon som du mener forsvarer og forklarer din mening men jo mer du skriver jo mer bekrefter du min påstand. Barn som trenger et hjem er IKKE "stressmomenter" og du fortsetter komme med det ene poenget etter det andre som slik jeg ser det bekrefter det jeg prøver få frem, ditt bidrag i tråden er udelt av en slik art at evt fosterbarn, foreldre til barn i fosterhjem, eller fosterforeldre får udelt følelsen av å være mindre verdt enn deg. Jeg er ikke tilhenger av å rangere mennesker.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, Carrot skrev:

Jeg skjønner at du pøser på med informasjon som du mener forsvarer og forklarer din mening men jo mer du skriver jo mer bekrefter du min påstand. Barn som trenger et hjem er IKKE "stressmomenter" og du fortsetter komme med det ene poenget etter det andre som slik jeg ser det bekrefter det jeg prøver få frem, ditt bidrag i tråden er udelt av en slik art at evt fosterbarn, foreldre til barn i fosterhjem, eller fosterforeldre får udelt følelsen av å være mindre verdt enn deg. Jeg er ikke tilhenger av å rangere mennesker.

Da tillegger du meg meninger jeg ikke har. Men det er flere av oss som har hatt en tøff barndom og likevel kan fungere som foreldre🙄tror kanskje jeg har litt lite til overs for de biologiske foreldrene som ikke duger til jobben sin. Barna er ikke skyld i noe, de er et produkt av sine foreldre. Og ja det fører til at barna deres sliter, men ved å ta inn disse, risikerer jeg mine egne barns velferd. Egentlig hele symbiosen vi som familie har skapt sammen. Slutt å vær så pedantisk og lete etter noe å ta meg på, godta at ikke alle tenker som deg!  

Anonymkode: 89329...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2018 den 11.02, AnonymBruker skrev:

Hadde aldri giddet å ha fosterbarn. Har nok med mine egne og ville ikke ødelagt oppveksten deres med å få inn et oppmerksomhetssykt, krevende individ som helst ville hjem til sine rusmisbrukere av foreldre. Flere av disse barna har diagnoser, tilknytningsvansker og er elendig oppdratt. Er en grunn til at så få orker å være fosterhjem. Nei takk!

Anonymkode: 89329...e7f

Enig! Utakknemmelige "unger". Kan være glad noen vil ha de. De samme "ungene" som ødelegger for andre i barnehage og skole for "utagerende" oppførsel.

Anonymkode: e6190...a07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig! Utakknemmelige "unger". Kan være glad noen vil ha de. De samme "ungene" som ødelegger for andre i barnehage og skole for "utagerende" oppførsel.

Anonymkode: e6190...a07

😂 her er det de vellykkede foreldrenes barn som er mobbere - rat det når foreldrene har slike holdninger...

Anonymkode: 93a63...503

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig! Utakknemmelige "unger". Kan være glad noen vil ha de. De samme "ungene" som ødelegger for andre i barnehage og skole for "utagerende" oppførsel.

Anonymkode: e6190...a07

Har sett mange eksempler på dette. Som regel får de en støtteperson men de kan ikke passe på hele tiden. Har vært vitne til at hele klasser har blitt terrorisert av enkeltelever. Dette er barn som av mangel på empati, og kjærlighet fra bio foreldre, ikke evner å nærme seg andre barn sosialt men finner svake punkter hos dem, og får andre med seg. De trykker andre ned for å trekke seg selv opp. Tilknytningsvansker er en gjenganger hos slike barn. Synes ikke de skal være takknemlige for at noen vil ha de, tror heller de trenger terapi. 

Anonymkode: 89329...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tillegger du meg meninger jeg ikke har. Men det er flere av oss som har hatt en tøff barndom og likevel kan fungere som foreldre🙄tror kanskje jeg har litt lite til overs for de biologiske foreldrene som ikke duger til jobben sin. Barna er ikke skyld i noe, de er et produkt av sine foreldre. Og ja det fører til at barna deres sliter, men ved å ta inn disse, risikerer jeg mine egne barns velferd. Egentlig hele symbiosen vi som familie har skapt sammen. Slutt å vær så pedantisk og lete etter noe å ta meg på, godta at ikke alle tenker som deg!  

Anonymkode: 89329...e7f

Jeg tillegger deg ikke meninger, jeg adresserer de meningene du legger frem som det de er. At du ikke liker at dine meninger belyses ytterligere er selvsagt greit, jeg skjønner ubehaget når noen påpeker at ens egne ord ikke beskriver en som man ønsker fremstå, perfekt. 

