stan Skrevet 24. juli 2018 #41 Del Skrevet 24. juli 2018 Akkurat nå, Tockit skrev: Jeg har nevnt dette flere ganger nå, jeg sa hvis DU absolutt MÅ kalle det for noe, si UKULØRTE FARGER. Jeg har studert fargeteori så jeg tror nok jeg har mer peiling enn deg. Vi leser at du beskriver fargene svart og hvit som ukulørte. Hvis de ikke er farger, så må du da kunne beskrive dem uten å kalle dem farger? Har du et annet substantiv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tockit Skrevet 24. juli 2018 #42 Del Skrevet 24. juli 2018 Akkurat nå, stan skrev: Vi leser at du beskriver fargene svart og hvit som ukulørte. Hvis de ikke er farger, så må du da kunne beskrive dem uten å kalle dem farger? Har du et annet substantiv? Er dette plutselig blitt til en norsk time? Og hvis du påstår at svart og hvitt er farger, hvor er fargene i dem? Du kan ikke blande deg til de fargene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 24. juli 2018 #43 Del Skrevet 24. juli 2018 4 minutter siden, Tockit skrev: Er dette plutselig blitt til en norsk time? Og hvis du påstår at svart og hvitt er farger, hvor er fargene i dem? Du kan ikke blande deg til de fargene. Kan du ikke blande frem sort, syns ungene greier det hele tiden Kan du blande frem Rød ? Kan du blande frem Blå ? Er Rød og Blå farger ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 24. juli 2018 #44 Del Skrevet 24. juli 2018 6 minutter siden, Tockit skrev: Er dette plutselig blitt til en norsk time? Og hvis du påstår at svart og hvitt er farger, hvor er fargene i dem? Du kan ikke blande deg til de fargene. Hvis man blander alle farger, i en additativ fargeblanding, da får du hvit. Det er det som skjer på skjermen din i dette øyeblikket. Men om det er en substraktiv fargeblanding,så blir det svart. Men det vet jo du som har studert dette. Vi diskuterer betydningen av ordet farge, om svart og hvit er innafor begrepet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 24. juli 2018 #45 Del Skrevet 24. juli 2018 (endret) 8 minutter siden, stan skrev: Hvis man blander alle farger, i en additativ fargeblanding, da får du hvit. Det er det som skjer på skjermen din i dette øyeblikket. Men om det er en substraktiv fargeblanding,så blir det svart. Men det vet jo du som har studert dette. Vi diskuterer betydningen av ordet farge, om svart og hvit er innafor begrepet. Enig med deg. La oss se litt på det absurde om Sort og Hvitt ikke skulle være en farge. Det ville absurd å blande farger å ende opp med noe som IKKE er en farge som f.eks sort. Det vil være rein svindel å selge hvite pigmenter i f.eks maling. Jeg insisterer også at jeg ikke har malt huset mitt fargeløst, da det definitivt er forskjellig fra utgangspunktet. Endret 24. juli 2018 av Midgard 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tockit Skrevet 24. juli 2018 #46 Del Skrevet 24. juli 2018 38 minutter siden, stan skrev: Hvis man blander alle farger, i en additativ fargeblanding, da får du hvit. Det er det som skjer på skjermen din i dette øyeblikket. Men om det er en substraktiv fargeblanding,så blir det svart. Men det vet jo du som har studert dette. Vi diskuterer betydningen av ordet farge, om svart og hvit er innafor begrepet. Du tar bare for deg hva sm skjer på skjermen du, det blir feil. I det større bildet blir verken svart eller hvitt beregnet som en farge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #47 Del Skrevet 24. juli 2018 2 timer siden, Tockit skrev: Bare fordi du bruker svart og hvitt som et adjektiv gjør det ikke til farger. Det er en grunn til at hvit, grå og svart ikke beregnes som farger, det er nettopp fordi det ikke inneholder kulører. Om så vil kalle dem farger, er det best om du fremstiller det som ukulørte farger, fordi det er det rette begrepet for det. Det blir feil å sammenligne tall med farger når det ikke er det samme. Enig. Kun uvitende personer vil kverulere i mot dette, som du ser Anonymkode: 0ec13...3c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 24. juli 2018 #48 Del Skrevet 24. juli 2018 12 minutter siden, Tockit skrev: Du tar bare for deg hva sm skjer på skjermen du, det blir feil. I det større bildet blir verken svart eller hvitt beregnet som en farge. Jeg er uenig. Kan du begrunne din påstand ? Black is a color, the perception of which is evoked by the total absence of light that stimulates any of the three types of color sensitive cone cells in the human eye and with very low brightness compared to the surroundings. A black visual stimulation will be void of hue and grayness. Black is the darkest possible color. (Wikipedia) (Merk: Min utheving i sort farge) White is a color, the perception of which is evoked by light that stimulates all three types of color sensitive cone cells in the human eye in equal amounts and with high brightness compared to the surroundings. A white visual stimulation will be void of hue and grayness. White is the lightest possible color. (Wikipedia) (Merk: Min utheving også her) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 24. juli 2018 #49 Del Skrevet 24. juli 2018 (endret) 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en grunn til at hvit, grå og svart ikke beregnes som farger, det er nettopp fordi det ikke inneholder kulører. Kulør er en egenskap ved farger, slik de oppfattes av øyet. (wikipedia) Så grått kan ikke oppfattes av øyet, er det din påstand ? Hvordan fungerte egentlig sort/hvitt TV'n ? Hvordan greide man egentlig å se noe ? Endret 24. juli 2018 av Midgard Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisti Skrevet 24. juli 2018 #50 Del