Gå til innhold

Helt ærlig, hva tror dere skjer med jorden nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det skrives jo veldig, veldig mye om at det er rekordtørt og dritvarmt. Hvilket selvfølgelig er helt i orden, det er riktig å skrive om det så ekstremt som det også er nå, men det er da ikke akkurat noe hemmelighold når det er mange artikler i riksmediene hver eneste dag om hvor varmt og tørt det er. Her jeg bor er det forøvrig datovanning, bare lov å vane mellom 21 og 23 og bare annenhver dag, så det er da begrensninger på vannbruken flere steder i landet også. 

Jeg aksepterer i hvert fall ikke premisset om at det er "nesten ingenting" i media om noe det er masse, masse, masse om i media absolutt hele tiden.

Anonymkode: 8baff...eef

Men de skriver som om det kun er en kortvarig greie. Hvorfor får vi ikke beskjed om å redusere vannbruken? Hvorfor er det bare bønder som har fått beskjed om det? Og nå, knapt noen få kommuner i utkanten av Hordaland?

Anonymkode: acbee...6e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vann bidrar i det minste til liv. Det gjør ikke tørken.

Anonymkode: acbee...6e9

Det er sant. Men viss det er virkelig store mengder med vann, vil det ikke da være vanskelig for jorden å ta til seg alt vannet når det kommer vannmasser på vannmasser? Altså, vannet ble jo bare liggende som enorme dammer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare idiotien i at folk faktisk kjører bil med viten og vilje sier meg at ikke det er håp for planeten.

Anonymkode: d8b5b...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HerrBæsjerumpehull

Ingenting spesielt som skjer med jorden. Klimaet er i stadig forandring, slik det alltid har vært, og livets kretsløp tilpasser seg, slik det alltid har gjort. Jorden klarer seg helt utmerket. Så legg bort tinnfoliehattene, og ta det helt med ro.

Endret av HerrBæsjerumpehull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå regner det her jeg bor, forfriskende!! Uvant å vente på regn, ikke vanlig på Vestlandet i hvert fall..

Anonymkode: 78833...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå regner det her jeg bor, forfriskende!! Uvant å vente på regn, ikke vanlig på Vestlandet i hvert fall..

Anonymkode: 78833...72b

Det kom bittelitt regn i går og i dag, ellers er her Sol og atter Sol. De få dråpene fordamper fort.

Anonymkode: acbee...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har mye vann sammenlignet med andre land. Vi er dessuten få innbyggere. 

Det er restriksjoner i enkelte kommuner, du kan vanne med håndholdt slange, men ikke spreder. Dette er forøvrig ikke fordi vi går tomme for vann, men fordi trykket forsvinner og enkelte husstander da kan oppleve at de mister vannet. 

Det har vært tørke før.....

Anonymkode: 129dc...d2e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mippi skrev:

Jeg tror jorden snart vil være ulevelig for mennesker. Med "snart" mener jeg om noen hundre år. 

At det ikke er satt igang flere tiltak for å endre utviklingen synes jeg er merkelig.

Man får kjøpe så mye man vil.

Man kan dusje så lenge man orker.

Kunstgressbaner, bassenganlegg, kan kjøpe vann i plast i butikken, gartnerier selger blomster, cruiseskip seiler rundt, oppussing, ingen bot for å ikke resirkulere, restaurantbransjen med tonnevis av svinn, flyreiser, posemat med smoothie eller grøt til barn, osv osv.

Alt dette som er totalt unødvendig. Hvorfor gjør vi ikke noe???

Neida, vi skal bare kjøre mindre bil og spise mindre kjøtt... og kjøpe klimakvoter. Latterlig.

Det hadde blitt ramaskrik, demonstrasjoner og det som verre er om vi hadde blitt tvunget til å forbruke mindre på generell basis.

Men, egentlig er det jo helt greit at menneskeheten utrydder seg selv om ikke så lenge. :) Vi har ingenting positivt å tilføre noe som helst.

Anonymkode: 73aef...6d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse tingene går i sykluser. Det er det som er så ironisk med dette klima-hysteriet. Hvordan kan man egentlig vite hva som evt er menneskeskapt av klimaendringer, og hva som bare er naturlige svinginger. Jeg mener, ifølge Al Gore så skulle jo all isen på nordpolen vært vekke nå. Var akkurat det samme hysteriet da, og dette var doktrine for menigheten i både media og politikk. Og når det ikke gikk som planlagt , så bare omdøpte de det som var "helt udiskutabelt/vitenskapelig bevist" global oppvarming om til "klimaendringer". Da KAN man jo ikke ta feil en gang. 

Så det er litt tørt i år. No biggie.

