Gå til innhold

Er turkis en farge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Turkis er favoritt fargen min, men igår så sa noen at det ikke er en farge, så er det det eller ikke?

Prøvde og søke det opp, men dukke bare opp maling prøver osl.

Anonymkode: 1c3a3...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, turkis er en farge.

Anonymkode: af165...ab2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er selvsagt en farge. Kanskje ikke fargen heter turkis på fagspråk, men alle vet hvilken farge man snakker om når man sier turkis :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Fargen» har jo et navn, så burde jo strengt tatt da være ansett som en farge... 

Anonymkode: 0a44d...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Turkis er favoritt fargen min, men igår så sa noen at det ikke er en farge, så er det det eller ikke?

Prøvde og søke det opp, men dukke bare opp maling prøver osl.

Anonymkode: 1c3a3...bde

Det er en farge. Sort og hvitt, er ikke farger. 

Anonymkode: 0225b...8d4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Stella Rose said:

Ja, hva skulle det ellers være...en bil :fnise:

Fargen har jo navn etter halvedelstenen turkis. Men en bil kan også være turkis. :)

Anonymkode: af165...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle spurt dem hva de mente, hva de mener definisjonen på en farge er

Tipper de har hørt om, hva heter det, "grunnfargene" og trodd at det er de eneste som blir definert som farger. 

Ultrafiolett er også en farge på sitt vis, men det mennesklige øye kan ikke se den, og derfor blir den ikke kalt en farge

Det øyet oppfatter som farge, er elektromagnetisk stråling i bestemte bølgelengder. Lyset kan spaltes i sju farger – regnbuens farger, også kalt spektralfarger eller monokromatiske farger. Hver av fargene har sin bølgelengde. Bølgelengdene for synlig lys er fra 380 nm til 750 nm. Vi har også mange andre typer elektromagnetiske stråler, som f eks røntgen, infrarøde og ultrafiolette stråler, men disse er ikke synlige for våre øyne. 

https://gjoco.no/no/hva-er-farge/

Anonymkode: d5722...f2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle farger du ser er jo i grunn farger, turkis er ikke en av primærfargene, men er likevel en farge. 

Anonymkode: 4dc27...56d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Stella Rose skrev:

Ja, hva skulle det ellers være...en bil :fnise:

 

Anonymkode: 406b1...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som hadde det «emnet», og jeg beklager for at jeg var utydelig, har VELDIG mye jeg skal gjøre.

Det jeg mente var om turkis var en «egen» farge og ikke anses som en blå eller grønnfarge, men at det er en egen farge, sån som rosa, som på en måte er lyse rød.

Anonymkode: 1c3a3...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/17/2018 at 10:49 PM, AnonymBruker said:

Det var jeg som hadde det «emnet», og jeg beklager for at jeg var utydelig, har VELDIG mye jeg skal gjøre.

Det jeg mente var om turkis var en «egen» farge og ikke anses som en blå eller grønnfarge, men at det er en egen farge, sån som rosa, som på en måte er lyse rød.

Anonymkode: 1c3a3...bde

Det kommer an på definisjonen av en farge. Du må heller spørre denne "noen" om hva definisjonen er. Det finnes utallige fargenavn, og at noen av dem ikke er en farge stiller jeg meg uforstående til.  Men rosa er kanskje noe annet, den er blandet med hvitt, som ikke er regnet som en farge, derfor blir den vel egentlig rød. Men vet altså ikke reglene for hva som er regnet for en farge og ikke.

Noen mennesker har overbevisende argumenter selv om de ikke vet hva de snakker om. For en del år siden var jeg student på kunstskole og satt på en frisørsalong der jeg skulle farge håret. Jeg vurderte ulike rødfarger, og sa jeg ville ha en rødfarge med mindre blått i. Og frisøren (tror hun var lærling) sa at det var ikke blått i rødfarger. Hun spurte om vi hadde hatt fargelære på kunstskolen enda, og det hadde vi ikke, så jeg svarte nei. Da sa hun at jeg kom til å skjønne det når vi hadde hatt fargelære. Jeg ble bare helt målløs, for jeg vet at alle farger selvsagt inneholder de tre grunnfargene, og en av dem er blå, men klarte ikke argumentere mot frisøren. Dette plager meg enda 😄 

Anonymkode: 83d4b...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble bare helt målløs, for jeg vet at alle farger selvsagt inneholder de tre grunnfargene, og en av dem er blå, men klarte ikke argumentere mot frisøren. Dette plager meg enda 😄 

 

Vel, det er ikke korrekt. Det er mange farger som mangler en eller to farger i rbg systemet. 