Skrevet 24. juli 2018 https://www.britannica.com/story/are-black-and-white-colors Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #51 Del Skrevet 24. juli 2018 1 hour ago, Midgard said: ??? Hva mener du egentlig.. Jeg mener at alle farger inneholder primærfargene rødt, blått og gult i ulike mengder. Blander du kun blått og gult får du grønt i ulike nyanser, blander du kun gult og rødt, får du oransje i ulike nyanser. Man må ha alle tre for å lage en rød hårfarge. Jeg har faktisk rett Anonymkode: 83d4b...ca3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 24. juli 2018 #52 Del Skrevet 24. juli 2018 (endret) 16 minutter siden, Sisti skrev: https://www.britannica.com/story/are-black-and-white-colors Det hjelper ikke din sak i det heletatt. Vil du utdype ? Edit: Ser at jeg tok feil av deg og Tockit. Beklager... (Men, da veit jeg heller ikke i hvilken sammenheng denne linken skal brukes) Endret 24. juli 2018 av Midgard Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 24. juli 2018 #53 Del Skrevet 24. juli 2018 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener at alle farger inneholder primærfargene rødt, blått og gult i ulike mengder. Blander du kun blått og gult får du grønt i ulike nyanser, blander du kun gult og rødt, får du oransje i ulike nyanser. Man må ha alle tre for å lage en rød hårfarge. Jeg har faktisk rett Anonymkode: 83d4b...ca3 Det er primærfarger i RYB systemet. Men greit det. Du har likevel problemet at varianter av Rød ikke nødvendigvis inneholder Blå. Så nei, du har ikke rett i det hele tatt. BTW: Hva får du om du blander alle 3. Endret 24. juli 2018 av Midgard Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #54 Del Skrevet 24. juli 2018 2 minutter siden, Midgard said: Det er primærfarger i RYB systemet. Men greit det. Du har likevel problemet at varianter av Rød ikke nødvendigvis inneholder Blå. Så nei, du har ikke rett i det hele tatt. Hvilke varianter da? Hjelp oss, @Tockit kan man få en rødfarge uten blått, blir det ikke da bare enten ekte rød eller ulike nyanser av oransje? Anonymkode: 83d4b...ca3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #55 Del Skrevet 24. juli 2018 Just now, AnonymBruker said: Hvilke varianter da? Hjelp oss, @Tockit kan man få en rødfarge uten blått, blir det ikke da bare enten ekte rød eller ulike nyanser av oransje? Anonymkode: 83d4b...ca3 Primærfargen rød mente jeg altså, får man ikke da bare primærfargen rød eller ulike nyanser av oransje. Anonymkode: 83d4b...ca3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 24. juli 2018 #56 Del Skrevet 24. juli 2018 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Primærfargen rød mente jeg altså, får man ikke da bare primærfargen rød eller ulike nyanser av oransje. Anonymkode: 83d4b...ca3 Hvorfor finnes det bare nyanser av oransje og ikke nyanser av rød ? Hvor går grensen mellom rødt og oransje ? Endret 24. juli 2018 av Midgard Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 24. juli 2018 #57 Del Skrevet 24. juli 2018 1 time siden, Tockit skrev: Du tar bare for deg hva sm skjer på skjermen du, det blir feil. I det større bildet blir verken svart eller hvitt beregnet som en farge. Innen noen definisjoner av farge er svart og hvit ikke regnet som farger. Det er det du har lært. Men farger er definert på flere måter. Innen fysikk og optikk har vi to typer fargeblanding. Additativ og substraktiv. Additativ er når man legger til bølgelengder, slik som med lys, slik som med en skjerm. Det er jo et faktisk eksisterende fenomen, som blander farger, og som kan gi hvit, eller mer spesifikk hvitt lys. Substraktiv fargeblanding, som kanskje er den du har lært? Den er mye brukt innafor kunst og kunstmaling. Ittens tar utgangspunkt i denne. Her er det pigmenter som blandes. Pigmenter absorberer noen bølgelengder og reflekterer andre. Hvis man tenker seg at man blander pigmenter slik at til sist alle bølgelengder absorberes, da har man fått svart. Svart er egentlig fravær av lys. En slik pigmentblanding finnes ikke, men det finnes noen ganske nærme. (Så kan vi filosofere over om svart er en farge, siden alle andre farger innebærer at fotoner treffer øyet, mens svart er fravær av fotoner.) Vi må nok bare akseptere at det finnes ulike definisjonerpå hva farger er. Men vi trenger jo ikke like det. God natt 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #58 Del Skrevet 25. juli 2018 3 hours ago, Midgard said: Hvorfor finnes det bare nyanser av oransje og ikke nyanser av rød ? Hvor går grensen mellom rødt og oransje ? Nå snakket jeg altså opprinnelig om hårfarger på en frisørsalong. Anonymkode: 83d4b...ca3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 25. juli 2018 #59 Del Skrevet 25. juli 2018 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå snakket jeg altså opprinnelig om hårfarger på en frisørsalong. Anonymkode: 83d4b...ca3 Er det derfor du mener det ikke finnes nyanser av rødt, bare oransje ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisti Skrevet 25. juli 2018 #60 Del Skrevet 25. juli 2018 6 hours ago, Midgard said: Det hjelper ikke din sak i det heletatt. Vil du utdype ? Edit: Ser at jeg tok feil av deg og Tockit. Beklager... (Men, da veit jeg heller ikke i hvilken sammenheng denne linken skal brukes) Du veit ikke i hvilken sammenheng den skal brukes? Innholdet endrer seg jo ikke utifra hvem som poster linken. Innholdet forklarer hvorfor svart og hvitt utifra fysikken ikke er farger, men forklarer at andre definisjoner er mulig å bruke. Dere har altså alle litt rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå