Gå til innhold

Hva er galt med folk? Sjekker de ikke ut noe som helst før de velger reisemål?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir SÅ uendelig flau når jeg møter på slike turister. Har lyst å bare henge opp et skilt med pil og skrive at ikke alle nordmenn er så dumme... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Overrasket
7 minutter siden, AnonymBruker said:

På en typisk fiskerestaurant: I hvilke sjømat-retter er det naturlig å bruke egg, ost eller bacon? 

Anonymkode: b1ed9...edf

Det finnes italienske fiske- og tomatsupper som inneholder egg og ost. Faktisk kanskje den beste tomatsuppen som finnes.  
Egg brukes for å panere fisk og sjømat. 
Bacon kan brukes som smakstilsetter i basen for mange sauser og stuinger. 
Ost kan brukes på et fat med forreter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å reise til feriesteder, hvor det omtrent ikke eksisterer nordmenn. For blir ofte flau over hvordan nordmenn oppfører seg på ferie, og hva de kan finne på å kreve.

Men nå elsker jeg alt nytt, både å se nye steder, spise nye ting osv. 

 

Anonymkode: 65592...cdf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel de samme menneskene som egentlig trives best på de sjelløse turistfellene, hvor betjeningen helst skal kunne en norsk frase eller to, så de føler seg ekstra velkomne..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer ikke bare i utlandet - jeg overhørte noen be om nanbrød på en kinesisk restaurant forleden...

Å ikke ha stålkontroll på hvilke retter som er vanlig i den enkelte region er greit nok, de færreste bedriver inngående studier av lokale forhold før de skal på ferie. Det jeg ikke skjønner er at man med største selvfølge ber om noe som ikke står på menyen, og så blir sur når man ikke får det. Det handler ikke om lokalkunnskaper, det handler om å ha et minimum av folkeskikk og kjennskap til hvordan man oppfører seg på restaurant.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke dette er typisk norsk oppførsel. Men selvfølgelig en helt forkastelig måte å oppføre seg på uansett hvor man kommer fra. 

Anonymkode: 1e017...afe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker å reise til feriesteder, hvor det omtrent ikke eksisterer nordmenn. For blir ofte flau over hvordan nordmenn oppfører seg på ferie, og hva de kan finne på å kreve.

Men nå elsker jeg alt nytt, både å se nye steder, spise nye ting osv. 

 

Anonymkode: 65592...cdf

Det dukker opp nordmenn på de merkeligste steder skal jeg si deg. Jeg tok toget i et afrikansk land som på ingen måte er en feriedestinasjon for noen europeiske land, i et området UD anbefaler å ikke reise til uten at det er helt nødvendig. På vei til toalettet roper venninnen min en kommentar til meg på norsk (hvem andre skulle forstår det der liksom) og da spretter det opp en fyr inni togvognen som viser seg å være fra det blide sørland, og er på misjonsreise. Så nordmenn finne over alt. Opplevd lignende på andre kontinent. Men det går såklart ann å styre unna de som tror Syden er et eget land.

Anonymkode: 6195f...48b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er utrolige, og mange tror tydeligvis at verden roterer rundt akkurat dem. Det gjelder på ingen måte bare nordmenn. På TripAdvisor kan man lese ganske mange merkelige omtaler av hoteller og restauranter fra svært forskjellige nasjonaliteter.
Når et hotell markedsfører seg som ett av byens største; hva er da vitsen i å skrive et innlegg der man klager på at det er et stort hotell og gi lav poengsum for nettopp det?
Hvis en restaurant er profilert som et sted med ekte og kortreist tradisjonsmat fra distriktet, så kan du være sikker på at noen skriver en klage på at det ikke var noe godt utvalg av pastaretter der (og vi snakker i dette tilfellet IKKE om et sted i Italia). :murvegg:  

Jeg var på et utrolig hyggelig og landlig sted nylig: et koselig lite hotell med masse sjarme, nydelig mat og skikkelig  imøtekommende og blid betjening. Der var det et kvinnemenneske av en gjest som bar seg ille over at stedet var for stille og rolig, og at det ikke var et stort nok for henne (stedet altså, ikke rommene). Ikke var det visst meny av den typen man får på Maaemo i Oslo eller Noma i Køben, heller... Vel, hvis det var målet, skulle hun heller reist dit!  

Det blir for dumt å klage over at noe er skikkelig bra på akkurat det det utgir seg for! 

Endret av Ullvott
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for et forbilde for ungene sine.

Noen nordmenn er både uhøflige, dumme og kravstore.

Minner meg om det norske paret som reiste til India på ferie og hadde gått rundt hele Calcutta og leita etter wienerschnitzel for de likte ikke den indiske maten. 🤣 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes. Blir helt flau jeg. 

Og jeg skjønnet så inderlig godt hvorfor Mallorca og Barcelona ønsker å kutte ned på turisme. De ødelegger med sin vanvittige dumskap. 

Det er en stor grunn for at jeg skyr alle turistplasser som pesten. 

Anonymkode: 84b3b...5d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hjertesukka skrev:

Og for et forbilde for ungene sine.

Noen nordmenn er både uhøflige, dumme og kravstore.

Minner meg om det norske paret som reiste til India på ferie og hadde gått rundt hele Calcutta og leita etter wienerschnitzel for de likte ikke den indiske maten. 🤣 

Det er faktisk noe av det dummeste jeg har hørt! 😂

Anonymkode: 1e017...afe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk noe av det dummeste jeg haVr hørt! 😂

Anonymkode: 1e017...afe

- Og det er faktisk helt sant for det er et par i perifer familie. Som jeg naturlig nok ikke holder kontakten med, men får høre slike historier av andre i familien. Vi har ledd mye av denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Å gå på en fiskerestaurant og forvente at de har pastaretter... Hjernen må ha vært helt i feriemodus. Frakoblet. Slått av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Overrasket skrev:

Det finnes italienske fiske- og tomatsupper som inneholder egg og ost. Faktisk kanskje den beste tomatsuppen som finnes.  
Egg brukes for å panere fisk og sjømat. 
Bacon kan brukes som smakstilsetter i basen for mange sauser og stuinger. 
Ost kan brukes på et fat med forreter. 

