Gå til innhold

Leietaker har flyttet inn før tiden?!


Stine Solbakken

Anbefalte innlegg

Vi leier ut en hybel som er direkte knyttet til vår leilighet. Vi har underskrevet kontrakt med leietaker, som ifølge kontrakten skal flytte inn 1. August. 
Vi ga klarsignal for at leietaker kunne flytte eiendeler inn i hybel tidligere(17.Jul) da hybelen sto tom, og vi er midt i disse sommerferie-tider hvor vi skulle være bortreist på helt ulike tidspunkt.

Ga beskjed om at vi ønsker penger inne på konto, før vi var komfortable til å overlevere nøkler til leietaker før opprinnelig satte dato.
Penger er inne, men nå har leietaker flyttet inn? Kan vi kreve husleie for de 2 siste ukene i juli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke penger ønsket dere på konto før dere ga bort nøkler? 

Hvis vedkommende har flyttet inn krever dere husleie for den perioden ja 

Anonymkode: eee5e...90e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså depositum, og husleien for august.

I kontrakten skal all husleie betale forskuddsvis den 01. i hver måned.
Vi ønsket derfor at husleie for august var inne før vi ville gi nøkler til leietaker, slik at h*n kunne flytte inn sine personlige eiendeler.

Så vi kan lovlig kreve husleie for disse 2 ukene (17. Juli-01.August), når vi ser at h*n har begynt å overnatte i leiligheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du jo snakke med leieaker, du har både sagt hun kan flytte inn tingene, hun har betalt og du har gitt nøkler, da er det ikke rart om hun har misforstått.

Anonymkode: c297b...b06

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke  fint  at noen er det mens dere er borte på ferie?

Men ja, tror du kan kreve penger. Er det en fattig student?

Anonymkode: c297b...b06

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sender en hyggelig melding hvor det står at avtalen var at h*n skulle få flytte inn tingene, ikke flytte inn selv. Så hvis h*n fremdeles ønsker å bo der til august så må *sum* innbetales til *kontonr* 

Anonymkode: eee5e...90e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo hende hen har misforstått, så ville kanskje tatt det opp med leietaker før dere krever noe. 

Anonymkode: dff39...95c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

H*n har kanskje misforstått avtalen. Selvsagt kan dere kreve leie for de to ukene. Men dere må jo snakke med vedkommende, ikke kvinneguiden. Er dere veldig konfliktsky?

Anonymkode: a6235...758

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nettopp der misforståelsen er oppstått, dessverre..

H*n spurte om det var mulig å lagre personlige eiendeler i hybelen sin bod frem til 01.August, hvorav vi sa at det var ok å sette det direkte inn i hybelen, og at vi da kunne overlevere nøkler samtidig så lenge husleien var inne på konto.

H*n er ingen fattig student, men en som er i 100% stilling, og akkuratt fått en forfremmelse.
Et ordentlig arbeidsjern som kun trenger et "krypinn" da samboerskap tok slutt, og h*an ønsker å fokusere på jobb fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien kan du jo det. Og ser ingen problemer med det om dere hadde avtalt dette på forhånd. Men jeg skjønner ikke helt forskjellen på å flytte inn ting, og å bo der. I begge tilfellene disponerer leietaker hybelen i denne perioden. Hvorfor bare du ikke leietaker om å betale for disse ukene når avtalen ble inngått? Skjønner godt at hun/han trodde det var greit å flytte inn. Og ville Ikke startet leieforholdet med noe som gjerne kan bli en konflikt.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke konfliktsky, men ønsker gjerne å vite om vi faktisk har lov til å be om pengene, slik at ikke vi virker som upålitelige utleiere som ønsker å snylte leietaker fra start😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 minutt siden, Menchit skrev:

I teorien kan du jo det. Og ser ingen problemer med det om dere hadde avtalt dette på forhånd. Men jeg skjønner ikke helt forskjellen på å flytte inn ting, og å bo der. I begge tilfellene disponerer leietaker hybelen i denne perioden. Hvorfor bare du ikke leietaker om å betale for disse ukene når avtalen ble inngått? Skjønner godt at hun/han trodde det var greit å flytte inn. Og ville Ikke startet leieforholdet med noe som gjerne kan bli en konflikt.

Ja, ikke sant? Det er jo det siste vi ønsker, samtidig som vi kunne leid ut hybelen på f.eks. airBNB frem til 31. Juli, dersom vi ikke hadde vært for raske på labben.

Så er mer de "tapte" inntektene dette går på, for vår del som utleiere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Ja. dere kan be om penger for de to ukene. Men jeg ville ikke gjort det. Rett og slett frodi dette høres ut som en misforståelse, og det er det er en dårlig idé å begynne et leiefrohold med en krangel basert på en misforståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette virker jo utrolig rotete. Vanlig praksis ved utleie er at alt som skal betales, betales før overlevering av nøkler.

Innflytting av ting skjer når leietaker har overtatt boligen, det gjør de på egen tid. Og hva er egentlig forskjellen på å "flytte inn tingene" og å "bo der", når leietaker uansett har fått nøklene? Dere kunne jo ikke leid ut boligen til noen andre i denne fasen uansett. 

 

Anonymkode: df9ff...7bc

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er rett og slett vi som har dummet oss ut med ønsket om å være alrighte, og så blir vi usikre...🙄 Tenker vi lar det t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har avtalt at leietaker skal betale for de siste ukene i Juli (at det står i kontrakten) kan dere lovlig kreve leie for disse ukene. 

Skal selv flytte ut om noen dager, og min utleier har sagt seg enig i at jeg betaler for august og bare bor der den 1,5 uke før det :) Så føler meg litt heldig. Dette er en leilighet som ikke er tilknyttet boligen til utleier. 

Er nok litt forskjellig praksis der. 

Anonymkode: 4d86c...60f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, Stine Solbakken skrev:

Er ikke konfliktsky, men ønsker gjerne å vite om vi faktisk har lov til å be om pengene, slik at ikke vi virker som upålitelige utleiere som ønsker å snylte leietaker fra start😳

Jeg skjønner ikke hva det gjør om leietaker har flyttet inn når han uansett allerede disponerer leiligheten.  Jeg hadde enten avtalt på forhånd at han kunne få overta fra midten av juli (og da betale leie), eller så hadde jeg tenkt at jeg kunne være litt kul og la ham flytte inn før tiden siden det ikke var noe i veien for det. 

Anonymkode: d41cb...42c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle sammen! Beklager å kaste bort tiden deres på egen usikkerhet:phaedra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Stine Solbakken skrev:

 

Ja, ikke sant? Det er jo det siste vi ønsker, samtidig som vi kunne leid ut hybelen på f.eks. airBNB frem til 31. Juli, dersom vi ikke hadde vært for raske på labben.

Så er mer de "tapte" inntektene dette går på, for vår del som utleiere..

Men kunne dere leid ut hybelen når leietaker allerede har plassert tingene sine der? Det ville ikke jeg vært komfortabel med dersom jeg var leietaker ihvertfall. I såfall burde dere gitt beskjed om dette. Hadde aldri plassert tingene mine i en hybel som skulle disponeres av helt ukjente tilfeldige mennesker...

Ville du selv gjort det om du var leietaker?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg aldri gjort, selv om dere i utgangspunktet kan kreve det. Du har jo gitt ut nøkler og da trodde leietaker at det var greit :) Og du kan jo ikke leie den ut uansett til andre med tingene hans der??

Nei la det gå for denne gang og heller tenk dere mer om hvis en slik situasjon oppstår senere :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...