Gå til innhold

Helt ærlig, hva tror dere skjer med jorden nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her på Vestlandet er det knusktørt, brunt og jeg pleier ikke å være den som sier noe når andre spekulerer på verdens ende, men nå tror jeg det kan være noe i det.

Aldri har det vært så tørt, så brunsvidd, og den merkelige røde solnedgangen i juni.. Grunnvannet som er lavt og antagelig lavere enn de sier. Men enda er vi som privatforbrukere ikke blitt bedt om å begrense vannbruken. Noe som er standard i tørkekriser i andre land. 

Værfenomenene som intreffer, og allikevel er det nesten ingenting om det i media. Til sammenligning; når vi har flom eller store jordskred, er dekningen i medier over flere uker.

Jeg som vanligvis ikke har særlig konspiratoriske tanker rundt vær, media, hamstring av mat og drikke, syns faktisk at det er rart at det skrives så lite om tørken, og hvor mye og kraftig tørke det er over hele planeten. Det er så "nedtonet". Det skrives litt, men det er som om noe mangler.

Er jeg alene om å stusse på dette?

Anonymkode: acbee...6e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde ikke vært feil om AS Norge hadde sluttet å fått hugget ned regnskog i andre verdensdeler for å gjøre plass til biodrivstoffproduksjon iallefall..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange saker om tørken jeg, kommer fra et vestlandsfylke. Her det stort fokus pga. bøndene.

Jeg tror vi opplever mer ekstremvær, tror ikke det blir sånn tørke neste år. Vi får nok en ekstrem periode med regn snart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var mer bekymret når regnet aldri tok slutt. Følte jeg gikk og bodde på en eneste stor vannmasse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke forberedt på noe. Smeller det så sliter vi. Vi er så a4. Står opp. Leverer barn på skole og bhg. Handler mat i butikken. Avhengig av wifi og penger i bank. Stopper dette opp så er det ikke noe vi kan gjøre. Vi må holde oss hjemme og spise det vi har i huset til det går tomt. Jordkloden lever sitt liv. Er vi som må tilpasse oss. Er dette slutte, kanskje. Ingen vet fremtiden. 

Anonymkode: 76546...cec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi nordmenn blir helt ville når det endelig er varmt og pent vær. Journalistene også ser bare knallvær og badetemperaturer. Det skal jo bare to godværsdager på rad til før det er hovednyhet i avisene. 

Jeg synes likevel de begynner å skjønne nå at dette ikke er bare godvær, men rett og slett uvær den andre veien. Det er også nyheter om tørke, fortvilte bønder osv. 

Anonymkode: 05218...020

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jorden snart vil være ulevelig for mennesker. Med "snart" mener jeg om noen hundre år. 

At det ikke er satt igang flere tiltak for å endre utviklingen synes jeg er merkelig.

Man får kjøpe så mye man vil.

Man kan dusje så lenge man orker.

Kunstgressbaner, bassenganlegg, kan kjøpe vann i plast i butikken, gartnerier selger blomster, cruiseskip seiler rundt, oppussing, ingen bot for å ikke resirkulere, restaurantbransjen med tonnevis av svinn, flyreiser, posemat med smoothie eller grøt til barn, osv osv.

Alt dette som er totalt unødvendig. Hvorfor gjør vi ikke noe???

Neida, vi skal bare kjøre mindre bil og spise mindre kjøtt... og kjøpe klimakvoter. Latterlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har dessverre like lite kjærlighet til jorden som til menneskene. Det gjenspeiler seg i hva som skjer nå.

Anonymkode: 7a088...d5b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skrives jo veldig, veldig mye om at det er rekordtørt og dritvarmt. Hvilket selvfølgelig er helt i orden, det er riktig å skrive om det så ekstremt som det også er nå, men det er da ikke akkurat noe hemmelighold når det er mange artikler i riksmediene hver eneste dag om hvor varmt og tørt det er. Her jeg bor er det forøvrig datovanning, bare lov å vane mellom 21 og 23 og bare annenhver dag, så det er da begrensninger på vannbruken flere steder i landet også. 

Jeg aksepterer i hvert fall ikke premisset om at det er "nesten ingenting" i media om noe det er masse, masse, masse om i media absolutt hele tiden.

Anonymkode: 8baff...eef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her på Vestlandet er det knusktørt, brunt og jeg pleier ikke å være den som sier noe når andre spekulerer på verdens ende, men nå tror jeg det kan være noe i det.

Aldri har det vært så tørt, så brunsvidd, og den merkelige røde solnedgangen i juni.. Grunnvannet som er lavt og antagelig lavere enn de sier. Men enda er vi som privatforbrukere ikke blitt bedt om å begrense vannbruken. Noe som er standard i tørkekriser i andre land. 

Værfenomenene som intreffer, og allikevel er det nesten ingenting om det i media. Til sammenligning; når vi har flom eller store jordskred, er dekningen i medier over flere uker.

Jeg som vanligvis ikke har særlig konspiratoriske tanker rundt vær, media, hamstring av mat og drikke, syns faktisk at det er rart at det skrives så lite om tørken, og hvor mye og kraftig tørke det er over hele planeten. Det er så "nedtonet". Det skrives litt, men det er som om noe mangler.

Er jeg alene om å stusse på dette?

Anonymkode: acbee...6e9

Dette er straffen fra gudene fordi norske fotballag har valgt å anlegge kunstgressmatter istedenfor skikkelige gressmatter, hadde det ikke vært for noen få lag som f.eks RBK, hadde gudene allerede avsluttet hele showet. Men det er håp. Synes alle her skal vise avsky for det som skjer i norsk fotball, da vil regnet atter flomme og naturen igjen bli grønn og fin. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel denne globale oppvarmingen. 

