Gå til innhold

Sove lenge i ferien som aleneforelder ok?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, eiki skrev:

Jeg er helt enig med deg. Syns hverken voksne eller barn skal sove til langt utpå dag. Jeg syns også dette tyder på at barnet antageligvis legger seg alt for sent. Tross alt en ti-åring, ikke en 17-åring. 

Syns man som god forelder bør sørge for at  barnet kommer seg opp i grei tid, og bruke den på kvalitetstid sammen, eller med venner. Dette innbefatter ikke mobil/TV/dataspill 

Men kan jeg spørre en ting; ser du forskjellen på hva du personlig syntes, og hva som bør gjelde for alle?

Personlig syntes jeg at det er helt poengløst å dra opp familien AS tidlig for å "få noe ut av dagen" på fridager, med mindre man har noe spesielt planlagt. Noen liker å sove lenge, andre liker å stå opp tidlig, noen liker å legge seg til samme tidlige tidspunkt hver dag, andre er nattedyr. Det må være helt greit, syntes jeg. 

Derimot vet jeg at naboen drar opp ungene før 08:30, helg som ferie. Og det må hun få lov til, det er jo hennes unger. 

Uansett vil jeg si det er litt urealistisk å skulle tilbringe masse kvalitetstid med en 10-åring hver dag i mange uker. De er gamle nok til å aktivisere seg selv, og vite hva de har lyst til/ikke lyst til. Det er jo ikke bare barnet som har ferie - det har mor også! Og på et eller annet tidspunkt må det jo være greit at mor gjør litt som hu har lyst til hun også.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er oppdratt til at det er dumt å sove bort fridagene, og etter en kort periode med ungdomsopprør har jeg blitt akkurat sånn selv :fnise: Så jeg synes det virker litt sløvt å sove til over 12 med barn, for å være ærlig. Greit at det er deilig å ikke måtte stresse opp klokka sju, det er jo ferie, men i ni-tiden synes jeg det er på tide å komme seg opp og ut av senga. 

Men det er meg. andre har andre meninger, som du ser av svarene her. Mange synes det er helt greit å sove til etter lunsj. Jeg synes virkelig ikke dette er noe man skal blande seg i med mindre man har sterke indikasjoner på at det er et problem for de deg er snakk om. Resten av innlegget ditt består av "virker som", "tror", og "har inntrykk av", så det blir litt vagt det hele. Hvis du oppriktig har en dårlig magefølelse bør du jo forsøke å bli mer kjent med dem. Hvis ikke, lar du det ligge. Foreldre oppdrar barna sine forskjellig, og det er helt lov.

Anonymkode: b42f7...058

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vi skulle fulgt hverdags rytmen hadde vi stått opp 5.30. Vi legger oss rundt midnatt og står opp når vi våkner og nyter å ikke forholde oss til klokken. Det blir tidsnok hverdag igjen. 

Anonymkode: 5f264...265

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes folk som står opp kl 8 i ferie og fridager for å få noe ut av dagen virker stressa. 

A mennesker og B mennesker. Hørt om det?

Anonymkode: 7bbf8...bf6

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ikke lov å sove bort dagen når man har ferie? Er ikke ferie nettopp det? En mulighet til å hvile, slappe av, sove og ikke følge rutiner 

Anonymkode: 8730d...831

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, eiki skrev:

Jeg er helt enig med deg. Syns hverken voksne eller barn skal sove til langt utpå dag. Jeg syns også dette tyder på at barnet antageligvis legger seg alt for sent. Tross alt en ti-åring, ikke en 17-åring. 

Syns man som god forelder bør sørge for at  barnet kommer seg opp i grei tid, og bruke den på kvalitetstid sammen, eller med venner. Dette innbefatter ikke mobil/TV/dataspill 

Ha,ha, ser nå at det  i tillegg til mamma-politiet , så finnes det døgnrytme-politi...  For det første er det ferie, og for det andre har hverken du eller noen noe med når -og hvor lenge en annen familie sover.  Gjør det som passer best for din familie, og la andre styre seg selv.  Jeg blir helt matt jeg 😮

Anonymkode: 0c101...ac5

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ha,ha, ser nå at det  i tillegg til mamma-politiet , så finnes det døgnrytme-politi...  For det første er det ferie, og for det andre har hverken du eller noen noe med når -og hvor lenge en annen familie sover.  Gjør det som passer best for din familie, og la andre styre seg selv.  Jeg blir helt matt jeg 😮

Anonymkode: 0c101...ac5

Du glemte politi-politiet, som er raske med å devaluere andre innspill enn "Ja, kult, greit, no worries, det er fint det" ved å sette dem i politiboksen ;) Jeg synes også at hun du siterte var vel kategorisk, men det er hennes mening og det gjorde hun klart ved å påpeke at dette er noe hun synes. Blir et ufattelig kjedelig diskusjonsforum hvis alle skal være enige, ellers er man liksom selvutnevnt politi...

Anonymkode: b42f7...058

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nuttery skrev:

Men kan jeg spørre en ting; ser du forskjellen på hva du personlig syntes, og hva som bør gjelde for alle?

Personlig syntes jeg at det er helt poengløst å dra opp familien AS tidlig for å "få noe ut av dagen" på fridager, med mindre man har noe spesielt planlagt. Noen liker å sove lenge, andre liker å stå opp tidlig, noen liker å legge seg til samme tidlige tidspunkt hver dag, andre er nattedyr. Det må være helt greit, syntes jeg. 

Derimot vet jeg at naboen drar opp ungene før 08:30, helg som ferie. Og det må hun få lov til, det er jo hennes unger. 

