Gå til innhold

Sove lenge i ferien som aleneforelder ok?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

47 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Fagpersoner sier.. lever du livet ditt etter absolutt alt fagpersonener sier 24/7? 

Fagpersoner uttaler seg på et generelt grunnlag. De tar ikke hensyn til individet og vi er alle forskjellige. 

Nettopp :)  Og i tillegg kan du finne svært forskjellige meninger hos fagpersoner også...

Anonymkode: 0c101...ac5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nettopp :)  Og i tillegg kan du finne svært forskjellige meninger hos fagpersoner også...

Anonymkode: 0c101...ac5

Ja, det er helt korrekt. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Det visste jeg ikke. Da har jeg ikke den genfeilen 😂

Ikke jeg heller, vi er en fam full av B mennesker 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev:

Ikke jeg heller, vi er en fam full av B mennesker 🙂

👍😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant debatt. 

TS: som andre sier kan det være barnet overdriver, og/eller dette skjer av og til nå i ferien. 

Jeg synes det er fint og litt avslappende å lese at flere sover til både 10 og 11.

Personlig synes jeg det å sove til 12 er i grenseland, å sove til 13.00 er ugreit, og burde ikke forekomme. 13 .00 anser jeg som midt på dagen, og hverken voksne eller barn bør sove til midt på dagen. At det kan forekomme fordi man satt oppe for å se på sola gå ned, greit nok. Men at det blir en vane, er problematisk. Barnet faller ut av hva som foregår rundt. De fleste barn er faktisk fullt igang med dagen kl 13.00. De er ute å leker, på stranda, på tur, osv. Om man våkner 13.00, skal spise frokost og gjøre seg klar til å starte dagen, så er resten av nabobarna begynt å nærme seg middagstid. 

Jeg ser også de fleste skriver at de sover ut, til 10-12. Ingen så langt som sier at de og barna sover til 13.00.

De fleste barna som da står opp senest 12, blir nok også trøtt og begynner å roe ned mot kveld, langt før et barn som har sovet til 13.00, begynner å bli trøtt.

TS: jeg synes det er flott at du inkluderer dette barnet i feriedagene deres. Det trenger ikke være noe galt fordi de sover lenge, men jeg ser bare positivt på det at du bryr deg.

Snakker du noe særlig med mor da? Spør hun hva barna gjør og hvordan det går med dem? 

Har de andre ressurspersoner rundt seg? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi ligger til 11-12. Barna ser på TV eller spiller. Hva er galt med det? Det er ferie, alle slapper av. 

Anonymkode: 24a45...fd0

Ingenting galt med det :)  Selv er jeg A-menneske så det holder, men kunne ikke tenkt meg å slepe ungene ut av senga klokka åtte bare fordi jeg da allerede synes at dagen har startet for lengst.  Sommer`n skal dessuten være litt "chill", skal den ikke? ;) 

Anonymkode: 0c101...ac5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp :)  Og i tillegg kan du finne svært forskjellige meninger hos fagpersoner også...

Anonymkode: 0c101...ac5

Det kunne vært intressant å se hvilken referanse du har på at barn blr sove til midt på dagen. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sove til man våkner er jo det beste med ferie!

Anonymkode: 7bbf8...bf6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig forskjellig fra familie til familie. Jeg har aldri likt å sove lenger enn til 9-10, og da hadde jeg syns det var utrolig kjipt hvis mine foreldre sov til langt på dag. Andre hadde derimot ikke brydd seg og blitt glade for noen timer alene om morgenen eller sovet lenge selv. En 10-åring kan fint lage seg frokost og underholde seg selv noen timer, men personlig syns jeg det er helt på trynet å sove bort halve dagen. 

Anonymkode: 3518a...f91

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som en drøm med mor og barn som kan sove så lenge i ferier. Hilsen 3-barnsmor med barn som står opp senest 5:30 hverdag som ferie 

Anonymkode: 84047...693

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og 14 åringen sitter oppe til 02 og sover til 11-12. Deilig med ferie :) Jeg er skikkelig b-menneske og nyter å sitte oppe utover kvelden og feks se serier/film. Vi rekker å oppleve masse fordet :) 

Anonymkode: c1137...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Fra hytta. Takker for alle innspill. Ser at det er vanligere å sove lenge i ferien enn jeg trodde, og at jeg kanskje bør passe mine egne saker.

De som påpekte at hun er stor nok til å klare å ordne seg selv har nok rett, hun er selvhjulpen.

Har hatt litt med mammaen å gjøre før, og er derfor jeg mistenker depresjon, hun svinger mye i humøret og aktivitetsnivået. Mammaen pleier alltid å ringe for å høre om det er greit å sende dattera bortover til oss før hun kommer, og i det siste høres hun sliten ut. Og sier selv at dattera kjeder seg, og at det bare blir skjerm om hun skal være hjemme. Vi sier alltid ja. Før har det gått litt den andre veien og, at vår datter har blitt invitert hjem til de, men det er lenge siden sist. Nå er de helst bare hos oss. De leker fint sammen, så er helt ok å ha henne på besøk, er vel kanskje mest bekymra for mammaen.

Anonymkode: 04047...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Fra hytta. Takker for alle innspill. Ser at det er vanligere å sove lenge i ferien enn jeg trodde, og at jeg kanskje bør passe mine egne saker.

De som påpekte at hun er stor nok til å klare å ordne seg selv har nok rett, hun er selvhjulpen.

Har hatt litt med mammaen å gjøre før, og er derfor jeg mistenker depresjon, hun svinger mye i humøret og aktivitetsnivået. Mammaen pleier alltid å ringe for å høre om det er greit å sende dattera bortover til oss før hun kommer, og i det siste høres hun sliten ut. Og sier selv at dattera kjeder seg, og at det bare blir skjerm om hun skal være hjemme. Vi sier alltid ja. Før har det gått litt den andre veien og, at vår datter har blitt invitert hjem til de, men det er lenge siden sist. Nå er de helst bare hos oss. De leker fint sammen, så er helt ok å ha henne på besøk, er vel kanskje mest bekymra for mammaen.

Anonymkode: 04047...ff3

Kan du en prat med mor? Invitere henne på kaffe 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2018 den 23.19, eiki skrev:

Jeg er helt enig med deg. Syns hverken voksne eller barn skal sove til langt utpå dag. Jeg syns også dette tyder på at barnet antageligvis legger seg alt for sent. Tross alt en ti-åring, ikke en 17-åring. 

Syns man som god forelder bør sørge for at  barnet kommer seg opp i grei tid, og bruke den på kvalitetstid sammen, eller med venner. Dette innbefatter ikke mobil/TV/dataspill 

Så fordi min på 2,5 kan sove til kl 10 så mener du at han da legger seg for sent? Han legger seg 18:30- overhode ikke sent

Anonymkode: 5f7d5...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/18/2018 at 9:28 AM, AnonymBruker said:

Ha,ha, ser nå at det  i tillegg til mamma-politiet , så finnes det døgnrytme-politi...  For det første er det ferie, og for det andre har hverken du eller noen noe med når -og hvor lenge en annen familie sover.  Gjør det som passer best for din familie, og la andre styre seg selv.  Jeg blir helt matt jeg 😮

Anonymkode: 0c101...ac5

Ja noen MÅ bare bry seg om alle andre og mangler et liv selv..åpenbart!! 

Anonymkode: dbe45...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 18.7.2018 den 10.00, eiki skrev:

Nå er det flere fagpersoner(leger, psykologer og helsesøstre) og fagorganer som anbefaler at barn rundt 10 år skal legge seg mellom 2000-2100

 

Jamfør bla Karin Naphaug som innehar ganske mye fagkunnskap på området

 

Er du tilbakestående?

Dette gjelder i en normal hverdag, under normale omstendigheter, hvor barna skal stå opp for å gå på skolen og andre hverdagslige aktiviteter. 

Barn i den alderen trenger omtrent 9-10 timer søvn hver natt, da gir det veldig god mening at de skal legge seg omkring klokken 21 for så å stå opp 7 dagen etter. 

