Gå til innhold

Sove lenge i ferien som aleneforelder ok?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her fortalte venninda til dattera mi at hun og mora gjerne sover til både 12 og 13 nå i ferien. Kjenner jeg ble litt bekymra, tenker jeg synes det er litt trist når mor og barn sover dagene bort. Og har inntrykk av at det er mye tv og spill på mobilen når hun er hjemme hos mammaen sin. Barnet er 10 år gammel. Mammaen kan virke litt deprimert. På den ene siden så tenker jeg at jeg ikke har noe med å legge meg opp i døgnrytmen til andre familier, men på den andre siden merker jeg at jeg er litt bekrymra over hvorvidt denne jenta får den oppfølgingen hun burde hatt hjemme. Virker som hun går litt for lut og kaldt vann. Mammaen sender henne gjerne på besøk til oss, og det hender hun spiser alle måltider hos oss, men vår lunsj er da hennes frokost.

Anonymkode: 04047...ff3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeeez. Slutt å bry deg om hvordan de velger å leve. Hun er 10 år og kan lage frokost hjemme selv om så.

I Spania er barna oppe til 1-2 om natten. Skal du bekymre deg for de også?

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, alenemor, sover til 11-12 tiden hver dag i ferien. Det gjør barna på 10&12 også!

Tror du kan slappe av...

Anonymkode: faddd...afb

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har absolutt ingenting med det å gjøre, alle familier er forskjellige. Hun trenger ikke å være deprimert bare fordi hun sover til sent på dagen. Enkelte har mer behov for søvn enn andre!!

Anonymkode: 2d24d...a48

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel ingen fasit på når man skal stå opp i ferien. Om jenta spiser frokost eller det blir hennes lunsj har vel ikke noe å si. Hvorfor tror du mor er deprimert? Fordi hun liker å sove lenge eller ha en annen døgnrytme i ferien? 

Hvis du virkelig er bekymret for venninnen til datteren får du snakke med henne, og prøve å få klarhet i ting. Husk at barn kan også overdrive. Sover kanskje lenge et par ganger i ferien, og de kan få det til å høres ut som hele ferien.

Dessuten er det ikke rart å spise alle måltider hos venninne om de er lenge hos venninne. Og det er heller ikke rart å være mye sammen med venner i ferien. 

Du har ikke beskrevet noe som er bekymringsfullt om moren til jenten. Du tror hun spiller mye, du syns det er rart de sover lenge i ferien, du tror mor er deprimert. Alt dette er veldig tynt grunnlag for å si at jenta går for lut og kaldt vann. Du må nok komme med noe mer konkret. 

Det er feks stor forskjell på at i ferien sklir døgnrytmen litt ut, slik at man legger seg og står opp på litt annerledes tider enn i hverdagen. Enn at ei jente forteller at hun er veldig sulten fordi mor bare sover bort dagene, og kjøper ikke inn mat. 

 

Anonymkode: 20384...2ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BearMama

Jeg sov glatt til 11-12 da jeg var i den alderen når jeg hadde fri. Hva er problemet? Var også stadig ute og sammen med venner hele ferien da det var mye gøyere å være hos andre enn hjemme. Det er vel ganske vanlig. Om det plager deg at barnet spiser mye hos deg så send det hjem til måltider. Er ikke verre enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mind ya own biizniiiizzzz

Anonymkode: 5f81e...0a2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du bryr deg ❤️ Fortsett å vis omsorg for denne jenta, så kanskje får du bekreftet eller avkreftet bekymringene dine på sikt. Du har en magefølelse, og ofte så stemmer den, men ikke alltid. 

Anonymkode: 518c2...af8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Skammelig for et voksent menneske å sove til 11-12 om dagene, selv om det er ferie. Trist for datteren å ha det slik.

Anonymkode: b6657...478

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg. Skammelig for et voksent menneske å sove til 11-12 om dagene, selv om det er ferie. Trist for datteren å ha det slik.

Anonymkode: b6657...478

Men datteren sover jo like lenge hun og! Da gjør det jo ingenting! Det er ferie!

Anonymkode: bdcae...074

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mini på 2,5 sover til 10-11 tiden nå i ferien. Ikke alenemor men har ferie alene sammen. Ser ærlig talt ikke problemet

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig med deg. Syns hverken voksne eller barn skal sove til langt utpå dag. Jeg syns også dette tyder på at barnet antageligvis legger seg alt for sent. Tross alt en ti-åring, ikke en 17-åring. 

Syns man som god forelder bør sørge for at  barnet kommer seg opp i grei tid, og bruke den på kvalitetstid sammen, eller med venner. Dette innbefatter ikke mobil/TV/dataspill 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, eiki skrev:

Jeg er helt enig med deg. Syns hverken voksne eller barn skal sove til langt utpå dag. Jeg syns også dette tyder på at barnet antageligvis legger seg alt for sent. Tross alt en ti-åring, ikke en 17-åring. 

Syns man som god forelder bør sørge for at  barnet kommer seg opp i grei tid, og bruke den på kvalitetstid sammen, eller med venner. Dette innbefatter ikke mobil/TV/dataspill 

Det er FERIE! Skolen er stengt, da kan man, barn som voksne, skjeie fullstendig ut om man vil og klarer å komme seg inn i rutinene igjen når den tid kommer! Er det slik fremdeles når hverdagen kommer igjen er det derimot en grunn for bekymring, men ikke nå! Dessuten vet jo ikke TS hele historien her da, og dermed ikke vi heller!

Anonymkode: bdcae...074

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg. Skammelig for et voksent menneske å sove til 11-12 om dagene, selv om det er ferie. Trist for datteren å ha det slik.

Anonymkode: b6657...478

🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er alenemamma og vi sover begge ganske lenge om morgenen. Er som regel oppe til 11 da, men er skikkelig deilig med sene kvelder. :) 

Anonymkode: 92b02...edc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sover også lenge og suller lenge inne før vi beveger oss ut. Rydder og vasker klær og gjør andre ting. Det skyldes blant annet at vi tåler direkte sol ganske dårlig, så vi pleier å dra ut kl 14-15, da kan vi være på stranda og kose oss i timesvis til sola går ned. Så handler vi, lager middag kanskje kl 20, spiser kveldsmat enda seinere og legger oss etter det igjen. 

Dette passer oss best, at noen vil se soloppgangen og andre vil se solnedgangen er begge deler like ok! 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho hoi... Her har ting også sklidd ut, og vi sover også til 12! Nyter godværet i nord som endelig er kommet, fisker i midnattsol, også med yngstemann på 8 år... Kan love at vi ikke er deprimert! :) Tenker det gjelder flere enn oss, tror nok det går bra med de fleste familier likevel når hverdagen kommer. Om måltidene plager deg, send ditt barn til dem også på noen måltider - så jevner det seg ut. Og jammen har ikke barna mine også spillt fortnite inne i dag, da det var på sitt varmeste - håper virkelig ikke noen foreldre til vennene deres har bekymret seg! :)

Anonymkode: 7a68e...814

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting jeg kan huske jeg likte med feriene som 10-18 åring. Sove lenge, være alene, ingen stress med døgnrytme, avslappede foreldre og hvile. 

Anonymkode: 8730d...831

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...