Gå til innhold

Hvordan gå frem ved klage på uriktig markedsføring


Prinsesse788

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt et produkt i en norsk nettbutikk.

I nettbutikken stod det at «det medfølger» et tilleggsprodukt. Jeg tok screen-shot av dette.

Når jeg mottok produktet var ikke tilleggsproduktet med, og etter min kontakt med kundeservice har de endret ordlyden til «det kan medfølge». 

Som nevnt har jeg dokumentasjon av endringen, men de sier bare at jeg må bestille det ved siden av. Dette er et dyrt produkt (9000,- kr) og tilleggsproduktet skal de ha 1000,- kr for, men jeg mener de har oppgitt feil i salgsannonsen.

Hvordan går jeg frem videre for å klage? Forbrukettilsynet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fortsetter å nekte for at de har endret teksten  siden jeg handlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sende inn en klage til Forbrukertilsynet her: https://skjema.onacos.no/forbrukertilsynet/skjema/FO0003/Klage_p_markedsfring_ogeller_avtalevilkr

Har du sjekket/søkt for å se om teksten fortsatt er synlig på nett i en cached versjon?

Er det sånn at du ønsker å oppheve kjøpet dersom du ikke får det annonsen lovet uten å måtte betale ekstra? Jeg tror du har loven på din side hvis du krever å få det som ble opplyst om da du kjøpte varen. De vet selv at de har driti seg ut og forandret teksten og at det er sjanse for at det kan slå tilbake på dem hvis de står på sin løgn, så det går jo an for deg å nevne at du ser deg nødt til å ta dette videre hvis de ikke gir seg.

Anonymkode: 0be5e...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Prinsesse788 skrev:

De fortsetter å nekte for at de har endret teksten  siden jeg handlet.

Kan jeg spørre hvilken vare/butikk det gjelder? Går kanskje an å finne mer informasjon ved å søke litt rundt.

Les de tre første paragrafene i kapittel to i markedsføringsloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-01-09-2#KAPITTEL_2

Se om du kan vise til noe der i en eventuell henvendelse til til selger der du ber om tilbehøret du ble lovet da dere inngikk avtalen.

Men send også klage til Forbrukertilsynet uansett.

Anonymkode: 0be5e...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan sende inn en klage til Forbrukertilsynet her: https://skjema.onacos.no/forbrukertilsynet/skjema/FO0003/Klage_p_markedsfring_ogeller_avtalevilkr

Har du sjekket/søkt for å se om teksten fortsatt er synlig på nett i en cached versjon?

Er det sånn at du ønsker å oppheve kjøpet dersom du ikke får det annonsen lovet uten å måtte betale ekstra? Jeg tror du har loven på din side hvis du krever å få det som ble opplyst om da du kjøpte varen. De vet selv at de har driti seg ut og forandret teksten og at det er sjanse for at det kan slå tilbake på dem hvis de står på sin løgn, så det går jo an for deg å nevne at du ser deg nødt til å ta dette videre hvis de ikke gir seg.

Anonymkode: 0be5e...16d

Hvordan sjekker jeg cached-siden? 

Jeg ønsker tilleggsproduktet levert kostnadsfritt. Ikke heve kjøpet, men få det som ble «lovet».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Prinsesse788 skrev:

Hvordan sjekker jeg cached-siden? 

Jeg ønsker tilleggsproduktet levert kostnadsfritt. Ikke heve kjøpet, men få det som ble «lovet».

Forsøk å skrive "cache:" (uten anførselstegn) foran url-en og se om den tidligere versjonen av teksten kommer opp. Eller prøv å google frasen som sto der tidligere. Sånn: "Søk helt ordrett på det som sto". Også se om det kommer opp noen resultater. Det er ikke sikkert du får frem noe, men er verdt å prøve.

Det er mulig de har gjort det samme før, og kanskje står "produkt x medfølger" ved andre varer de har. Se om andre ting har endret seg, kanskje har de prøvd å skjule alle spor, men glemt å endre osv osv. Hvis varen du har bestilt kommer i flere farger kan de ha glemt å endre teksten i alle fargene, f.eks.

Anonymkode: 0be5e...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hender jo ting annonseres i ulike sosiale medier. Se om annonsen ligger ute med den opprinnelige lovnaden om at "x" medfølger.

Men hva svarer de til at du har screenshot av den opprinnelige teksten?

Tar du dette på Facebookveggen deres (hvis de har) så er det større sjanse for at du får produktet enn hvis du tar det på mail der ingen andre forbrukere kan følge med. Har du prøvd det?

Anonymkode: 0be5e...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ignorerte bare bildet jeg la ved, hvor det fremkommer at teksten har endret seg. Etter det har jeg ikke hørt noe mer🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...