Nå er det ferie, og dette barnet får fortsatt det antall timer søvn det trenger, fordi det kan sove tilsvarende lenge. 

Gode gud, dette er helt basal logisk tankegang. 

Anonymkode: 071f7...f73

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Fra hytta. Takker for alle innspill. Ser at det er vanligere å sove lenge i ferien enn jeg trodde, og at jeg kanskje bør passe mine egne saker.

De som påpekte at hun er stor nok til å klare å ordne seg selv har nok rett, hun er selvhjulpen.

Har hatt litt med mammaen å gjøre før, og er derfor jeg mistenker depresjon, hun svinger mye i humøret og aktivitetsnivået. Mammaen pleier alltid å ringe for å høre om det er greit å sende dattera bortover til oss før hun kommer, og i det siste høres hun sliten ut. Og sier selv at dattera kjeder seg, og at det bare blir skjerm om hun skal være hjemme. Vi sier alltid ja. Før har det gått litt den andre veien og, at vår datter har blitt invitert hjem til de, men det er lenge siden sist. Nå er de helst bare hos oss. De leker fint sammen, så er helt ok å ha henne på besøk, er vel kanskje mest bekymra for mammaen.

Anonymkode: 04047...ff3

Mitt råd er når dere har besøk av venninna prøve å få barna aktivisert. Slik at barnet hvert fall har et sted å komme der det ikke bare er skjerm.

Du skriver hun er alenemor, og det kan være utrolig slitsomt. Det kan hende hun bruker ferien til å slappe av, og til å løsne litt på rutiner. Kan selvfølgelig hende hun sliter med depesjon, men de finnes i forskjellige grader. Så lenge barnet får oppfølgning, og har steder hun kan dra hvis mor er tiltaksløs vil det sikkert løse seg.

Du kan prøve å bli bedre kjent med mor, og se om det er noe du kan gjøre. Selvfølgelig bra å bry seg, men samtidig viktig å tenke på at ikke alt er bekymringsverdig fordi andre gjør ting annerledes enn deg. Det å stå opp sent i ferien, og ha andre rutiner når man har fri tror jeg er veldig vanlig. Vet om flere foreldre som jobber mye i ferien, og barna må klare seg mye alene. Det funker det også så lenge foreldre har barna sine behov og omsorg i tankene. Ha litt oppmerksomhet på barnet, og se om du merker noe som er veldig galt. 

Anonymkode: 20384...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkkert mor er deprimert men kanskje ferien blir lang og kjedelig hvis hun og barnet ikke har stort å finne på. Kanskje hun har få venner som hun kan snakke med i ferien og føler seg ensom. Strekk ut en hånd og be henne på lunsj en dag. 

Anonymkode: 7a4f6...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2018 den 2.07, AnonymBruker skrev:

Her fortalte venninda til dattera mi at hun og mora gjerne sover til både 12 og 13 nå i ferien. Kjenner jeg ble litt bekymra, tenker jeg synes det er litt trist når mor og barn sover dagene bort. Og har inntrykk av at det er mye tv og spill på mobilen når hun er hjemme hos mammaen sin. Barnet er 10 år gammel. Mammaen kan virke litt deprimert. På den ene siden så tenker jeg at jeg ikke har noe med å legge meg opp i døgnrytmen til andre familier, men på den andre siden merker jeg at jeg er litt bekrymra over hvorvidt denne jenta får den oppfølgingen hun burde hatt hjemme. Virker som hun går litt for lut og kaldt vann. Mammaen sender henne gjerne på besøk til oss, og det hender hun spiser alle måltider hos oss, men vår lunsj er da hennes frokost.

Anonymkode: 04047...ff3

Sånne mennesker som jeg liker jeg ikke.Hva har du med hva hun gjør i ferien.Alle barn tar i mot mat borte.Så når barn takker ja til mat oss  deg så tror du  at hun ikke får mat?SKJERP deg😈😈😈Når datteren min var liten på den alderen var hun lubben men når hun takket ja til mat oss naboen så sa naboen på bygda at jeg ikke laget mat.Sånne mennesker som deg skulle virkelig fått høre kjærring! !!!

Anonymkode: 5c029...c5d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...