Men det er jo ingen vist for en restaurant å bestille inn varer til retter de ikke fører i menyene sine, bare sånn i tilfellet de får noen gjester som forlanger noe som ikke står i menyen. 

Råvarene vil da bli dårlige, og restauranten sitter med svinn og går i underskudd. Da er det logisk å kun bestille inn varene som trengs for å lage rettene restauranten tilbyr i menyen. 

Anonymkode: 35959...791

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Overrasket skrev:

Det finnes italienske fiske- og tomatsupper som inneholder egg og ost. Faktisk kanskje den beste tomatsuppen som finnes.  
Egg brukes for å panere fisk og sjømat. 
Bacon kan brukes som smakstilsetter i basen for mange sauser og stuinger. 
Ost kan brukes på et fat med forreter. 

Helt irrelevant i grunn. Syntes det er ganske frekt å forvente at en restaurant skal lage noe som ikke er i nærheten av å stå på menyen. At døtrene har Mariah Carey fakter er jo slettes ikke rart med sånne foreldre, de burde jo tatt dem med på en helt annen restaurant om de ikke fant noe de liker istedenfor å oppføre seg på den måten.               Det verste av alt er muligens at Jeg aldri har sett nordmenn oppføre seg slik her hjemme men tvert imot bare i utlandet, kan liksom ikke se for meg en familie her spasere inn på en fiskerestaurant å forlange carbonara. Legger igjen alt av manerer her hjemme og har en svært nedlatende holdning til mennesker fra andre land. 

Endret av moroklompen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det er jo ingen vist for en restaurant å bestille inn varer til retter de ikke fører i menyene sine, bare sånn i tilfellet de får noen gjester som forlanger noe som ikke står i menyen. 

Råvarene vil da bli dårlige, og restauranten sitter med svinn og går i underskudd. Da er det logisk å kun bestille inn varene som trengs for å lage rettene restauranten tilbyr i menyen. 

Anonymkode: 35959...791

Jeg mener altså ikke å si at de skulle bestille inn varer de ikke bruker, så her har du misforstått. Jeg mener å si at det ikke er direkte ulogisk å tenke seg at en italiensk fiskerestaurant allerede bruker pasta, bacon, egg og ost i rettene sine. For meg blir det litt som å si "nei, vi kan ikke laga pasta aglio e olio, fordi vi ikke har olivenolje på kjøkkenet". 

26 minutter siden, moroklompen said:

Helt irrelevant i grunn. Syntes det er ganske frekt å forvente at en restaurant skal lage noe som ikke er i nærheten av å stå på menyen. At døtrene har Mariah Carey fakter er jo slettes ikke rart med sånne foreldre, de burde jo tatt dem med på en helt annen restaurant om de ikke fant noe de liker istedenfor å oppføre seg på den måten.               Det verste av alt er muligens at Jeg aldri har sett nordmenn oppføre seg slik her hjemme men tvert imot bare i utlandet, kan liksom ikke se for meg en familie her spasere inn på en fiskerestaurant å forlange carbonara. Legger igjen alt av manerer her hjemme og har en svært nedlatende holdning til mennesker fra andre land. 

For all del mener jeg at gjestene hadde feil, jeg bare la til en tilleggskommentar om at jeg, personlig, synes det er rart at forklaringen var at de ikke har ingrediensene på kjøkkenet, når det er ingredienser som er relativt vanlige på alle italienske restauranter, uansett region og type.

For all del kan selvfølgelig restauranten avslå, men det var egentlig ikke det tilleggskommentaren min fokuserte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

27 minutter siden, Overrasket skrev:

Jeg mener altså ikke å si at de skulle bestille inn varer de ikke bruker, så her har du misforstått. Jeg mener å si at det ikke er direkte ulogisk å tenke seg at en italiensk fiskerestaurant allerede bruker pasta, bacon, egg og ost i rettene sine. For meg blir det litt som å si "nei, vi kan ikke laga pasta aglio e olio, fordi vi ikke har olivenolje på kjøkkenet". 

For all del mener jeg at gjestene hadde feil, jeg bare la til en tilleggskommentar om at jeg, personlig, synes det er rart at forklaringen var at de ikke har ingrediensene på kjøkkenet, når det er ingredienser som er relativt vanlige på alle italienske restauranter, uansett region og type.

For all del kan selvfølgelig restauranten avslå, men det var egentlig ikke det tilleggskommentaren min fokuserte på.

Kanskje restauranten hadde ingrediensene på kjøkkenet sitt, men at de akkurat hadde nok av ingrediensene til å lage et visst antall av rettene som sto i menyen, til gjester som faktisk ønsker å dra på gitte restaurant. Ikke bruke varene sine opp på tilfeldige retter frekke kunder plutselig forlanger å få servert. 

Dette var også en sjømat-restaurant, så de er nok avhengige av å bruke råvarene sine opp ganske fort mens de er ferske, og det får de ikke gjort ved å lage pasta carbonara.

Synes kokkene har rett uansett hvilke årsaker de brukte for å avvise å lage en totalt annerledes rett enn den som står i menyen. Der blir som å gå inn i en skobutikk og bli sur fordi de ikke selger klær.

 

Anonymkode: 35959...791

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...