Gå til innhold

Er turkis en farge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg vet at dette virket logisk, helt til kommentaren om at rødt uten blått blir oransje. Rødt uten blått er rødt. 

Anonymkode: d0171...73c

Det kan være oransje også, for selv om det ikke er noe blått der kan det fremdeles inneholde gult. 

Anonymkode: 12079...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg vet at dette virket logisk, helt til kommentaren om at rødt uten blått blir oransje. Rødt uten blått er rødt. 

Alt etter hvor mye grønt det er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være oransje også, for selv om det ikke er noe blått der kan det fremdeles inneholde gult. 

Poenget er at det ikke "inneholder gult" men blir gult om du blander rødt og grønt.

Du har kun tre farger å velge mellom Rød, Grønn, og Blå. Fra disse tre dannes alle de andre fargene.

Endret av Midgard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Midgard skrev:

Poenget er at det ikke "inneholder gult" men blir gult om du blander rødt og grønt.

Det virker som du snakker fargeteori med utgangspunkt i RGB? RGB brukes på TV- og PC-skjermer. Jeg kan ikke tenke meg det samme gjelder for hårfarger, siden farger som blandes med lys (RGB) oppfører seg annerledes enn farger som blandes med pigment. 

Det virker også som mange her tar utgangspunkt i forskjellige systemer når de snakker om å blande farger. Så vidt jeg vet finnes det tre forskjellige utgangspunkter for fargeteori: 

Primærfargene i malerskrinet på barneskolen var rød, gul og blå. 

TV- og PC-skjermer bruker RGB (rød, grønn og blå) (additiv fargeblanding).

Trykkerier, printere etc. bruker CMY(K) (cyan, magenta, gul, (sort)) (subtraktiv fargeblanding). 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Rød kan bare være rødt og inneholde rødt. Rødt er rødt. Dersom man blander rødt og grønt får man gult, men er det ikke «rødt som inneholder gult», da har det blitt en annen farge.

19 minutter siden, Midgard said:

Alt etter hvor mye grønt det er ;)

Rødt uten andre farger er kun rødt. Rødt kan ikke "inneholde" andre farger, men den kan bli til andre farger ved hjelp av grønt eller blått.

17 minutter siden, Midgard said:

Du har kun tre farger å velge mellom Rød, Grønn, og Blå. Fra disse tre dannes alle de andre fargene.

Rødt og grønt blir gult, rødt og gult blir oransje. Gult og oransje kan ikke finnes i rødt, men rødt kan bli til de to fargene etter fargeblanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rød kan bare være rødt og inneholde rødt. Rødt er rødt. Dersom man blander rødt og grønt får man gult, men er det ikke «rødt som inneholder gult», da har det blitt en annen farge.

Rødt uten andre farger er kun rødt. Rødt kan ikke "inneholde" andre farger, men den kan bli til andre farger ved hjelp av grønt eller blått.

Rødt og grønt blir gult, rødt og gult blir oransje. Gult og oransje kan ikke finnes i rødt, men rødt kan bli til de to fargene etter fargeblanding.

Dette gjelder som sagt fargegjengivelse på en TV- eller PC-skjerm, ikke hvis du blander pigmenter. Da blir rødt og grønt brunt

Det er dessuten fullt mulig å ha en farge som fremstår som rød og ingen hadde påstått den var noe annet enn rød når de så den, men som likevel har et anstrøk av gult. Sjekk f.eks. Y90R i NCS-systemet. Den har 10 % gult. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hør nå her. Det jeg snakker om er PRIMÆRFARGER. Det er det som er det riktige begrepet finner jeg ut nå. Primærfarger er de fargene man ikke kan blande seg frem til. Gul og rød blir oransje. Har du kun primærfargene gul og rød, får du kun oransje i ulike nyanser. Det er lett å se. Går ikke an å krangle på det her:

Image result for primærfarger

Anonymkode: 83d4b...ca3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Midgard said:

Feil, alle farger dannes fra rødt, blått og gult. Se over.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Det virker som du snakker fargeteori med utgangspunkt i RGB? RGB brukes på TV- og PC-skjermer. Jeg kan ikke tenke meg det samme gjelder for hårfarger, siden farger som blandes med lys (RGB) oppfører seg annerledes enn farger som blandes med pigment. 

Det virker også som mange her tar utgangspunkt i forskjellige systemer når de snakker om å blande farger. Så vidt jeg vet finnes det tre forskjellige utgangspunkter for fargeteori: 

Primærfargene i malerskrinet på barneskolen var rød, gul og blå. 

TV- og PC-skjermer bruker RGB (rød, grønn og blå) (additiv fargeblanding).

Trykkerier, printere etc. bruker CMY(K) (cyan, magenta, gul, (sort)) (subtraktiv fargeblanding). 