Uansett vil jeg si det er litt urealistisk å skulle tilbringe masse kvalitetstid med en 10-åring hver dag i mange uker. De er gamle nok til å aktivisere seg selv, og vite hva de har lyst til/ikke lyst til. Det er jo ikke bare barnet som har ferie - det har mor også! Og på et eller annet tidspunkt må det jo være greit at mor gjør litt som hu har lyst til hun også.

Nå er det flere fagpersoner(leger, psykologer og helsesøstre) og fagorganer som anbefaler at barn rundt 10 år skal legge seg mellom 2000-2100. 

 

Jamfør bla Karin Naphaug som innehar ganske mye fagkunnskap på området

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kusinen min hadde små barn sov de ofte til kl 11-12 i feriene husker jeg. Jeg er på alder med barna hennes og overnattet ofte hos dem i sommerferien. Ingen av barna led noe nød der i gården. 

Dersom det ikke er noe annet du reagerer på enn at mor sover lenge ser jeg ikke helt problemet. Barnet kan finne seg frokost selv men du skrev at mor er deprimert til tider. Hvordan vet du det? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at det er ferie og dermed skal det være untak for alle regler. Blir ett håpløst argument når det er 2 mnd ferie. Skal barna da også spise usunn mat, godteri og drikke saft hver dag i 2 måneder og da? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, eiki skrev:

Nå er det flere fagpersoner(leger, psykologer og helsesøstre) og fagorganer som anbefaler at barn rundt 10 år skal legge seg mellom 2000-2100. 

 

Jamfør bla Karin Naphaug som innehar ganske mye fagkunnskap på området

 

Fagpersoner sier.. lever du livet ditt etter absolutt alt fagpersonener sier 24/7? 

Fagpersoner uttaler seg på et generelt grunnlag. De tar ikke hensyn til individet og vi er alle forskjellige. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, eiki skrev:

Det med at det er ferie og dermed skal det være untak for alle regler. Blir ett håpløst argument når det er 2 mnd ferie. Skal barna da også spise usunn mat, godteri og drikke saft hver dag i 2 måneder og da? 

Hvorfor avsporer du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er det ikke noe søvnpoliti som går rundt og sjekker at folk ikke sover for lenge i feriene sine og deler ut straff. Så vidt jeg vet, er det helt fritt frem for alle i dette landet å sove akkurat så lenge de vil og legge seg når de vil i sin ferie og fritid. Samme hva andre surmaga hespetre synes.

Endret av Million
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi ligger til 11-12. Barna ser på TV eller spiller. Hva er galt med det? Det er ferie, alle slapper av. 

Anonymkode: 24a45...fd0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, eiki skrev:

Nå er det flere fagpersoner(leger, psykologer og helsesøstre) og fagorganer som anbefaler at barn rundt 10 år skal legge seg mellom 2000-2100

 

Jamfør bla Karin Naphaug som innehar ganske mye fagkunnskap på området

 

Tror jeg som mor vet best hva mitt barn trenger 

Anonymkode: 24a45...fd0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får all informasjon om situasjonen fra din 10 år gamle datter, som får det fra sin jevngamle venninne. Syns du skal ta alt med en klype salt.

Første gang jeg hadde niesen min på overnatting, hadde hun mareritt ene natten, og fikk sove lenge dagen etterpå, samt at vi spiste lunsj og så film i sengen. Dette gikk slekten rundt, og alle «visste» at jeg alltid sov til 12 hver dag, da hun brukte denne morgenen som eksempel hver gang hun ønsket å sove lenger hjemme eller hos f.eks. besteforeldrene.

Nevøen min var på besøk sammen med tre kamerater, for å spille på pcen til samboeren. Jeg overhørte mang en diskusjon, bl.a. hvem hadde vært lengst vekke fra Norge på ferie(Danmark var lengre unna enn Spania, fordi det tok lengre tid å kjøre), hvem som fikk spille mest på ipaden, og hvem som fikk være lengst oppe(en av de hadde ikke leggetid, han kunne være oppe hele natten).

Dette er tema som barn ofte overdriver om, så jeg hadde aldri dratt konklusjonene så langt som at hun «går for lut og kaldt vann», basert på informasjon du har fått fra et barn, som har fått det fra et annet barn.

Anonymkode: bfcf0...284

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, eiki skrev:

Jeg er helt enig med deg. Syns hverken voksne eller barn skal sove til langt utpå dag. Jeg syns også dette tyder på at barnet antageligvis legger seg alt for sent. Tross alt en ti-åring, ikke en 17-åring. 

Syns man som god forelder bør sørge for at  barnet kommer seg opp i grei tid, og bruke den på kvalitetstid sammen, eller med venner. Dette innbefatter ikke mobil/TV/dataspill 

La meg tippe du er A menneske...

Noen er morgen mennesker andre har sluppet unna den genfeilen 🙂

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

La meg tippe du er A menneske...

Noen er morgen mennesker andre har sluppet unna den genfeilen 🙂

Genfeil? Haha 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du glemte politi-politiet, som er raske med å devaluere andre innspill enn "Ja, kult, greit, no worries, det er fint det" ved å sette dem i politiboksen ;) Jeg synes også at hun du siterte var vel kategorisk, men det er hennes mening og det gjorde hun klart ved å påpeke at dette er noe hun synes. Blir et ufattelig kjedelig diskusjonsforum hvis alle skal være enige, ellers er man liksom selvutnevnt politi...

Anonymkode: b42f7...058

Det går da fint an å komme med sin mening og å diskutere uten å "rakke ned" på andres valg.  "Politi"  blir man hvis man blander seg bort i hvordan andre løser ting, for på den måten sier man samtidig at man sitter på den rette måten å gjøre noe på.  

Anonymkode: 0c101...ac5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...