Og å tro at du er den eneste med en vond oppvekst er naivt, de som har fulgt med på KG over de årene jeg har vært her kjenner min bakgrunn, de vet at jeg har opplevd forsømmelse, seksuelt misbruk, psykisk og fysisk vold osv osv - jeg har ikke all verdens respekt for egne foreldre men ulik deg har det ført til at hjertet mitt for barn som vokser opp som jeg gjorde er stort, for barn at alle barn skal ha det beste utgangspunktet, ikke bare ha fokus på meg selv og det jeg trenger men se at jeg kan gi til andre, være med på å bidra til at mennesker rundt meg også har det bra. Det være seg fra å ta handleposen til den gamle damen på butikken til å stanse bilen om man ser noen mobbe et annet barn og si fra - det å bry seg er ikke noe man gjør kun innenfor ens egne fire vegger. Enten bryr man seg eller så er man fokusert på seg selv, det er ikke så mange varianter på bunnlinjen - variantene kommer etterpå. Og du gir tydelig utrykk for at din bunnlinje er selvfokusert både i første og andre instans, og kun er empatisk om det tjener deg i siste fase. Jo mer du skriver jo mer setter du lyskasteren på deg selv og det er helt fint, fortsett med det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Carrot skrev:

Jeg tillegger deg ikke meninger, jeg adresserer de meningene du legger frem som det de er. At du ikke liker at dine meninger belyses ytterligere er selvsagt greit, jeg skjønner ubehaget når noen påpeker at ens egne ord ikke beskriver en som man ønsker fremstå, perfekt. 

Og å tro at du er den eneste med en vond oppvekst er naivt, de som har fulgt med på KG over de årene jeg har vært her kjenner min bakgrunn, de vet at jeg har opplevd forsømmelse, seksuelt misbruk, psykisk og fysisk vold osv osv - jeg har ikke all verdens respekt for egne foreldre men ulik deg har det ført til at hjertet mitt for barn som vokser opp som jeg gjorde er stort, for barn at alle barn skal ha det beste utgangspunktet, ikke bare ha fokus på meg selv og det jeg trenger men se at jeg kan gi til andre, være med på å bidra til at mennesker rundt meg også har det bra. Det være seg fra å ta handleposen til den gamle damen på butikken til å stanse bilen om man ser noen mobbe et annet barn og si fra - det å bry seg er ikke noe man gjør kun innenfor ens egne fire vegger. Enten bryr man seg eller så er man fokusert på seg selv, det er ikke så mange varianter på bunnlinjen - variantene kommer etterpå. Og du gir tydelig utrykk for at din bunnlinje er selvfokusert både i første og andre instans, og kun er empatisk om det tjener deg i siste fase. Jo mer du skriver jo mer setter du lyskasteren på deg selv og det er helt fint, fortsett med det.

GET. OVER. YOURSELF 

men Ok. Du er også en av de som stemmer blodrødt og ønsker fri flyt av asylsøkere, har jeg rett? Samme hva slags konsekvenser det måtte medføre. Et par drap her og der, hvem teller, sant? Jeg vil beskytte landet mitt, jeg vil beskytte familien min. Samme ting. Har flere utenlandske venner (nei ikke bare europeere) men de andre bør hjelpes der de bor. Og sånn er jeg. Er ikke et MINDRE menneske enn deg av den grunn, all den tid  du lever i en rosenrød selvforherligelse. Men altså, takk for praten da. 

Anonymkode: 89329...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

GET. OVER. YOURSELF 

men Ok. Du er også en av de som stemmer blodrødt og ønsker fri flyt av asylsøkere, har jeg rett? Samme hva slags konsekvenser det måtte medføre. Et par drap her og der, hvem teller, sant? Jeg vil beskytte landet mitt, jeg vil beskytte familien min. Samme ting. Har flere utenlandske venner (nei ikke bare europeere) men de andre bør hjelpes der de bor. Og sånn er jeg. Er ikke et MINDRE menneske enn deg av den grunn, all den tid  du lever i en rosenrød selvforherligelse. Men altså, takk for praten da. 

Anonymkode: 89329...e7f

Nope du tar helt feil, jeg stemmer ikke rødt, og det er ganske typisk når man går tom for argumenter og møter seg selv i døren at man angriper som forsvar.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Carrot skrev:

Nope du tar helt feil, jeg stemmer ikke rødt, og det er ganske typisk når man går tom for argumenter og møter seg selv i døren at man angriper som forsvar.

Jeg argumenterer men du hører ikke. Men vet du...egentlig bryr jeg meg ikke heller. Jeg har nemlig et godt liv og trenger ikke forholde meg til allverdens elendighet hele tiden. Mine nærmeste er de viktigste for meg og jeg har ikke noe behov for å redde verden. Nå avslutter jeg, skal nyte livet i hengekøya fremfor på skjermen. 

Anonymkode: 89329...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2018 den 10.50, AnonymBruker skrev:

Hehe! Personlig likte jeg bedre å bo på barne/ungdomshjem. Jeg hater familier. 