Stemmer, det er ulike teorier, noe jeg ikke visste da jeg snakket med frisøren. Jeg snakker om primærfargene, da får man ikke rød uten blå, med mindre det er ekte rød eller en oransjetone, om man vil kalle det rød. Man får en svært begrenset palett om man bare har to av dem :laugh:

Her fant jeg en beskrivelse av de ulike systemene: https://ndla.no/nb/node/167066/oembed?fag=52222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hør nå her. Det jeg snakker om er PRIMÆRFARGER. Det er det som er det riktige begrepet finner jeg ut nå. Primærfarger er de fargene man ikke kan blande seg frem til. Gul og rød blir oransje. Har du kun primærfargene gul og rød, får du kun oransje i ulike nyanser. Det er lett å se. Går ikke an å krangle på det her:

Image result for primærfarger

Dette er riktig :) Men selv de fargene som ikke er på ittens fargesirkel, er det fremdeles en farge. Da mener jeg farger som brun, turkis eller ande farger som trengs å bli blandet med hvitt eller svart.

Ukulørte farger (ikke farger) er hvit, svart og alle gråtonene mellom.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tockit said:

Dette er riktig :) Men selv de fargene som ikke er på ittens fargesirkel, er det fremdeles en farge. Da mener jeg farger som brun, turkis eller ande farger som trengs å bli blandet med hvitt eller svart.

Ukulørte farger (ikke farger) er hvit, svart og alle gråtonene mellom.

Ja det er fremdeles en farge, dette var til en diskusjon inni diskusjonen om hvorvidt rødfarger inneholder blått. Glemte å sitere noen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart og hvit er ikke farger?

Jeg har en svart bil og et hvitt hus. 

At svart og hvit ikke finnes i det elektromagnetiske spekteret betyr ikke at det ikke er farger. 

At begge er spesielle farger på noen måter stemmer, men de er fortsatt farger. 

Det blir litt som å si at null ikke er et tall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja det er fremdeles en farge, dette var til en diskusjon inni diskusjonen om hvorvidt rødfarger inneholder blått. Glemte å sitere noen :) 

Åja, sorry 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stan skrev:

Svart og hvit er ikke farger?

Jeg har en svart bil og et hvitt hus. 

At svart og hvit ikke finnes i det elektromagnetiske spekteret betyr ikke at det ikke er farger. 

At begge er spesielle farger på noen måter stemmer, men de er fortsatt farger. 

Det blir litt som å si at null ikke er et tall. 

Bare fordi du bruker svart og hvitt som et adjektiv gjør det ikke til farger. Det er en grunn til at hvit, grå og svart ikke beregnes som farger, det er nettopp fordi det ikke inneholder kulører. Om så vil kalle dem farger, er det best om du fremstiller det som ukulørte farger, fordi det er det rette begrepet for det.

Det blir feil å sammenligne tall med farger når det ikke er det samme.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tockit skrev:

Bare fordi du bruker svart og hvitt som et adjektiv gjør det ikke til farger. Det er en grunn til at hvit, grå og svart ikke beregnes som farger, det er nettopp fordi det ikke inneholder kulører. Om så vil kalle dem farger, er det best om du fremstiller det som ukulørte farger, fordi det er det rette begrepet for det.

Det blir feil å sammenligne tall med farger når det ikke er det samme.

Hvem eier ordet farge?

Adjektiver beskriver egenskaper. Jeg har en rød penn og en svart penn. Tror de fleste skjønner hvordan pennene er. Så skriver jeg på et hvitt papir, så på et grønt. 

Kulørt eller ikke. At det innen fargeblanding er nødvendig å være mer spesifikk er greit, men i daglig tale er svart og hvit farger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, stan skrev:

Hvem eier ordet farge?

Adjektiver beskriver egenskaper. Jeg har en rød penn og en svart penn. Tror de fleste skjønner hvordan pennene er. Så skriver jeg på et hvitt papir, så på et grønt. 

Kulørt eller ikke. At det innen fargeblanding er nødvendig å være mer spesifikk er greit, men i daglig tale er svart og hvit farger. 

Svart og hvitt er ikke farger, hvis du først MÅ kalle det det, kan du si ukulørte farger. Det er ikke verre enn det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Tockit skrev:

Svart og hvitt er ikke farger, hvis du først MÅ kalle det det, kan du si ukulørte farger. Det er ikke verre enn det.

Svart og hvit er farger. Du skriver det jo selv. Du kaller de for ukulørte farger. Et adjektiv beskriver substantivet. Altså farger av typen ukulørte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stan skrev:

Svart og hvit er farger. Du skriver det jo selv. Du kaller de for ukulørte farger. Et adjektiv beskriver substantivet. Altså farger av typen ukulørte.

Jeg har nevnt dette flere ganger nå, jeg sa hvis DU absolutt MÅ kalle det for noe, si UKULØRTE FARGER.

Jeg har studert fargeteori så jeg tror nok jeg har mer peiling enn deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
10 timer siden, Midgard skrev:

Feil, alle farger dannes fra rødt, blått og gult. Se over.

??? Hva mener du egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...