Anonymkode: 00af1...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært vanningsrestriksjoner siden slutten av mai. Vi kan vanne med håndholdt slange, ikke spreder. Og alle må kutte på vannforbruket sitt. Kommunen oppfordrer til svært lite vanning, blir det verre blir det totalforbud. Det er ikke pga lite vann, men pga dårlig trykk når mange bruker store mengder vann. Det skal også være vann tilgjengelig hvis/når det blir en skogbrann. 

Det er ofte det har vært vanningsrestriksjoner her da men, ikke første gang det. 

Det skrives daglig i lokalavisen om tørken. Særlig hvor vanskelig det er for bøndene, både mtp dyra og kornet. 

Det går over det her også. 

Anonymkode: 89481...bbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkeologene smiler i alle fall fra øre til øre og det syns jeg de skal få gjøre så lenge det varer.
                                                             Ta det med ro; regnet kommer tilbake om litt. :) 
https://www.tv2.no/a/9974506/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dragoneyes
24 minutter siden, HerrBæsjerumpehull skrev:

Ingenting spesielt som skjer med jorden. Klimaet er i stadig forandring, slik det alltid har vært, og livets kretsløp tilpasser seg, slik det alltid har gjort. Jorden klarer seg helt utmerket. Så legg bort tinnfoliehattene, og ta det helt med ro.

Ja, jeg er enig i at klimaet naturlig endrer seg over tid. Det jeg ikke skjønner er det du f.eks. sier at vi bare skal ta det med ro og liksom ikke gjøre noe? For selv om ting kan og vil forandre seg naturlig er det virkelig ikke holdbart sånn som vi mennesker holder på, så vidt meg bekjent har det aldri vært noen som har påvirket livet på jorden sånn som vi gjør. Vi har makt til å faktisk påvirke syklusen ved å fjerne vesentlige deler av den og dermed forrykke balansen. Og uansett om alt vi gjør ikke har noe å si for det som skjer nå, så kan det umulig være positivt for verden at vi holder på sånn som vi gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde blitt ramaskrik, demonstrasjoner og det som verre er om vi hadde blitt tvunget til å forbruke mindre på generell basis.

Men, egentlig er det jo helt greit at menneskeheten utrydder seg selv om ikke så lenge. :) Vi har ingenting positivt å tilføre noe som helst.

Anonymkode: 73aef...6d3

Egentlig enig. Mennesket har ingen verdi i seg selv. (Jeg er ikke spesielt religiøs. :p).

Synes bare det er så latterlig at det ikke blir innført rasjoner, mer kontroll og lignende. Før det er for sent. Men vi venter vel bare på apokalypsen... Mennesket i et nøtteskall...

Hva med å begynne med matrasjoner? Det kastes så mye mat at det er vemmelig å tenke på. Hvorfor produseres det i det hele tatt søplemat uten næringsverdi?

Fordi vi vil kose oss. Jeg skjønner det, men til hvilken pris? Da snakker jeg selvfølgelig ikke om kroner og øre...

Er ikke livet verdt å leve uten godtesnop og snacks? Ronja er nok uenig, men...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnvannet blir ikke fryktelig lavt etter èn tørkesommer.

Anonymkode: 7a194...fbb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tipper at grunnvannet faktisk er høyere enn de sier og at de bruker denne tørken til å innføre smartmåler på vannet over hele Europa.

Anonymkode: 7a194...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse tingene går i sykluser. Det er det som er så ironisk med dette klima-hysteriet. Hvordan kan man egentlig vite hva som evt er menneskeskapt av klimaendringer, og hva som bare er naturlige svinginger. Jeg mener, ifølge Al Gore så skulle jo all isen på nordpolen vært vekke nå. Var akkurat det samme hysteriet da, og dette var doktrine for menigheten i både media og politikk. Og når det ikke gikk som planlagt , så bare omdøpte de det som var "helt udiskutabelt/vitenskapelig bevist" global oppvarming om til "klimaendringer". Da KAN man jo ikke ta feil en gang. 

Så det er litt tørt i år. No biggie.

Anonymkode: 00af1...8a4

Men tenk da. Vi er vant til å ha alt tilgjengelig. Frukt, grønt, kjøtt, fisk osv. 

Nå kan ikke alt spises mer, og med så mye tørke så mange steder rundt på planeten, hvor lang tid tar det før det merkes at det er ikke råvarer å få tak i fordi produksjonen er blitt mye mindre grunnet tørken? Hvor land tid tar det før vi leser at butikkhyllene er tomme for melk, fløte, kjøtt, grønnsaker rundt jul og i vinter? Og særlig før neste års avling?

Anonymkode: acbee...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnvannet blir ikke fryktelig lavt etter èn tørkesommer.

Anonymkode: 7a194...fbb

Grunnvannet blir lavere av helt andre årsaker. Gruvearbeid, oljeboring, sprenging, husbygging, bygging i byer og uvettig bruk av vann i industrien.

Anonymkode: acbee...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...