Anonymkode: f4d4c...9d9

Det kan jeg skjønne du gjør, for der er det ingen som kan nekte deg noe som helst uansett hvordan du oppfører deg. I et hjem så har de fleste regler som må følges og det vil du sikkert ikke.
Kjenner ei jente som havnet på ungdomshjem og det livet hun levde der burde ikke være mulig. Ingen regler som fikk konskvenser for det har ikke sånne steder lov til.
Tragisk at disse hjemmene får fortsette sånn som det er i dag.

Endret av Belima
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært fosterhjem i mange år, for to barn (ikke samtidig), og nesten 20 år etter at førstemann flyttet inn, og ett år etter at siste flyttet ut, er jeg med min beste vilje ikke istand til å se at dette er noe jeg kan anbefale andre å gjøre. Dessverre.

Jeg ønsker ikke å gå veldig i detaljer, men i korte trekk: Samarbeidet med biologiske foreldre har vært relativt greit, eller fraværende pga at det i perioder ikke har vært kontakt overhodet. Samarbeidet med barnevernet har vært greit, helt til det øyeblikket problemet har startet. Dvs da puberteten kom, med alt som følger med, og som gjerne blir mye, mye vanskeligere for ungdom med mye bagasje. Da eksploderer det gjerne, og det eneste barnevernstjenesten er interessert i, er å yte minst mulig bistand som kan komme til å koste penger. Det vi opplevde at var viktigst for dem, var at vi som fosterhjem skulle greie å stå i orkanen fram til barna fylte 18, og de ikke lenger var bv sitt ansvar. Det greide vi ikke noen av gangene. Jeg må presisere at vi virkelig gjorde alt som sto i vår makt, men når alt som skjer er at ungdommen utagerer enda mer, og blir til fare for seg selv og andre, og det går på helsen løs for fosterforeldrene, da må man på et tidspunkt si stopp, både av hensyn til seg selv, og ikke minst egne, biologiske barn.

Alle barn som kommer i fosterhjem er traumatiserte i en eller annen grad. Det skal man huske på. Ingenting provoserer meg mer enn fosterhjemskampanjer hvor man blir fortalt at det er nok med husrom og et stort hjerte. Det er ikke sant. Mange av disse barna har dyptgripende emosjonelle skader, noen også kognitiv svikt, som krever behandling av profesjonelle. Før de store problemene starter. Det får man ikke. Man har budsjetter, må vite. Det bedrives brannslokking fram til det er for sent, og det er barna som lider. Istedet for terapi blir det gjerne hektet en ADHD-diagnose på barnet, medisiner blir utdelt, og roen senker seg noenlunde. For en stund.

Vi sitter tilbake med mange massevis av positive opplevelser og minner om barn som kom til å bety uendelig mye for oss, og vi er vanvittig glade i dem begge Men om noen hadde spurt meg om jeg ville gjort det igjen er svaret mitt kontant nei. Det har kostet oss altfor mye, mtp helse og familieliv, og hva våre egne barn har fått av positivt i sine relasjoner med fostersøsken veier dessverre ikke opp for alt de har måttet ofre, og alt de har vært vitne til. Aldri i verden om jeg ville utsatt oss eller barna for noe sånt om jeg visste hva som skulle komme.

En mindre betydelig side av saken, men likevel verdt å nevne: I vårt tilfelle viste fosterbarna seg å være såpass krevende at jeg etter hvert måtte slutte nesten helt å jobbe. Det vi ble fiorespeilet var at det første året måtte en av oss være hjemme. Sånn ble det ikke. Som følge av dette har jeg tapt mye inntekt, for ikke å snakke om pensjonspoeng. Fosterhjem er ikke akkurat økonomisk lukerativt når man ender opp med dét som hovedgesjeft.

Anonymkode: 75df5...aee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har erfaring med at barn av fosterhjem ender med å selge dop, tar livet sitt eller ender på NAV og fordi du har "erfaring" er det slik for alle barn som trenger fosterhjem? Du er ikke snau! Fortsett gjerne skrive, så du bekrefter alle mine fordommer om at enkelte mennesker burde beskyttes mot seg selv.

Anonymkode: 93a63...503

Disse barna har dessverre veldig dårlige odds, og det handler jo ikke om fosterhjemmet, men om det de var utsatt for før de kom dit. 

Anonymkode: 75df5...aee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle barn som kommer i fosterhjem er traumatiserte i en eller annen grad. Det skal man huske på. Ingenting provoserer meg mer enn fosterhjemskampanjer hvor man blir fortalt at det er nok med husrom og et stort hjerte. Det er ikke sant. Mange av disse barna har dyptgripende emosjonelle skader, noen også kognitiv svikt, som krever behandling av profesjonelle. Før de store problemene starter. Det får man ikke. Man har budsjetter, må vite. Det bedrives brannslokking fram til det er for sent, og det er barna som lider. 