Vi har jo sluppet ut drivhusgasser i store mengder, det får vel konsekvenser som mer ekstreme værforhold. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var like tørt i 1947, vi har ikke dauet ennå. BAre dyrene som møter enden i denne tørken, foreløpig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Dette er straffen fra gudene fordi norske fotballag har valgt å anlegge kunstgressmatter istedenfor skikkelige gressmatter, hadde det ikke vært for noen få lag som f.eks RBK, hadde gudene allerede avsluttet hele showet. Men det er håp. Synes alle her skal vise avsky for det som skjer i norsk fotball, da vil regnet atter flomme og naturen igjen bli grønn og fin. 

Du er faktisk inne på noe da https://www.vartoslo.no/pa-valle-ligger-tonn-pa-tonn-med-gummigranulater-pa-sidelinja/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Se det ja! Så er jeg ikke gal likevel, gudene snakker faktisk til meg 😄

Men nå gjøres det noe med, så straffen fra gudene kom litt sent. :Knegg:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan man avgjørere hvilke artikler som publiseres. Kan journalistene selv ta iniativ til å skrive om slike ting? Da må det jo være noen som er interessert i den type tema, og hvor mange er interessert og opplyst om globalt klima innenfor de som avgjører hva som blir publisert? jeg aner ikke hvordan det fungerer

Ellers så bryr vi nok oss for lite om klima og miljø. For eks burde vi dyrke mye mer planter og redusere kjøttbruk i Norge for å redusere negativ påvirkning på klima. Husdyr spiser som kjent mer planter og drikker mer vann i løpet av en dag enn et menneske. Og det sier seg selv at når vi har 1 milliard kuer verden rundt, så er det alt for høyt. Vi snakker om å ha for mange mennesker på kloden, men hva med å ha for mange kuer eller griser?

Dette går på at mennesker bare ikke vet hvor stort miljøpotetrykk de etterlater seg, de tror at alt ordner seg. Jeg hadde for eks ikke turt å få barn nå for jeg er ikke overbevist om at alt kommer til å være klart til klimaet blir verre. Jeg mener, jeg ser ingen langtidsplaner for hvordan vi skal leve mer bærkraftig i fremtiden, eller snakk om hvordan vi kommer til å måtte endre samfunnet og levestilen vår 

Anonymkode: 5c48b...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvordan man avgjørere hvilke artikler som publiseres. Kan journalistene selv ta iniativ til å skrive om slike ting? Da må det jo være noen som er interessert i den type tema, og hvor mange er interessert og opplyst om globalt klima innenfor de som avgjører hva som blir publisert? jeg aner ikke hvordan det fungerer

Ellers så bryr vi nok oss for lite om klima og miljø. For eks burde vi dyrke mye mer planter og redusere kjøttbruk i Norge for å redusere negativ påvirkning på klima. Husdyr spiser som kjent mer planter og drikker mer vann i løpet av en dag enn et menneske. Og det sier seg selv at når vi har 1 milliard kuer verden rundt, så er det alt for høyt. Vi snakker om å ha for mange mennesker på kloden, men hva med å ha for mange kuer eller griser?

Dette går på at mennesker bare ikke vet hvor stort miljøpotetrykk de etterlater seg, de tror at alt ordner seg. Jeg hadde for eks ikke turt å få barn nå for jeg er ikke overbevist om at alt kommer til å være klart til klimaet blir verre. Jeg mener, jeg ser ingen langtidsplaner for hvordan vi skal leve mer bærkraftig i fremtiden, eller snakk om hvordan vi kommer til å måtte endre samfunnet og levestilen vår 

Anonymkode: 5c48b...015

Og slutte å gå med bomullsklær. Tar masse vann å produsere bomull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dragoneyes

Vi får stadig mer ekstremvær og kommer nok til å få enda mer av det framover. Dyrearter blir utryddet i rekordfart, søppelhauger store som fjell, utslipp av diverse, hogst av verdifull skog, fossil brensel, forbruk som langtfra er holdbart. Allikevel klarer vi ikke å gjøre noe med det, kjøp av klimakvoter og kjøre elbil skal liksom løse alt.Vi er for egoistiske og korttenkte til å klare å ta vare på denne vakre jorden, jeg håper bare vi mennesker dør ut før vi har ødelagt alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mass skrev:

Jeg var mer bekymret når regnet aldri tok slutt. Følte jeg gikk og bodde på en eneste stor vannmasse. 

Vann bidrar i det minste til liv. Det gjør ikke tørken.

Anonymkode: acbee...6e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mippi skrev:

Jeg tror jorden snart vil være ulevelig for mennesker. Med "snart" mener jeg om noen hundre år. 

At det ikke er satt igang flere tiltak for å endre utviklingen synes jeg er merkelig.

Man får kjøpe så mye man vil.

Man kan dusje så lenge man orker.

Kunstgressbaner, bassenganlegg, kan kjøpe vann i plast i butikken, gartnerier selger blomster, cruiseskip seiler rundt, oppussing, ingen bot for å ikke resirkulere, restaurantbransjen med tonnevis av svinn, flyreiser, posemat med smoothie eller grøt til barn, osv osv.

Alt dette som er totalt unødvendig. Hvorfor gjør vi ikke noe???

Neida, vi skal bare kjøre mindre bil og spise mindre kjøtt... og kjøpe klimakvoter. Latterlig.

Ja, vi gjør mye dumt. Det er nesten som å se klisje Hollywod filmer hvor fattige bor på utarmede steder mens de rike velter seg i overflod og underholdning.

Anonymkode: acbee...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...