F,eks mange rødfarger mangler både grønt og blått. Generelt jo mørkere rødfargen fargen er jo mindre er det av de andre fargene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Midgard said:

Vel, det er ikke korrekt. Det er mange farger som mangler en eller to farger i rbg systemet. 

F,eks mange rødfarger mangler både grønt og blått. Generelt jo mørkere rødfargen fargen er jo mindre er det av de andre fargene.

Nåh...nå skjønner jeg hva som skjedde med frisøren, jeg snakket om elementærfargene, rødt, gult og blått, ikke om grunnfargene...takk!

Anonymkode: 83d4b...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror ikke "mange" rødfarger mangler blått, da blir det jo bare ulike nyanser av oransje...det var ikke akkurat det jeg skulle farge håret med 😄 

Anonymkode: 83d4b...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men tror ikke "mange" rødfarger mangler blått, da blir det jo bare ulike nyanser av oransje...det var ikke akkurat det jeg skulle farge håret med 😄 

Anonymkode: 83d4b...ca3

Hvorfor skulle det bli oransje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Det kommer an på definisjonen av en farge. Du må heller spørre denne "noen" om hva definisjonen er. Det finnes utallige fargenavn, og at noen av dem ikke er en farge stiller jeg meg uforstående til.  Men rosa er kanskje noe annet, den er blandet med hvitt, som ikke er regnet som en farge, derfor blir den vel egentlig rød. Men vet altså ikke reglene for hva som er regnet for en farge og ikke.

Noen mennesker har overbevisende argumenter selv om de ikke vet hva de snakker om. For en del år siden var jeg student på kunstskole og satt på en frisørsalong der jeg skulle farge håret. Jeg vurderte ulike rødfarger, og sa jeg ville ha en rødfarge med mindre blått i. Og frisøren (tror hun var lærling) sa at det var ikke blått i rødfarger. Hun spurte om vi hadde hatt fargelære på kunstskolen enda, og det hadde vi ikke, så jeg svarte nei. Da sa hun at jeg kom til å skjønne det når vi hadde hatt fargelære. Jeg ble bare helt målløs, for jeg vet at alle farger selvsagt inneholder de tre grunnfargene, og en av dem er blå, men klarte ikke argumentere mot frisøren. Dette plager meg enda 😄 

Anonymkode: 83d4b...ca3

 

6 hours ago, AnonymBruker said:

Men tror ikke "mange" rødfarger mangler blått, da blir det jo bare ulike nyanser av oransje...det var ikke akkurat det jeg skulle farge håret med 😄 

Anonymkode: 83d4b...ca3

Altså, siden dette har plaget deg, frisøren hadde rett. Du kan ikke blande noen farger med blått for å lage rødt, det er ikke mulig.

Anonymkode: d0171...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke blande noen farger med blått for å lage rødt, det er ikke mulig.

Trur ikke det var dette som TS og frisøren "diskuterte".

Jeg forsto det slik at frisør mente at Rød (nødvendigvis) ikke trenger inneholde blått. Jeg er enig med frisøren, det er mange nyanser av rød der blått mangler. Men jeg erkjenner også at det også finnes rødt med blått tilstede.

Om jeg forsto TS rett så menes det at alle nyanser av alle farger har elementer av rødt, grønt og blått i seg. Det er ikke korrekt, 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Midgard said:

Trur ikke det var dette som TS og frisøren "diskuterte".

Jeg forsto det slik at frisør mente at Rød (nødvendigvis) ikke trenger inneholde blått. Jeg er enig med frisøren, det er mange nyanser av rød der blått mangler. Men jeg erkjenner også at det også finnes rødt med blått tilstede.

Om jeg forsto TS rett så menes det at alle nyanser av alle farger har elementer av rødt, grønt og blått i seg. Det er ikke korrekt, 

Ja, jeg vet at dette virket logisk, helt til kommentaren om at rødt uten blått blir oransje. Rødt uten blått er rødt. 

Anonymkode: d0171...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...