En mindre betydelig side av saken, men likevel verdt å nevne: I vårt tilfelle viste fosterbarna seg å være såpass krevende at jeg etter hvert måtte slutte nesten helt å jobbe. Det vi ble fiorespeilet var at det første året måtte en av oss være hjemme. Sånn ble det ikke. Som følge av dette har jeg tapt mye inntekt, for ikke å snakke om pensjonspoeng. Fosterhjem er ikke akkurat økonomisk lukerativt når man ender opp med dét som hovedgesjeft.

Anonymkode: 75df5...aee

Jeg kjenner flere som er enig med deg når det gjelder opplevelsen av manglende ressurser der barna trenger oppfølging, flere opplever at dette er reelt, at kommunen ikke bruker ressurser der de skal. 

Er også enig i at kampanjene er noe rosenrøde og ikke gjenspeiler den reelle verden som fosterhjem for de som tar imot barn som er traumatisert - og kursene man sendes på forbereder en ikke i den grad man bør være forberedt på slike saker. 

Er overrasket over at BV i deres tilfelle ikke dekker et frikjøp fra arbeidet dersom barnets behov er av en slik art? Ble det søkt om slik dekning? Hva begrunnet de avslaget med? Det er en ting ingen har nevnt ennå, det er at fosterhjemsordningene drives av ulike etater, både private og offentlige, noen av bufdir, noen av kommunen og noe av fylkeskommunen - og noen i privat regi. Før ordningen generelt sett får like levevilkår på tvers av fylker og kommuner vil det alltid være en kamp om ressurser der de sterkeste familiene vinner frem.

Anonymkode: 93a63...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner flere som er enig med deg når det gjelder opplevelsen av manglende ressurser der barna trenger oppfølging, flere opplever at dette er reelt, at kommunen ikke bruker ressurser der de skal. 

Er også enig i at kampanjene er noe rosenrøde og ikke gjenspeiler den reelle verden som fosterhjem for de som tar imot barn som er traumatisert - og kursene man sendes på forbereder en ikke i den grad man bør være forberedt på slike saker. 

Er overrasket over at BV i deres tilfelle ikke dekker et frikjøp fra arbeidet dersom barnets behov er av en slik art? Ble det søkt om slik dekning? Hva begrunnet de avslaget med? Det er en ting ingen har nevnt ennå, det er at fosterhjemsordningene drives av ulike etater, både private og offentlige, noen av bufdir, noen av kommunen og noe av fylkeskommunen - og noen i privat regi. Før ordningen generelt sett får like levevilkår på tvers av fylker og kommuner vil det alltid være en kamp om ressurser der de sterkeste familiene vinner frem.

Anonymkode: 93a63...503

Det er mulig jeg formulerte meg litt uklart: jeg ble frikjøpt. Det ble forespeilet at frikjøpet slulle vare ett år, men det ble til over ti, noe som aldri hadde vært noe ønske fra min side. Dermed tapte jeg både inntekt (tjente bedre i jobben jeg hadde utenfor hjemmet) og pensjonspoeng.

Vi opplevde at bv.tjenesten glattet over og underrapporterte ang begge barna når det gjaldt adferd, skader og forventninger rindt utvikling. Det var som om det viktigste var å få plassert, så fikk det briste eller bære, har vi tenkt i ettertid.

Begge disse barna har kosyet, og kommer til å koste, samfunnet millioner. Om det hadde vært vilje til å bruke en brøkdel av disse pengene på handle tidligere, og å forebygge, så hadde situasjonen kanskje vært en annen, og det er frustrerende å tenke på.

Anonymkode: 75df5...aee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er mulig jeg formulerte meg litt uklart: jeg ble frikjøpt. Det ble forespeilet at frikjøpet slulle vare ett år, men det ble til over ti, noe som aldri hadde vært noe ønske fra min side. Dermed tapte jeg både inntekt (tjente bedre i jobben jeg hadde utenfor hjemmet) og pensjonspoeng.

Vi opplevde at bv.tjenesten glattet over og underrapporterte ang begge barna når det gjaldt adferd, skader og forventninger rindt utvikling. Det var som om det viktigste var å få plassert, så fikk det briste eller bære, har vi tenkt i ettertid.

Begge disse barna har kosyet, og kommer til å koste, samfunnet millioner. Om det hadde vært vilje til å bruke en brøkdel av disse pengene på handle tidligere, og å forebygge, så hadde situasjonen kanskje vært en annen, og det er frustrerende å tenke på.

Anonymkode: 75df5...aee

Altså før de kom til oss, da vi fikk sakene presentert før vi bestemte oss.

Anonymkode: 75df5...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...